Doggy/Puppy äger ju.

Permalänk
Medlem

Doggy/Puppy äger ju.

Världens bästa spel:
Engelsk version: http://www.funplanet.se/us/games/doggy/thegame.shtml
Svensk version: http://www.funplanet.se/se/games/doggy/thegame.shtml

Jag har kommit till typ level 25 eller nåt. Jag tror att jag nästan har klarat det. Hur långt kommer ni?

Permalänk

Haha, kommer ihåg när vi satt o lira det typ i tvåan Haha

Visa signatur

Intel E6600 |Crosair 2 GB DDR2 PC6400 (2x1024MB) | Sapphire ATI Radeon X1900GT 256MB GDDR3 | Asus P5W DH DELUX | Hiper M 530 W |Seagate 7200.10 320GB | Antec Nine Hundred Gamer Case

Permalänk
Medlem

för mig så kommer en "banner" upp.. fett störande.. värsta pop-up fönstret..

Visa signatur

"Hur vet man att en politiker ljuger?, dom rör på läpparna"

Permalänk
Medlem

Haha, körde det där för minst 8år sedan. Känns som det iaf.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag körde det också typ för skitmånga år sedan men jag har börjat igen.

Permalänk
Medlem

Isch, för likt 8bitars mario

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem

haha, skysst kopia.... Vem blir först med en speedrun?

Visa signatur

Fotograf | www.gardsater.se| P5B DLX/WIFI | 800mhz C4 4GB RAM | C2D E6600 @ 3 ghz | XT1950XTX | Seasonic M12 600W |74 GB Raptor | 1 TB HDD | Vista 64

Permalänk
Medlem

Visst, ge mig ett 10st 6-pack med cola så börjar jag.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk

Gud vilket långtråkigt spel.

Permalänk

Detta var länge sedan! Måste ha varit över 6-7 år sedan som jag spelade det.
Någon som vet när det är gjort? Hittar inget..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rickard.Carlsson
Detta var länge sedan! Måste ha varit över 6-7 år sedan som jag spelade det.
Någon som vet när det är gjort? Hittar inget..

Det finns absolut ingen sån information om det.

Permalänk
Sötast

Haha, detta minns man såklart när man försökte komma ifrån alla tråkiga timmar i mediateket i skolan

Permalänk
Medlem

Det verkar vara väldigt besvärligt att få detta att fungera i moderna webbläsare eftersom Java är avstängt

Permalänk
Medlem
Skrivet av usermane:

Det verkar vara väldigt besvärligt att få detta att fungera i moderna webbläsare eftersom Java är avstängt

Beklagar. Hela siten är mer eller mindre nere pga av olika anledningar.
BTW, det var jag och en grafiker som gjorde spelet

Skrivet av Rickard.Carlsson:

Detta var länge sedan! Måste ha varit över 6-7 år sedan som jag spelade det.
Någon som vet när det är gjort? Hittar inget..

Jag tror vi började med det runt år 2000. Det skulle komma en uppföljare men vi hade andra saker att göra.
Jag påbörjade en port i Unity men som med så mycket annat tappade jag tyvärr intresset

Lite kuriosa, vi fick byta namn på spelet då en hundmatstillverkare blev sura hehe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Beklagar. Hela siten är mer eller mindre nere pga av olika anledningar.
BTW, det var jag och en grafiker som gjorde spelet

Jag tror vi började med det runt år 2000. Det skulle komma en uppföljare men vi hade andra saker att göra.
Jag påbörjade en port i Unity men som med så mycket annat tappade jag tyvärr intresset

Lite kuriosa, vi fick byta namn på spelet då en hundmatstillverkare blev sura hehe.

Coolt! Det var ett av dom spelen jag spelade mest när jag gick i mellanstadiet. Jag ifrågasatte om jag skulle bumpa en tråd från 2005 men med ditt svar blev det lätt värt.

Det finns ingen möjlighet att göra det tillgängligt via en jar eller nedladdningsbar applet (launch via appletviewer)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av usermane:

Coolt! Det var ett av dom spelen jag spelade mest när jag gick i mellanstadiet. Jag ifrågasatte om jag skulle bumpa en tråd från 2005 men med ditt svar blev det lätt värt.

Det finns ingen möjlighet att göra det tillgängligt via en jar eller nedladdningsbar applet (launch via appletviewer)?

Fick igång det genom att installera java (ahuga) samt sätta http://www.funplanet.se/ som godkänd källa i säkerhetstabben under java i kontrollpanelen för windows. Sen gick jag till http://www.funplanet.se/se/games/doggy/ i INTERNET EXPLORER(!!) och vips.
Dock förlorar man focus på spelfönstret vid banladdning så man får klicka på fönstret.
Observera att det inte är allt för smart att installera javaplugins osv så gör detta i en virtuell maskin.

Men jag ska se om jag pallar med att försöka fixa någon bättre lösning. Ett av problemen är att spelet är (dåligt) programmerat i MAX java version 1.1 och jag är inte ens säkert att det går att kompilera om det med en modern version av java (det var länge sen jag pysslade med java) men om det inte är allt för avancerat så borde jag kunna porta det till något modernare och därmed kunna göra det mer lättkört, kanske tom en exe?

Permalänk
Medlem

Helt sjukt att det finns kvar, minns att jag spelade när jag var 6-7 år för första gången när det hette "Doggy" för ca 18 år sedan

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Fick igång det genom att installera java (ahuga) samt sätta http://www.funplanet.se/ som godkänd källa i säkerhetstabben under java i kontrollpanelen för windows. Sen gick jag till http://www.funplanet.se/se/games/doggy/ i INTERNET EXPLORER(!!) och vips.
Dock förlorar man focus på spelfönstret vid banladdning så man får klicka på fönstret.
Observera att det inte är allt för smart att installera javaplugins osv så gör detta i en virtuell maskin.

Men jag ska se om jag pallar med att försöka fixa någon bättre lösning. Ett av problemen är att spelet är (dåligt) programmerat i MAX java version 1.1 och jag är inte ens säkert att det går att kompilera om det med en modern version av java (det var länge sen jag pysslade med java) men om det inte är allt för avancerat så borde jag kunna porta det till något modernare och därmed kunna göra det mer lättkört, kanske tom en exe?

Det vore grymt kul med en exe till spelet

Kommer ihåg att alla spelade puppy i lågstadiet på Windows 95 och Netscape navigator

Permalänk
Medlem

Haha, vilka minnen. Hade helt glömt vad denna sidan hette. Men har goda minnen av att "Kasta Ägg" på Göran Persson, "Piggles" och speciellt "Doggy/Puppy". Får se om man kan fixa java när man kommer hem.

Tack usermane för att du grävde upp denna tråd.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Koontra:

Det vore grymt kul med en exe till spelet

Kommer ihåg att alla spelade puppy i lågstadiet på Windows 95 och Netscape navigator

@MrMadMax

Satt några timmar nu och konverterade spelet till en "modern" javaapplikation. Och gissa om jag fick skämmas ögonen ur mig hur illa det är programmerat! Såg nu att spelet skapades under 1998.

Den går att ladda ner från http://www.funplanet.se/desktopdoggy/Doggy-20161119-1.rar (~48MB)

Anledning till storleken är att en java runtime (JRE för x64 Windows!) är inbakad. Packar man upp allt och sen går in i direktoryt finns det en start.bat som man kan dubbelklicka på så BÖR spelet startas.
Jag har satt antal liv till 100 samt att det går att skippa till nästa level genom att trycka på "l" (litet L).

Styr gör man med piltangenterna, pil upp hoppar man med.

Hojta gärna till om du/ni får det att funka.

Jag tar inte ansvar för om programmet fuckar upp er dator. Dock så läser endast programmet de grafiska filer samt leveldata och skriver inte till systemet över huvud taget så det ska vara säkert. Min dator har iaf inte börjat brinna under utvecklingstiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

@MrMadMax

Satt några timmar nu och konverterade spelet till en "modern" javaapplikation. Och gissa om jag fick skämmas ögonen ur mig hur illa det är programmerat! Såg nu att spelet skapades under 1998.

Den går att ladda ner från http://www.funplanet.se/desktopdoggy/Doggy-20161119-1.rar (~48MB)

Anledning till storleken är att en java runtime (JRE för x64 Windows!) är inbakad. Packar man upp allt och sen går in i direktoryt finns det en start.bat som man kan dubbelklicka på så BÖR spelet startas.
Jag har satt antal liv till 100 samt att det går att skippa till nästa level genom att trycka på "l" (litet L).

Styr gör man med piltangenterna, pil upp hoppar man med.

Hojta gärna till om du/ni får det att funka.

Jag tar inte ansvar för om programmet fuckar upp er dator. Dock så läser endast programmet de grafiska filer samt leveldata och skriver inte till systemet över huvud taget så det ska vara säkert. Min dator har iaf inte börjat brinna under utvecklingstiden

Tack! kul att kunna spara detta spelminne!

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

@MrMadMax

Satt några timmar nu och konverterade spelet till en "modern" javaapplikation. Och gissa om jag fick skämmas ögonen ur mig hur illa det är programmerat! Såg nu att spelet skapades under 1998.

Den går att ladda ner från http://www.funplanet.se/desktopdoggy/Doggy-20161119-1.rar (~48MB)

Anledning till storleken är att en java runtime (JRE för x64 Windows!) är inbakad. Packar man upp allt och sen går in i direktoryt finns det en start.bat som man kan dubbelklicka på så BÖR spelet startas.
Jag har satt antal liv till 100 samt att det går att skippa till nästa level genom att trycka på "l" (litet L).

Styr gör man med piltangenterna, pil upp hoppar man med.

Hojta gärna till om du/ni får det att funka.

Jag tar inte ansvar för om programmet fuckar upp er dator. Dock så läser endast programmet de grafiska filer samt leveldata och skriver inte till systemet över huvud taget så det ska vara säkert. Min dator har iaf inte börjat brinna under utvecklingstiden

Jag missade ditt inlägg så precis innan jag läste det du skrivit så satt jag och kämpade med att få det att fungera. Hahaha.

Jag laddade ner alla filer som spelet använder och skapade en run.html med följande innehåll:

<applet code="doggy.class" height="253" width="340"></applet>

Så nu, med JDK installerad, kan jag starta spelet via "appletviewer run.html"

Alltsammans är då ~1.1 MB.

På vägen hittade jag en tråd på annat forum som nämnde en dependency jag sökte efter. "Vad fan är RegKit och var hittar jag det?" tänkte jag. Sen hittade jag filerna på funplanet och sen därefter också alla bilderna. Det var inte helt tydligt varifrån bilderna kom utan att dekompilera. Det dök inte upp något meddelande om vilka resurser som saknades från var utan bara "Error clipping graphics."

Kul att gräva fram och kul att du redan hade löst det!

Edit: Något som jag minns tydligt från när jag var yngre är hur man kunde dubbelhoppa om man först går ner för en tile och sen hoppar. ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av usermane:

På vägen hittade jag en tråd på annat forum som nämnde en dependency jag sökte efter. "Vad fan är RegKit och var hittar jag det?" tänkte jag. Sen hittade jag filerna på funplanet och sen därefter också alla bilderna. Det var inte helt tydligt varifrån bilderna kom utan att dekompilera. Det dök inte upp något meddelande om vilka resurser som saknades från var utan bara "Error clipping graphics."

Edit: Något som jag minns tydligt från när jag var yngre är hur man kunde dubbelhoppa om man först går ner för en tile och sen hoppar. ^^

Jag har fär mig att regkit var ett internt biliotek flera av spelen använde för att posta highscores samt reloada reklambanners (ja det var dels så vi tjänade pengar).

Dubbelhoppet var en bugg som jag lämnade kvar som en feature som gjorde vissa nästan(?) omöjliga passager möjliga genom spelet.

Du får gärna nämna denna tråden på det andra forumet om du vill. Samt att du får hojta till om den nya versionen inte fungerar för dig så jag eventuellt kasn lösa det.

Och snälla, dekompilera inte. Jag skäms över den otroligt dåligt skrivna koden Ingen OOP, kaos i metoderna och allt skrivet för att det ska gå snabbt.

Permalänk

Jag älskar spelen på funplanet

@iXam: Har du löst det på något annat sätt att spela puppy? Hade fan gjort vad som helst bara för nostalgin av att spela det igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tildeslof:

@iXam: Har du löst det på något annat sätt att spela puppy? Hade fan gjort vad som helst bara för nostalgin av att spela det igen.

https://www.netrogenic.com/swec/puppy/
Ladda ner och packa upp.
start.bat
Java Runtime medföljer.
Du har 100 liv och kan byta level +1 med "L"-tangenten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

https://www.netrogenic.com/swec/puppy/
Ladda ner och packa upp.
start.bat
Java Runtime medföljer.
Du har 100 liv och kan byta level +1 med "L"-tangenten.

Du uppfyllde nyss en av mina barndomsdrömmar - att klara Doggy/Puppy. Vilket jag alldeles nyss gjorde för första gången. Tack!

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk

Tacktacktack

@iXam: TACK!!!!! Önskar att funplanet fortfarande var up and running hahaha, klarade äntligen ut puppy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Du uppfyllde nyss en av mina barndomsdrömmar - att klara Doggy/Puppy. Vilket jag alldeles nyss gjorde för första gången. Tack!

Skrivet av tildeslof:

@iXam: TACK!!!!! Önskar att funplanet fortfarande var up and running hahaha, klarade äntligen ut puppy!

Härligt att höra

Permalänk
Medlem

Jag håller på att leka med spelmotorn Godot (https://godotengine.org) och tänkte göra en remake/port/remaster av Doggy vilket medgör export till en mängd olika devices såsom iOS/Android/Web och Native Win/Mac.
Jag har nu nästan alla bitar i spelet klart och ska strax påbörja implementera levels.

Jag har en liten "Tech" Demo som ni kan se här : https://www.youtube.com/watch?v=R7CDTHoS7o8

Permalänk
Medlem

@iXam: Wow! Älskar initiativet Lustigt att iaf elden och solen är high-res!

Säg till om du vill ha en betatestare