AGP fortfarande populärt

Permalänk
Melding Plague

AGP fortfarande populärt

<font style="font-size: 10pt"><b>AGP fortfarande populärt</b></font> <small class="small">fredag 9 december av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
70% av alla som uppgraderar grafikkortet köper en AGP-modell trots att PCI Express-modeller finns tillgänliga i handeln, enligt <a href="http://www.theinquirer.net/?article=28253" target="_blank">The Inquirer</a>. Anledningen ska vara att många redan har AGP-system och inte känner sig motiverade att uppgradera moderkortet bara för att använda nya grafikkort.
<br />
<br />Det är alltså rimligt att tillverkaren som skapar kraftfulla grafikkort för AGP kommer att tjäna stora pengar. Nvidia har sitt GeForce 6800 GS och en 7800 GS med AGP kommer eventuellt. ATI verkar även må bra av att sälja deras X800 för AGP. Speciellt låg/medelsegmentmodellerna för AGP säljer bra, exempelvis GeForce 6600.
<br />
<br />Läs mer hos <a href="http://www.theinquirer.net/?article=28253" target="_blank">The Inquirer</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Blir nog ett 6800 GS när det kommer.

Permalänk
Medlem

Finns väldigt få anledningar att köpa PCI-E grafikkort idag (enda egentliga anledningen är utbudet) så varför skulle man byta ut moderkort m.m. för att kunna köpa ett PCI-E grafikkort?

Ibland undrar man faktiskt hur de tänker.

Permalänk
Medlem

AGP FTW!

Visa signatur

Asus p4p800e-deluxe P4 2.8Ghz

Permalänk

Med tanke på att AGP kommer dö ut. Frågan är inte "om" utan "när". Så varför inte satsa på PCI-e nu?

Visa signatur

Dell XPS m1710 | 2.33GHz Core 2 Duo "4MB" | 2GB 667MHz | go7900GTX | 100GB 7200RPM |

Permalänk
Medlem

Darför att det är inte ju inte lönt, Pcie är inte direkt snabbare än AGP. Har ett bra system redan inte fan tänker jag köpa ny bräda för att kunna använda nytt grafikkort no way.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MindFreaK^
Med tanke på att AGP kommer dö ut. Frågan är inte "om" utan "när". Så varför inte satsa på PCI-e nu?

Varför satsa på PCI-E bara för att det är framtiden?
Så att man kan ha samma grafikkort till nästa dator nästa år?

Visst, ska man ändå köpa nytt moderkort och grafikkort så ser jag ingen anledning att köpa AGP.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cau
Blir nog ett 6800 GS när det kommer.

Amen!

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Avstängd

JAg kommer att ha AGP så länge jag kan..Menar tills jag inte ens kan ha det på lägsta inställningarna i spelen som kommer år2006-2999 typ=)
Pallar inte göra en upg av mitt system igen kostar 'shortan'=P

Permalänk
Medlem

Har läst någon stans att grafikkorten idag nästan bara använder ½ av AGPbussens bandbrädd... och att PCIe använder 1/4. har jag rätt eller fel?

om detta stämmer borde det ju helt klart finnas platts för mer för AGP kort.

Permalänk
Medlem

Verkligen tråkigt att utbudet på AGP-kort är så dåligt. Om x1800xl/7800gt fanns till AGP så hade jag sluppit köpa nytt moderkort i onödan. Känns speciellt onödigt när man är supernöjd med sitt moderkort:/

Permalänk

Försäljningssiffrorna och efterfrågan på AGP korten visar ganska klart och tydligt
vad konsumenten vill ha, verkar som de har missbedömt marknanden lite...

Visa signatur

Core2Quad Q9400@3.4GHz' Corsair 8GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME' P5K-E' Geforce 9600gt sielnt'

Permalänk
Avstängd

luktar x800gto för min del

Visa signatur

Signatur raderad. Var vänlig läs §7 i våra regler

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klonas
Har läst någon stans att grafikkorten idag nästan bara använder ½ av AGPbussens bandbrädd... och att PCIe använder 1/4. har jag rätt eller fel?

om detta stämmer borde det ju helt klart finnas platts för mer för AGP kort.

Delvis rätt. PCIe har definivt mer än dubbelt så mycket bandbredd som AGP men korten utnyttjar som du säger inte AGP x8 porten fullt ut än.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk

handlar väl snarare om att folk inte har råd att byta till 939 moderkort. för PCi-e är rätt bra mycket bättre än vad AGP är och det är ju fakta. men ka inte riktigt än påstå att det är värt att byta ifrån AGp till PCi-e om man redn har ett bra Gkort till sitt AGp.

HazZarD: du har inte läst på va ? PCI-Express är 100% snabbare än vad AGP är. inget snack om saken ju. sen kan jag inte riktigt hålla med om att det är nödvändigt än men det kmr snart och agp kmr att dö ut så klart.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sen att säga att AGP bussen inte anväder 8X är fel. tar du ett grafikkort som ex: X800GT 256MB och bromsar den vid 4X och benchar eller spelar nåt spel som är lite krävande som Q3 osv så märker du skillnad när du drar igång 8X, inget snack om saken.

harmonizer: det är inte vad konsumenterna vill ha det är vad konsumenternas plånbok vill ha.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Kör AGP för tillfället. Grafikkortet är rätt gammalt nu (och var redan lite gammalt när jag köpte det) så jag kommer köpa nytt snart. Troligtvis AGP X1600 PRO. CPUn osv är fortfarande helt ok. Så jag räknar inte med att köpa helt ny dator förrän 2008. Då blir det givetvis PCIe.

Permalänk
Avstängd

varför byta ut ett vinnande koncept?....

agp äger
en annan kör med pci-e märker nada skillnad

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaffebryggarn
varför byta ut ett vinnande koncept?....

agp äger
en annan kör med pci-e märker nada skillnad

sätt på lite godis så märker du skillnad. kan ju inte gämföra Pci kort med agp kort direct.

sen så klart så beror det på vilket PCI kort du gämför med.

det är ju rätt logiskt,. kan j vem som hels räkna ut right ?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

fast det finns en poäng ändå... även om agp kommer dö ut (som sagt, inte om utan när) så finns det ingen anledning till att byta ut ett helt system bara på grund av det... då kan man lika gärna vänta tills systemet faktiskt behöver bytas ut och ta agp -> pci-e steget då...

**edit:
Igen, staving, trägårdsredskap... *suckar*

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
sätt på lite godis så märker du skillnad. kan ju inte gämföra Pci kort med agp kort direct.

sen så klart så beror det på vilket PCI kort du gämför med.

det är ju rätt logiskt,. kan j vem som hels räkna ut right ?

Givetvis spelar det roll vilket kort det är, men då det inte finns ett super highend-kort för AGP så är det väldigt svårt att göra en jämförelse. Då jag själv är nyfiken skulle jag vilja se ett test där de jämför just PCI-E och AGP med de kraftigare korten hos AGP (X850XT, 6800 Ultra) för att se hur stor skillnad det egentligen är. Antar att den ligger runt 5% på sin höjd.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso
Givetvis spelar det roll vilket kort det är, men då det inte finns ett super highend-kort för AGP så är det väldigt svårt att göra en jämförelse. Då jag själv är nyfiken skulle jag vilja se ett test där de jämför just PCI-E och AGP med de kraftigare korten hos AGP (X850XT, 6800 Ultra) för att se hur stor skillnad det egentligen är. Antar att den ligger runt 5% på sin höjd.

har jag sett för några månader sen när dom testade 6800Ultra. och skillnaden var rätt stor du. så klart när man kom med AA och högre upplösningar.

tror det var här på SweC som jag hittade sidan.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Jag tror att det beror på vilket system man har i dagsläget och hur ofta man uppgraderar. Många har tydligen shyssta prylar och agp port så då köper man ju ett agp-kort om man tänkt att köpa nåt nu. Ska man köpa ett helt nytt system så ska man nog köpa ett moderkort med pcie dock.

Visa signatur

hollywoodstar

Permalänk
Medlem

Skaffade själv nytt system precis innan PCI-E kom ut, så jag sitter på schyssta prylar och vill mer än gärna slippa byta ut halva datorn för ett nytt graffe.
Så jag längtar efter ett nytt fräscht AGP-kort, SEN ska jag byta till PCI-E när mina andra delar börjar bli sega.

Permalänk
Medlem

Övergången till pci-e har så klart att göra med att få folk att köpa nya moderkort. nVidia o ATI försöker ju kränga moderkortskretsar som fan ju.

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk
Medlem

Här kan man se skillnaden mellan agp och pci-e, den är inte stor.

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk

Nu är det ingen stor skillnad på AGP och PCI-e fast det kommer nog bli....
AGP korten är dyra medans det finns billiga och bra kort till PCI-e....Eftersom de som har AGP och inte vill uppgradera så räcker nog deras datorer några år till...

Permalänk
Medlem

Att påstå att det är motiverat att köpa ett PCI-e-kort istället för ett AGP kort med avseende på prestanda är löjligt. Däremot är det naturligtvis rätt att köpa ett PCI-e-system för framtiden, men som det är nu är det väldigt liten skillnad på ett AGP och ett PCI-e-kort.

Dock är det få som är sugna på att köpa ett nytt moderkort bara för att kunna ha ett bättre grafikkort. Att vissa har så svårt att få in det i skallen ställer jag mig oförstående till.

Hittade för övrigt en till jämförelse mellan AGP och PCI-e, som även den visar att det inte är någon skillnad.

http://www.hardocp.com/article.html?art=NzE2LDEw

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin
Att påstå att det är motiverat att köpa ett PCI-e-kort istället för ett AGP kort med avseende på prestanda är löjligt. Däremot är det naturligtvis rätt att köpa ett PCI-e-system för framtiden, men som det är nu är det väldigt liten skillnad på ett AGP och ett PCI-e-kort.

Dock är det få som är sugna på att köpa ett nytt moderkort bara för att kunna ha ett bättre grafikkort. Att vissa har så svårt att få in det i skallen ställer jag mig oförstående till.

Hittade för övrigt en till jämförelse mellan AGP och PCI-e, som även den visar att det inte är någon skillnad.

http://www.hardocp.com/article.html?art=NzE2LDEw

well jag tror inte ett shit på den här sidan. testa lite nyare spel om fear och sånt. d3 och dom äldre som kom när AGP var "inne" tror jag heller inte är nån större skillnad men efter anpassningar efter PCI.E klart det är skillnad.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Skillnaden på portarna är juh bandbredden och den går juh enkelt att räkna ut på AGP och PCI-E.

Jämför man sedan resultaten på beräkningen med hur mycekt bandbredd ett nytt grafikkort kräver så märker man att PCI-E är för bra för dagens grafikkort medans AGP räcker i dagsläget gott och väl(nu snackar jag inte om att vinna ngn bench tävling).

Så att Nvidia och Ati satsar på AGP nu är jävligt bra då nyare spel oftast kräver mer grafikstyrka än processor kraft. Och alla vill kanske inte vill lägga ut dom pengarna som krävs på en ny moderkorts bräda (inkl processor byte och rammine kylare osv) för att klara av att spela nyare spel när det ända som igentligen behövs är ett nytt grafikkort.

Visa signatur

Gigabyte P43-ES3G|E6700 2.67GHz 4MB Cache|XFX Radeon HD 5870|2*2048 XMS2-8500

Permalänk

där håller jag med om fullständigt

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.