Permalänk
Medlem

A'N'Doja. Du har en poäng där. Konsumenter följer ofta det där konceptet.. Ju dyrare det är, ju bättre måste det vara!.

*fnys, åt dessa dumma konsumenter*

hade jag haft 1 miljon hade jag ändå itne köpt ett kort för mer än 2k

Visa signatur

AM2+ Gigabyte DS3 780 - AM2 5200+ X2 2.7 GHZ - 4096 MB DDR2 PC6400

Permalänk
Medlem

bojkotta $1000 grafikkort! så de tvingas sänka den.. blää

Visa signatur

| ASrock 939Dual-Sata2 with TT Big Typhoon | AMD Opteron 144 Cabge @ 2700 MHz |
| Kingston HyperX 2x512 mb PC3200 2-2-2-5 2T | Connect3D X800GTO 16 pipes @ 590/560 with Silencer 4 Rev2 |
| Chill-Innovation 520W, 38A | 3Dmark05 = 6900 p |

Permalänk
Medlem

N'doja, klart det är vi konsumenter som gör att de fortsätter..

MEN, det fula ligger inte inte i Att vi köper, utan i Varför vi köper..
Vi köper för att vi inte har något val, när vi vill ha det bästa.

Så man kan ändå inte anklaga konsumenterna för producenternas skyhöga priser.

//fog

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

Föstår inte varför folk klagar. Om man vill inte slänga ut 10k på grafikkort, gör inte det då. Ingen som tvingar er. High-end kort har aldrig varit prisvärda, och kommer aldrigt bli det. Vill man ha bra prestanda för priset så köper man lägre segmentet high-end kort (t ex X1800XL eller 7800GT) och klockar dem.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
N'doja, klart det är vi konsumenter som gör att de fortsätter..

MEN, det fula ligger inte inte i Att vi köper, utan i Varför vi köper..
Vi köper för att vi inte har något val, när vi vill ha det bästa.

Så man kan ändå inte anklaga konsumenterna för producenternas skyhöga priser.

//fog

klart man kan för hade ingen köpt korten för 10k exempel vad tror du producenterna gör då ? höjer priset eller ?:P

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Discokungen

Alltså... Jag tänkte köpa ett X1900 aka R580 men då trodde jag att det skulle kosta max 6000kr...... -.- Vettifan om jag köper ett kort som är dyrare än det. Hoppas Ati inte sätter högre pris än 640$ (och säljer det för samma pris och inte 870$ )

Död åt denna pris"utveckling"!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Skit kort = 1000kr
Sådär kort = 1500kr
Bra kort = 2000kr
Mycket bra kort = 3000kr
Super kort =4000kr+

Så skall det vara, man ska välja sin prisklass efter sin plånbok och får prestanda därefter. Efter en viss tid (c,a 1år) så byts serien ut mot en med liknande prestanda/pris stege. Så har det alltid varit, tills nu.

Nu släpps det kort lite då och då som nästan alltid är kraftfullare än det tidigare monster kortet.

Jag menar, X1900XT? Vad fan är det? Om man redan nu inte kan maxxa ett x1800xt så vad ska man med ett X1900XT till då?
Nä ge oss tillgång till X1800XT och 7800GTX 512mb i stället för att spruta ut mera kort.

Jävla skit marknad det har blivit av detta.

Visa signatur

Main: i5 6600k|ASUS Z170-P|Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4
WindForce GTX970| 500GB evo850|Phanteks Enthoo EVOLV

Retro: S939 A64 venice 3000+@2826mhz|ASUS A8N-E|PoV 7800GT|1024mb Corsair XMS 450mhz|Aspire 520w

Permalänk
Medlem

Vad kul, vi "normala" människor lär väl få köpa mellansegment-grafikort i framtiden, dvs motsvarande dagens ATI x1600 och X1300 för runt 3000-5000kr, och miljonärerna får köpa motsvarande X1800 för 10000kr/st. Tänk er själv om x1600 hade kostat runt 4000kr idag, kul?

Men förhoppningsvis ger allt det här möjlighet till att en tredje och kanske en fjärde grafikortstillverkare att komma in på marknaden, då kanske topmodellerna sjunker i pris till det normala runt 4000kr när de är nysläppta.

Visa signatur

Opteron 146 CABYE 0540 FPMW@2740Mhz | NCP 2x1GB | Asrock Dual Sata II | 6800GT@Ultra | Big Tyhpoon | Antec Trueblue 480W | NEC 3520 | WD 180GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Lol. För det första, grafikkorten har bara ökat och ökat i pris hela tiden, utan någon vettig anledning..

Eh? När Geforce3 släpptes i april 2001 så kostade det 7500kr. Värstingkorten (GF4, R9700, osv) gick senare ner i pris. Nu med senaste prishöjningarna med GF7800GTX 512MB osv så har de insett att de kan höja priserna igen. Tillgång och efterfrågan bestämmer allt. Och det finns tillräckligt för mycket folk som är villiga och betala hutlösa priser för 7800GTX 512MB, då tillgången inte räcker till.

Man måste dock komma ihåg att high-end korten är en relativt liten del av marknaden. Både NVIDIA och ATI gör sin stora vinst på mellankorten som ligger mellan 1000-2000kr.

Och jag har som en personlig regel att aldrig betala mer än 2000 för ett kort iaf, då jag tycker att det är ett slöseri med pengar. Snart är det dags att inhandla ett nytt kort och då kommer jag köpa ett X1600 PRO för 1500. Helt okej.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
skärpning palla ditt J*** wajn. köp inte kort över 3000:- min plånbok är inte stor men 3000:- för ett nyt "hetaste" high-end kortet är inte speciellt mycket vad tror du bästa prollen kostar ?? 10k men detär inte dyrt ? nu säger jag inte att du köper en prolle för 10 lax men inge wajn om dyrt. dom får de ju sålt annars hade dom väl inte haft dom priserna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
och hur pass spel bara är dom ? mitt Gkort kostar halva din dator.

sen och andra sidan så står det:

Detta gör att de $650 dollar som GeForce 7800 GTX 512 MB kostar inte framstår som lika högt.

vilket innebär att man måste inte köpa det nyaste går ju bra att lira med dom "mindre bra".
sen var det inte det artiklen handlade om så de kan ni wajna för nån ni känner!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
men du nu får du faktiskt vakna. det finns så stort sortiment på komponenter idag så vill man inte betala för det "fetaste" så gör inte det heller. hur långt tänker du ?.. jag förstår ditt sätt att tänka delvis men i slutet så är det inte företagen som loosar utan du. sen får du tycka precis vad du vill om kostnader. så klart vet ja att det inte kostar 8000:- att göra nån prolle överhuvudtaget men det handlar inte bara om att producera ?det är så mycket annat som styr, sen så klart ska dom tjäna på de. sen handlar de inte heller om att kräma ur folk pengar. vi har ett val vill vi köpa elelr vill vi inte om vi vill vad ska vi köpa ??. och om du har läst ekonomi av nåt slag eller marknadsföring så borde du veta det om inte så läs på lite innan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
men lol. asså vad tror du ? dom där 5000:- går till då ?. köpa porrtidningar eller ?. folk jobbar folk ska ha betalt, alla kostnaderna för att driva allt dom producerar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
fog jag förstår hur du tänker men problemet är inte att det kostar så mycket. problemet är att folk köper NÄR det kostar så mycket. jag hade ju inte vart så dum att sänka priserna om jag vet att mina kunder köper komponenter som kostar multum. du kanske hade gjort det ?.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
probemet där då är att folk skiter i att handla dom feta grejerna men då kan dom ej spela dom feta spelet. nu finns de så många som ger vad som helst och alltid ska ha allting det fetaste och nyaste så ingen går i back :/

Det enda jag förstår av det du skriver är att du har en otrevlig attityd.

OnT: Jag vill ha mycket prestanda för lite pengar.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk

Grafikkorts marknaden börjar likna den ständiga lanseringen av nya The Sims Expantioner...

Visa signatur

Intel i7 5820K 3.6Ghz@4.2Ghz | Noctua NH-D15 | 4x4GB Crucial Ballistix Sport DDR4 2400Mhz | Asus X99 Deluxe | MSI 780GTX | Samsung SSD 830 256GB | Seagate HDD ST3000DM001 7200rpm 3Tb | Fractal Design Arc | 6x140mm & 1x120mm (Silverstone AP Intake & Noctua Outtake) | Hp w2207 22 inch | Eizo S2000 19 inch

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apanove
Vad kul, vi "normala" människor lär väl få köpa mellansegment-grafikort i framtiden, dvs motsvarande dagens ATI x1600 och X1300 för runt 3000-5000kr, och miljonärerna får köpa motsvarande X1800 för 10000kr/st. Tänk er själv om x1600 hade kostat runt 4000kr idag, kul?

Precis!

"Normal" användaren får inse att det inte går att vara värst längre.
Det är inte så ofta man hör någon gnälla över att de inte har råd med en ferrari.
I början när något är nytt så kan de flesta hänga med i svängarna men med tiden så bildas det klyftor imellan de som vill och kan betala tiotusentalskronor för det "värsta" och de som faktiskt måste hålla sig till en budget.

Visa signatur

Sugen på en tråkig ordvits?
Fråga mig!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zapio
bojkotta $1000 grafikkort! så de tvingas sänka den.. blää

Varför skulle man vilja bojkotta det? Jag bryr mig inte om det bästa grafikkortet kostar 10000kr eller 20000kr så länge det finns bra grafikkort för runt 3000kr

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryo
Skit kort = 1000kr
Sådär kort = 1500kr
Bra kort = 2000kr
Mycket bra kort = 3000kr
Super kort =4000kr+

Så skall det vara, man ska välja sin prisklass efter sin plånbok och får prestanda därefter. Efter en viss tid (c,a 1år) så byts serien ut mot en med liknande prestanda/pris stege. Så har det alltid varit, tills nu.

Nu släpps det kort lite då och då som nästan alltid är kraftfullare än det tidigare monster kortet.

Jag menar, X1900XT? Vad fan är det? Om man redan nu inte kan maxxa ett x1800xt så vad ska man med ett X1900XT till då?
Nä ge oss tillgång till X1800XT och 7800GTX 512mb i stället för att spruta ut mera kort.

Jävla skit marknad det har blivit av detta.

Japp instämmer på det mesta men du har ett fel där. Ett bra kort är inte längre vad ett bra kort var förr. Innan om man köpte ett kort för ca 3000kr så kunde man maxa de flesta spelen utan problem utan att det hackade ett skit. Nuförtiden om man köper ett enligt dig "mycket bra grafikkort" så går det ju inte ens lira alla spel i 1280 då det hackar för mycket. Och då snackar jag inte ens om att man maxar allt. Inte bara grafikkortets prestanda/kron har sjunkit utan tillverkarna har också börjat koda sämre på grund av att man tillverkar spelet både till pc och till konsolerna. Dvs man anpassar kodningen så det är lättare att koda till båda och inte bara till pc som för. Innan kodade man oftast antingen till pc eller till konsoler inte både och. Sedan har vi ju problemet med revaliseringen mellan ATI och NVIDIA i vem som ska leda i 3dmark typ. Ju mer pengar de lägger på high-end korten för att pressa dessa till max i kortast tid desto mer måste de ta för de "billigare" korten för att inte gå back i high-end. Dvs det är knappast bra för oss konsumenter som inte har råd för grafikkort för 6000 eller mer. Själv köper jag oftast "bra kort" för ca 3000 var annan år och hoppas att man inte kommer behöva gå upp i 4000 snart för att få ungefär samma prestanda som hittills.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av apanove
Vad kul, vi "normala" människor lär väl få köpa mellansegment-grafikort i framtiden, dvs motsvarande dagens ATI x1600 och X1300 för runt 3000-5000kr, och miljonärerna får köpa motsvarande X1800 för 10000kr/st. Tänk er själv om x1600 hade kostat runt 4000kr idag, kul?

Men förhoppningsvis ger allt det här möjlighet till att en tredje och kanske en fjärde grafikortstillverkare att komma in på marknaden, då kanske topmodellerna sjunker i pris till det normala runt 4000kr när de är nysläppta.

Ja precis. Det vill vi undvika. Fler tillverkare hade stoppat maktkampen mellan ATI och NVIDIA iaf men då måste tillverkaren kunna släppa nåt som iaf nuddar high-end kortens prestanda.

Det jag främst vill se är mid-end grafikkort som ligger precis under high-end men som klarar de flesta spel i 1280 med AA/AF på max och resten på medium/high. Då helt utan hack. Dessa skulle då kosta ungefär 3000kr.

Folk som tycker det är för dyrt borde kunna köpa medelklassens kort för ca 2000 som skulle också klara de flesta nya spel utan hack i 1280 fast utan AA/AF på max och resten på low/medium.

Äkta high-end borde kosta runt 4500-5000 och klara 1280 med allt på max eller lite högre med blandade inställningar.

Däremot de som har pengar och vill maxa alla spel i 1600 skulle kunna köpa sig SLI eller CrossFire för 10000kr (2x5000).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
Det enda jag förstår av det du skriver är att du har en otrevlig attityd.

OnT: Jag vill ha mycket prestanda för lite pengar.

otrevlig attityd ?. ne inte direct kanske ser så ut när jag skriver men jag e cool

och om jag har det varför kommenterar du mig då ? strunta i mig ist.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ArtMan

Japp instämmer på det mesta men du har ett fel där. Ett bra kort är inte längre vad ett bra kort var förr. Innan om man köpte ett kort för ca 3000kr så kunde man maxa de flesta spelen utan problem utan att det hackade ett skit. Nuförtiden om man köper ett enligt dig "mycket bra grafikkort" så går det ju inte ens lira alla spel i 1280 då det hackar för mycket. Och då snackar jag inte ens om att man maxar allt. Inte bara grafikkortets prestanda/kron har sjunkit utan tillverkarna har också börjat koda sämre på grund av att man tillverkar spelet både till pc och till konsolerna. Dvs man anpassar kodningen så det är lättare att koda till båda och inte bara till pc som för. Innan kodade man oftast antingen till pc eller till konsoler inte både och. Sedan har vi ju problemet med revaliseringen mellan ATI och NVIDIA i vem som ska leda i 3dmark typ. Ju mer pengar de lägger på high-end korten för att pressa dessa till max i kortast tid desto mer måste de ta för de "billigare" korten för att inte gå back i high-end. Dvs det är knappast bra för oss konsumenter som inte har råd för grafikkort för 6000 eller mer. Själv köper jag oftast "bra kort" för ca 3000 var annan år och hoppas att man inte kommer behöva gå upp i 4000 snart för att få ungefär samma prestanda som hittills.

Jo,du har rätt där. Kommer ihåg när jag köppte mitt 9800Pro för 2500kr och kunde maxxa alla spel som fanns då.

Visa signatur

Main: i5 6600k|ASUS Z170-P|Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4
WindForce GTX970| 500GB evo850|Phanteks Enthoo EVOLV

Retro: S939 A64 venice 3000+@2826mhz|ASUS A8N-E|PoV 7800GT|1024mb Corsair XMS 450mhz|Aspire 520w

Permalänk
Medlem

kunde de inte väntat något år jag som precis köpt min 7800GT

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Om det blir ett problem kommer det att reglera sig själv. Priserna styrs av lagen om tillgång och efterfrågan. För grafikkortstillverkarna är det smartast att ha ett kort för varje prissegment. Sedan kan skillnaden i prestanda mellan segmenten komma att ändra sig i framtiden. Om folk inte tycker att de dyraste korten är tillräckligt mycket bättre kommer också priserna att sänkas....

Sedan är det klart att spelföretagen vill kunna sälja sina spel. Om kraven på hårdvara blir för höga kommer för få att kunna spela och för få kommer att köpa spelen. Så det finns även där en reglerande effekt som gör att det är mindre nödvändigt att köpa de absolut dyraste korten.
Det är väl diskutabelt om det är lönt att betala dubbelt för grafikkortet bara för att ev. kunna höja inställningarna ett snäpp. Det finns det så klart entusiaster som tycker...Men den som är kostnadsmedveten lär och behöver inte tycka det.

Visa signatur

Mvh!

Permalänk
Medlem

Baksidan av konkurens, se bara på denna generation. Nvidia lanserar 7800GTX till ett ganska humant pris, ATI måste till varje pris slå dom och lanserar X1800XT med 512MB som självklart kostar mer, Nvidia vill också vara snabbast och lanserar 7800GTX 512MB som kostar absurda mängder men vem bryr sig om det när man har det snabbaste kortet?

Man kan också kolla på dom senaste 3 generationrerna, ATI's 9800Pro kostade 4-4500:- när det släpptes. X800XTPE och 6800Ultra kostade runt 5000:-. X1800XT 512MB kostar minst 5500:-. Nu förstår jag inte kinesiska men jag tror det står att R580 kommer i 2 varianter som kostar 649$ (~6500:-) samt 499$.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk

Så länge folk fortsätter köpa dyra kort, så kommer tillverkarna att fortsätta ta samma dyra priser för dom. Så enkelt är det.

Min lösning är enkel:

Kör bara Spel som är minst ett år gamla Uppdatera din hårdvara efter samma princip, så blir det billigare och du kan köra spelen på fulla inställningar

För som det är idag kommer det ju nästan ut ett nytt kort samtidigt som varje nytt spel släpps. Orka köpa ett spel som man knappt kan lira utan att det ser ut som gröt...

Visa signatur

a64 3500+ 1gig RAM corsair (2x512 dualch.) dfi infinity mobo. gainward 6800U pcie

Permalänk

Det är väl marknadens expansion som gjort det möjligt att införa ett ännu dyrare segment för de riktigt fanatiska typerna. Tycker själv att det är ganska så bra då det innebär att de står för en stor del av finansieringen av utvecklingskostnaderna medans vi mer ekonomiskt sinnade människor kan köpa kort från mellansegmentet och primärt betala för tillverkningskostnaderna .

Visa signatur

Gigabyte GTX 560Ti 1GB OC+ |Intel Core i5 750 2,66GHz / 8MB | Corsair XMS3 4GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | ASUS P7H55/USB3

Permalänk
Hedersmedlem

Jag antar att man vänjer sig vid dyra kort, för ett år sedan hade jag inte gett mer än 3000kr men nu kan jag tänka mig att ge 4000kr...

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryo
Skit kort = 1000kr
Sådär kort = 1500kr
Bra kort = 2000kr
Mycket bra kort = 3000kr
Super kort =4000kr+

och lite texttttt...

Den där listan stämmer förvånandvärt bra Fick mitt GainWard 6800Ultra 256MB PCIe 16x Golden Sample för precis under 3000:-

Permalänk
Medlem

Kostnaden för GFX kort är löjligt höga.

Och ni ska tro att att göra korten för dom kostar kanske runt 600kr st, kanske mindre då alla kretsar och liknande görs i Taiwan eller något sånt land där det knappt kostar något.

Visa signatur

CPU: AMD64 3400+ 2.2Ghz @ 2.5Ghz | K8V-X Motherboard | 2048 GB DDR400 | Radeon 9600Pro 256MB 400/600 @ 500/660
| Maxtor 200GB 7.2k RPM | Windows XP 32Bit

Permalänk

Vad folk klagar.

att ett kort kostar lite mer nu kan väl ses som helt naturligt. Grejorna ska hålla för mer och dyrare tillverkning mm.

Har ni tänkt på att de värsta korten kanske inte alls behöver vara till åldersgruppen 12-16 år som går på studiebidrag bara?

Ingen idag som "måste" ha ett 7800GTX för att kunna spela.

Vet ett par idag som går i skolan och sitter med datorer som är för klen för nya spelen och de klagar jämt att det laggar och hackar men ändå spelar de ett par timmar varje dag.

Lägg lite av tiden på att tjärna pengar istället så kan de rätt snabbt köpa en ny burk och spela laggfritt i fortsättningen.

eller?

Visa signatur

| ASUS P5W DH Deluxe | Intel C2D E6600 | 4GB Corsair DDR2 6400 | Gainward 7950GX2 1GB | Raptor 74GB (system) + 1.7TB (lagring) |
| Samsung 20" Wide TFT | Hyundai L90D+ | Plextor 708A | Nec 3520A | Logitech MX518 | Enermax 550W |
| Laptop: 2.0GHz | 1GB | 6800go | 17" Wide 1920x1200 | DVD-RW | 4618 3DMark05 | (Dell Ins 9300) Dell 9300-Tråd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Martin Nordgren

Har ni tänkt på att de värsta korten kanske inte alls behöver vara till åldersgruppen 12-16 år som går på studiebidrag bara?

Så alla som är över 16 år får ett jobb och tjänar bra, utan att ha gått på gymnasium?
Man går "oftast" på gymnasiet tills det att man är 18år, om man går en 3årig linje.
Sen är det inte säkert att man får jobb direkt efter.

Så alla krävande spel är riktade till åldersgruppen 20+?
För, jag som är 18år har inte råd att hålla mitt system upp to date snart. Och jag är ingen slösare på nått sätt (när det inte gäller dator grejjer), faktum är att hela mitt studie bidrag har gått till min dator. Jag började spara när jag var 17år och hadde råd ett år efter.

Så det GÅR att köpa dessa grejer men det är fan knappt.
Sen behöver man inte det "fetaste" kortet MEN, om man köper ett billigare så måste man uppdatera oftare.

//Ryo

Visa signatur

Main: i5 6600k|ASUS Z170-P|Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4
WindForce GTX970| 500GB evo850|Phanteks Enthoo EVOLV

Retro: S939 A64 venice 3000+@2826mhz|ASUS A8N-E|PoV 7800GT|1024mb Corsair XMS 450mhz|Aspire 520w

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skoen
Kostnaden för GFX kort är löjligt höga.

Och ni ska tro att att göra korten för dom kostar kanske runt 600kr st, kanske mindre då alla kretsar och liknande görs i Taiwan eller något sånt land där det knappt kostar något.

Det beror på hur man menar visst tillverkningskostnaden är ganska låg men grafikkortstillverkarna måste köpa grafikchip från ATI och Nvidia och dom är svindyra säkert över 1500kr för det bättre chippen och det är för att utvecklingen av dessa chip tar år och kostar en hel del.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Avstängd

varför skulle man inte kunna ha ett gainware 7800gtx om man inte är över 16år?

alla har inte heller tid att jobba när man måste gå upp kvart i 6 och kommer vid 5 på kvällen.

men om man uppgraderar lite i taget så är det inget problem med att köpa nya saker ycker jag iallfall.

det blir nog ett 7800gt efter jul för mig iallfall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redzo
Inte en chans i he**te att jag betalar mer än 2500-3000 papp MAX för ny GFX. Tillverkarnas girighet börjar gå över alla gränser, jag föreslår en bojkott, då skulle man se nåt liknande som med flygföretagen. Innan 11 september vet vi alla vad kostade en biljet, titta nu vad som hände efter att folk började skita i att resa med flyg. Biljeter har aldrig varit biligare Det sorgliga är att folk är villiga att betala vad som helst bara för att kunna skryta med 4 fps mer !!!

Det som brukar sänka priser på hårdvara är uppstickare.. Ser ingen värdig varken på Prollesidan eller Graffesidan tyvärr.. Både ATI och Nvidia har stora marknadsandelar när det gäller High-end grafikkort därav dom ökande priserna.. Ökningen på CPU:er kan jag tänka mig bero på dom nya fabrikerna som ska byggas/byggas om..

Sen så har väl så många (framför allt gamers) sloppat; Jag köper inte mer än jag behöver..

O andra sidan läste jag att ATI sänker priserna på x1600 och x1300..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
skärpning palla ditt J*** wajn. köp inte kort över 3000:- min plånbok är inte stor men 3000:- för ett nyt "hetaste" high-end kortet är inte speciellt mycket vad tror du bästa prollen kostar ?? 10k men detär inte dyrt ? nu säger jag inte att du köper en prolle för 10 lax men inge wajn om dyrt. dom får de ju sålt annars hade dom väl inte haft dom priserna.

Du missade hans poäng totalt.

Så länge det finns idioter som tror att de nyaste grafikkorten är prisvärda så kommer de att fortsätta höja priserna, tills de märker att de slår i taket.
Tydligen har det inte hänt än, märkligt nog. Speciellt när det är så att skillnaden i prestandan man får med dessa highendkort jämfört med prestandan man får ur hälften så dyra kort är, inte försumbar, men löjligt liten.
Hade då folk helt plötsligt slutat betala de här löjliga summorna för det allra senaste så hade priserna sänkts, folk hade köpt fler kort och de hade fått öka sin produktion. Men det hade de klarat av. Och gått mäktigt i vinst fortfarande.

Men varför skulle de göra så? Mycket smidigare att ligga på lägre produktion och kräma ur mer pengar på folk för kort som inte är prisvärda, när folket uppenbarligen är villiga att betala fantasisummor för att vara senaste nörden i hålan..

De får sålt sina kort men det är på din (inte min, jag är smartare än så) bekostnad. So think.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein