Vi har använt Moores Lag felaktigt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Å andra sidan om man krympte ned 486:or till nutida tillverkningsprocesser så skulle de nog kunna köras med betydligt högre klockfrekvens än de gjorde förr i tiden.
En Intel 486 hade 1,2 miljoner transistorer och 8K L1 cache
En AMD Athlon 64 X2 med 2x1 MB cache har 233,2 miljoner transistorer.

Med samma antal transistorer som en AMD dual core X2 processorer kan man alltså bygga 194 stycken 486:or. Ungefär hälften av transistorerna i en 486:a är gissningsvis cacheminne. Varje 486:a har 8K inbyggd L1-cache. Man kanske behöver 64K för dagens klockfrekvenser. Då är vi uppe i ca 5,5 miljoner transistorer per CPU-enhet. Sedan är det nog bra med minst 128 K L2-cache per CPU och då blir det kanske uppemot 15 miljoner transistorer per CPU. Och så behövs det nog något avancerat system för kommunikation mellan alla CPU:er. Men det kanske räcker med ca 20 miljoner transistorer för en ganska så kapabel processorenhet. Ja då kanske man kan klämma in sisådär 12 stycken CPU:er av uppklockad 486-klass i ett chip.

Frågan är om det skulle ge så mycket mera än dagens processorer även om de kanske körde i 2 GHz? I program som kan utnyttja så många trådar fullt ut skulle det nog ge skaplig prestanda. Men avsaknad av SSE-instruktioner och liknande skulle nog bromsa lite.

Om man tar något mellanting då, t.ex. AMD AthlonXP med 256 K cache. De har 37.2 miljoner transistorer och är ganska kapabla. Man borde kunna köra 4 sådana i samma chip. Men quad core kommer väl snart så det är inte så spännande...

Nej, 2GHz lär vara totalt omöjligt o få upp en 486 i. Det är som o jämföra en moped från 50-talet med en ny motorcykel. Det funkar inte o bara sätta på en fetare motor, utan man måste även byta resten av delarna. En 486 har tex rejält mkt kortare pipeline än X2 vilket gör att varje del i den måste göra mkt mer jobb per klockcykel vilket sätter stopp för så hög klockfrekvens.

Permalänk
Avstängd

Om jag räknat rätt så ligger en A64 på runt 30 miljoner tranistorer exklusive L2 cache.
Cachen står för det stora. Uppemot 10 miljoner av det är minneskontrollern.
Så själva processorn är bara 20 miljoner transistorer. Och mycket av dom står för FPUer och andra system som helt enkelt är mycket effektivare prestandamässigt än vad 10 486-cores hade varit.

Hellre en A64 med integrerad minneskontroller än 10 486 cores utan möjlighet till samma frekvenser som idag, med sug-IPC och inget effektivt bussgränssnitt, FPU, MMX eller SSE eller någonting.

Permalänk
Medlem

Ja där ser man. Jag spekulerade bara lite. Själv kör jag X2 3800+ och känner rejäl prestandaboost vid videoredigering och videokomprimering. Är nästan dubbla farten. Verkar som det är lättare att öka prestandan med flera cores med tanke på hur liten skillnad mina tidigare uppgraderingar gjort i jämförelse. Jag håller nästan bara på med video i datorn när jag inte surfar.

Själv skulle jag inte ha något emot 8 cores eller något sådant. När det gäller video så kan man liksom dela upp filerna i nästan hur många små bitar som helst och bearbeta dessa parallellt! Men det är lite dyrt med en dator som har fyra dual core opteron 870 eller något liknande i dagens läge...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vb
Nej, 2GHz lär vara totalt omöjligt o få upp en 486 i. Det är som o jämföra en moped från 50-talet med en ny motorcykel. Det funkar inte o bara sätta på en fetare motor, utan man måste även byta resten av delarna. En 486 har tex rejält mkt kortare pipeline än X2 vilket gör att varje del i den måste göra mkt mer jobb per klockcykel vilket sätter stopp för så hög klockfrekvens.

Fast i så fall behövs inte lika hög klockfrevens...En A64 är snabbare än en P4 av samma skäl...Dvs kortare pipeline och mer arbete utförs per klockcykel.

Visa signatur

Mvh!

Permalänk
Medlem

Det är ganska sällsynt att rena krympningar gör att det går att klocka specielly mycket fortare, i de fall där det gör någon skillnad beror det på temperatur minskningar, och eftersom 486'ornas problem inte främst var temperaturen, utan stabiliteten, är det sanolikt tyvärr så att du inte lyckats klämma mycket mer ur en 486'a än vad den redan presterade... Cyrix hade ett par 133'or tror jag mig minnas. 10x133mhz, japp, det hade säkert blivit en höjdar lösning. Nä, faktum kvarstår nog tyvärr, enklast, och effektivast för platformar man sitter och ägnar sig år en sak i taget på, är singelcore.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ro.ARM
Fast i så fall behövs inte lika hög klockfrevens...En A64 är snabbare än en P4 av samma skäl...Dvs kortare pipeline och mer arbete utförs per klockcykel.

Jo det e såklart sant.. Dock gör inte 486an speciellt mkt per klockcykel heller så i just det här fallet spelar det ingen roll. 486an har ingen sse, mmx, sse2, samt en massa andra saker, tex har den bara en heltalsenhet (heter det så på svenska?).

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ro.ARM
Fast i så fall behövs inte lika hög klockfrevens...En A64 är snabbare än en P4 av samma skäl...Dvs kortare pipeline och mer arbete utförs per klockcykel.

En 486a med sin primitiva pipeline skulle inte orka prestera särskillt mycket ens i 4GHz. Det skiljer jävligt mycket per Hz mellan 486 och pentium. Skiljer jävligt mycket mellan Pentium och K7. Och det skiljer jävligt mycket mellan en K7 och en modern K8. Och då räknar jag per Hz. En 486 i 20GHz kanske hade kunnat uträtta litegrann iaf.