Skadligt datorberoende hypat och PR

Permalänk
Melding Plague

Skadligt datorberoende hypat och PR

<font style="font-size: 10pt"><b>Skadligt datorberoende hypat och PR</b></font> <small class="small">fredag 9 december av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
Under 2005 har kvällstidningar och TV skrivit mycket om problemet med datoranvändning. Det har skrivits om datormissbruk, sjukdomar, psykologiska problem och Internetberoende. "Datorn var som ett gift" skrev <a href="http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,650077,00...." target="_blank">Aftonbladet</a>. "Över 20 000 barn är datamissbrukare" skrev <a href="http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=26537&a=396465" target="_blank">SVT</a>.
<br />
<br /><a href="http://copyriot.blogspot.com/2005/12/fair-play-owe-sandberg-o...">Rasmus Fleischer</a> menar att all uppståndelse bygger på PR-insatser från organisationen Fair Play och företag som säljer tjänster relaterade till olika beroenden, som behandlingshem. Alla "forskningsrapporter" som Fair Play refererar till i media ska vara framtagna av organisationen själva, i vinstdrivande syften. Fleischers artikel beskriver hur media okritiskt rapporterat Fair Plays PR som fakta för att skapa rubriker och att måla upp ett problem som inte existerar, så att andra företag ska kunna sälja lösningen.
<br />
<br /><i>Inget tvivel ska råda om de affärsmässiga intressena hos de som försöker etablera begrepp som "skärmberoende". För Owe Sandberg, som anlitas av diverse behandlingshem, är det såklart fråga om en personlig investering. För AB Spelinstitutet är det uppenbarligen fråga om att utvidga sin marknad.</i>
<br />
<br />Läs artikeln <a href="http://copyriot.blogspot.com/2005/12/fair-play-owe-sandberg-o...">här</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Man får väl hoppas att man slipper se någon lagstiftning eller andra åtgärder från politiskt håll som resultat av den debatten...Förmynderiet räcker. Vi behöver inte mer!!

Visa signatur

Mvh!

Permalänk
Medlem

Hehe, jag sitter dagligen framför datorn, men anser inte mig själv vara beroende för det. Jag kan om jag vill hoppa över det under en längre period, men man saknar ju alla forum man kollar i dagligen iofs.
Allt detta som nyhetssidorna rapporterar skulle vara gift för barnen osv, det skrattar jag bara åt. Så sa de om tv'n när den kom, och sen när tv-spelen blev fler och fler i hemmen. Så kommer det säkert bli med fler "hemska fenomen" som kommer bli allt vanligare i hemmen runt om i landet.

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Medlem

Man blir bara sur över alla dessa idiotiska artiklar där dom skriver om barn som sitter lite för mycket och att dom får sociala problem osv för datorn och att dom inte _har tid_ till fritidsaktiviteter för datorn. Det är ju enkel mattematik: Man går ju inte hellre ut o springer när man kan ha skoj framför datorn. Det skulle inte motioneras speciellt mycket mera bara för att alla persondatorer i världen försvann för ett tag. Folk skulle göra ngt annat för att fördriva livets gång. Det är inte många som tänker: "Jag har lite tråkigt så jag drar ut och springer en mil nu". Dom med dåliga träningsvanor har det oavsett hur mycket ledig fritid dom har. (fast säkert inom vissa gränser) Det med sociala problem är även det rent skitsnack. De flesta som sitter mycket framför datorn använder ju sig av ngn form av IM program såsom MSN eller icq osv. Jag skulle påstå att det inte är negativvt för den sociala delen utan positivt. Vi sitter ju o tjötar med hundratals personer dagligen och har skoj med människor vi inte känner eller ens vet vad dom heter, förutom deras internet-nickname men vi träffar ju jättemånga personer med liknande intressen. Skulle jag inte ha en datorn så skulle jag nog inte spendera speciellt mkt mera tid med mina polare än vad jag gör nu. Den skillnaden skulle bli liten.

Visst finns det extremister inom allting då såsom tillexempel den personen som bokstavligen dog för att han satt för mycket framför datorn. Denna text är tagen ur mailet "visste du att":
"Tidigare i år hittades den 54-årige Childress H Wanamaker från New York död framför sin dator. Det var hans fru som fann honom liggande - ihjälsvulten vid sin dator. Wanamaker var så rädd för att missa möjligheten att kommentera ett inlägg eller starta en debatt att han inte ens brydde sig om att äta. Efter sin död upptäckte man att han deltog i 48 olika forum och i genomsnitt hade skrivit ett inlägg varannan minut under de senaste sju veckorna av sitt liv"

Jag läste även en artikel på svenska dagbladet i somras där dom hade gjort en väldigt stor undersökning på amerikanska ungdomar och deras dator-vanor. Några av fördelarna var ju dels att man får kraftigt förbättrad reaktionsförmåga och man får bättre rumsuppfattning och man förbättrar sitt logiska tänkande.

De flesta är så som laggeman skriver ovan mig att man kan sluta när som helst, men folk har tråkigt då eftersom dom inte vet vad dom ska göra då. ska man läsa en bok? städa? Det finns ju saker man saknar med datorn när man går ifrån den en längre stund, som forum, swec, musik eller bara sitta o skruva i den o modda den.

Jag anser att det är lika farligt o sitta vid datorn som vid tvn. Vid datorn använder man hjärnan lite när man sitter o läser, skriver, spelar eller löser massa problem åt folk på vissa forum o då rör man iaf pyttelite på sig, och hjärnan arbetar. Vid tvn så sitter man så stilla man kan i flera timmar och rör inte annat än ögonen och tummen när man zappar mellan kanalerna. Någon som är negativt är att det är bevisat att man blinkar mindre när man sitter vid datorn, vilket gör att ögonen torkas ut lätt och det är skadligt. Det gör i sin tur att man kan slita upp hornhinnan i värsta fall vilket jag har gjort flera gånger och då kan man snacka om smärta!! (visserligen skadade jag ögat så det blev extra känsligt för uttorkning) Detta påverkar en garanterat med när man sitter vid tvn så där är nog ingen skillnad. Många har blivit så drabbade att dom inte kunnat sitta vid en skärm om dom inte haft ett par kraftiga solglasögon på sig.

Visa signatur

:)

Permalänk
Avstängd

Jag kan faktiskt sluta när jag vill...

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Avstängd

ok jag är beroende av att åka buss till skolan,får jag skita i skolan nu eller?
eller måste jag ta tåget?
det är nog ingen normal mennsia som är datorberoende,och i så fall är det nog inte så farligt.

Permalänk

förbannat bra artikel :up:, massmedia förvrider bara saker och ting. blir så förbannad på allt skit snack som varit i år om datorberoende och om hur farligt det är, att alla tar skada, blir associala etc

Visa signatur

"Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly"

Permalänk
Avstängd

Alla "forskningsrapporter".......
alla forskare andvänder väl också datorer.

Permalänk

Ok grabbar, vet ju inte hur gammla ni är men om det är så att ni fortfarande går i skolan och spelar mycket datorspel så kan ni inte utan att ljuga säga att ni inte påverkar ert skolarbete genom att ni spelar mycket datorspel.

Jag vet att det påverkade vissa av mina betyg helt klart även om jag klarade mig rätt fint ändå, mycket tack vare mina föräldrar som tjatat mycket på mig.

Däremot går det mycket sämre för min kusin som nu går i högstadiet och spelar otroligt mycket, han har IG-varning i flera ämnen. Men det har inte att göra med att han är dum! han spelar helt enkelt för mycket, och hans pappa(som han bor hos) jobbar mycket sena kvällar och nätter, kan inte kontrollera hans spelberoende.

Så kom inte och säg att det är något som inte finns för det gör det. Ni kanske själva är drabbade utan att ni själva inser det.

Sen vill jag tillägga att det självklart säkert finns ett komerciellt interesse i att göra sådana uttalanden, men vafan om det kan få folk att inse vad deras barn går miste om i form av skola och sicialt liv så ser jag inget negativt. Det är ett välgörande syfte precis som om man skulle överdriva antalet som riskerar att dö i pakistan för att fler människor ska skänka pengar till organisationer.

Snarare bör ni tänka på vem som ligger bakom denna artikel, för jag kan lova er att spelindustrin har mer pengar att tjäna på denna artikel än psykologer och psykoterapefter har att tjäna på tidigare artiklar.

Visa signatur

Mysburken: Asus A8N-SLI Premium | AMD X2 4400+ @ 2365 11*215 | Geforce 7800 GTX TOP | 1024mb RAM 2-2-2-5 Crosshair XMS | 36gb WD Raptor 10 000 rpm, 250 gb Seagate | Antec Sonata II | Kringstuff: ViewSonic VX924 19" TFT | Logitech G5 | Razor Exactmat | Microsoft Digital Media Pro Keyboard

Permalänk
Avstängd

jag hade fler ig när jag inte spelade datorn:)
själv spelar jag inte mer än 1 timme om dagen oftast för man tröttnar gansak snabbt på att spela.
men man kan ju bli lite beroenda av mailen om man säljer och köper saker,fast datorn är väldigt bra att ha till en himla massa saker.

Permalänk
Medlem

Underbar artikel. Jag tycker, och tror, att "datorberoendet" funkar som så att med alltfler som har Internet så köper man inte längre tidningar utan tar del av dagens nyheter via nätet istället. Man gör det mesta via datorn istället. Men att säga att det är ett beroende av sjuklig karatär är ju absurt.

Däremot själva datorspelandet kan bli likt ett beroende. "Jag ska bara klara av den banan sen gör jag det". Så sitter man där och spelar tre banor, missar läxan för att man måste gå och sova för att orka skolan. Men inte fan kan det vara ofta det blir ett beroende som är sjukligt och som behöver behandling.

Det är väl upp till föräldrarna att se till sina barn att de sköter skolan upp till att de är 18. Sen får de faktiskt ta sitt ansvar. Visst finns det folk som inte kan sköta det, frågan är då om de inte ska få skylla sig själva eller ska vi fixa så de också kan få bidrag? Kanske får de det sen ändå för att de är arbetslösa och inte kan få vissa jobb på grund av deras betyg.

Vad skulle en organisation som Fairpaly kunna göra konkret? Få föräldrar att begränsa datortiden? Det får f-n ungdomar fatta själva att man inte kan sitta inne hur mycket som helst.

En annan när man var liten sprang ju runt och lekte krig i skogen istället för vid datorn, dock började man ju sitta inne i mellan eller högstadet efter att man tjatat till sig en P133 med 4MB grafikminne. Men konkret är det någon skillnad i t.ex. lumpens mönstring osv. har dagens ungdomar sämre fysik?

[Edit] Alla de där jävla "de" jag har i texten är det rätt? Kan inte skilja på de och dem. =/

Permalänk
Medlem

partymusen: Jo visst blev de ju en del datorspel i grundskolan men vad jag säljv minns så var det inte så att det påverkade betygen. Jag hade inte jobbat hårdare med skolan om jag suttit mindre vid datorn. Sedan vet jag inte hur det är med alla andra men.. Men jag tror det är så att dessa former av artiklar kommer inte ut till den allmänheten där föräldrar läser. Hade en sån här artikel stått på framsidan av SVD så hade det gjort stor positiv effekt för spelindustril eftersom då tror föräldrar att alla de timmar barnen sitter vid datorn, är ganska normal. De motsatta rapporterna om hur farligt det är med datorspel sänds däremot i tvn o gör föräldrarna ännu mera övertygade om hur onda speltillverkarna är.

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Konstigt att FairPlay aldrig refrerar till 4 doktorsavhandling från bl a KTH där de säger att det inte finns något som helst problem med att barn o ungdomar spenderar mycket tid framför datorn. Då skulle ju tex FairPlay skriva om hur beroende alla människor över 45 är som spenderar sin resterande vakna tid efter jobbet till att se på tv....

Partymusen: Jag är 22 år, spenderar ca 3-6h/dagen framför datorn och har gjort det sedan 1989 när jag fick min första dator. Jag slutade skolan med VG och MVG i alla ämnen (med undantag för matematik och tyska). Det är snarare beroende på person till person hur man presterar i skolan. Sen slår betyg ofta snet, det är inte helt säkert betygen du får i skolan avspeglar din faktiskta prestation eller din intelligens för den delen.

Permalänk
Medlem

Detta får mig att minnas hur det var tidigt 90-tal.

1993 så skrev dagstidningar om hur fördärvade människor var som satt vid datorn och modem. Barnporr, narkotika och vapenhandel vad det enda de höll på med.

1994 så skedde en helomvändning, och plötsligt så var det någonting bra. "Internet är helt otroligt! Man kan sitta och chatta med någon på andra sidan planeten!"

Permalänk

jag bryr mig inte om vem som är spelberoende eller inte. Jag själv ser datorn som en avkoppling som jag sitter vid när jag är klar för dagen idag har jag jobbat 11 timmar från 7 i morse och har lirat en del bf2 nu. Jag använder även datorn som ett verktyg för att söka information och skulle bli tokigt om jag var utan internetuppkoppling vilket iofs är ett beroende i sig, vilket dom flesta här kan skriva under på. men det anser jag inte vara ett farligt beronde klart man ska kunna använda sin dator till mejl och kolla nyheter och information. Men när datoranvändadet går ut över andra saker som skola, jobb och sociala kontakter, då har det stigit över gränsen. Ni kan lovorda MSN Messenger hur mycket ni vill men det är en stor skillnad att prata med en person över ett chattprogram jämfört med att prata med ngn IRL.

Det du säger till en person du möter på riktigt uppfattas av personen till 70% av ditt kroppspråk. Hur ska du kunna öva ditt kroppsspråk som ingår i din sociala komptens om du till största eller till mycket stor del utöver ditt sociala liv över internet? Med en grynig webcam?
Tänk på att det finns ungdommar där ute som missar hela/stora delar av sin "normala" barndom, tånnår och ungdom till att spela datorspel. Dom åren kommer aldrig tillbaka och är en viktigt del i en människas utveckling.

Det som jag inte tycker om i den disskution som förs här är att folk fnyser åt problem som faktiskt existerar. det spelar ingen roll vad folk tycker om sitt eget spelande. Om vi till exempel jämför med spel om pengar hur många som är beroende av dom tror ni erkänner sig själva spela för mycket? Problemet finns jag har själv sett det. Men jag skyller inte på spelbolagen, jag vill själv ta del av nya och bättre spel. Det är folks generella uppfattning på detta forum som jag tycker är jäkligt trisst

Visa signatur

Mysburken: Asus A8N-SLI Premium | AMD X2 4400+ @ 2365 11*215 | Geforce 7800 GTX TOP | 1024mb RAM 2-2-2-5 Crosshair XMS | 36gb WD Raptor 10 000 rpm, 250 gb Seagate | Antec Sonata II | Kringstuff: ViewSonic VX924 19" TFT | Logitech G5 | Razor Exactmat | Microsoft Digital Media Pro Keyboard

Permalänk
Medlem

Det är fler saker än man tror som man är beroende av, men så fort någonting handlar om datorer, ja då blir det liv i luckan. Varför är det så?

Hade man varit beroende av schack så hade inte en jävel klagat.

Alla påstår ju att datorer är så dåligt, skulle någon kunna ge mig ett enda skäl till det? (förutom att man inte rör på sig)

Det är dåligt, det är man överens om.. Men varför? Det vet man inte..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GiiX
Det är fler saker än man tror som man är beroende av, men så fort någonting handlar om datorer, ja då blir det liv i luckan. Varför är det så?

Hade man varit beroende av schack så hade inte en jävel klagat.

Alla påstår ju att datorer är så dåligt, skulle någon kunna ge mig ett enda skäl till det? (förutom att man inte rör på sig)

Det är dåligt, det är man överens om.. Men varför? Det vet man inte..

jävla wajn på folk då. när jag var mindre och planderade rån och misshandlade folk och sat på instution och grejer då var de snack om vilken dålig människa jag va.

säkert likadant för många andra. dom hittar sin grej som ex: datorer. musik/spel vad de nu e. och sen är de wajn på de me ?.. well man skadar ingen annan iaf, och man stör ingen heller.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Jag sitter ofta framför datorn men det är för att Sverige suger (missuppfatta det rätt). Visst har men det bra här men det finns typ inget att göra här. Speciellt inte för oss som hatar snö, mörker och allt som har med vintersport att göra.

När man är utomlands (Egypten, Spanien, Grekland, osv osv osv) så saknar man fan ingen dator.

Men klart man är mer eller mindre beroende utav datorn, det har ju blivit en vana.

Men varför klagar ingen på alla killar (få tjejer) som är besatta utav att styrketräna, köper massa dyra medel och äter "rätt" och gör allt för att deras muskler ska växa lite mer. Det är enligt mig mycket värre. Det finns många sånna.

Visa signatur

The Walking Dead

Permalänk

Och SVT kallar sig oberoende. Det har de aldrigt varit. Hykleri.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Läsvärd artikel om det hela.

Permalänk
Medlem

Det är klart att det finns några som spelar eller sitter vid datorn så mycket så det orsakar problem i deras liv...
Men ev. lagar, regleringar eller restriktioner som kan göra något åt saken kommer att vara mycket värre än problemen de försöker lösa. Botemedlen skulle skada mer än sjukdomen...

T.ex om man använde sig av en teknink som temporärt stängde eller begränsade användbarheten av din internetuppkoppling om du spelade samma spel eller ägna dig åt samma typ av aktivitet för många timmar i sträck.
Förbudsmentala politiker med larmrapporter på sina skrivbord , bekymrade aktivister och organisationer som kräver att något görs kommer säkert att undersöka liknande möjligheter.
Men vi får väl se hur illa det blir...

Visa signatur

Mvh!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laggeman
Jag kan om jag vill hoppa över det under en längre period, men man saknar ju alla forum man kollar i dagligen iofs.

Och missbrukare saknar inte det man är beroende av? Jag kan säga rent ut att jag är beroende av internet, om jag inte får chatta med kompisar så blir jag uttråkad och telefon känns så oldschool, det är något man använder på stan eller på annat håll. Däremot så är jag inte spelberoende då det kan dröja flera dagar innan jag startar ett spel.

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog kunna vara beroende av min dator, ser dock inget problem med det. Hade jag inte varit beroende av min dator så hade jag varit beroende av något annat där man knappt rör sig, så då är det bättre att det är något man faktiskt kan ha nytta av.

Min primära dator la av rätt nyligen, så jag satt med Live CD i serverdatorn i en vecka, sen beslutade jag mig för att lägga in en riktig desktopinstallation på servern.

När jag körde med LiveCDn så gick allting så segt så jag ville inte sitta så mycket vid datorn, vilket gjorde att jag rätt snabbt blev uttråkad, men jag klarade mig... fanns annat att göra.

Vad jag vill säga med detta vet jag inte riktigt, men det kändes lite relevant i sammanhanget. Blev lite abbrupt avslutat och konstigt formulerat kanske, orkade inte lägga ner så mycket energi på det här inlägget.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

MSN Messenger, Internet-poker och Counter-strike är saker som gör folk beroende i massvis till det obeskrivliga...

Permalänk
Medlem

"Över 20 000 barn är datamissbrukare"

Kan man snorta data eller nåt ?

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

När det kommer till kritan så är det den äldre generationen som är rädd för vad den inte förstår. Exemplet som Ryderman nämnde om Childress H Wanamaker handlar ändå främst om internetberoende. Jag har i snart tio veckor varit utan internet på min fritid och mår utmärkt. Jag känner inget som helst beroende trotts att jag skriver mycket på forum med mera. De få gånger jag kommer åt att kolla vissa sidor är på rasterna där jag jobbar. Men datorn är jag beroende av eftersom mitt jobb kan enbart göras på datorer.

Även jag kan lida av vissa problem med att sitta framför skärmen. Ett problem jag redan har är ett lätt dubbelseende på ena ögat. Det jag jobbar med kan bara göras vid datorn. Så vi kommer inte kunna bli av med detta "beroende". Det kommer alltid finnas de som går för långt. Så är det bara. Jag tror de flesta här redan är medvetna om det och vad det innebär att sitta så länge vid datorn som vi gör. Så det är bara att acceptera och lära sig leva med datorerna och Interent och vad de innebär idag.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk

Tacka vet jag den gamla goda tiden

Föräldrar ska se sina barn gå ut på stan och missbruka sprit och droger istället som på den gamla goda tiden. Vi vill ju inte ha en massa barn och ungdommar som kastar bort sina liv framför en så fruktansvärd sak som datorn.

Ska ett liv kastas bort ska det vara med sprit och droger så föräldrarna slipper se skiten när dom kommer hem från jobbet.

Nej ge oss gamla goda tiden tillbaks!!!
Tänk på alla gubbar och kärringar som känner sig så otrygga i den här världen av kunskap och information som datorn ger oss.

Visa signatur

Sluta gnata på Microsoft och gör nått juste istället.

DFI Lanparty Ultra-D Venice 3000+ @2400Mhz 2*Twinmos PC3200 512Mb Audigy 2 Saphire Radeon X800XL UE 1st WD 250GB 16Mb Antec Lanboy 500W PSU