Apple dödar Firewire-stödet?

Permalänk
Melding Plague

Apple dödar Firewire-stödet?

<font style="font-size: 10pt"><b>Apple dödar Firewire-stödet?</b></font> <small class="small">fredag 9 december av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
Enligt <a href="http://www.theinquirer.net/?article=28235" target="_blank">The Inquirer</a> kommer Apple att ta bort sitt stöd för Firewire. Det började med att Ipod Nano inte utrustades med Firewire-stöd, och nu har Apple även tagit ner sin Firewire-hemsida och lagt den på en undersida i deras webbsite för utvecklare. Dessutom skriver The Inquirer att de nya Intel-baserade Ibook endast kommer att få en Firewire 800-port.
<br />
<br /><i>”According to a deep throat in Apple, who was chatting to ZDNet, Firewire's execution date is set, despite no one in the company talking about it.”</i>

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

vaddå...?
ibooken har väl alltid haft en firewire-port? (400mbs dessutom)

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem

Enligt ett tolkat andrahandsrykte så ska FireWire tas bort från Apples produkter. Däremot är det bekräftat att FireWire ska finnas på kommande Ibooks? Får inte ihop den här "nyheten" riktigt...

Permalänk
Avstängd

dom ska ta bort det först efter nästa generation Ibooks

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk

Inquirer har nog fått något om bakfoten, kanske en firewirekabel.

http://blogs.zdnet.com/Apple/?p=57
Det är PowerBook som kommer har en firewire800, ibook saknar fw helt.

Permalänk
Medlem

..och i samma drag är det 100% säkerställt att apple släpper intel-ibooken i januari... (behöver jag säga att jag är något skeptiskt till källan?)

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk

swka de fasa ut fw kanske? de kanske vill ha in uwb , trådlöst usb på 400mbps? istället?

Visa signatur

https://www.piratpartiet.se/ - Ljuset i politiskt mörka sverige
Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety.

Permalänk
Medlem

Svårt att veta. Det skulle inte förvåna mig om firewire återuppstår om sisådär 5 år, och då marknadsförs som något nytt och revolutionerande.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Hedersmedlem

Kommer det någon ny USB standard?

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

var inte apple med o utveklade firewire, om inte annat så var de bland de absolut första o satte in det i sina datorer, hoppas detta inte stämmer, standraden är ju bättre än usb2

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk

Sant att firewire är bättre. Om man har flera saker inkopplade samtidigt, som faktiskt många har idag. För dom som inte vet hur båda fungerar kommer en kort förklaring.

USB: Flera tillbehör använder samma bandbredd(kan man kalla det så?) d.v.s. om USBn kan föra över i t.ex. 200mb/s och du har flera tillbehör delas 200mb/s mellan alla tillbehör, varav den som sitter i första porten får mest.

Firewire: Om hastigheten ligger på 200mb/s får alla tillbehör en överföringshastighet på 200mb/s, d.v.s. inga "förluster".

Rätta mig någon om jag har fel.

Visa signatur

I've... seen things

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
var inte apple med o utveklade firewire, om inte annat så var de bland de absolut första o satte in det i sina datorer, hoppas detta inte stämmer, standraden är ju bättre än usb2

Problemet är väl att det knappt finns något att använda det till. Hårddiskar och DV-kameror är väl nästan det enda, så Apple tycker väl folk som vill pyssla med videoredigering får skaffa sig en Powerbook.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterthegreat
Sant att firewire är bättre. Om man har flera saker inkopplade samtidigt, som faktiskt många har idag. För dom som inte vet hur båda fungerar kommer en kort förklaring.

USB: Flera tillbehör använder samma bandbredd(kan man kalla det så?) d.v.s. om USBn kan föra över i t.ex. 200mb/s och du har flera tillbehör delas 200mb/s mellan alla tillbehör, varav den som sitter i första porten får mest.

Firewire: Om hastigheten ligger på 200mb/s får alla tillbehör en överföringshastighet på 200mb/s, d.v.s. inga "förluster".

Rätta mig någon om jag har fel.

Tycker snarare det är positivt att man kan koppla fler saker på en kontroller. Självklart kan man ha flera USB-kontrollers.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterthegreat
Sant att firewire är bättre. Om man har flera saker inkopplade samtidigt, som faktiskt många har idag. För dom som inte vet hur båda fungerar kommer en kort förklaring.

USB: Flera tillbehör använder samma bandbredd(kan man kalla det så?) d.v.s. om USBn kan föra över i t.ex. 200mb/s och du har flera tillbehör delas 200mb/s mellan alla tillbehör, varav den som sitter i första porten får mest.

Firewire: Om hastigheten ligger på 200mb/s får alla tillbehör en överföringshastighet på 200mb/s, d.v.s. inga "förluster".

Rätta mig någon om jag har fel.

Jag hoppas du menar Mbit. USB 2.0 har en teoretisk överförings hastighet på 480 Mbit/s (57MB/s) och FireWire 800 har tämligen uppenbart nästan 800Mbit. (Lite lägre faktiskt.) Sen får man ta till hänsyn att FireWireportarna på en Appledator är bättre optimerade än USB portarna, och tvärt om på en PC.

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Kommer det någon ny USB standard?

Trådlöst WUSB finns som standard. Upp till 480 Mbit/s överföring sägs det.

Visa signatur

ABIT AN8 / 3000+ Winchester @2,31 Ghz / 2 x Corsair Value Select 512 MB / HIS Radeon X800XL / Creative Audigy 2 ZS / Tagan 380 W / Hyundai Q17

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Inquirer har nog fått något om bakfoten, kanske en firewirekabel.

http://blogs.zdnet.com/Apple/?p=57
Det är PowerBook som kommer har en firewire800, ibook saknar fw helt.

Du har F E L !! Ibook har visst firewire. åtminstone min 12".

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zandros
Sen får man ta till hänsyn att FireWireportarna på en Appledator är bättre optimerade än USB portarna, och tvärt om på en PC.

Vad gäller PC sidan så tvivlar jag på det. Men apple har fått kritik för sin USB, fasst det var bara i början jag hörde om det.

Kan se väldigt många anledningar till varför man inte vill ha FireWire till Ipod nano.

Tar plats.
Kostar pengar.
USB finns på *alla* datorer det gör inte firewire.
Firewire är inte bättre på en sådan långsam enhet.

Så det är väl ändå ett naturligt steg snarare än något konstigt och något som har med att apple eventuellt skrotar firewire (vilket jag är skeptisk till, det är ju först rätt nyligen som firewire har blivigt relativt vanligt på PC sidan (på nyare datorer), och det är ju som sagt bättre än USB).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Code Red
Du har F E L !! Ibook har visst firewire. åtminstone min 12".

Din iBook från framtiden då?
För om du läst nyheten så är det dom kommande macarna med intel cpu:er som diskuteras.

Permalänk
Medlem

Jag är lite skeptisk, av två anledningar:

1. The Inquirer. IT-världens Aftonbladet.
2. Varför ta bort FireWire? Macarna lever ju litegrann på sina videoredigeringsmöjligheter. Menar de att Apple helt plötsligt skall vända alla hemmafilmarna ryggen, och dessutom tappa stödet för sin egen produkt iSight? Det vete fan.

Visa signatur

MacBook Air

Permalänk
Medlem

Men det kanske gäller konsumentprodukterna bara? Power-serien kanske behåller dem. Verkar märkligt då en extra ingång inte stör direkt.

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk
Medlem

Varför skulle Apple ta bort FW när det används så flitigt för att plocka över infon från gamla datorn till den nya…
(dvs. boota target mode, och det har jag inte sett via USB ännu)
Svara på det så blir jag glad

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Jag har sovit på saken o tror allt detta är BS. Firewire har fördelar över USB2 och kontakten är liten o stör inte direkt. Sen finns det ju enheter som använder den.

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/