Permalänk
Medlem

Problem Asus SLI Deluxe

Sitter och kör mitt nya system

Asus SLI Deluxe
64bit X2 3800+
XFX 7800GT

Har installerat AMD fix för x2 och hotfix till XP.

Men uppstarten går så frukantsvärt långsamt, stannar i flera minuter vid XP loggan. Efter att ha installerat senaste nforce4 drivrutinerna så hängde sig datorn vid XP loggan.

Detta löste sig dock med att ställa om minnena från AUTO till MANUAL och ändra timingen till 1 istället för 2 som det blev vid automatiska inställning. Varför?

Och, kör man automatiskt Dual channel om man har 2 DDR installerat i minnesbankerna? Funderar om min billiga minnen inte klarar det(!?) och isåfall hur man kan köra "vanligt" med 2ddr för att undvika problem. Det är väl ingen enorm prestandavinst har jag hört?

Sedan, Peg Link Mode, på eller av?
PEG Root control, på eller av?
Peg Buffer Lengt Auto?

Får 7232 3dMark05 poäng med Peg Link Mode disabled
Fick ungefär samma poäng när jag körde winXP64 och peg link enabled.. men har installerat xp32 istället.

Visa signatur

Asus A8N SLi Deluxe, X2 3800 (2300mzh), Corsair XMS pc4000 2x1gb, HD Raptor, XFX 7800GT 256mb.

Permalänk
Medlem

tja vad har du mer för hårdvara

en sak som du kan börja med är att sätta minnena i de andra plattserna

jag undrar med om de där jobbiga inställningarna i bios jobbigt som bara den med a8n32sli kortet det är ju hur mycket som hälst där

Visa signatur

spax1886

Permalänk

ditt mb är juh en av de första som stödde x2:or och hade sådana här problem inann det fanns riktiga bios uppdateringar till dom.
Kolla om det blir bättre av en uppdatering, annars skadar det juh inte att prova iaf. =P

Visa signatur

//I begynnelsen fanns enbart Yahoon.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SoltorgarN
ditt mb är juh en av de första som stödde x2:or och hade sådana här problem inann det fanns riktiga bios uppdateringar till dom.
Kolla om det blir bättre av en uppdatering, annars skadar det juh inte att prova iaf. =P

Har senaste BIOS versionen.

Problemet med att det hängde sig vid uppstart löste sig med o ställa timingen till 1T istället för 2T.

Att det gick segt o starta var tydligen bara en effekt av en nyinstallation av moderkortsdrivrutinerna. Aldrig varit med om förr, men nu går det lika fort som "vanligt" att starta om datorn.

Och även om det nu är ett av dom första kortet som stödde x2 så är det väl inte sämre för det? =(

Bara lite tråkigt att jag inte orkat vänta på ett premium kort.. hade nog varit lite tystare.. sluppti fläkten på nb.

Meeen, man kan väl inte få allt.. innan jul

Förresten, vågar man byta ut fläkten på nb mot en passiv kylfläns från t.ex Zalman istället? Förutsatt att den får plats dvs... verkar tight pg av PCI-E platsen..

Annars får man väl kanske satsa på något riktigt vattenkylningspaket =/ Ett kylbock borde ju iaf få plats.

Visa signatur

Asus A8N SLi Deluxe, X2 3800 (2300mzh), Corsair XMS pc4000 2x1gb, HD Raptor, XFX 7800GT 256mb.

Permalänk

så du menar att det går snabbt om man ändra minnes timings?
jag har oxå problem under uppstart med min maskin, så fort man installerar de senaste nforce drivrutinerna gör datorn lite som den vill, ibland så kommer windows igång på direkten, typ 10 sekunder, och ibland 5 minuter, detta händer inte när jag kör med drivrutinerna som förljde med mobot, drån februari, eller om jag inte installerar drivisarna. ska man kanske pröva att ställa timingsarna till manual?

edit: jag kör med zalman passiv på min nb, fukar prima... kör ju med 2st 6800u oxå, passar bra om man byter ut stockkylaren mot en vf700 och vänder den åt "rätt" håll

Visa signatur

Cooler Master HAF 832 | Corsair 650HX | ASUS P7P55D-E PRO | Intel core i5 750@3.71 | Noctua NH-D14 | Corsair XMS3 DDR3 4x2GB | Sapphire hd5870 Vapor-X | Intel X25-M G2 80GB | Nuforce µDAC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av potatisodlare
så du menar att det går snabbt om man ändra minnes timings?
jag har oxå problem under uppstart med min maskin, så fort man installerar de senaste nforce drivrutinerna gör datorn lite som den vill, ibland så kommer windows igång på direkten, typ 10 sekunder, och ibland 5 minuter, detta händer inte när jag kör med drivrutinerna som förljde med mobot, drån februari, eller om jag inte installerar drivisarna. ska man kanske pröva att ställa timingsarna till manual?

Verkar vara liknande problem som jag hade!

Installerade nforce4 drivrutinerna som följde med moderkortet.
Startade om, tog en mindre evighet att boota, tuggade vid XP loggan en lååång stund.

Tankade sedan hem senaste nforce4 drivrutinerna från nvidia, men den här gången så hänge sig datorn vid XP loggan.. kliade mig i huvudet och ändrade Memory Timing från 2T till 1T, då gick det att starta och det har funkat fint att boota om sedan dess.

Om det verkligen beror på memory timing inställningen kan jag inte svara på. Det var bara ett desperat försök från min sida som funkade. Men, kör ju 2 identiska DDR minnen, pc3200.. då borde väl timingen vara 1T?

EDIT:

Fick sprakande ljud med drivrutinerna för AC97 som följde med moderkortet.
Dom senaste från ASUS hemsida funkar dock klockrent för mig.

Visa signatur

Asus A8N SLi Deluxe, X2 3800 (2300mzh), Corsair XMS pc4000 2x1gb, HD Raptor, XFX 7800GT 256mb.

Permalänk

tack för den infon, vill förövrigt meddela att det inte är några som hellst problem med att få drivrutinerna att laddas, det gör som som dom ska, det är något efter det som krånglar med nyare drivisar... men jag ska pröva nu ses

Visa signatur

Cooler Master HAF 832 | Corsair 650HX | ASUS P7P55D-E PRO | Intel core i5 750@3.71 | Noctua NH-D14 | Corsair XMS3 DDR3 4x2GB | Sapphire hd5870 Vapor-X | Intel X25-M G2 80GB | Nuforce µDAC

Permalänk
Medlem

a8n sli deluxe har haft massor med problem med 1T och 2T. Självklart kan du alltid köra dual channel, har inget å göra med vilka minnen det är förutom att storleken måste vara lika.

Kör du med olika timings på minnena så kanske det kan krångla men det snabbare minnet kommer automatiskt ställa ner sig till det slöare i det fallet.

Dessutom så ska ni inte installera ide drivisarna som nvidia har. Använd standard som kommer med windows. Dom nvidia IDE drivisarna har orsakat många problem för användare, så kanske det som spökar för dig.

Om du överklockar med a8n-sli-deluxe så kommer du inte kunna köra dina minnen i över 240fsb i 1T oavsett vad du kör med för inställningar, du måste byta till 2t. Ett av dom mest irriterande problemen med det där moderkortet. Nu har jag iofs inte haft koll på bios uppdateringar för asus kortet eftersom jag lacka på skiten å sållde det eftersom man va i princip tvungen att köra i 2T.

Visa signatur

Glass är gott