Permalänk
Medlem

Att installera Ram minne

Hejsan skrev innan om vilket minne jag skulle köpa till min bärbar, HP Compaq NX5000.

Jag har nu köpt en 1 gb men undrar bara hur ska jag göra för att installera den.
Ska jag skruva av allt på baksidan av datorn? sen leta upp minnet sen ersätta den?

Tack för svar o synpunkter!

Visa signatur

HP Compaq NX5000, 1.7 Ghz Centrino, 1.2 Gb Ram, 100Gb HD.
(Bärbar) Hjäp andra så får du hjälp när du behöver!

Permalänk

olika beroende på tillverkare/modell. Enklast om du tog kontakt med tillverkaren istället. Dessutom, borde du inte kollat det innan du köpte minne?

Permalänk
Medlem

Det brukar vara så att det är en lucka på undersidan. Skruva bort den, och där skall minnena sitta.

Visa signatur

-\n-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nerios
Det brukar vara så att det är en lucka på undersidan. Skruva bort den, och där skall minnena sitta.

jo det finns en lucka där under det stämmer,, men när jag skruvar av så är det inte minne utan något annat. det är en grej som det står intell på som har en connect samt en aux sladdar lödda fast på!

Jag har ju iofs en NX5000 dom e lite annorlunda! tror får skruva av hela datorn :S

Visa signatur

HP Compaq NX5000, 1.7 Ghz Centrino, 1.2 Gb Ram, 100Gb HD.
(Bärbar) Hjäp andra så får du hjälp när du behöver!

Permalänk

Om du har CD/diskettstation som är löstagbar kolla efter minnet under någon av dem. Samt under batteriet.

Visa signatur

AOpen HX08 Asus M3A79-T Phenom2 960T @ 4.0ghz ATI HD6950 Corsair XMS 4x2gb (5-5-5-15 2T) Dell 2209WA m.m

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Generalen
Om du har CD/diskettstation som är löstagbar kolla efter minnet under någon av dem. Samt under batteriet.

Jag har en cd/rom ska kolla under den ifall det finns där!
tack

Visa signatur

HP Compaq NX5000, 1.7 Ghz Centrino, 1.2 Gb Ram, 100Gb HD.
(Bärbar) Hjäp andra så får du hjälp när du behöver!

Permalänk
Avstängd

Har en nx6100 och där sitter en minnesplats på undersitan och den andra under tangentbordet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sizo
Jag har en cd/rom ska kolla under den ifall det finns där!
tack

det finns 2 skruvar till tangent bordet är det bara att lossa på dom?

Visa signatur

HP Compaq NX5000, 1.7 Ghz Centrino, 1.2 Gb Ram, 100Gb HD.
(Bärbar) Hjäp andra så får du hjälp när du behöver!

Permalänk

lossa på allt och sätt i minnet på de långa, svarta ,vita eller vilken färg det är.
kolla så att du vänder det rätt skruva tillbaka allt och sätt igång datorn

Permalänk
Medlem

ja grabbar det löset sig.

Jag skruva av hela datorn. Det var ett riktigt helvete att sätta tillbaks allt. Tog mig ca 7 timmar.
Och utöver allt detta så gjorde jag ett misstag, kanske.
Men är det någon som ska prova sig på detta så rekomenderar jag dig starkt starkt att inte göra det. Gå till en HP "Verkstad"!!!!!!

Men här är ett problem som dykte upp efter allt slit o svett.
Jag kollade inte någrant på minnen som var installerade från början utan tog ut den första bästa!
Den var då en 256mb PC2700. Så jag bara ersatte den med min 1 gg minne som också är en PC2700.
Misstaget var att jag inte kollade på den andra som var installerad om den också var PC2700. Utan jag bara antog att den har samma fart.

Så nu när jag satte ihop allt så gjorde jag en "Benchmark" med ett program som heter "Everest Home Edition". Resultatet blev inte bra för min del. Den vissar att jag har PC2100. Nu undrar jag kan det vara så att min data klarar inte av snabbare minne än PC2100 eller var det en PC2100 i den andra platsen som jag inte titta på?

Jag förstår ej varför efter allt slit är det skitt :S

Visa signatur

HP Compaq NX5000, 1.7 Ghz Centrino, 1.2 Gb Ram, 100Gb HD.
(Bärbar) Hjäp andra så får du hjälp när du behöver!

Permalänk
Medlem

Kör du 333MHZ i FSB?

Visa signatur

Sys 1 AMD Phenom II x4 965 BE @ 4.1 Ghz | Asus M4A89GTD PRO | XFX Radeon HD 6870 x 2 Crossfire | Corsair XMS3 8 GB | Intel 520 SSD 120GB | Fractal Design R2 Titanium | Logitech X-530 5.1
Sys 2 Intel Quad Core Q8300 @ 3,1 Ghz | ASUS P5QL PRO | Gainward 275 GTX | Corsair Dominator CM2X 8500 4GB | WD Raptor 150 GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joox
Kör du 333MHZ i FSB?

hur menar du i FSB? kan man ställa in farten osv? det jag vet är att efter en benchmark så vissa det sig bara vara PC2100 när jag har PC2700, vilket borde vara 333mhz

Visa signatur

HP Compaq NX5000, 1.7 Ghz Centrino, 1.2 Gb Ram, 100Gb HD.
(Bärbar) Hjäp andra så får du hjälp när du behöver!

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt hur det står till med just din dator men finns det någonting i bios där du kan ställa in frekvenserna för minnena?

Om det skulle vara så att du har ett PC2100-minne installerat så kommer dina 2700-minnen klocka ner sig till samma hastighet.

Visa signatur

Sys 1 AMD Phenom II x4 965 BE @ 4.1 Ghz | Asus M4A89GTD PRO | XFX Radeon HD 6870 x 2 Crossfire | Corsair XMS3 8 GB | Intel 520 SSD 120GB | Fractal Design R2 Titanium | Logitech X-530 5.1
Sys 2 Intel Quad Core Q8300 @ 3,1 Ghz | ASUS P5QL PRO | Gainward 275 GTX | Corsair Dominator CM2X 8500 4GB | WD Raptor 150 GB |

Permalänk
Medlem

du hade med all sannolikhet 2100 minnen i från början och nu klockas dina 2700 minnen ner i 2100 hastigheter, om så är fallet är det bättre att kasta din 256a @ 2100 och köra med 1gb 2700

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tifius
du hade med all sannolikhet 2100 minnen i från början och nu klockas dina 2700 minnen ner i 2100 hastigheter, om så är fallet är det bättre att kasta din 256a @ 2100 och köra med 1gb 2700

men jag hade 2 st 256 minne och den enda jag tog ut var PC2700 av ren dumhet så titta jag inte på den andra :S men jag antar att dom borde vara likadana eftersom det kom så från firman?!

Visa signatur

HP Compaq NX5000, 1.7 Ghz Centrino, 1.2 Gb Ram, 100Gb HD.
(Bärbar) Hjäp andra så får du hjälp när du behöver!