Permalänk
Medlem

itx-kort för fil/web-server?

Har gått lite i tankarna om att fixa mig en liten filserver likt denna:
http://www.nordichardware.se/forum/projekt-itx-tower-update-0...

Vet att vi på jobbet har en hel drös med dessa itx-kort som blivit över och bara ligger...frågan är då om det pallar att användas som filserver med säg max 4-6st diskar och senare även som webserver (om man får bredband nån gång)? Skulle ju passa bra då jag säkert kan få såna kort för mycket bra pris

Vad tror ni?

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Jag tror det borde gå.. har sett ett projektbygge här på sweclockers.com som oxo använder ett mini-itx moderkort och det verkade fungera fint..

Visa signatur

Asus A8N-SLi DeLuxe | Gainward GeForce 6800GT GS | Venice 3000+ | Fortron & Source 400w | ThermalTake Bigwater Vattenkylning + Thermaltake AquaSeries III GPUBlock + Alphacool AMD Chipsetwaterblock |

Permalänk
Medlem

du kanske tänker på detta bygge:
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=48286...

I så fall så köpte han moderkort o lite annat av mig så det är just ett sånt moderkort som jag pratar om nu

EDIT: har även tänkt mig köra nån linux-dist (typ debian) så det borde väl sluka mindre kraft då

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Med all världens respekt, det var inte det bygget. Det bygget jag tänkte på hette ITX Tower eller något liknande..

Edit: Här är Länk: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=49313...

Tycker personligen att det är det bästa projektet på SweC jag någonsin har sett..

Edit: oj läste för snabbt och såg inte din länk till nordichardware.. men visst det går nog bra.. PMa den som gjorde projektet och fråga hur bra den går osv.. gl med ditt projekt iaf, lägg upp det på swec, tycker det är mycket intressant med mini-itx projekt.

Visa signatur

Asus A8N-SLi DeLuxe | Gainward GeForce 6800GT GS | Venice 3000+ | Fortron & Source 400w | ThermalTake Bigwater Vattenkylning + Thermaltake AquaSeries III GPUBlock + Alphacool AMD Chipsetwaterblock |

Permalänk
Medlem

Jasså det finns på swec också. Har tänkt mg bygga ett liknande chassi, kommer nog bli en hel del likt, och håller med om att det är sjysst

Fast hade själv idé på ett sånt chassi innan jag nyligen såg projektloggen, så kommer inte snog designen helt

Tror jag kommer göra en ny pergo-modd, kanske ett "pergo-tower"

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Jo jag är själv intresserad av en liknande filserver.. dock så dröjer det nog ett tag pga lite bristande ekonomi.. men som jag sa lägg upp ditt projekt swec.. ska bli intressant..

Visa signatur

Asus A8N-SLi DeLuxe | Gainward GeForce 6800GT GS | Venice 3000+ | Fortron & Source 400w | ThermalTake Bigwater Vattenkylning + Thermaltake AquaSeries III GPUBlock + Alphacool AMD Chipsetwaterblock |

Permalänk
Medlem

Klart jag gör

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Trevligt kan inte vänta..

Visa signatur

Asus A8N-SLi DeLuxe | Gainward GeForce 6800GT GS | Venice 3000+ | Fortron & Source 400w | ThermalTake Bigwater Vattenkylning + Thermaltake AquaSeries III GPUBlock + Alphacool AMD Chipsetwaterblock |