En väldigt dålig/konstig dell upplevelse

Permalänk
Medlem

En väldigt dålig/konstig dell upplevelse

Hallå, för ett litet tag sen så tänkte en kompis köpa ett nytt tangentbort till sin dell ( cirka 1 år gammal ).
Så vi går och hämtar ut det från posten, kommer hem så är han lite uppspelt. Vem är inte det när man har fått nya saker?
Sen tänkte vi sätta dit den såklart, så man sätter sig ner bakom datorn och tänker koppla in den men ser vad fan är detta?!
Datorn har ingen ps2 port, öhh?
Dell har alltid skrytit över alla deras usb platser överallt men att ta bort ps2 kontakterna tycker jag var väl liiiite väl överdrivet.
Varenda dator, förutom den, har haft 2st ps2 portar. En till mus och en till tangentbord men denna dator har ingen...
Då blir det att lägga ut ännu mer pengar på en adapter så man kan använda tangenbordet som man har lagt ner pengar på.

Tycker det är väldigt dåligt av dell att inte ens ha några ps2 portar.
Tänk på det ifall ni ska köpa ny mus eller tangentbord, kolla först.
Vem vet, eran dator kanske inte heller har det.
Eller är det bara jag som tycker att det är lite dåligt att inte ha kvar ps2, tydligen har ju inte allt övergått till usb...

Permalänk

Re: En väldigt dålig/konstig dell upplevelse

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brains
Hallå, för ett litet tag sen så tänkte en kompis köpa ett nytt tangentbort till sin dell ( cirka 1 år gammal ).
Så vi går och hämtar ut det från posten, kommer hem så är han lite uppspelt. Vem är inte det när man har fått nya saker?
Sen tänkte vi sätta dit den såklart, så man sätter sig ner bakom datorn och tänker koppla in den men ser vad fan är detta?!
Datorn har ingen ps2 port, öhh?
Dell har alltid skrytit över alla deras usb platser överallt men att ta bort ps2 kontakterna tycker jag var väl liiiite väl överdrivet.
Varenda dator, förutom den, har haft 2st ps2 portar. En till mus och en till tangentbord men denna dator har ingen...
Då blir det att lägga ut ännu mer pengar på en adapter så man kan använda tangenbordet som man har lagt ner pengar på.

Tycker det är väldigt dåligt av dell att inte ens ha några ps2 portar.
Tänk på det ifall ni ska köpa ny mus eller tangentbord, kolla först.
Vem vet, eran dator kanske inte heller har det.
Eller är det bara jag som tycker att det är lite dåligt att inte ha kvar ps2, tydligen har ju inte allt övergått till usb...

Är glad över att de dörut vill hällre ha usb platser. Kört på usb konstant sen 3år tillbaka och att de två ps2 portarna bara tar plats och är oanvända är ju jobbigt....

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Hur smart är du när du köper ett tangentbord utan att titta om den har ps2-portar?

Btw. Vad har det här med Konsument - Butiksguiden att göra?

Om den passar in någonstans på dethär forumet så är det nog på Moderkortsdelen

Permalänk
Hedersmedlem

Själv tycker jag det är bra att leagcy tramset dör ut, comport, gameport, ps2 port, "den däringa skrivarporten" floppydriven och annat hoppas jag vi kan lämna bakom oss snart nog.

Creds till dell som äntligen börjar dumpa lite av legacytramset.
Edit: Iof kanske jag missförstår dig, om du ringde dell och ville köpa ett ersättningstangentbord till din delldator så är det givetvis fel av dem att skicka ett ps2 tangentbord. Men har du handlat någon annanstans får du vackers skylla dig själv.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Permalänk
Medlem

Visste inte riktigt var jag skulle lägga den.
Jag visste inte ens att det fanns moderkort utan ps2 portar.
Var inte riktigt en sån klagan mest som en varning att man lär kolla ifall man har ps2 portar innan man köper nytt tangetbord eller mus. Kanske finns mer folk som mig som förväntade sig att datorn hade ps2 portar utan att verkligen se efter.

Permalänk
Medlem

vem köper PS2-tangentbord idag?

Permalänk
Hedersmedlem

Tycker alla som dissar PS2 osv bör läsa MBYs inlägg i denna tråd
- http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=52684...

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Tycker alla som dissar PS2 osv bör läsa MBYs inlägg i denna tråd
- http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=52684...

halvt patetisk tråd, något är sårad för den andra inte längre tycker RS232 är nödvändigt och PS/2 är så jättebra och en gammal AT-relik och jättefint om man vill skriva en basicsnutt och för mormor att programmera lysdioder med... blabla

lite mycket känslor , kanske saknar grabbarna OÄ där de kan snacka av sig om väsentligare problem

Permalänk
Hedersmedlem

Poängen är iaf att PS2 duger ganska bra för att sköta ett tangentbord. Du frågar "vem köper PS2-tangentbord idag?" och svaret är jag m.fl. Varför inte? Vad är det som ett USB-tangentbord gör bättre?

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Poängen är iaf att PS2 duger ganska bra för att sköta ett tangentbord. Du frågar "vem köper PS2-tangentbord idag?" och svaret är jag m.fl. Varför inte? Vad är det som ett USB-tangentbord gör bättre?

man kan plugga tangentbord/mus i valfri port, eller i en hub, eller i sin skärm(om den har usb-portar) osv.. man mår bättre eftersom man använder sig av den senaste standarden eller så saknar ens moderkort helt PS/2-portar.. ELLER som i mitt fall: jag vill kunna köra tigerx86 utan att behöva emulera USB-tangentbord via massa .kext filer

Permalänk
Hedersmedlem

Sällan man rycker i tangentbordet när man sitter vid datorn, mitt sitter där det sitter. Mitt förra tangentbord var USB och det satt där det satt det oxå. Om man pysslar med tigerx86 som inte har support för PS2 kan jag förstå att det blir smidigare med ett USB-bord dock. Fast jag tror inte tillräckligt med PC-folk gör det för att undra vem som egentligen köper PS2 idag.

Jag mår sämre när jag emulerar gamla grejor istället för att köra dem direkt, känns bloatat på nåt sätt.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

men jag emulerar bara tangentbordet i biosen för tillfället (eller gör jag?)

windows har såvitt jag vet fullt stud för HID-enheter via usb..

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av source
men jag emulerar bara tangentbordet i biosen för tillfället (eller gör jag?)

windows har såvitt jag vet fullt stud för HID-enheter via usb..

Spekulerar bara lite, som MBY igen i detta inlägg
- http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=5971226...

Jag gissar att ett USB på något sätt emulerar en äldre standard, känns som det skulle vara enklast att bygga, men jag vet alltså inte hur det verkligen ligger till.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Avstängd

Förlåt alla för off-topic, men jag kunde inte låta bli.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av source

halvt patetisk tråd, något är sårad för den andra inte längre tycker RS232 är nödvändigt och PS/2 är så jättebra och en gammal AT-relik och jättefint om man vill skriva en basicsnutt och för mormor att programmera lysdioder med... blabla

lite mycket känslor , kanske saknar grabbarna OÄ där de kan snacka av sig om väsentligare problem

Tack för omdömmet, men du har faktiskt fel. Så enkelt är det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av source

man kan plugga tangentbord/mus i valfri port, eller i en hub, eller i sin skärm(om den har usb-portar) osv.. man mår bättre eftersom man använder sig av den senaste standarden eller så saknar ens moderkort helt PS/2-portar.. ELLER som i mitt fall: jag vill kunna köra tigerx86 utan att behöva emulera USB-tangentbord via massa .kext filer

Vi skulle faktisk kunna gå in på användbarhet. Det råkar vara så att USB-porten är tämligen svårbedömd. Speciellt som det finns fler än en sådan. Porten är mekanisk-visuellt inte lyckad, och ingen förstår hur man kopplar in något första gången utan att fysikt trycka, bända och pröva. Min hypotetiska basicprogrammerande mormor är dock inte färgblind; hon skulle lätt se att färgen på PS/2 för tangentbord matchar tangentbordets propp. Och även om hon vore färgblind (vilket hon är, eftersom hon är död) så kan hon se hur proppen går in i porten, visuellt, med dålig belysning.

USB är inte dåligt. USB skulle däremot tjäna mycket på att ha en specificerad standard om var åtminstone ett par av dessa ska sitta på en dator, och hur de skulle vara orienterade.

Appropå Dell. Finns det någon som inte har datorn ovanför huvudet som tycker att USB-porten på framsidan, under luckan, sitter klokt till? Ha i åtanke, att USB är till för att plugga in och ur saker ständerligen. Tangenbordets kontakt behöver man endast understundom med sig befatta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
...

Jag mår sämre när jag emulerar gamla grejor istället för att köra dem direkt, känns bloatat på nåt sätt.

Jag med! Det är "bloatat"!

Det kanske mest patetiska i PC-världen är att det tar längre tid att starta datorn nu, än vad det gjorde 1981. Eller 1985. Eller 1994. Eller...

Och då vill jag ändå inte skylla allt på Windows. POST tar lika lång tid som förut.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av source
men jag emulerar bara tangentbordet i biosen för tillfället (eller gör jag?)

windows har såvitt jag vet fullt stud för HID-enheter via usb..

Windows, ja. Kanske inte alla BIOS på alla moderkort i samtliga kombinationer av fysisk port och tangentbord från tillverkare-X. HID är något som inte alltid fungerar som det var tänkt. T.ex. så stödjs inte strömmar större än 100 mA, vilket inte borde vara ett problem, men är det ändå. Annars är HID en bra idé. Det avhjälper dock inte kontaktstandarden.

Jag försvarar inte PS/2 för att det på något sätt skulle vara en bättre port än USB. PS/2 är en duglig tangentbordsport. USB är bra till mycket, och hyffsad snabb och hyffsad plug-and-prey.

PS/2 är en standard som kan ersättas av USB. Men det gäller gränssnittet. En dedikerad, färg- eller formkodad USB-port för just tangentbord och mus är ett användbarhetskrav. Det dröjde långt in på sena 90-talet innan PS/2 började färgkodas. USB har fortfarande inte lärt sig detta.

Huruvida ett gränssnitt är modernt eller bra eller ej är inte bara en fråga om protokoll. Det är också en fråga om hur kontakten ser ut. USB är "bättre" än PS/2, fast PS/2 är ändå vida överlägset när det kommer till tangentbord och mus - på grund av det mekaniska.

När det gäller COM-porten är det tvärt om. Kontakten är med moderna mått för stor, men protokollet är överlägset i några viktiga avseenden. Det är nämligen överlägset simpelt.

Rätt port på rätt plats.

Mental: legacy var - och är fortfarande - en förutsättning för att våra datorer ska operera normalt. Motsatsen är drivrutin - och inga sådana är laddade när datorn startas. Vidare är inte alla gamla standarder automatiskt "legacy". RS232 är ett exempel där det finns legacy-varianter och icke-legacy.

Dessutom: Riktigt, riktigt gamla datorer hade komponenter (typiskt hårddiskar och grafikkort) som hade egna BIOS som lade sig över klart definierade adresser. Exakt så fungerar en del komponenter idag.

Edit: Är det någon som minns MCA?

Hehe, det är lite lustigt att det är sånt fokus på PS/2. Det finns egentligen enbart en och endast en port jag anser vara värd att bevara, och det är RS232C. Den är "multiuniversell".

Tack och lov, sjunker USB-till-RS232C-adaptrar i pris. Det känns överflödigt att förklara varför...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Okej, lite info skadar inte.
Men varför skulle vi behöva färg/form-kodade samt dedikerade USB portar..

Tangentbordet med PS/2 fungerar bara(och passar bara fysiskt) i en kontakt, men gällande USB diton så har mormor kanske 8 kontakter på datorn med samma form som ser inbjudande ut, och hon kan använda vilken av dem som hellst.. med samma resultat. Detta ser inte jag som något negativt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av source
Okej, lite info skadar inte.
Men varför skulle vi behöva färg/form-kodade samt dedikerade USB portar..

Tangentbordet med PS/2 fungerar bara(och passar bara fysiskt) i en kontakt, men gällande USB diton så har mormor kanske 8 kontakter på datorn med samma form som ser inbjudande ut, och hon kan använda vilken av dem som hellst.. med samma resultat. Detta ser inte jag som något negativt.

Det är exakt det som är problemet. Du ser det kanske inte, men det gör de som arbetar människa-maskininterkationsforskning och användbarhetstester och psykologi och de som vet om hur människor beter sig när de ställs in för flera helt ekvivalenta val. USB ser vidare inte alls specieltt inbjudande ut. Man behöver inte ens tolka det som en port. De ser ut som en blandning av kensingtonlåset på en laptop och ett fläktfilter med en oformlig flärp i. Honan (eller är det hanen? - USB är ju för fasen en gonadal dysgenesit) har ena polen som ett skal, och det är inte uppenbart vad som är upp och vad som är ner eller fram och bak...

Det är själva meningen, ljushuvud, att tangentbordet bara ska passa på ett ställe, eller åtminstone ha en unik färg. En färgkodning. En klick färg! Snacka om stockkonservatism att inte ta till sig den simplaste av alla användbarhetsprinciper. Det finns mycken kvack inom MMI/HCI, men "kopplas ihop -> samma färg" är inte något sådant.

Vidare; PS/2-mus och -tangentbord passar i varandras kontakter, vilket är dumt.

Ytlig datorkunskap är ingen hjälp. De flesta prylar där det finns flera lika kontakter kan inte kopplas godtyckligt. Det gäller patchpaneler, ljudanläggningar, kranar, TV-apparater m.fl. Undantaget är vägguttag, av lätt insedda skäl. På alla sådana apparater är någon form av basal färgkodning förekommande. Det spelar ingen roll att tangentbordet kan kopplas till vilken given USB-port som helst, en färgmarkering är ett effektivt styrmedel. Sedan får datorvana fjortisar en aha-upplevelse när de upptäcker att tangentbordet kan kopplas lite hursomhelst.

...

Det finns ett problem här; och det är att de flesta tror sig på något sätt representera eller kunna tala för "normalanvändaren". Ett mänskligt misstag. Egentligen kan man ju bara skratta åt argument som "men hur ska Agda, 87 kunna...", "men hemanvändaren vill ju bara...", "lillebror som är som alla andra i hans ålder vill ju bara spela...", "de flesta som köper dator...", osv.
Att tala om normalanvändare är lika riskfyllt som att vådligt hanskas med medelvärden där median passar bättre. Det gjordes en rolig undersökning för några år sedan - ska se om jag hittar den, den var faktiskt kul - om hur datorn skulle se ut om man bara tog hänsyn till "den stora massans" behov. Genomsnittsdatorn ska ha 0,75 PCI-platser, men ändå vara en hyffsad tower. Den har 5,5 portar, (2 * PS/2, 1 RS232 en kvarts printerport och en kvarts USB, hörlurs/högtalar-jack samt VGA). Den har drygt en hårddisk, en CD-ROM(RW), en tiondels floppy plus två extra "features". Dessa var aldeles för svårt att dra medelvärden ur (skulle innebära typ något i stil med 1/1000 MPEG2-kort + 1/25 webbkamera + ...). Dessa features (funktioner, portar, kort, enheter...) var vitt spridda, trots att "datorpaketet" var typiskt för en s.k. hemanvändare (samtliga siffror är tagna ur minnet och/eller uppdiktade).

Slutsatsen är dock rätt enkel: Ingen vill ha en normal dator, inte minst därför att det inte finns någon.

Att parallell/seriell/PS-2/spelport/etc skulle vara i vägen är ju mer än lovligt knasigt. Jag ser det framför mig: Antingen en "atto-ATX"-formfaktor eller en sjujävlans massa USB-portar (hur många får plats "på" en parallellport? 6? 8?). Om man har bevhov av detta, ja då har man ett kablage som heter duga och är i vägen för precis allt. Nu är ju inte just parallellporten någon större förlust (förutom för de tusentals SweClockare *1 som vill styra LCD och liknande) när i stort sett inga skrivartillverkare någonsin skickar med kablar. Då kan man köpa valfri USB-kabel själv.

Eller, så gör man på rätt sätt: drar kontakterna dit man vill. Med en USB-hubb, och låter RS232-porten vara (som föresten räcker _betydligt_ längre vad kabellängden beträffar. Lite beroende på mottagaren är 100 - 250 meter inga problem - vad nu det skall vara bra för).

1) Helt taget ur luften. Men med nästan 80 000 medlemmar så är det säkert någon procent eller så som kopplat något eller funderat på att koppla något till parallellporten. Lång näsa för dem! USB är _betydligt_ mer komplicerat. Fast, jag är ju inte den som försöker spela ut standarder mot varandra. Jag gillar USB. Jag gillar serieportar. Och parallportar.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
_Massor av text_

*Bugar för din vishet och funderar hur i helsike du kan skriva något sånt där kl.03.30*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mental
Själv tycker jag det är bra att leagcy tramset dör ut, comport, gameport, ps2 port, "den däringa skrivarporten" floppydriven och annat hoppas jag vi kan lämna bakom oss snart nog.

Creds till dell som äntligen börjar dumpa lite av legacytramset.
Edit: Iof kanske jag missförstår dig, om du ringde dell och ville köpa ett ersättningstangentbord till din delldator så är det givetvis fel av dem att skicka ett ps2 tangentbord. Men har du handlat någon annanstans får du vackers skylla dig själv.

håller med men jag tycker till och med att dom ska sluta med ata . och gå över till sata/2 finns ju redan brännare med sata från plextor etc... dom borde göra om så att cdrom dvdrom etc allt används med sata mkt snyggare och tar mindre plats mer luft i burken

Visa signatur

Asus p4p800e-deluxe P4 2.8Ghz

Permalänk
Medlem

S-ATA är ju toppen.. , IDE kan sloppas.

och ps/2 tangentbord funkar toppen.. jag har ett..

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pymbzor
håller med men jag tycker till och med att dom ska sluta med ata . och gå över till sata/2 finns ju redan brännare med sata från plextor etc... dom borde göra om så att cdrom dvdrom etc allt används med sata mkt snyggare och tar mindre plats mer luft i burken

Själv tycker jag att IDE skulle ha dött ut någon gång på 90-talet och ersatts av SCSI. Tyvär blev det ersatt av SATA istället som alla verkar tro är något nytt och jätteballt, när det igentligen är samma sak som gamla PATA men med seriell överföring istället för parallell. Enda fördelen är att kabeln blev lite enklare att hantera, inte för att det igentligen spelar någon större roll.

Jag tänker då aldrig byta bort mitt gamla PS-2 "MS Natural" tangentbord, likaså har jag en joystick för gamporten, en joystick jag ser noll anledning till att byta ut mot USB-joystick. Skrivaren sitter på parrallellporten, som jag inte heller har anledning till att byta. Mitt grafikort sitter på AGP-port, vilket jag inte heller tänker byta ut på ett bra tag. Mitt ljudkort är PCI, jag ser där inte heller någon anledning till byte. Min 22tums skärm sitter på VGA porten, ser absolut ingen anledning til att byta ut den.

Men visst, bort med alla gammla standarder så man måste byta precis allt vid varje uppgradering.

Visa signatur

Opteron 146 CABYE 0540 FPMW@2740Mhz | NCP 2x1GB | Asrock Dual Sata II | 6800GT@Ultra | Big Tyhpoon | Antec Trueblue 480W | NEC 3520 | WD 180GB