Permalänk

grym opty dualcore

http://www.webhallen.com/prod.php?id=48040

AMD Opteron Dual Core UP 165 1,8GHz 2MB Socket 939 .

jag har hört att många kör denna processor i 3ghz . vilket då blir överlägset den kommande fx60 . å bättre än en fx57 naturligtvis ,. jag tänker köpa den till jul . ca 3000kr det är ju tokbilligt , jag köpte ju min 3500+ prolle förra året för ca 3500kr å jag kommer kunna plocka ut mer prestanda när jag kör mitt musikprogram ( protools 7 )

låter det bra eller ska jag skaffa en 170 i stället

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Får du tag på någon Opteron förutom de svindyra eller 144 innan nyår kan du skatta dig otroligt lycklig.. De är slut överallt.

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem

Var har du hört att många kör dualcore opteron i 3GHz? Var det än var så ska du nog lyssna lite mindre där...

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Medlem

Får jag upp min opteron 170 i 2,5GHz så är jag supernöjd. Men det är klart går det att pressa upp den i närmare 3 då är det ju bara en extra bonus

Visa signatur

CPU: Ryzen R7 1700 | GPU: MSI GTX 1080 Ti GAMING X TRIO | MB: ASUS PRIME X370-Pro | RAM: 2x8GB G.Skill Flare X @3200MHz CL14 | Cooling: Air | Case: Fractal Design R5 Titan | Monitor: AOC Agon AG352UCG

Permalänk

men en kompis kör sin med det . dock så har han vattenkylning ,,,,

men visst kan jag få tag på en opteron 148 . eller en 165 . vet en datorbutik som har de på lager . 1 av varje bara . ska ringa å boka dem på måndag

jag jag behöver en dual mer än en singel

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av .:B9:.SiNNeR
http://www.webhallen.com/prod.php?id=48040 KAN LÄTT KLOCKAS Till 3ghz då blir den bättre än en fx 57

Citat:

Ursprungligen inskrivet av .:B9:.SiNNeR
men en kompis kör sin med det . dock så har han vattenkylning ,,,,

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

men det e ju lätt med vattenkylning ., jag ska skaffa thermalrights luftlylare i koppar .

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av .:B9:.SiNNeR
men det e ju lätt med vattenkylning ., jag ska skaffa thermalrights luftlylare i koppar .

Lycka till med 3GHz. Jag hoppas komponenterna gillar att knepas upp till 333HTT. Lycka slutligen till med att hitta den på lager någonstans. I värsta fall sitter den MHz- hamstrande köparen bara på prestanda i klass med vad jag gissar att FX-60 kommer erbjuda.

Permalänk

ja inte fel med en dualcore. speciellt när jag arbetar i program som stöder dualcore dual core är du ett bättre val .

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av .:B9:.SiNNeR
ja inte fel med en dualcore. speciellt när jag arbetar i program som stöder dualcore dual core är du ett bättre val .

Jo, visst är det fint med dual core, men att tro att du ska få upp den i 3GHz är orealistiskt.

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nilsrock
Jo, visst är det fint med dual core, men att tro att du ska få upp den i 3GHz är orealistiskt.

Såg nån på dfi-street som fick upp sin 175:a över 3Ghz på luft... Jobbig läsning var det då Komplett på minuten skickat prollen i sign vilken dock e helt ok men som brukar säga stop efter 2,7Ghz. Just nu är 2,4Ghz mer än nog för mig.

Permalänk
Medlem

Jamen 175 har två default multipliers högre än 165. 11 vs 9.

Opty 165 @ 3GHz = 333 HTT

Opty 175 @ 3GHz = 273 HTT

Lite skillnad.

Visa signatur

-Mycken möda leder ofta till tappad handske.

Permalänk
Medlem

ok, såg bara 170:an i inlägget.

Permalänk
Medlem

Ok, trodde du syftade på trådskaparens intentioner med 165:an

Visa signatur

-Mycken möda leder ofta till tappad handske.

Permalänk
Medlem

165:an har kanske bra potential med nya asus brädan som klockar grymt bra på fsb:n med låg multi. Den håller även ner tempen fint så man kanske inte behöver köra vatten...

Permalänk
Medlem

Håller ner tempen? Menar du chipsetkylningen då?

Visa signatur

-Mycken möda leder ofta till tappad handske.

Permalänk
Medlem

även tempen på prollen. Den får jämnare ström så tempen och energiförbrukningen på cpun minskar med 10%. Man kan också utgå från att cpun kan kanske klocka högre i och med detta. Tempen på brädan kan minska med upp till 15C mot tidigare asusbrädor.

Jag har inte sett några anledningar att höja vcore i de klockningar jag gjort. Men jag har inte pressat särskilt ännu då jag inte ser något behov att gå högre för tillfället. Jag kan säga att jag har aldrig upplevt sådan här stabilitet innan.

http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2589&p=13

"The A8N32-SLI is blessed with a unique and very effective design that truly works. The 8-phase design behaves gracefully under extreme loads and remains much cooler than other 3- or 4-phase designs. This yields excellent stability and headroom that we have not seen before on an Asus Socket 939 design. Asus claims that the board is up to 15°C (36°F) cooler than conventional solutions, and we saw nothing in our testing to make us doubt this claim. The board remained cool and stable under the most difficult test conditions."

Jag GISSAR att man kan komma lite högre med 165:an med rätt bräda...

Permalänk
Medlem

DFI Experten har också extra bra strömförsörjning till processorn.