Aopens Mac Mini-klon testad

Permalänk
Melding Plague

Aopens Mac Mini-klon testad

<font style="font-size: 10pt"><b>Aopens Mac Mini-klon testad</b></font> <small class="small">onsdag 21 december av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
Lagom till jul har Aopens Mac Mini-klon börjat dyka upp hos butikerna. Trusted Reviws har testat en dator byggd på denna barebone. Datorn är byggd i aluminium, gjord för Pentium M/Celeron M och har Intels integrerade grafikkort från 915GM chipset. Tyvärr saknar den precis som Apples Mac Mini flerkanals-ljudutgång vilket är synd eftersom formatet och prestandan passar bra för en HTPC.
<br />
<br /><i>”It’s finally arrived, the first Mac mini PC clone. Our review system was supplied by Evesham, but the barebone chassis is manufactured by AOpen and has until now been known as the Pandora. Sadly this catchy name is gone and AOpen re-named it the miniPC, which is just plain boring. Anyhow, name aside, this is a really cool looking little machine – it arguably looks even better than the Mac mini, mainly due to its aluminium case.”</i>
<br />
<br />Läs testet hos <a href="http://www.trustedreviews.com/article.aspx?head=3&page=5237" target="_blank">Trusted Reviews</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Nybörjaraktigt att inte sätta in 5.1-stöd.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Gulligt, men nej... Hur kan de göra så kylningen blir högljudd? Samma processor sitter i bärbara, och där går det att få det tyst.

Permalänk
Medlem

Hur kan det vara en Mac klon när det iär ett "windows" system?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kryll
Hur kan det vara en Mac klon när det iär ett "windows" system?

Läs om, läs rätt.

Citat:

Mac Mini-klon.

Och så vitt jag hängt med i utveckligen är Mac Mini mer hårdvara än mjukvara.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kryll
Hur kan det vara en Mac klon när det iär ett "windows" system?

mac mini-klon inte mac klon

Permalänk
Hedersmedlem

http://galleri.sweclockers.com/galleri_visa.php?chassi_id=945...

Jag är sjukt nöjd ett riktigt Ljudkort från M-Audio sen är det att åka av

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
http://galleri.sweclockers.com/galleri_visa.php?chassi_id=945...

Jag är sjukt nöjd ett riktigt Ljudkort från M-Audio sen är det att åka av

(mini)malist javisst .. Sjuk snyggt och stillrent...

Permalänk
Medlem

dahl: Hur pass funkar det att underklocka den om man vill få ner fläktljudet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kryll
Hur kan det vara en Mac klon när det iär ett "windows" system?

För att hårdvaran utseendemässigt är nästan identisk?

EDIT: Såg att andra redan hunnit svara på detta...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quartus
dahl: Hur pass funkar det att underklocka den om man vill få ner fläktljudet?

Behövs inte kör den med en 2.26 och den är fan knäpptyst. helt underbar. Och om man kompleterar med en MiniMax så får man extern disk samt USB Firewire Hubb. Samt M-Audio ljudkort (usb)

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

Dahl.. vad kostar en sån? Funkar den bra som HTPC?

Edit: vilken skärm är det du har, den är ju dödsläcker...

Permalänk
Hedersmedlem

Kostar som Barebone (med DVD brännare) 3995:- på kylning.com
Då behövs cpu minne disk sen är den klar. Köpte Windows Mce oem till den funkar great! älskar den

skärm: http://vsproduct.com/lcdtv/en/

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Hedersmedlem

Går det inte att få ut en digital signal från ljudutgången? Så klantiga kan de väl inte varit? Bara man får ut en digital signal så spelar det ingen roll, extern avkodare är enda vettiga alternativet ändå i mina ögon.

dahl, varför MS Media Center? Jag kan spontant räkna upp flera "Media GUI's" som är bättre än Microsofts lösning. (För att slippa svara senare så listar jag ett par direkt. Meedio och Beyond).

Tillbaka till topic. Riktigt fin hårdvara, hade jag haft pengar hade jag varit väldigt sugen på att köpa in en.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Hedersmedlem

Kör Firedtv boxer via firewire.. Då funkar media center grymt bra.

Jag får digitalt ljud via mitt externa kort.

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

Hmm, tycker den var en hel del fulare än Minin, gillade inte alls toppen på den, samt startknappen Logon var inte direkt fin den heller, sticker i ögonen på mig. Annars var den nog helt bra, förutom ljudet då. Minin är knäpptyst.

Permalänk
Hedersmedlem

1: Jag vill ha windows
2: Snabbare
3: Lika tyst (då jag installerade en minimac igår brevid min egna)
4: den är helt o Alu vilket personligen jag tycker är finare.

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

Dahl inget vidare 5.1 ljudsystem du hade precis..:)

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem

det syns att du är moderat

Visa signatur

Thinkpad
Elitebook

Permalänk
Hedersmedlem

åter till topic tack

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

Taskig tajming nu när Apple släpper nya reviderade Mac Minis i Januari...

Permalänk
Medlem

Macen är stiligare

Permalänk
Medlem

Dyrare (de priser jag sett i metro) utan bildskärmskort med eget minne, bluetooth och trådlöst nätverk - och med lika låga prestanda i övrigt.
Måhända kul men knappast ett rejält alternativ till Mac mini - om man nu inte hellre vill ha windows istället för OS X (och vem vill det?)

YMMV

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Kan inte nån bara kopiera själva lådan på dett snygt sätt, gör den ngt större så ett mATX kort får plats.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knuckie
Taskig tajming nu när Apple släpper nya reviderade Mac Minis i Januari...

nämligen?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
nämligen?

Det uppenbara, att…

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Där t.ex..

http://www.macrumors.com/pages/2005/12/20051219123900.shtml

Skulle vänta ett par veckor o se vad som händer istället...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis
Hmm, tycker den var en hel del fulare än Minin, gillade inte alls toppen på den, samt startknappen Logon var inte direkt fin den heller, sticker i ögonen på mig. Annars var den nog helt bra, förutom ljudet då. Minin är knäpptyst.

Precis mina tankar om den. Ser ut som Mac Minis fula kusin från landet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva

Det uppenbara, att…

se nedan:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knuckie
Där t.ex..

http://www.macrumors.com/pages/2005/12/20051219123900.shtml

Skulle vänta ett par veckor o se vad som händer istället...

men vill man ha en ny Intel direkt eller är det bättre att skaffa en i Macar beprövad IBM medan de fortfarande finns.. vad tror ni?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DwarfForge

Precis mina tankar om den. Ser ut som Mac Minis fula kusin från landet.

tycker den var snyggare på sätt och vis, men den där stora fula loggan drar ju ner allt åas. =/ undrar om den har fästhål eller är limmad bara.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av AndreaX
[B]:) se nedan:

men vill man ha en ny Intel direkt eller är det bättre att skaffa en i Macar beprövad IBM medan de fortfarande finns.. vad tror ni?

Visst, prisdumpar de gamla minis för att rensa lager eller liknande kan man ju klura lite.. Själv satsar jag på nytt, ppc är dött från Apples sida och oavsett vad de säger officiellt med att stödja ppc några år så tror jag inte mycket på det. Bara titta historiskt förra gången när Apple gick från 68k -> PPC.