Ingen chockhöjning av priset på DVD-skivor

Permalänk
Melding Plague

Ingen chockhöjning av priset på DVD-skivor

<font style="font-size: 10pt"><b>Ingen chockhöjning av priset på DVD-skivor</b></font> <small class="small">måndag 12 december av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
Skivtillverkarna och rättighetsinnehavarna har nu kommit överrens om den så kallade kassettersättningen efter ett halvårs förhandlingar, skriver <a href="http://idg.se/ArticlePages/200512/12/20051212104740_CS/200512..." target="_blank">IDG idag</a>. Den 1 juni i år bestämdes det att ersättningen skulle höjas, och nu har skivtillverkarna och rättighetshavarna kommit fram till att ersättningen för en icke återskrivningsbar skiva förblir samma, medan ersättningen för återskrivningsbara skivor höjs.<br /><br />Men trots detta är skivtillverkarnas organisation IMI inte nöjda. ”Priserna på de här produkterna har hittills gått ned hela tiden. För eller senare blir avgifterna för stora” hävdar Bo Rydin, vd på IMI.<br /><br />IDG skriver att den forna kassettersättningen för CD-R på 1 krona och 3,25 kronor för DVD-R alltså behålls, medan kassettersättningen för CD-RW höjs till 1,60 kronor och för DVD-RW motsvarande 5,20 kronor. ”Med bestämmelserna från i somras skulle påslaget för en dvd-rw ha blivit nästan 20 kronor” tillägger IDG. I praktiken väntas påslaget bli 1 krona för en CD-RW och 2 till 3 kronor för en DVD-RW.<br /><br />Avslutningsvis skriver IDG att det nya avtalet träder i kraft den 1 januari 2006 och gäller i två år.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

De får höja hur mycket de vill, ingen som bryr sig. Man beställer ju media utomlands istället. Det är ingen som vinner på deras kassettavgifter, alla förlorar på det. Särskilt de som säljer media i Sverige.

Visa signatur

[ Adopt, Adapt and Apply ]

Permalänk
Hedersmedlem

Varför man skall betala för något man inte får göra, är över min förmåga att förstå.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Varför man skall betala för något man inte får göra, är över min förmåga att förstå.

Det gör man inte, avgiften är för den lagliga privatkopieringen. Man betalar alltså en straffskatt för något man får göra, något som naturligtvis känns minst lika konstigt.

Hur motiverar man att avgiften är högre för återskrivningsbar media? Finns väl ingen som privatkopierar musik till CD-RW, låter ju ytterst märkligt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cato
Det gör man inte, avgiften är för den lagliga privatkopieringen. Man betalar alltså en straffskatt för något man får göra, något som naturligtvis känns minst lika konstigt.

Men många (de flesta?) dvd-filmer är belagda med ett kopieringsskydd, vilket är olagligt att gå runt.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cato
Det gör man inte, avgiften är för den lagliga privatkopieringen. Man betalar alltså en straffskatt för något man får göra, något som naturligtvis känns minst lika konstigt.

Hur motiverar man att avgiften är högre för återskrivningsbar media? Finns väl ingen som privatkopierar musik till CD-RW, låter ju ytterst märkligt.

Laglig piratkopiering? Är inte det en motsägande tes i sig? Jag måste på ett visst sätt hålla med jonasy fast med en viss inskränkning; kopieringsskyddet finns just for att kunna skydda innehållet på mediumet från piratkopiering ja, men många vill säkerhetskopiera deras nyinköpta filmer och använda backupen istället. Dock kan man inte göra detta på ett normalt sätt och man blir tvungen att ladda ner ett program som kringår skyddet.

Permalänk
Medlem

DiAMONDBlacK, om du läser noga så har jag skrivit privatkopiering, inte piratkopiering. Avgiften är tänkt som ersättning för den lagliga privatkopiering som många bedriver när de gör backup på sina nyinköpta skivor, eller skaffar sig en kopia för bilen och så vidare.

Jonasy, ja, absolut. Kopieringsskydden finns där samtidigt som det är din lagliga rätt att privatkopiera. Det hela är helsjukt och jag försvarar det absolut inte, jag tycker hela konceptet är skandal. Men skall någon givande debatt överhuvud taget kunna föras lär man ha rett ut begreppen först.

Permalänk

Ursäkta, läste fel. Visst jag håller med, hela deras resonemang är helt föga logiskt.

Skatten verkar få dubbeleffekt, samtidigt som man försöker få ersättning för piratkopieringen underminderar man även på en viss mån, den lagliga kopieringen.

Undrar hur det här skulle stå sig i domstol? Man kringår (olagligt) kopieringsskyddet för att kunna göra (laglig) säkerhetskopiering av en viss (multimedia)medium.

Permalänk

DiAMONDBlacK:
Antagligen blir du fäld för att ha kringått kopieringskyddet. Precis på samma sätt som om du skulle tjuvkoppla grannens bil för att sedan "helt lagligt" köra omkring med den och ditt B-körkort.

Det kan vara bra att påpeka att det INTE är en skatt utan en avgift. Avgiften går inte till staten utan till ett privat företag med avsikt att distrubitera pengarna till olika artister/skivbolag etc.

Förövrigt är det ju helt sjukt med en avgift som motsvarar 25-30% av det totala priset.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Ett alternativ som jag skulle acceptera är att man bara delar upp pengarna bland de som inte har något som helst kopieringsskydd på sina skivor. Kanske skulle man kunna tänka sig att gå så långt att de som bara har skydd som man får gå runt enligt lagen (de som inte tar någon ansträngning att gå runt) kan få vara med och dela på pengarna de också. Att de som har skydd man inte får knäcka ska få pengar för någonting som man inte kan göra lagligt anser jag vara fel.

Varför reagerar marknaden inte hårdare på att man tar ut en avgift på deras produkter? Folk köper en stor del av sina skivor utomlands som det är, det lär inte bli bättre av att ta en högre avgift.

Visa signatur

Opteron 146 2000 MHz @ 2400 MHz, ASRock 939Dual, 4*512 MiB Corsair Value PC3200 @ 200 MHz, Leadtek GeForce 6800LE @ 395/725 MHz 16,1/6, 1*Samsung F1 1TB, 2*Samsung P120 250 GB, M-Audio Audiophile 2496

Permalänk

Spelar ingen som helst roll, jag stödjer inte idioti. Jag köper utomlands.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk

Kan någon rekommendera en bra nätshop utomlands?
Jag vägrar att betala kasettskatt bara för att jag gör backup
av min hårddisk.

Visa signatur

Programmerare, prestandatestare. Australien. Grönt te och lakrits.
----------------------------------------------------------------
7800X3D. 32GbRam. 2+4Gb M2 + 18Gb. 43" 4K. RTX4070Super. S23 Ultra.
Lödstation, Oscilloscop och en massa olika microcontrollers.

Permalänk
Medlem

Som sagt, jag vägrar redan nu att köpa dvdr i det här landet med nuvarande straffavgifter.

Höj bäst fan ni vill eller låt bli, jag köper utomlands i alla fall och tänker fortsätta med det.

DigitalEmu http://wesellcd.com är en.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DigitalEmu
Kan någon rekommendera en bra nätshop utomlands?
Jag vägrar att betala kasettskatt bara för att jag gör backup
av min hårddisk.

www.discsonline.se eller www.wesellcd.com (kanske var wesellcds.com)

Visa signatur

XP 3000+ @ 2.22ghz - Geforce FX 5700LE @ 500/518 - 1024mb PC3200 - 160gb Maxtor, 20gb IBM (ej inkopplad) - ECS KT-600A - MX 510 - QPAD XXL 4mm + QPAD GLIDZ - KOSS UR40 - Creative Audigy 2 value - Papst 80mm - BBB 100/10 mbit - iPod Nano 4GB BLACK - Creative EP-630

Permalänk
Medlem

inte klokt

om man t.ex. skulle köpa 100st Mitsubishi 8x DVD-R så skuller det kosta ca 277 spänn utan moms från http://www.discsonline.se/ = 2,77 kr /skiva
då skulle avgiften vara 3,25/2,77= 117 %
det är ju inte klokt

(är lite osäker på om det är ok att räkna utan moms men ändå....)

Permalänk
Medlem

Rätt ställe för den "lagliga" kopieringens avgift är för övrigt på priset av produkten som kopieras, och skall tas när produkten säljs initsialt.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Hm,har köpt mina CD/DVD från Tyskland i över ett år nu.
Så bryr mig inte .Eller skall tullen sprätta paket och kolla efter smuggel cd´s?Låter idiotiskt!

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

Det är inte smuggel, det är frihandel. Du har för övrigt betalat tysk avgift istället för svensk bara, och det kan kanske vara på sin plats.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Hedersmedlem

men de får bara sälja till sverige för ett visst antal kr.

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

Inte nog med kassettavgift. Vi har 25% moms också, det knökar på ännu mera på priset. Jippie.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Men många (de flesta?) dvd-filmer är belagda med ett kopieringsskydd, vilket är olagligt att gå runt.

Lagen är inte riktigt klar på den punkten, och dessutom starkt motsägelsefull.

Lagen säger klart och tydligt att man får göra kopior för privat bruk osv.

Sen är lagen lite oklar hurivida man får gå runt kopieringsskydd eller inte.

Men i fall där lagen är motsägelsefull så brukar det tydligaste vara det som vinner.

Alltså får man gå runt kopieringsskydd...

Permalänk
Medlem

Om man framställer ett exemplar för privat bruk och ett kopieringsskydd hindrar dig så får du går runt det.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hakan78
Om man framställer ett exemplar för privat bruk och ett kopieringsskydd hindrar dig så får du går runt det.

Så jag får bara gå runt kopieringsskyddet om det fungerar?

Detta då "privat bruk" i mina ögon innebär mp3- eller ogg-filer, och det är väl dessa format alla kopieringsskydd försöker hindra till förmån för drm-wma?

Permalänk
Medlem

Privat bruk sådeles. Det är ju lagligt att låna skivor av varandra. Om jag lånar has-oves orginal, eller om jag lånar hans kopia av orginalet spelar ju ingen roll, och sanolikast är att man lånar kopian, eftersom han ju är mer rädd om orginalet (därav backup kopian). Då måste även jag vara lagligt tillåten att göra en backup på båda de där skivorna, för eget bruk. När jag sen lånar ut min kopia, kopia av ett orginal, som lagligt vandrat hela vägen, hur många vänner kan låna / kopiera, innan det blir olagligt?

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Privat bruk sådeles. Det är ju lagligt att låna skivor av varandra. Om jag lånar has-oves orginal, eller om jag lånar hans kopia av orginalet spelar ju ingen roll, och sanolikast är att man lånar kopian, eftersom han ju är mer rädd om orginalet (därav backup kopian). Då måste även jag vara lagligt tillåten att göra en backup på båda de där skivorna, för eget bruk. När jag sen lånar ut min kopia, kopia av ett orginal, som lagligt vandrat hela vägen, hur många vänner kan låna / kopiera, innan det blir olagligt?

B!

så fort du lånat skivan o kopierat den så har du gjort en olaglig handling eftersom du måste vara ägare till orginalet för att ha rätt att säkerhetskopiera för eget bruk

Visa signatur

dator:msi k8n neo4 Amd Athlon 64 3500+ @2.57 GHz/Corsair TWINX 1024MB/Sapphire Radeon X1950PRO/2 st maxtor diamond max 200GB/1st samsung spinpoint 300GB