En titt på ATI:s drivrutinsutveckling

Permalänk
Melding Plague

En titt på ATI:s drivrutinsutveckling

<font style="font-size: 10pt"><b>En titt på ATI:s drivrutinsutveckling</b></font> <small class="small">söndag 11 december av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
Anandtech har skrivit en artikel som jämför hur drivrutinsutvecklingen har påverkat ett Radeon 9700 Pro. Varje gång en ny drivrutin släpps utlovas förbättrad prestanda. Med ett äldre grafikkort som 9700 Pro har ATI haft tre år på sig att utveckla drivrutinerna, och använda tekniker och tricks som inte var kända när de första drivrutinerna till kortet skrevs. Så hur mycket skillnad har de då åstadkommit?<br /><br /><i>”That said, when the optimizations, the tweaks, the bug fixes, and the cheats are all said and done, just how much faster has all of this work made a product? Are these driver improvements really all that substantial all the time, or is much of this over-exuberance and distraction over only minor issues? Do we have any way of predicting what future drivers for new products will do?”</i><br /><br />Läs artikeln hos <a href="http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2640">Anandtech</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vilken utveckling?
Nej skämt åsido så har jag inte en aning om hur produktiva dom är på ATi men jag kände att det var den uppenbara kommentaren :D.

edit*
Kan efter att ha studerat graferna konstatera att det hände en hel del mellan 3.00 och 3.04 iaf

Permalänk
Medlem

Känns som det där styrker, "if it ain't broken, don't fix it".

Sålänge allt fungerar så finns det ingen vitts att byta drivrutiner (om man nu inte försöker slå 3dmark rekord och sånt). Men man kan ju hålla utkik för det är ju inte alltför sällan som buggar i nya spel rättas till i drivrutinerna.

Vilket det nästan känns som om ATi är sämre på. Eller möjligen noggrannare.

Permalänk
Medlem

Jag kom till sida 2. Där upptäckte jag att de hade använt en intressant sockel, nämligen S757 http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2640&p=2

Permalänk
Medlem

Ska aldrig glömma mitt kära 9700PRO som byts ut efter jul.. aldrig :*(

Visa signatur

3500+ 90nm, Kingston 2x512Mb, ASUS A8V, 9700 PRO @ Antec 350w

Permalänk
Medlem

Mitt fina 9700 kort lever ännu kvar. Inga som helst problem har jag med det heller, fast det skulle ju vara skoj med ett nytt kort.

Visa signatur

Ryzen 5600. Asus B550M TUF gaming plus. RTX 4060 TI.

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Signatur raderad. Var vänlig läs §7 i våra regler

Permalänk
Medlem

Min gammle trotjänare 9700 håller fortfarande kvar. Kan fortfarande lira allt det senaste utan problem, dock blir det snart dax att uppgradera till något tyngre artelleri.

Och för mig funkar inte länken heller

Visa signatur

.: Intel Core 2 Duo E6600 : ASUS P5N32-E SLI Plus : Corsair Dominator PC-6400 2GB : Antec SONATA : Sapphire ATI Radeon x1950XT 256MB : Samsung 215TW : 1x500GB Samsung - 1x320GB Maxtor - 1x120GB Seagate :.

Permalänk

Har samma problem som Arneball.

Visa signatur

Msi 875P Neo Lsr || Pentium 4 2600@2853 HT || Kingston ValueRAM 4*256 Mb 400 Mhz Dual || Radeon 9600 pro 400/600 ( 526/802 ) Zalman ZM80D-HP||
3D mark 01: 14327 || 3D mark 03: 4563 || 3D mark 05: 1608 ||

Permalänk
Medlem

Samma här.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har också samma problem, och det gick inte att söka på sidan heller.

Permalänk
Medlem

dom har nog tagit ner artikeln..

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

fungerar för mig

Visa signatur

Erfarenhet är något man får precis efter man hade behövt det.
http://files.upl.silentwhisper.net/upload2/regel7.png

Permalänk

Fungerar för mig också

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

men tror ni att Nvidia sitter och knåpar på drivisar till 5xxx serien?

så klart man ger upp att försöka göra en sån gammal sak bättre, 9800pro börjar ju nästan va oanvändbart nu.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk

Borde vi starta en 9700 Pro klubb kanske?
Alla i klubben tänder ett ljus varje gång en sådan här trotjänare dör eller byts ut.

Om man som jag lirar multiplayer-g online t.ex cs (i know:rolleyes: ) spelar det någon roll vilken drivrutin jag har? Kanske man ska testa en lite äldre och kolla.

Visa signatur

Barton +2500 @ + 3200 ][ Radeon 9700Pro ][ 2x120 Seagate ][ Asus A7N8X Deluxe ][ Twinmos 2x512 ][ Samsung 913N ][Tagan 480W]

Permalänk
Avstängd

Man får ju inte glömma att drivrutinerna främst ger buggfixar och anpassningar för nya spel.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iceN
Ska aldrig glömma mitt kära 9700PRO som byts ut efter jul.. aldrig :*(

Så du har redan snokat bland julklapparna va?

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64