Permalänk
Medlem

Sälja bandbredd?

Min dator står på 24/7 och jag har en stabil 8/1 lina som jag aldrig maxar. Borde man inte kunna sälja resternande 90% till någon privatperson/företag?
Tänker typ på att min dator ska vara server eller liknande.
/Pekka

Visa signatur

AMD 64 Athlon 3400+ | Abit NF8 | Crucial PC3200 DDR-DIMM 512MB | Samsung SATA 160 GB | SoundBlaster Audigy 2 | Gainward GeForce 6800LE 128MB DDR | Chieftec S564 Midi Tower ATX Svart

Permalänk
Medlem

Du får inte sälja kapaciteten...

Såvida du inte har speciellt avtal om en sådan lina, och då kostar en 8/1 ungefär 6-7000:- per månad.

Så nej, glöm idén direkt.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Ingen vill nog hyra bandbredd genom en WinXP dator som ska stå igång 24/7/365(?) för den delen heller...

Permalänk
Medlem

Re: Sälja bandbredd?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekka2k
Min dator står på 24/7 och jag har en stabil 8/1 lina som jag aldrig maxar. Borde man inte kunna sälja resternande 90% till någon privatperson/företag?
Tänker typ på att min dator ska vara server eller liknande.
/Pekka

det är säkert nån som vill hyra en server med 8/1..eller inte....du måste skämta....10/10 e väl det minsta.....

tycker du borde skaffa 0.5 eller 2mb om du vill spara pengar

Visa signatur

Zibkus

Permalänk
Medlem

Läs det avtal du skrivit under från din isp.

Med 99.99999% säkerhet är detta otillåtet.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

INgen som vill hyra in sig på en så seg lina, 1 upp är ingenting, om man inte har en väldigt liten sida med kanske 10 besökare om dagen

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oobum
INgen som vill hyra in sig på en så seg lina, 1 upp är ingenting, om man inte har en väldigt liten sida med kanske 10 besökare om dagen

1upp räcker för mycket mer än så!

Jag har 10upp på min server och har runt 8-10k träffar dagligen (hostar olika sidor)
Men visst, om det blir massa filmer o skit, då räcker inte 1upp så vidare länge!

Permalänk

Om man vill dela med sig av sin bandbredd till en kompis då? Gör man sin dator till en server då, och kompisen kan ta del av min upp trafik. .?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spaceman81:

Om man vill dela med sig av sin bandbredd till en kompis då? Gör man sin dator till en server då, och kompisen kan ta del av min upp trafik. .?

Skickades från m.sweclockers.com

Beror väl på hur du vill dela med dig?
Vill du låta en kompis hosta en spel eller web server hos dig så javisst, om du tror att du kan hjälpa din kompis få högre bandbredd så nej.
Och sen så finns det ju lite olika avtal på bredband, vet att när jag tecknade mitt första 10/10 bredbands avtal för ca 15 år sedan så var det strikt förbjudet att sätta upp några servrar alls, tror dock att avtalen inte är lika strikta idag men du får börja med att kolla upp vad du har för avtal.
Sen är din lina i minsta laget för en server.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Spaceman81:

Om man vill dela med sig av sin bandbredd till en kompis då? Gör man sin dator till en server då, och kompisen kan ta del av min upp trafik. .?

Skickades från m.sweclockers.com

Förutom att du troligen inte får göra det enligt ditt avtal så hur hade du tänkt att det ska gå till tekniskt, ni måste ju vara ihopkopplade lokalt också så om ni inte bor grannar så är går det inte att göra det rent tekniskt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Måste folk ständigt påpeka att det inte är tillåtet enligt avtalet istället för att komma med konkreta förslag? Tror inte folk bryr sig om detta är tillåtet eller inte lika mycket som man bryr sig om fildelning är tillåtet eller inte och i värsta fall så kan man köra trafiken via en VPN för att hindra operatörens insyn.

Tillvägagångssätt skulle t.e.x. kunna vara att din vän skickar .torrent filer till dig från sin privata tracker som du sedan sitter och seedar åt honom för att förbättra hans ratio. Spelservrar och liknande skulle också funka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KattenDave:

Måste folk ständigt påpeka att det inte är tillåtet enligt avtalet istället för att komma med konkreta förslag? Tror inte folk bryr sig om detta är tillåtet eller inte lika mycket som man bryr sig om fildelning är tillåtet eller inte och i värsta fall så kan man köra trafiken via en VPN för att hindra operatörens insyn.

Tillvägagångssätt skulle t.e.x. kunna vara att din vän skickar .torrent filer till dig från sin privata tracker som du sedan sitter och seedar åt honom för att förbättra hans ratio. Spelservrar och liknande skulle också funka.

Och hur tänker du när vi ska försöka uppmuntra något som mest troligt ej är tillåtet enligt avtalet man har med sin ISP eller liknande?
Något säger mig att det skulle gå emot § 8.....

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Skrivet av Elghinnarisa:

Och hur tänker du när vi ska försöka uppmuntra något som mest troligt ej är tillåtet enligt avtalet man har med sin ISP eller liknande?
Något säger mig att det skulle gå emot § 8.....

Finns ingen poäng med att spekulera kring eventuella teoretiska avtal. Med detta tankesätt så finns det snart ingenting kvar som vi kan diskutera här på forumet. Så länge det är lagligt så bör det vara OK att diskutera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KattenDave:

Finns ingen poäng med att spekulera kring eventuella teoretiska avtal. Med detta tankesätt så finns det snart ingenting kvar som vi kan diskutera här på forumet. Så länge det är lagligt så bör det vara OK att diskutera.

För att sälja något alls skall du vara ett företag. Ingen ISP i världen tillåter ett företag sälja bandbredd på kontrakt gjort för en privatperson. Så nej finns ingen mening att spekulera eftersom det är inte tillåtet.

Sedan upp till en Mbit på upload har jag svårt för att se som användbart att köpa. Inte nog med det är med all säkerhet halv duplex på hans lina vilket gör inte saken bättre heller.

TLDR:
Ej tillåtet av ISP
Ej användbart

http://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteinkomst/inkom...

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Tänkt på att det är du som har ansvaret för internet linan. Om den missbrukas, t.ex används för att begå brott, så kommer det att drabba dig.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KattenDave:

Finns ingen poäng med att spekulera kring eventuella teoretiska avtal. Med detta tankesätt så finns det snart ingenting kvar som vi kan diskutera här på forumet. Så länge det är lagligt så bör det vara OK att diskutera.

Avtalsbrott är ett lagbrott? Eller hur tänkte du?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av KattenDave:

Måste folk ständigt påpeka att det inte är tillåtet enligt avtalet istället för att komma med konkreta förslag? Tror inte folk bryr sig om detta är tillåtet eller inte lika mycket som man bryr sig om fildelning är tillåtet eller inte och i värsta fall så kan man köra trafiken via en VPN för att hindra operatörens insyn.

Tillvägagångssätt skulle t.e.x. kunna vara att din vän skickar .torrent filer till dig från sin privata tracker som du sedan sitter och seedar åt honom för att förbättra hans ratio. Spelservrar och liknande skulle också funka.

På många sidor riskerar han nog ban om han skulle göra så

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535