Akta er för denna säljare! (Blocket)

Permalänk

Akta er för denna säljare! (Blocket)

Tjena,var en annons på blocket tidigare idag(den togs bort idag),som en kille skrev att han säljer sin Opteron 146 S939 0540FPMW för 1100:-,såklart så blev jag intresserad och mailade denna personen,här kommer konversasionen:

Första mailet från mig:Hej,har du prollen kvar?
det är s939 va?
vad för stepping har prollen?

Första från han:Hejsan! Jajamän jag har kvar processorn Steppingen är CABYE 0540 FPMW, det är socket 939 och den passar till alla socket939 moderkort på marknaden.

// Karl Zachrisson

Andra från mig: Du säljer den för 1100 om jag inte missminner mig va?
har vi en deal,kan föra över pengarna omedelbumms men vill gärna få dina "personuppgifter",är det din processorn på bilden?

OBS;Varför jag skrev är det din processor på bilden var för att jag såg precis likadan bild på ebay!

Andra från han: Du kan ju föra över pengarna till mitt konto i Nordea, mitt kontonr är: **** ** ***** och ange gärna ett meddelande vid insättningen som t.ex. "cpu" så ser jag lättare att du har betalat. Sen måste jag ha din adress också
Tack på förhand!

Tredje från mig:Hur mycke blir då allt med frakt?

Tredje från han:Hejsan! Frakten för cpun hamnar på 55kr om du vill ha med kylaren och förpackningen m.m Så 1150kr går bra

Fjärde från mig:Så nu har jag satt in 1150:-,har fsb så det kan dröja någon dag innan det är inne,skicka processorn när du mottagit pengarna
Min adress är:...(Vill inte ge ut på forumet så därför tar jag inte med det)
OBS:Jag hade på detta tillfälle inte lämnat in pengarna utan skulle se hur han reagerade

Fjärde från han:Hejsan! Det låter finemang.

Efter dessa mail skickade jag ytterliggare ett mail om bilden på ebay och en kompis som har frågat om processorn,min kompis frågade om de kunde träffas på en viss plats i sthlm eftersom han skrev på annonsen att hämtning på plats fungerar utmärkt!
Men hans mail blev aldrig besvarat.
Då tog jag tiden och gjorde en ny "hotmail" och frågade om processorn fortfarande var tillgänglig och om vi kunde mötas någonstans,men detta mail svarade han heller inte på.
Sen tog jag ytterliggare min tid att göra ännu en ny "hotmail" och frågade om processorn var såld och om han kunde skicka den,och då minsann kunde han svara,fick då detta mail:

Hejsan! Jajamän jag har kvar cpun Det låter finemang Du kan ju få mitt kontonr direkt, värt att tillägga är ju att det följer med kylare till den (originalkylaren) och att processorn o allt ligger i originalförpackningen.
Men här är mitt Clearingnr: **** Kontonr: ** ***** i Nordea.
Ange gärna ett meddelande vid insättningen, t.ex. "Amd" så ser jag lättare att du har betalat
Sen måste jag ha din adress!

Som jag när jag mailade honom med första mailadressen sade jag att jag har satt in pengarna,men fortfarande vill han ha pengar från andra människor,sen så vill han heller inte svara på om man kan mötas någon stans,eller om bilden på ebay.
Så i mitt huvud verkar detta vara en bluffare tyvärr,vem i hela friden skulle sälja sin Opteron 146 för 1100 när man kan få mer än 2k på ebay?

Så jag varnar er att köpa något från en som kallar sig "Karl Zachrisson"

och använde mailadressen "nvg70@hotmail.com"

Om något är otydligt ber jag er fråga!

Visa signatur

~

Permalänk
Medlem

Re: Akta er för denna säljare! (Blocket)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KalleJ

Så i mitt huvud verkar detta vara en bluffare tyvärr,vem i hela friden skulle sälja sin Opteron 146 för 1100 när man kan få mer än 2k på ebay?

Vem i hela friden tror att det är en seriös annons om den säljs för det priset.

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Medlem

Hoppas bara att du polisanmält magotten.
Tur att du är vaken.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk

Re: Re: Akta er för denna säljare! (Blocket)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triss
Vem i hela friden tror att det är en seriös annons om den säljs för det priset.

Finns ganska många faktiskt,blir allt för vanligt med dessa lurendrejeri annonser

EDIT:Har faktiskt inte polisanmält händelsen men får väl göra det,men polisen bryr sig heller inte om sådana här "brott".

Visa signatur

~

Permalänk
Medlem

Den tjommen kommer nog köra detta tills han blir stoppad, han lär väl förstå att priset är en "give away" och sen lär vi se en trave ledsna Sweclockare här....Det är ju som att dingla med godis framför nosen på många..

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Reggar inte blocket annonsgivarens IP?
Polisen gör sällan något åt detta tyvärr

Permalänk
Medlem

maila blocket och be dem IP banna honom. Har faktiskt blivit blåst på pengar för mobil förut, fick personen permbannad men polisen orkade jag inte bry mig så mycket om.

Permalänk
Inaktiv

Om du nu har hans adress så sök upp honom med ett gäng polare *hostbasebball batshost*

Ne men seriöst om du nu har hans adress och personnummer så sök upp honom!

Permalänk

hehe, han har ju inte betalat än så han har ju inte blivit lurad än så varför ska han lägga ner energi på att söka upp honom, har du länken till annonsen kvar om den inte är borttagen?

Visa signatur

Dator: a64: 3200+ s939, ABIT AN8-SLI, C3D x800GTO@ 16pipes, 1gb Elixir, 2*200gb S-ata.
Beware Of ONOFF: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=54085...

Permalänk
Medlem

Tråkigt...Mailade honom för några dagar sedan(hoppades det var "n00b" som inte visste vad det var han sålde), men när jag bad om hans tlfnr så fick jag inget svar.

Permalänk
Avstängd

det är bara synd att det finns oärliga perssoner på blocket.
jag köpte en disk som alldrig kom och jag fick tjata som fan innan jag fick mina pengar tillbka,och det tog väl en 2 månader innan jag ficka alla mina pengar tillbaka.

jag mailade faktiskt cokså samma kille fast då hade han nvg70@hotmail.com

Hej! Ja processorn finns kvar, steppingen på den är CABYE 0540 FPMW. Det följer även med originalkylare till cpun.
Mvh Karl Zachrisson

lite lustigt att du fick betala 50kr extre för kylare:(

hoppad det löser sig iallfall.

Permalänk

annonsen är bortagen för er som undrar.

no title found:har ju inte betalat något så vill helst inte besvära mig med det,annars så var det en bra idè

Visa signatur

~

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Akta er för denna säljare! (Blocket)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KalleJ

EDIT:Har faktiskt inte polisanmält händelsen men får väl göra det,men polisen bryr sig heller inte om sådana här "brott".

nej, just, och om alla tänker så blir det aldrig anmält och då kan de verkligen inte göra något åt saken. "nej, varför bry sig? de gör ju ändå inget"-mentaliteten är i mitt tycke ett av de värsta hoten mot brottsbekämpningen.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

1100 för en Opteron nu när AMD slutat göra dom ? jo men tjena..

Permalänk
Medlem

HazZarD, AMD har väl inte slutat göra dem?

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe | Conroe E6600 | 2GB Corsair PC6400 CL5 | XFX 7900GT 470M | Cooltek CT600 | 250GB+2x400GB Samsung SATA | Samsung SATA DVD Brännare |

Permalänk
Medlem

folk är så jävla oseriösa i sverige när det gäller sådana här affärer. Jag beställer väldigt ofta från ebay men kommer nog inte göra det från svenska ebay eller Tradera. eBay stores i USA eller UK skall det vara, billigt som fan och man får alltid sina saker.

Visa signatur

HP Pavillion DV9005EA
www.cannabisera.se/overgrow.html

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Akta er för denna säljare! (Blocket)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kode
nej, just, och om alla tänker så blir det aldrig anmält och då kan de verkligen inte göra något åt saken. "nej, varför bry sig? de gör ju ändå inget"-mentaliteten är i mitt tycke ett av de värsta hoten mot brottsbekämpningen.

Det är väl ingen som betalat "bedragren" någonting? Skall han polisanmälas för att han svarat på mail att processorn finns kvar? Inte för att det är särskilt troligt, men han kan ju dessutom ha tio processorer att sälja.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Akta er för denna säljare! (Blocket)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dyll
Det är väl ingen som betalat "bedragren" någonting? Skall han polisanmälas för att han svarat på mail att processorn finns kvar? Inte för att det är särskilt troligt, men han kan ju dessutom ha tio processorer att sälja.

uppsåt att begå brott är även det brottsligt.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Kan ni sluta upp med skitsnacket?

no title found:
Varför ihelvette ska han dra och "hälsa på honom" med baseballträ när han varken blivit blåst eller någon annan på det här forumet?

Barnsligt!

oT:
Säkert en riktigt skitstövell som försöker blåsa folk, men om man går på det där så får man faktiskt skylla sig själv!

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Akta er för denna säljare! (Blocket)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kode
uppsåt att begå brott är även det brottsligt.

Precis och om alla anmäler så ser polisen att dom behöver lägga mer resurser på detta även om det är så att ett fall som blivit avskrivet tas upp i statistiken som uppklarat men men trådskaparen har ju inte blivit lurad så någon ekonomisk skada har han iaf inte lidit men anmäla bör han göra det håller jag med om.

Permalänk

har också svarat på hans annons för några dagar sen, men han svarade aldrig...
var nog för att jag skrev att min brorsa som studerar i stockholm kunde hämta ut den

Visa signatur

"Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly"

Permalänk
Medlem

Verkar ju vara en del han varit i kontakt med....
Han MÅSTE visst vara Opty grossist va ??

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Verkar ju vara en del han varit i kontakt med....
Han MÅSTE visst vara Opty grossist va ??

japp,sen har han nog någon kusin som jobbar på AMD och ger han gratis cpuer så han kan sälja det billigt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av
japp,sen har han nog någon kusin som jobbar på AMD och ger han gratis cpuer så han kan sälja det billigt

Mmm Sååååååå måste det ju vara .......tror nog att ett tag med vatten o bröd hade varit nyttigt för den pajsaren..

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

vet inte om usa är ett bättre alternativ än sverige asså, visserligen så blir man inte blåst lika ofta kanske men det kommer ju en hel del där med, och man undrar fortfarande varför folk köpte från folk med 0 feedbacks..'

Men jag vet inte om jag tycker det är så jävla billigt, det mesta känns ju bara som man tjänar momsen å skattet men annars är det ju inget, och man vet ju inte om det är stöldgods heller..

Permalänk

de va som fan.. bäst å vara extra försiktig då

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk

dessutom tillkommer väl moms å skatt om du fastnar i tullen??

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

Permalänk
Medlem

Min brorsa skulle köpa en ny mobil tele satte in 1400kr på ett konto ingen tele kom:( tråkgit att det finns såna här svin...

Visa signatur

;)

Permalänk

Kan uppdatera med detta,fick mail från polisen idag,mailade dem om detta och det tog några veckor innan de hade tid arr svara
såhär lyder mailet,jag blev inte förvånad efter jag läst det iaf
Hej Kalle

Jag har läst ditt brev och det låter inte som om det skulle vara någon
riktigt seriös säljare som du har hittat.
Tyvärr så finns det alltför många som ägnar sig åt liknande
försäljningsuppdrag med hjälp av Internet.
Vår, polisens roll är bl.a att utreda och arbeta förebyggande mot
brott. Tyvärr så räcker inte resurserna till
för att vara förebyggande på alla håll, inte minst när det gäller
brottslig verksamhet på Internet.

Om vi som i det här fallet får in en anmälan om bedrägeri så kommer den
givetvis att utredas i vanlig ordning.

Det var väl närmast din kunskap på området och din "vakenhet" på vad
som är rimligt som gjorde dig
observant på att allt inte stod riktigt till i det här fallet. Bra
tycker jag, och om fler var lite försiktiga så
skulle den här typen av affärsmän inte ha det fullt så lätt att sälja
och köpa över Internet.

Lars-Olov Boström
Polismyndigheten i Gävleborgs län
Tekniska Roteln / It-brottsgruppen
lars-olov.bostrom@gavleborg.polisen.se

Visa signatur

~

Permalänk
Avstängd

kan du inte skicka det där mailet till han som sålde opteronen?
då kasnke han skulle bli rädd och betala tillbaka din pengar om du har tur.