Nästa generation av Intels bärbara plattform drar mindre ström

Permalänk
Melding Plague

Nästa generation av Intels bärbara plattform drar mindre ström

<font style="font-size: 10pt"><b>Nästa generation av Intels bärbara plattform drar mindre ström</b></font> <small class="small">onsdag 14 december av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
Intel hävdar att deras kommande mobila plattform, kodnamn Napa, kommer att dra cirka 25 % mindre ström samtidigt som prestandan kommer förbättras, rapporterar <a href="http://news.yahoo.com/s/nm/20051214/tc_nm/intel_centrino_dc" target="_blank">Yahoo</a>. Med hjälp av en dual-core Yonah skall prestandan öka med 68%, och tillsammans ett nytt chipset med tillhörande nya trådlösa nätverkskort skall ändå plattformen dra 28 % mindre ström än dagens Centrino-plattform skriver Yahoo. Napa kommer att lanseras i januari nästa år.
<br />
<br /><i>”Meanwhile, lower power usage is becoming more important as users demand longer battery life and ever-slimmer laptops, which pose an engineering challenge since smaller machines are less able to dissipate the processor's heat.”</i>
<br />

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Alltså dom ger ju ATI inge lugn o ro...

Men riktigt underbart iaf då man är sugen på en laptop som klarar av spel samt 3d programet XSI

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem

Ser bra ut återstår att se om det verkligen blir så. Mindre ström mindre värme kanon.

Men en sak som inte ser bra ut och det är prestanda grafikkort för bärbara, dom blir visserligren snabbare men varma så in i bänken.
Redan nu så har många problem att dom stängs av osv. Det är vad jag har läst.
Dagens mobila komponenter är rätt så ok när det gäller värme (inte alla) dock skulle jag vilja se bättre kylning till bärbara. Sätt en 120/92mm fläkt istället för en 70/60mm för dom väsnas mer och kyler sämmre.

Sen tycker jag att dom dyrare varianter så som prestanda bärbara eller gamer bärbara borde ha 7200rpm diskar som standard.
Det är skillnanad. Själv märker jag att allt kan jämföras med en stationer men HD prestanda ligger en del efter. Där skulle jag vilja se en förbättring oxå.

Permalänk
Medlem

Faktiskt så är ju 7200rpm diskar redan tillgängliga i bärbara, så det är ju bara att välja en med en sån disk

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Det är trots allt så att det som prioriteras i en bärbar förväntas vara batteritiden, vilket gör att man skär ner på disk prestanda. Tittar du på "prestanda laptop" pratar du sanolikt desktop replacement, och där brukar det sitta 7200 rpm diskar...

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Inaktiv

vad tjänar man på att man kan sitta "längre tid" vid sin bärbara när man inte får så mycket gjort på den tiden pga slö hårddisk?

Som att skapa en bil som drar mycket mindre bensin i timmen så man "har bensin i tanken" mycket längre än en vanlig bil. Sen att den max åker 30 km/h spelar mindre roll

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pazu
vad tjänar man på att man kan sitta "längre tid" vid sin bärbara när man inte får så mycket gjort på den tiden pga slö hårddisk?

Som att skapa en bil som drar mycket mindre bensin i timmen så man "har bensin i tanken" mycket längre än en vanlig bil. Sen att den max åker 30 km/h spelar mindre roll

Vad sysslar du med på datorn som kräver så mycket diskprestanda? Jag skulle gissa på att en typisk laptop med en typisk användare framför spakarna idlar 95% av tiden. Det man _inte_ vill ha är ju en varm, strömslukande och högljudd disk.

Men om man råkar göra mer diskkrävande grejer med laptopen har man ju möjligheten att välja en snabbare, större, varmare och mer högljudd modell.

/Me, som sitter med en 4200 rpm 1.8"-disk i laptopen. Är förvisso väldigt seg men det märker jag bara nån gång ibland när jag t ex kopierar filer samtidigt som jag startar ett program etc. Skulle absolut inte vilja byta den mot en snabbare disk med massa andra nackdelar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Nästa generation av Intels bärbara plattform drar mindre ström

Nähhhh duhhh.. vi göra nya saker som drar mer stöm...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Nähhhh duhhh.. vi göra nya saker som drar mer stöm...

Prescott?

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Prescott?

Hehe trodde faktiskt att det stod mer ström när jag läste rubriken första gången. Men blev possetivt överaskad när jag så vad det egentligen stod.

Visa signatur

___________________
______________
AMD 2,4Ghz

Permalänk
Medlem

Helvete! 6 watt för en dual core
Säger det igen: Hej då, AMD!

Permalänk
Medlem

Äh, du tror inte AMD jobbar på att ta fram detsamma? Intel är en större maskin med mer resurser, men vi har ju redan sett att AMD kan få fram bra resultat trots att de ligger under i kapital. Det här är inte över än på länge, och kan komma bli intressant.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Fortfarande ingen 64 bitars variant från Intel? Dom tänker ligga och suga ut så mycket som möjligt på 32 bitars antar jag. Inget roligt för mig då jag velat köpa en laptop ett bra tag, men med kravet att den skall vara framtidssäkrad för 64 bit. (har tänkt att behålla den i 2-3 år) Har inte hittat rätt laptop med en turion64 i. Så här sitter man och väntar, och väntar...

Permalänk
Medlem

Det är ingen prestanda vinst i enbart 64'a bitars skifte, och lär inte finnas någon igentlig förtjänst med ett 64'a bitars system i det närmsta taget, framförallt inte i en laptop. Vad massor med folk tydligen missat är inte att A64'an från AMD har ett prestanda övertag pga att den har 64'a bitars stöd, utan det att dess prestanda övertag har absolut ingenting med 64'a bitars stödet att göra.

Anser du dig ha anledning att ha ett 64'a bitars krav på din laptop, finns A64'a baserade laptops, det är bara till o handla.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Mr B, visst, som jag skrev så finns det Turion64 baserade bärbara idag, men jag har inte hittat något märke som jag är nöjd med, eller som har den rätta konfigurationen. Tex, en Turion64 med ett 6800 Go som grafikkort. Dell erbjuder grafikkortet, men som vi vet så är dom Intel bara.

För det andra, eventuell prestandavinst med 64 bitars intresserar mig inte så mycket. Jag vill bara kunna köra Windows Vista 64 bitars edition när det kommer. Det finns redan nu indikationer på att när väl Vista kommer så kommer program sakta men säkert fasas över till 64 bitars bara. Detta kan visserligen ta tid, men jag känner mig mycket nöjdare med min laptop, (som jag inte tänker byta ut en gång om året) om den stöder 64 bit.

Så personligen kan jag inte se vad som är så svårt för Intel att lägga till 64 bitar instruktioner till sina processorer för bärbara omedelbart, annat än att dom naturligtvis vill få folk att köpa så mycket 32 bitars processorer som möjligt fram till Vistas lansering, för att sedan satsa hårt med sin superkampanj att 64 bitars processorer är dom bästa för Vista, och att det måste köpas nytt.

Permalänk
Medlem

Ang prestandavinster med 64-bitars-program:
Det stämmer att man inte lär få någon prestandaökning i de flesta applikationer bara för att de är "64-bitars" (snarare tvärt om eftersom minnesadresserna blir större), däremot får x86-64-program fler register i processorn att leka med vilket är ett stort plus. Det kan även finnas vissa andra fördelar, har inte gjort någon djupdykning i det hela.

Ang avsaknaden av 64-bitars-stöd i Yonah så gissar jag att det beror på att strömförbrukningen ökar om man stoppar in den extra funktionaliteten som skulle krävas. Dessutom skulle utvecklingstiden förlängas och time-to-market är mycket viktigt inom datorbranchen. Intel har helt enkelt gjort bedömningen att 64-bitars-stöd för laptops inte är något att prioritera i dagsläget.

Permalänk
Medlem

Maglar, jag tror mer på min teori, hehe.

Permalänk
Discokungen

Vill fan köpa en bärbar nu!!! Får väl vänta tills Napa kommer så man kan kombinera Yonah och 7800GTX. Bye bye stationära

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Äh, du tror inte AMD jobbar på att ta fram detsamma? Intel är en större maskin med mer resurser, men vi har ju redan sett att AMD kan få fram bra resultat trots att de ligger under i kapital. Det här är inte över än på länge, och kan komma bli intressant.

B!

AMD har ju inte hostat upp något som drar mindre än Pentium M ännu

Permalänk
Medlem

Tycker inte AMD har legat efter utan dom har en väldig bra CPu .. Turion som är just nu bättre val för bärbara än P-M. Sen kommer dom med en Dual Turion snart. Så visst ligger dom lite bättre till tycker jag totalt.
Den strömsnålaste är på 25w.

Sen att P-M är så utbrett hos OEM tillverkarna men AMD kommer att ta igen på den mobila delen.
Dom har bara växt på sistone med sin Turion, e.g är det den första riktiga som är värd p-m.

Permalänk
Hedersmedlem

Men riktigt strömsnåla processorer har ju AMD inget att komma med. Tänker på Pentium M LV och ULV på 10 resp 5 watt.
Edit: Kollade lite fel, det var TDP:värdet för dem.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Geode?

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.