Klockfrekvenser och prestanda

Permalänk
Melding Plague

Klockfrekvenser och prestanda

<font style="font-size: 10pt"><b>Klockfrekvenser och prestanda</b></font> <small class="small">söndag 11 december av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
Den franska sidan <a href="http://www.matbe.com/actualites/11983/intel-celeron-cedar-mil..." target="_blank">Matbe</a> har fått tag på en ny Intel Celeron D med Cedar Mill-kärnan och överklockat den. Cedar Mill är som bekant Intels kärna som ersätter Prescott och är tänkt att användas fram tills Conroe kommer i slutet av första eller början av andra halvan nästa år.
<br />
<br />Resultatet på överklockningen blev en klockfrekvens på 5,0 GHz med vanlig luftkylning från standardfrekvensen på 3,3 GHz. Processorn fick resultatet 28 sekunder i SuperPI, samma resultat som en Athlon 64 FX-53 överklockad till 3,0 GHz. Detta visar väldigt tydligt skillnaden mellan Intels och AMD:s nuvarande arkitekturer.
<br />
<br />Läs mer hos <a href="http://www.matbe.com/actualites/11983/intel-celeron-cedar-mil..." target="_blank">Matbe</a>. En <a href="http://babelfish.altavista.com/" target="_blank">översättare</a> kan vara händig.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Wohoo, första gången man känner sig tacksam att kunna franska

Visa signatur

Lever pastej?

Permalänk

detta verkar bra, om en celeron kan prestera så bra, hur klarar då sig en "riktig" intel?

Permalänk
Medlem

Kan man tolka ett superpi resultat som ett resultat för den generella prestandan för en processor?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Snart skrattar inte amd nå mer åt intel

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk
Medlem

Nope, krävs fler tester för det.
Men man kan se det som en fingervisning.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trinitas
Snart skrattar inte amd nå mer åt intel

PFFF haha. 5GHZ och 28 i super pi min prolle original ger 32 sek på 2.4GHz.

Intel har inte så mycket att komma med just nu. Amd har proller marknaden. och vad tror du Amd sitter och gör då ? läser Ptidningar elle ?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

för de som är intresserad att läsa om va som komma skall från intel kan ju läsa http://www.tomshardware.com/2005/12/04/top_secret_intel_proce...

klarnar mer o mer varför apple valde intel.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk

A.N'doja: Det är ett nöje att läsa dina insiktsfulla och välskrivna inlägg.
Hur gick det i tråden om AGP-grafikkort förresten? Lyckades du inte tota ihop några egna grafer i word som visar PCI-Es enorma överlägsenhet?

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
PFFF haha. 5GHZ och 28 i super pi min prolle original ger 32 sek på 2.4GHz.

Jajaja & en Dothan klockad till 2.77Ghz gör det på 22sec.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd

Sitt ni och lek superpi hela dan så spelar jag spel under tiden

Visa signatur

Signatur raderad. Var vänlig läs §7 i våra regler

Permalänk
Medlem

5 Ghz.. vad crazy!

Ungefär som en fjortis på uppåttjack deltagande i sumobrottnings VM.

Visa signatur

2600k@ 4,4 Vattenkylt med en Noctua 120mm @ 7v. 16 gig Corsair Dominator. GTX 1050 Ti Passivtkylt. Corsair RM550 80 Gold. Corsair M4 ssd 256 gig. Asus Sabertooth p67. (Takfläkten låter mer än själva datorn).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
A.N'doja: Det är ett nöje att läsa dina insiktsfulla och välskrivna inlägg.
Hur gick det i tråden om AGP-grafikkort förresten? Lyckades du inte tota ihop några egna grafer i word som visar PCI-Es enorma överlägsenhet?

Ehm ne ? men eftersom du e så duktig och alltmänt wack och alltid ska kommentera så fixa egna och bevisa motsatsen. det fattar du väl själv PCI-E är snabbare än vad AGP är och det är enkelt att räkna ut och det där snacket att AGP inte anväder 8X som nån skrev är Bull shit! klart korten som har stöd för 8X använder bussen. dummaste jag har läst på länge. sen kan jag ju hålla med om att AGP är tillräckligt idag för att lira spelen hyffsat. men dock inte med allt godis på i dom högsta upplösningarna. men de recker gott och väl.

sen vad har det med detta att göra ?.. Intel har inte så mycket att säga till om just nu sen skryter dom med sina 28sekunder i SPi. *ehmm wow ?* . ne inte direct.

hur vore det om intel Skickade mer information per MhZ istället för att komma upp i sådana frekvenser till ingen nytta. det roliga är att 60% av randoms i sverige alltså "medelsvensson" har ingen aning om hur det där fungerar så dom väljer prollen med mest Mhz. FEL FEL och åter FEL.

Arneball: då använder du AMD antar ja

skruvis: jag skröt inte för min del. mest för att intel är lite väl. men är processorn spel bar ? asså vi snackar AMD krossbar ?. ehm ne :/

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
PFFF haha. 5GHZ och 28 i super pi min prolle original ger 32 sek på 2.4GHz.

Intel har inte så mycket att komma med just nu. Amd har proller marknaden. och vad tror du Amd sitter och gör då ? läser Ptidningar elle ?

bara så du vet att intel dothan spöar amd på pifast amd lär inte fixa 17 sek i första taget

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk

men vem bryr sig om Superpi ??. h0h0 man köper inte en prolle för att tävla i superpi. kanske om man hade kunna vunnit på de men man kan inte det och man kmr nog aldrig kuna göra det heller. :/ så det känns sm att gå in i en vägg utan att komma igenom :/

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
skruvis: jag skröt inte för min del. mest för att intel är lite väl. men är processorn spel bar ? asså vi snackar AMD krossbar ?. ehm ne :/

What? Någon som kan hjälpa... babelfish fixar inte detta nämligen!

Klart att det går att spela med en cedar mill... att tro något annat...suck.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

jag menade mest på att om du gämför superpi och i spel på samma dator så ger inte prollen lika mycket boost i spelet som den gör i super pi. sry för jag är blatte och inte kan perfekt svenska

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Mina blattepolare är äldre & skriver bättre än dig så försök inte med det. (vaddå blatte?, med din bakgrund så nog internationell europé att föredra )

Men visst stämmer det andra du skrev, tror jag iaf.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Bablefishat:

Citat:

It is not any more one secrecy, INTEL will launch an army of new processors in 2006. We invite you to read again this topicality for more details on this subject. Among these innovations, there is the core Cedar Mill which is to some extent the successor of individual Prescott core, Presler being waited like the successor of Pentium D and Pentium XE. We had the occasion recently to have under the hand, thanks to Taiwanese sources met at the time of Computex, Celeron D 356 core Cedar Mill, thus engraved in 65 Nm. Its frequency of origin is 3.3 GHz to a FSB of 533 MHz (133 MHz quad pumped) while the size of its L2 mask is of 512 KB. We could not resist emulously to share with you our first impressions. First observation, this processor seems to heat less than the generation of Prescott. With squanderer INTEL Box, the temperature is assembled to 50°C in burn. One will need more thorough tests to confirm it however. But most interesting is the capacity of overclocking of this processor. We indeed made it function with a FSB of 200 MHz is a frequency of 5017.6 MHz. This overclocking was carried out while passing Vcore from 1.3 to 1.45 volts and by using a ventirad INTEL. We could go up even higher with a more powerful ventirad. All this is of good omen by hoping that Pentium 4 Cedar Mill, which will be equipped with 2 Mo of L2 mask, are also powerful in overclocking. While waiting, we deliver the score to you Super pi 1M to 3.33 GHz and 5 GHz.

Imponerande överklockning, dock så tänker jag iaf vänta på fler test än SuperPi innan jag bildar mig någon uppfattning om prestandan.
Skulle vara trevligt om de släppte en billig Celeron D dualcore som klockade till 5 ghz, dock

Permalänk
Medlem

Det ser väl hyffsat ut. Ger Prescott en värdig begravning som Anandtech skrev för ett tag sen.

Frågan är om inte japanerna kommer ta 10GHz med Cedar MIll.

Visa signatur

Ja, jag har också hård vara.
Är du inte dum, har du inte otur när du tänker är du troligtvis totalt hjärndöd.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Mina blattepolare är äldre & skriver bättre än dig så försök inte med det. (vaddå blatte?, med din bakgrund så nog internationell europé att föredra )

Men visst stämmer det andra du skrev, tror jag iaf.

ja men då säger vi såhär då. nån är medelsvennson jag är ghetto
sen skriver jag som jag som jag tänker ba upp och ner. inte för att det ska se fint ut. då det är jobb som gäller då är de en annan sak

där har du svaret. nu menade inte jag att jag tror att jag är ghetto och yoyo hit och dit. utan levnadsättet förstår du hur jag menar ? 81% frånvaro ifrån högstadiet och har inte gått gymnasiet :/ fast jag är artist och är grym på att sjunga/rappa/produsera:D

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd

10ghz skulle vara grymmt att ha:D
ska man satsa på intel istellet för amd i framtiden?
jag köper nog en amd efter jul,men det blir ju inte så kul om intel är bättre då:(

jävligt bra för att vara en celeron iallfall,min celeron 2,8@4,1ghz tog super pi på 48s som bäst.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabriel15
10ghz skulle vara grymmt att ha:D
ska man satsa på intel istellet för amd i framtiden?
jag köper nog en amd efter jul,men det blir ju inte så kul om intel är bättre då:(

jävligt bra för att vara en celeron iallfall,min celeron 2,8@4,1ghz tog super pi på 48s som bäst.

det är intel inte då heller så du kan vara cool

såvida inte efter jul menas med 3 år

och även om intel skulla vara bättre , så får man ju faktiskt kola plånboken också vilken prestanda man får för pengarna. och där är amd överlägset på alla håll.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd

men om man ska ha en budget cpu skulle nog jag ta en celeron istellet för en sempron.

om man får tag i en opteron skulle det va jävligt bra.

det skulle va kul och se lite fler tester med intels nya cpu.

Permalänk

min kostar 3000:- och det är ju inte speciellt mycket för att vara den 4dje *bästa* cpun i spel för tillfälligt eller var för några veckor sen.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
ja men då säger vi såhär då. nån är medelsvennson jag är ghetto
sen skriver jag som jag som jag tänker ba upp och ner. inte för att det ska se fint ut. då det är jobb som gäller då är de en annan sak

där har du svaret. nu menade inte jag att jag tror att jag är ghetto och yoyo hit och dit. utan levnadsättet förstår du hur jag menar ? 81% frånvaro ifrån högstadiet och har inte gått gymnasiet :/ fast jag är artist och är grym på att sjunga/rappa/produsera:D

Haha, cool verkar du vara iaf :)... gör som jag, jag har en svensk ordbok & en engelsk-svensk-engelsk ordbok ståendes i bokhyllan om man skulle bli osäker på något.

Ska kolla runt lite på din sida.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd

A.N'doja du kan ju inte bara tycka att inte är dåliga bara för att amd är bra i spel.

du har absolut inte den 4dje *bästa* cpun i spel för tillfället.
det finns opteron som är mycket bättre än din i spel.

jag tycker intel är bra mycker coolare än amd,det var ju dom som komm med 486an och deras första 4004 krets.

man kan lätt bli lite förvirrad avv alla tester mellan amd och intel iallfall.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
min kostar 3000:- och det är ju inte speciellt mycket för att vara den 4dje *bästa* cpun i spel för tillfälligt eller var för några veckor sen.

Du glömmer nog Opteron, FX, X2 och Pentium M.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
det är intel inte då heller så du kan vara cool

såvida inte efter jul menas med 3 år

och även om intel skulla vara bättre , så får man ju faktiskt kola plånboken också vilken prestanda man får för pengarna. och där är amd överlägset på alla håll.

Eftersom det mig veterligen inte finns några test på Cedar Mill i spel så är ditt påstående helt ogrundat. Det är möjligt att den krossar Athlon/Opteron.
Vänta tills du sett några mer utförliga prestandatest innan du utalar dig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabriel15
A.N'doja du kan ju inte bara tycka att inte är dåliga bara för att amd är bra i spel.

du har absolut inte den 4dje *bästa* cpun i spel för tillfället.
det finns opteron som är mycket bättre än din i spel.

jag tycker intel är bra mycker coolare än amd,det var ju dom som komm med 486an och deras första 4004 krets.

man kan lätt bli lite förvirrad avv alla tester mellan amd och intel iallfall.

enligt många tester så ligger *OFTAST* 3800+ bland de första. den första är nästan alltid Fx-57. sen 55. sen 4400+ dual core sen 4000+ venice oc sedan min. dock skiljer det olika men spelmässigt så är det oftast så ja ?. sen om min codar bra eller ej det skiter jag i. jag är lir kille och har tävlat i cs så med andra ord bryr jag mig bara om lir.

sen har den dock funnits länge nog nu.

och opteron är bättre ? snella nämn 1 opteron ORIGINAL som presterar bättre än mig prolle. ?? kan ni säkert göra men då glömmer ni dock varför jag skrev om att min prolle inte var så dyr och att den kostar ca 3000:- . precis ni får leta upp en för ca 5000 Plus för att den ska vara bättre original. och då glev vi helt plötsligt ifrån det jag överhuvudtaget skrev om.

Skruvis ja gör de :D:D dock inte alla låtar. har ca 90 stycken. men de flästa som är på sidan är de senaste.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.