Permalänk
Medlem

Bios Rom checksum error ??

när jag startar upp datorn så står det Bios Rom Checksum Error

åsså letar den efter en disktett o floppyn men det sitter ju ingen där....
varför gör datorn så
det går inte att komma in i bios eller nåting

är det moderkortet som har sagt upp sej ??
//

Visa signatur

Zibkus

Permalänk
Medlem

vad har du för moderkort till att börja med?

prova stoppa in skivan som följde med ditt moderkort om det är ett asus så borde det finnas ett bios med där som den då laddar in.

Visa signatur

Gam dator: Rampage 3 Extrem, 6x4GB Ram lägsta hastighet på minnet är 1600mhz Högsta G.skill ripjaws 2133mhz + ramkylare, Processor(ER) 6Core12Trådig Xeon x5660 Men eftersom jag haft så jädra ont i ryggen har jag bara kommit till att ta ut gamla processorn den nya ligger ihopklistrad i ett brev en x5670(Kan vara 75) Iaf många multipliers högre. Ljudkort Asus Z. Några normala diskar + 2ssd Intel 730 mm. Gfx Asus matrix platinum 290x. Corsair hx650 ca 3 år gammalt. Fractal design R4 window. Skärm phillips brilliance 29" 2560x1080p Finfin skärm :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mantus
vad har du för moderkort till att börja med?

prova stoppa in skivan som följde med ditt moderkort om det är ett asus så borde det finnas ett bios med där som den då laddar in.

ja det är ett asus...men måste man man inte komma förbi först rutan där det står vad man har för gafik kort osv??..för att kunna få igång skivan alltså??
//

Visa signatur

Zibkus

Permalänk
Avstängd

reset cmos

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaffebryggarn
reset cmos

har testat....funkar inte....står samma sak..

Visa signatur

Zibkus

Permalänk
Medlem

det första som hände för mig var att bios checksum error kom ut please insert bla bla bla tryckte i skivan sen fungerade det. fast det var ett sur gammalt bios på skivan så jag fick slita ut alla minnen utom 1 för att få igång den. sen uppdatera i bios sen trycka in minnerna igen

Visa signatur

Gam dator: Rampage 3 Extrem, 6x4GB Ram lägsta hastighet på minnet är 1600mhz Högsta G.skill ripjaws 2133mhz + ramkylare, Processor(ER) 6Core12Trådig Xeon x5660 Men eftersom jag haft så jädra ont i ryggen har jag bara kommit till att ta ut gamla processorn den nya ligger ihopklistrad i ett brev en x5670(Kan vara 75) Iaf många multipliers högre. Ljudkort Asus Z. Några normala diskar + 2ssd Intel 730 mm. Gfx Asus matrix platinum 290x. Corsair hx650 ca 3 år gammalt. Fractal design R4 window. Skärm phillips brilliance 29" 2560x1080p Finfin skärm :)