Recension: AeroEngine II (Bilder 800*600)

Permalänk
Medlem

Recension: AeroEngine II (Bilder 800*600)

Tja!

Här har ni då min recension på AeroCools chassi AeroEngine II som är uppföljaren till deras AeroEngine Jr.

Specifikationer:

Material: Aluminium
Moderkort: ATX / MicroATX
Drivebays: 4st 5.25” och 7st 3.5”
Expansionshål: 7st
Frontportar: 2st USB, 1st Firewire, 1st Audio och 1st Mic
Vikt: 6.6kg
Pris: ca 950kr

Det första som mitt öga fastnade för är den jättelika 14cm flyplansfläkten som sitter i fronten som för övrigt så lyser härligt blått när den är igång. Power-knapp och Reset-knapp finns också. Notera även de två dörrarna som finns i både plast eller i aluminium, jag hade turen att få ett par alu-dörrar. Bakom AeroCool-loggan döljer sin floppyn. Längst ner ser vi 2st USB-portar, en Firewire-port, en Audio-port och en mic-port. Jag tyckar att dom har placerat dessa på ett ypperligt ställe, nämligen längst ner.

Vänder vi på den så ser vi det jättelika fönstret med plats för 2st fläktar, det finns hål 80mm, 90mm och 120mm. Det finns även ett handtag för att lättare skjuta ut sidan.

Inuti ser vi drivebaysen (i brist på bättre ord Som ni ser så är insidan inget speciellt att hurra för, då det är så enkelt det kan bli, fast iochmed att lådan är så snygg så jämnar det ut sig. En sak att nämna är att moderkortsplåten är löstagbar. Luftflödet är å andra sidan exceptionell, jag lyckades få ner min processortemperatur som var ca 37grader i mitt förra chassi till ca 26grader i AeroEngine II.

Här ser vi tillbehören, en 120mmfläkt, en påse skruvar och en speaker. Jag är lite besviken på att man inte fick med en manual, inte för att lådan är så avancerad i sig men det hade varit en trevlig touch.

Här har vi baksidan, inget utmärkande förutom att det finns plats för antingen en 80mm, 90mm eller en 120mmfläkt. Det finns även lite ventilationshål nertill.

Eftersom detta är ett midi-tower så kan installationen av komponenter vara lite trångt, men efter lite jobb så sitter allt på plats, och sätter man även dit lite belysning så blir det ganska fint, se bilden nedan.

Blått är härligt

Slutord:

Även fast insidan inte är så speciell så tar designen första pris, lådan är verkligen snygg! Frontdörrarna är en trevlig utsmyckning likaså den 14cm stora fläkten. Priset kan kännas en aning högt med tanke på insidan, men vill man vara kungen på det lokala lanet så En annan sak jag märkte när jag packade upp den är att lådan väger verkligen ingenting! Runt 7.8kg med alla komponenter i (moderkort, grafikkort, hårddisk, dvd, nätaggregat). Det är ett verkligt stort plus.

Betyg:

Design: 5 av 5
Interiör: 2 av 5
Luftflöde: 4 av 5

Slutbetyg: 4 av 5

Här är lite fler bilder.

Visa signatur

dfi lanparty ultra-d ::: amd 3700+ ::: ocz pc4000 2x1024mb (2gb) ::: xfx geforce 7800gt @ 474/1400 ::: 2x samsung spinpont 250gb (500gb) ::: hiper type-r 580w

Permalänk

Riktigt snygg, och bra recention. HUr mkt låter fläkten?

Permalänk
Medlem

Oj det glömde jag skriva, fronfläkten ligger på ca 26.4 decibel

Visa signatur

dfi lanparty ultra-d ::: amd 3700+ ::: ocz pc4000 2x1024mb (2gb) ::: xfx geforce 7800gt @ 474/1400 ::: 2x samsung spinpont 250gb (500gb) ::: hiper type-r 580w

Permalänk
Medlem

Bra recension! Funderar på att kanske skaffa ett

Permalänk
Medlem

Älskar sånna här recensioner. Jag har jr versionen och jag gillar den. Den är också väldigt lätt. Mycket fint chassi! Men det är ju inte direkt stilrent utan mycket "Lull lull"

Visa signatur

Vivi Orunitia- "How do you prove that you exist...? Maybe we don't exist..."

Permalänk
Medlem

Bra recension, snyggt chassi, det enda jag inte gillar är hur de har fäst fönstret på sidan. Fast jag är nöjd med mitt Kandalf, skulle aldrig byta bort det mot något. Har man vant sig vid fulltower skulle det inte kännas rätt med ett midi.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Avstängd

har länge funderat på ett sådant chassi men nu har jag bestämt mig..

Visa signatur

Fractal Designs R4 Black | Intel 3570K @ 4Ghz | Asrock Extreme 4 | Corsair Vengeance LP 2x4Gb
2x Asus GTX 660 DC II TOP | Phanteks PH-TC14PE Svart | Corsair TX750M | Samsung 128Gb SSD | Seagate Barracuda 2Tb
> Datorn i Galleriet <

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sobe
Oj det glömde jag skriva, fronfläkten ligger på ca 26.4 decibel

ca 26.4 decibell? Det lät ju ganska exakt med tanke på att ca 1dB är standardvariation för mätningar.

På vilket avstånd är det mätt? Under vilka bakgrundsförhållanden och med vilken aparatur? Är det viktat för dB(A) eller är det vanliga dB?

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

det chassit verkar lite halvnice. ingen liten fläkt i fronten om man säger så. Vore inte dumt om dom satte gummiupphängning i diskarna. Ränderna på sidan vid fläktplatserna ser väl sådär lite halvdant ut.. ser konstigt ut fast sätter man en fläkt där så måste den ju ta ngn luft från ngt ställe

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

"Luftflödet är å andra sidan exceptionell, jag lyckades få ner min processortemperatur som var ca 37grader i mitt förra chassi till ca 26grader i AeroEngine II."

Luftflöde: 4 av 5

Hur ska ett chassi som du testar få 5/5 vad gäller luftflöde?

Nä, alltid kul mini-recensioner

Permalänk
Medlem

var är bilderna?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
ca 26.4 decibell? Det lät ju ganska exakt med tanke på att ca 1dB är standardvariation för mätningar.

På vilket avstånd är det mätt? Under vilka bakgrundsförhållanden och med vilken aparatur? Är det viktat för dB(A) eller är det vanliga dB?

Ljudnivåninformationen tog jag direkt från kartongen där det står 26dBA

Visa signatur

dfi lanparty ultra-d ::: amd 3700+ ::: ocz pc4000 2x1024mb (2gb) ::: xfx geforce 7800gt @ 474/1400 ::: 2x samsung spinpont 250gb (500gb) ::: hiper type-r 580w

Permalänk
Medlem

man skulle ha en sådan fläkt istället för en vanlig 120mm fläkt på DD´s heater core radiator

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sobe
Ljudnivåninformationen tog jag direkt från kartongen där det står 26dBA

Nämen. Du trodde på det där? Det verkar pågå någon inofficiell tävling i vilken tillverkare som kan deklarera lägst ljudnivå och komma undan med det.

Om man kunde lita på tillverkarna skulle det ju bara vara att köpa de "8dB"-fläktar som säljes och installera, eftersom bakgrundsljud i ett vanligt tyst rum är mellan 16-19dBA så skulle de låta mindre än tystnad alltså.

Jag tror den där fläkten låter mycket mer tyvärr. Det är dock mycket lättare att subjektivt säga om något är tyst eller inte. Den kanske låter 30dBA, vilket är rätt tyst ändå.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk

skriv till han som har den där samlingstråden om recensioner.. finns i smalingstråden där uppe.. dock så läste jag hastigt igenom tråden dår jag tycker chassit inte tilltalar mig... midi.. men du kan ju skriva in var du köpt den o plus minus.. så blir den antagen i den tråden och glöms inte bort..

tack för att du tog dig tiden.. sen så borde chassit får lägre betyg då den finns med alu eller med plast.. alu ska de vara isf.. de höjer ju betyget o plats.. ja du fattar vart ja vill komma kanske

edit: ett plus ska lådan ha för den klarar ju 80 90 eller 120mm fläktar skulle se mer av sådant.. dock så skulle jag hälre sett chassit i full tower eller liknande och med plats för alla fläkt storlekar.. har nämligen många udda storlekar här hemma på fläktar..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

vad är det för anslutning för båda medföljande fläktarna?

tänkte mest på att om man införskaffar ett sådant, vad man ska försöka skapa för kabel, för att sänka ljudnivån med resistans etc. ska införskaffa lite sådant och även skapa ett nytt plexi till det isf. tack på förhand

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HawkHo
Bra recension, snyggt chassi, det enda jag inte gillar är hur de har fäst fönstret på sidan. Fast jag är nöjd med mitt Kandalf, skulle aldrig byta bort det mot något. Har man vant sig vid fulltower skulle det inte kännas rätt med ett midi.

håller med dig fast jag gillar inte mitt ThermalTake Shark så mycket längre men sånt e livet, får väll ta o köpa mig ett nytt nån dag, för övrigt, mycket bra receinsion (Y)

Permalänk

vem är fjällan till vänster på sista bilden ? större bild önskas

Visa signatur

min skärm är större än din

Permalänk

du måste ju bara sleva pc speeken.. ser ju fult ut med en sådan sladd ju.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Fråga: Är det hål för en 120 mm fläkt där fram? Ser några håll en liten bit innanför dom yttre.

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Medlem

alltid kul med minirecentioner!

Visa signatur

MacBook (svart) | fixedgear

Citera mig om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Jaja, man kan inte tänka på allt, dessutom var detta en såkallad minirecension

Förresten, fläkten där fram låter mindre än ni tror, den är alltså inte högljudd av sig, plus att båda fläktarna man får med ansluts genom molex.

Visa signatur

dfi lanparty ultra-d ::: amd 3700+ ::: ocz pc4000 2x1024mb (2gb) ::: xfx geforce 7800gt @ 474/1400 ::: 2x samsung spinpont 250gb (500gb) ::: hiper type-r 580w

Permalänk

Vart är den köpt? kollade på buggy och hittade bästa med frakt på gtek som säger att det bara följerr med frontfläkten och den bakre.

Visa signatur

Antec P182B | GA-P35-DS4 rev2.1 F11 E2180 | Thermalright Ultra-120 Extreme | Corsair PC6400 2048mb CL4 | Sparkle 8800GTS 640Mb |Samsung Spinpoint T166 500Gb | Corsair Powersupply 520W | Creative Sound blaster Audigy SE

Asus Crosshair | AMD X2 3600+ Brisbane

Permalänk
Medlem

Köpt på datorbutiken.com

Visa signatur

dfi lanparty ultra-d ::: amd 3700+ ::: ocz pc4000 2x1024mb (2gb) ::: xfx geforce 7800gt @ 474/1400 ::: 2x samsung spinpont 250gb (500gb) ::: hiper type-r 580w

Permalänk
Medlem

Ahhhhh dessa trevliga amatörrecensioner

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem

sjysst som fan, såna här vill man ha fler av. Om man köper en ny och trevlig pryl till datorn så som chassi, skärm, graffe, eller något annat coolt som är av det nyare slaget så är det underbart när någon kommer med en sån här recension! keep up the good work (Y)

Permalänk

120mm fläkten som sitter i fönstret på en av bilderna följer inte med va? Utan det är en 120mm som följer med?

Visa signatur

Antec P182B | GA-P35-DS4 rev2.1 F11 E2180 | Thermalright Ultra-120 Extreme | Corsair PC6400 2048mb CL4 | Sparkle 8800GTS 640Mb |Samsung Spinpoint T166 500Gb | Corsair Powersupply 520W | Creative Sound blaster Audigy SE

Asus Crosshair | AMD X2 3600+ Brisbane

Permalänk
Medlem

Jo den genomskinliga fläkten som sitter på sidan följde med.

Visa signatur

dfi lanparty ultra-d ::: amd 3700+ ::: ocz pc4000 2x1024mb (2gb) ::: xfx geforce 7800gt @ 474/1400 ::: 2x samsung spinpont 250gb (500gb) ::: hiper type-r 580w

Permalänk

jasså? så då följer det alltså med TVÅ 120mm? Fan va bra, ska nog ta o beställa en nån gång i januari/februari.

Visa signatur

Antec P182B | GA-P35-DS4 rev2.1 F11 E2180 | Thermalright Ultra-120 Extreme | Corsair PC6400 2048mb CL4 | Sparkle 8800GTS 640Mb |Samsung Spinpoint T166 500Gb | Corsair Powersupply 520W | Creative Sound blaster Audigy SE

Asus Crosshair | AMD X2 3600+ Brisbane

Permalänk
Medlem

Nej, alltså, det följer med en 120mm och en till på 14cm som sitter i fronten

Visa signatur

dfi lanparty ultra-d ::: amd 3700+ ::: ocz pc4000 2x1024mb (2gb) ::: xfx geforce 7800gt @ 474/1400 ::: 2x samsung spinpont 250gb (500gb) ::: hiper type-r 580w