Permalänk
Medlem

HELP! fel på OCZ minnen ?

Hej gott folk!

Är rejält frustrerad! Köpte för ungefär 10 månader sen en ny dator med komponenterna som följer nedanför, förutom att jag då hade ett 380W nätagg.

Problemet är att datorn får bluescreens med jämna mellanrum och startar om sig (typ helt random mellan de olika omstarterna) Jag fick då rådet att byta nätagg till ett kraftigare som var kompatibelt med DFI kortet. Jag bytter nätagg men problemet kvarstår jag har även reklamerat minnena 1 gång. Fick tillbaks ett par nya men problemet kvarstår?!?!

Vad kan jag göra åt detta? förslag och tips?

Kan det vara någon annan komponent som strular typ cache i processorn osv?

**AMD Athlon64 "Winchester" 90nm 3500+ ** OCZ EL DDR PC-3200 Gold VX Dual Channel ** DFI Lanparty UT nF4 SLI-D ** Thermalright CPU-cooler XP-120 ** Maxtor Diamondmax 10 300GB S-ATA ** Gainward GeForce 6800GT SLI 256mb **Hiper 580 Watt 24pins

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Har exakt samma utrustning och exakt samma problem, någon som har någon lösning?

Visa signatur

bleh

Permalänk
Medlem

Timings på minnena kanske är fel i BIOS hade det problemet själv, alltså om man har att bios ska ställa in timings osv automatiskt kan det bli timings som minnena inte klarar och resultatet bli bluescreens och instabilitet. Kolla vad ni har för timings i CPU-Z och gämförmed vad miinnena ska klara av.

Visa signatur

WS: i7 920@3,8Ghz HT on | Corsair H50 | Gigabyte X58A UD7 | 6Gb Corsair dominator 1600MHz | VTX3D 5850 | Intel X25 G2 80Gb | WD green 1Tb | HX750 | Define R2 Black ||
Laptop: Acer TimelineX 3820TG

Permalänk
Medlem

Hade själv DFi bräda förut (innan vattenkylningen läckte och allt brann upp, men det är en annan historia

Man måste mecka en hel del med minnesinställningarna på dessa brädor för att allt ska fungera optimalt.
Starta inte ens windows innan ni testat datorn med memtest annars kan windowsinstallationen bli korrupt.

Mitt tips är http://www.dfi-street.com/forum/index.php och http://www.bleedinedge.com/forum/forumdisplay.php?f=54

Grymt mycket info.

Permalänk
Medlem

Ok, så ni tror att det är minnena som felet beror på alltså? alternativt fel inställda

För jag kan ju köra med Corsair 2x256 pc2300 minnen utan problem, men nu kan jag knappt starta datorn med de nya lixom =(

EDIT* Har inte ändrat på timings vid nåt tillfälle, borde inte grundtimingens vara kompatibla med moderkortet och resten av datorn?

Bluescreen info: om de kan hjälpa på något sätt

PFN_LIST_CORRUPT

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ande0ne
Ok, så ni tror att det är minnena som felet beror på alltså? alternativt fel inställda

För jag kan ju köra med Corsair 2x256 pc2300 minnen utan problem, men nu kan jag knappt starta datorn med de nya lixom =(

EDIT* Har inte ändrat på timings vid nåt tillfälle, borde inte grundtimingens vara kompatibla med moderkortet och resten av datorn?

Bluescreen info: om de kan hjälpa på något sätt

PFN_LIST_CORRUPT

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

Samma error jag fick med mina minnen när jag hade orginalinställningarna.
Kunde inte ens installera windows utan att höja volten lite.

På bleeding edge finns många exempel på vad för inställningar som skulle kunna passa alt.
registrera och fråga.

Det är supportnissar för OCZ som svarar så dom borde kunna

Permalänk
Medlem

man tackar så hemskt mkt =)!

Permalänk
Medlem

Att uppdatera till senaste BIOS är ett hett tips, hade samma problem, när jag först satte ihop mitt system, då med en 3500+ "winnie" och Twinmos SP minnen.
Byte av nätagg och minne gjorde susen med nyaste bios, nu har burken varit stenstabil länge (att formatera om när man bytt kan oxo va bra då windows installationen kan vara instabil)

Visa signatur

| AMD Ryzen 3700X | FD Nano S | Noctua NH-U12A | Asus ROG Strix B450-I | Kingston HyperX Fury Black DDR4 3600MHz 32GB 16CL | Corsair MP510 1TB | Gigabyte Aorus GeForce GTX 1080 Ti Waterforce 11GB | Corsair RM850X V2 850W | Logitech G710/G305 | Acer Predator Z301C |