Uppdaterade prestandatester av Yonah

Permalänk
Medlem

Well att processorer ämnade för bärbara datorer tar sig in i desktopmarknaden ser jag inte varför det är konstigt eller fel.. De fyller ett enormt håll enligt mig i just desktopmarknaden. Personer som vill ha små, strömsnåla, desktop datorer som inte kräver någon större kylning för att fungera tillfredställande och fortfarande upprätthåller en helt klart bra prestandanivå. Att sedan hävda att CPUn suger för att en klockad operton presterar bättre ser jag dock inte riktigt vitsen med.
P-M som HTPC är ju en liten dröm.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael

En annan anledning att X2:an bör finnas med är att den kommande dualcore Turion lär prestera väldigt likt nuvarande X2.

Dom kan ju testa en X2 mot en Celeron i UT så kan vi se vilken propp som presterar bäst.

Dual-core (oavsett tillverkare?) proppar kan vara rena katastrofen för äldre spel verkar det som.

MOrKiz! Att jag började dra fram P-M i jämförelser var oftast för att folk påstod att Intel inte hade en processor som presterade bra...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Eftersom du inte bryt dig om att varken läsa testet eller vad jag skrev så ska du få ett trevligt inlägg här... Vi börjar med att haxxa från testet..

"While we can’t tell you who makes the motherboard we’re testing with, the important thing to note is that it is a DESKTOP motherboard made specifically for Yonah. It’s got a single PCIe x16 slot, meaning you don’t have to rely on integrated graphics, and all of the bells and whistles you’d expect from a DESKTOP motherboard; this could very well be the heart of your next system."

Amen vad kul... Det betyder att en tillverkare åtminstonde verkar tro att det är en mycket stabil cpu för desktop marknaden. Vilket många entusiaster redan tycker med nuvarande P-M cpu:n. Enda skillnaden med mobile varianten och desktop kommer vara så vit jag vet följande:

- Mer strömsnål
- Lägre frekvenser
- Lägre FBS

Vilket man mer eller mindre förväntar sig av en mobil cpu, eller hur? Sen kommer de ha samma intruktionsuppsättningar i övrigt.

Nu angående mitt inlägg om Opteron cpu:erna. Visst fan är opteron ett mycket prisvärt alternativ. Med tanke på att nuvarande P-M + desktop moderkort kostar en mindre förmögenhet, så betvivlar jag att Yonah och nya moderkort kommer vara billigare.

Jo, alla i hela världen vet att Yonah är en mobile cpu vid detta laget
Vad vi däremot också vet (vilket jonasy också nämner) är desktop varianten kommer likna denna
och därför kan man på ett ungefär uppskatta vad prestandan blir. Därför är inte "idiotiskt" att jämföra mot en opteron.

ja, jag läste testet och såg att de använde ett vanligt hederligt moderkort för testet och att de gjorde jämförelsen för att desktop varianten kommer likna denna. men det är inte den prollen de testar mot och det gör ditt uttalande om något dummare. En klockad opteron kommer krossa en prolle du gissar dig till hur den presterar. Fan du borde utnämnas till hårdvaru-jesus eftersom du vet hur framtiden ser ut så slösa inte min tid med att leka pajas.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nidas
ja, jag läste testet och såg att de använde ett vanligt hederligt moderkort för testet och att de gjorde jämförelsen för att desktop varianten kommer likna denna. men det är inte den prollen de testar mot och det gör ditt uttalande om något dummare. En klockad opteron kommer krossa en prolle du gissar dig till hur den presterar. Fan du borde utnämnas till hårdvaru-jesus eftersom du vet hur framtiden ser ut så slösa inte min tid med att leka pajas.

Ifall nu desktop varianten kommer likna mobile som du nu själv erkänner lame-ass vad är då problemet? Du hade inte ens behövt överklocka för att få bra resultat ifall det är de som du hänger upp dig på. Och vad gör de för skillnad ifall de använder dual core opteron eller x2, tror inte det ligger några direkta skillnader cpu:erna i mellan.

Btw: ska du komma på några förlämpningar så borde du nog tänka till lite extra. Men då måste du förmodligen lägga så mycket tanke vid förlämpning att dina andningsorgan slutar fungerar...:p

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Ifall nu desktop varianten kommer likna mobile som du nu själv erkänner lame-ass vad är då problemet? Du hade inte ens behövt överklocka för att få bra resultat ifall det är de som du hänger upp dig på. Och vad gör de för skillnad ifall de använder dual core opteron eller x2, tror inte det ligger några direkta skillnader cpu:erna i mellan.

Btw: ska du komma på några förlämpningar så borde du nog tänka till lite extra. Men då måste du förmodligen lägga så mycket tanke vid förlämpning att din andningsorgan slutar fungerar...:p

Man ska inte jämföra Yonah med Opteron av den anledningen att man inte kör Opteron i en bärbar. När Yonah möter Opteron i det här testet är det på bortaplan. Skulle Opteron få samma utrymme att leka på skulle Ynoah vinna.
Visst kommer en desktop modell på samma arkitektur att komma som kan möta A64/Opteron. Men det gör inte jämförelsen med överklockad opteron rättvis för det. För desktop modellen av Yonah kommer ha bättre prestanda och antagligen mer utrymme för frekvenser.
Vi vet fortfarande inte hur den kommer prestera. Kan skilja många procent.
Av den anledningen är det dumt att jämföra Yonah rakt av med överklockad Opteron. Man har medvetna begränsingar i Yonah för att klara mobilemiljön bättre. Den är alldeles för cripplad för att möta en Opteron som får löpa fritt.

Det är därför man inte ska jämföra en turion med en överklockad Opteron heller.

Permalänk
Medlem

Verkar som om många här behöver bättre kylning på huvudet

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Man har medvetna begränsingar i Yonah för att klara mobilemiljön bättre. Den är alldeles för cripplad för att möta en Opteron som får löpa fritt.

Än en gång: Faktum är att vi inte har en aning om hur det står till med Yonahs eventuella prestandaunderläge. Att den exempelvis kanske har funktioner för att stänga av delar av cache och annan logik betyder sannolikt inte att den presterar sämre. Eller så hade den presterat 30% bättre utan dessa effektbesparande åtgärder. Med tanke på att vi inte vet är det nog bättre att undvika spekulationer.

Förövrigt kommer ju Yonah snart att få möta en Opteron som löper fritt. Det kommer bli i form av Turion dualcore med dualchannel DDR2. Visst kommer den att förbruka mer effekt än Yonah, men de båda kommer ändå mer eller mindre att kämpa på samma marknad. Alla som pratar om att Opteron minsann inte finns i bärbara bör ju dessutom inse att den faktiskt kan sägas göra det reda i form av Athlon64 och Turion. Dock med skillnaden att AMD inte har mobila processorer med stöd för dual channel än.

Athlon64, Opteron, Turion. Det är egentligen bara olika namn på mer eller mindre samma processor. Att säga att det inte finns en Opteron för bärbara är ju näst intill hårklyveri. Eller är namnet viktigare än produkten?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael
Än en gång: Faktum är att vi inte har en aning om hur det står till med Yonahs eventuella prestandaunderläge. Att den exempelvis kanske har funktioner för att stänga av delar av cache och annan logik betyder sannolikt inte att den presterar sämre. Eller så hade den presterat 30% bättre utan dessa effektbesparande åtgärder. Med tanke på att vi inte vet är det nog bättre att undvika spekulationer.

Förövrigt kommer ju Yonah snart att få möta en Opteron som löper fritt. Det kommer bli i form av Turion dualcore med dualchannel DDR2. Visst kommer den att förbruka mer effekt än Yonah, men de båda kommer ändå mer eller mindre att kämpa på samma marknad. Alla som pratar om att Opteron minsann inte finns i bärbara bör ju dessutom inse att den faktiskt kan sägas göra det reda i form av Athlon64 och Turion. Dock med skillnaden att AMD inte har mobila processorer med stöd för dual channel än.

Athlon64, Opteron, Turion. Det är egentligen bara olika namn på mer eller mindre samma processor. Att säga att det inte finns en Opteron för bärbara är ju näst intill hårklyveri. Eller är namnet viktigare än produkten?

Det är sant allt det du säger. Men min poäng kvarstår. Även om Yonahs desktop-bror inte blir snabbare per hz är det fortfarande en orättvis jämförelse då vi inte vet hur det ligger till ännu.
Och det där med namnen. Jag vet det där, men en klockad Opteron är inte jämförbart med Yonah ändå. Det skiljer lite i prestandan mellan en Klockad Opteron och en Turion också ellerhur?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Det är sant allt det du säger. Men min poäng kvarstår. Även om Yonahs desktop-bror inte blir snabbare per hz är det fortfarande en orättvis jämförelse då vi inte vet hur det ligger till ännu.

Att använda Yonah för att förutsäga prestanda hos Merom och Conroe är, som du skriver, kanske inte helt lyckat. Däremot är det klart mer lyckat att använda dualcore Opteron eller A64 X2 för att uppskatta hur Turion dualcore kommer stå sig i konkurrensen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Och det där med namnen. Jag vet det där, men en klockad Opteron är inte jämförbart med Yonah ändå.

Nej, då skulle Yonah också behöva klockas. Eftersom ingen testat detta ännu har jag svårt för att se hur folk kan dividera om det... Vem vet hur bra Yonah klockar? Det vore ju inte helt osannolikt om Yonah kan nå rätt högt i frekvens. Bara för att Intel inte släpper en 2,6GHz Yonah, så betyder ju inte det att det inte är lätt att åstadkomma via överklockning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Det skiljer lite i prestandan mellan en Klockad Opteron och en Turion också ellerhur?

Jag har inte ens adresserat detta. Själva idén att jämföra en överklockad processor mot en oklockad ter sig rätt korkad. Vad jag pratar om är mer effektiviteten hos respektive design och inget annat.

Permalänk
Medlem

Fint med nåt värt från intel, kanske amd sänker priserna eller nåt...

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz

Nu angående mitt inlägg om Opteron cpu:erna. Visst fan är opteron ett mycket prisvärt alternativ. Med tanke på att nuvarande P-M + desktop moderkort kostar en mindre förmögenhet, så betvivlar jag att Yonah och nya moderkort kommer vara billigare

Förmögenhet?

Moderkort ASUS P4P800-VM köpte jag för 595kr
Adaptern hittar man för ca 500kr
En Pentium M 750 kostar 2500kr

Man behöver inte vara så förmögen tycker jag.

Om Yonah klockar lika bra som Dothan så inser man vad en Yonah runt 3Ghz kommer att prestera när man läser testerna.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem

Angående att Yonah skulle släppas som desktop så trodde jag inte att den skulle det, snarare att intel skulle släppa PM designen som desktop först när man går över till 45nm.
Eller har jag missat fullkommligt?

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Angående att Yonah skulle släppas som desktop så trodde jag inte att den skulle det, snarare att intel skulle släppa PM designen som desktop först när man går över till 45nm.
Eller har jag missat fullkommligt?

Inte fullkomligt, men lite lätt. Intel släpper en utveckling av Pentium-M i form av Conroe till desktopen i slutet av nästa år. Detta blir en 65nm-processor.