Permalänk

Install Ubuntu

Hey!
Jag hade tänkt att installera linux på min dator,versionen Ubuntu.
Är det ett bra alternativ för en nybörjare?
Sen hur ligger det till med spelen?
Hört man inte kan köra visa spel med linux,nån som har nån lista på vilka spel som fungerar och inte fungerar,och vad är det största skället till att användare väljer just linux för windows?
Tack för svar!

Visa signatur

Ska det stå nåt här ?

Permalänk
Medlem

ubuntu är bra för nybörjare

för att spela spel finns wine (gratis) och cedega (kostar pengar eller kan vara gratis)
på respective sida finns spel som funkar

sök på google

Inlägg redigerat av GAPa: Här skall det inte brytas mot §7 i reglerna. Användaren är varnad. Edit: Fel av mig. Varningen är borttagen.

Visa signatur

Jag har dyslexi.

Permalänk
Medlem

Re: Install Ubuntu

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guess_Wh0
vad är det största skället till att användare väljer just linux för windows?
Tack för svar!

Vet ej, tröttnat på skiten kanske?

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem

Antar att de vill ha full kontroll över sitt operativsystem.

Permalänk

Re: Install Ubuntu

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guess_Wh0
Sen hur ligger det till med spelen?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zparta
för att spela spel finns wine(gratis) och cedega("gratis" eller så kostar den)
på respective sida finns spel som funkar

Korrigering: För att spela ett par Windows-spel finns Cedega, men det är oftast mer krångel än man vill ha. Linux-spel däremot, ja där är det bara att leta...

Eftersom du (trådskaparen) inte riktigt verkar kunna hålla isär vad som är "OS och OS" så rekommenderar jag att du fortsätter köra Windows. Den dagen du söker mer kunskap och frihet så är du nog redo för Linux (att välja Linux för att man är trött på Windows eller liknande är inte särskilt lyckat i längden).

Många verkar som sagt testa Linux-distar i hopp om att det är ett gratis Windows - men det är det inte. Du bör förvänta dig att behöva överge Windows-programmen för liknande (men inte helt lika) Linux-program.

Permalänk
Medlem

Som sagt vill du spela spel så är inte Linux rätt OS då är det lika bra att köra Windows

Men bara för att testa och se hur det är så kan du ju installera ubuntu och ha kvar XP

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fedor
Som sagt vill du spela spel så är inte Linux rätt OS då är det lika bra att köra Windows

Korrigering igen: vill du spela Windows-spel så ska du köra Windows...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sachankara
Korrigering igen: vill du spela Windows-spel så ska du köra Windows...

Vadå? Gnome har väl varianter på både Röj och Harpan?

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera supertux för er linuxanvändare,
i Ubuntu
'sudo apt-get install supertux'

Permalänk
Medlem
Citat:

Inlägg redigerat av GAPa: Här skall det inte brytas mot §7 i reglerna. Användaren är varnad.

Snälla... Jag ser ett citat av vad han skrev, och det var att man kan få cedega gratis. Låt mig gissa: du använder windows själv? Håll dig då till de forumen, och lämna oss UNIX-användare i fred!

Transgaming lägger själva upp källkoden till sin produkt på nätet - inte den senaste versionen, och inte med alla funktioner, men det _är_ cedega! De gör detta för att somliga av de licenser de använder säger att de ska dela med sig av koden.

Här är en länk: http://cvs.transgaming.org/cgi-bin/viewcvs.cgi/winex/
När jag ändå är igång och "bryter" mot paragraf 7 kan jag nämna att alla RedHat Enterprise-användare kan börja använda CentOS istället - det är en "gratisversion" (är det citationstecknena som gör att man blir varnad, kanske?) av samma sak. Eller att alla Windowsanvändare kan använda valfri linux-dist - det är gratis.

Visa signatur

http://ubuntu-se.org - Ubuntu Sverige. Hjälp och support för Ubuntu
Svensk IRC-kanal för Ubuntu

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ozamosi
Snälla... Jag ser ett citat av vad han skrev, och det var att man kan få cedega gratis. Låt mig gissa: du använder windows själv? Håll dig då till de forumen, och lämna oss UNIX-användare i fred!

Transgaming lägger själva upp källkoden till sin produkt på nätet - inte den senaste versionen, och inte med alla funktioner, men det _är_ cedega! De gör detta för att somliga av de licenser de använder säger att de ska dela med sig av koden.

Här är en länk: http://cvs.transgaming.org/cgi-bin/viewcvs.cgi/winex/
När jag ändå är igång och "bryter" mot paragraf 7 kan jag nämna att alla RedHat Enterprise-användare kan börja använda CentOS istället - det är en "gratisversion" (är det citationstecknena som gör att man blir varnad, kanske?) av samma sak. Eller att alla Windowsanvändare kan använda valfri linux-dist - det är gratis.

Ja, det var mitt fel. Varningen är nu borttagen. Åter till topic, tack!