Permalänk

säker på att du inte ska ha en bättre pump
lycka till väntar på uppdate

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

1 Ok, "Fältlanlåda 90", då tänker man på en mobil enhet inte ett jeffla stort rackskåp = Misslyckat namngivande.
2 Grattis till en stor fet server.

Permalänk
Medlem

annars skulle du kanske kunna Seriekoppla två stycken pumpar för att öka trycket.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ok, "Fältlanlåda 90", då tänker man på en mobil enhet inte ett jeffla stort rackskåp = Misslyckat namngivande.

Om du visste hur Försvarets Fältlanlåda ser ut så skulle du inte säga att namnet inte passar.

Citat:

annars skulle du kanske kunna Seriekoppla två stycken pumpar för att öka trycket.

Eller tre, behöver mycket kraft för att driva runt vattnet. Därför valde jag istället en kraftfull för att spara plats och kanske till och med pengar. Men en god synpunkt.

Visa signatur

Vegetarian är ett fornnordiskt ord för dålig jägare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boulevard
Om du visste hur Försvarets Fältlanlåda ser ut så skulle du inte säga att namnet inte passar.

Eller tre, behöver mycket kraft för att driva runt vattnet. Därför valde jag istället en kraftfull för att spara plats och kanske till och med pengar. Men en god synpunkt.

låter bra. några andra planer på vilka vattenkylningsdelar som du ska använda?
kul att veta

Visa signatur
Permalänk
Citat:

några andra planer på vilka vattenkylningsdelar som du ska använda?

Update i loggen, där kan du läsa lite om några av delarna.

Visa signatur

Vegetarian är ett fornnordiskt ord för dålig jägare

Permalänk

Varför krångla med dessa nätagg? Bara för att? Äldre serveragg är ingen höjdare förutom att de ger en massa kräm. Troligen varit i drift x antal timmar. Du har inget kopplingsschema och har svårt att tänka mig att supporten kommer att ge dig något.

Varför inte bara leta på 3st ATX agg och rulla på. Du kommer ju ändå inte kunna ha det igång med tanke på hur mycket kräm det kommer dra. Bättre att bygga något man har nytta av.

Bygg tyst och billigt i drift så du kan ta med dig det ifall du flyttar. Mycket roligare så. Du har ju ett smidigt rack att börja med

Permalänk

du får gärna ge de till mig om du inte ska ha de.. mer bilder på hela skiten.. sen lek lite i paint så får man ner de till 50-100kb..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

kan hållla med om att strömförbruknings konstnaderna inte värkar bli så låga med dom aggen.

tror inte att systemen kräver så mycket kräm om du inte ska ha en hel del hårddiskar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boulevard
Själv har jag erfarenhet av att man inte kan driva till exempel hårddiskar, optiska enheter och liknande från tjuvkopplade nätagg.

Jag har problem med inkonsekventa filregister och dataförlust på vissa av mina diskar som drivs av ett par dubbelkopplade 300W-agg. Ska framöver byta till ett enstaka större agg och hoppas på bättring.

Helt klart ett bygge i min smak, fastän lite för stort. Ska bli intressant att se hur du löser layouten i lådan. Lycka till!

Visa signatur

P4 2.8GHz @ 3.5GHz C1 | 512MB Corsair XMS3500 DDR | Abit IT7 Max2 V.2 | Hightech Radeon 9700 Pro @ 415/362 | Dual 19" TFT | 0.8TB S-ATA-converted 8MB cache | Addtronics 7896A | 600W PSU [2*300W] | Eheim 1048 | Maze 3 | AC Twinplex | DD Heatercore | 3dmark 03 - ~6000p and climbing | 3dmark 2001 SE - ~20000p and climbing

Permalänk
Inaktiv

sjuuuuuuukt nice!!!! den lär bli lagom goo fet

Permalänk

Tillbaka från nyårsfirandet. Gott nytt år på er alla!

Citat:

Varför krångla med dessa nätagg?

Flera anledningar. Jag fick tag i dem utan kostnad. Att köpa nya nätagg i den klassen kostar mycket pengar. Nypris på de jag har är 550$ per nätagg. Priset på "renoverade" är runt 220$. Så kostar backplaten en del också.
Självklart har de varit i drift, men de behöver inte vara slut på grund av det. Får jag igång dem så kollar jag självklart vilka spänningsnivåer de ligger på och hur stabil spänningen är innan jag kopplar hårdvara till dem.

Citat:

Varför inte bara leta på 3st ATX agg och rulla på. Du kommer ju ändå inte kunna ha det igång med tanke på hur mycket kräm det kommer dra.

Det spelar ingen nämnvärd roll vilket nätagg jag väljer, hur mycket ström racket kommer att dra beror på hur mycket grejer jag kopplat in, inte hur många Watt nätaggen ligger på. Att de ligger på 750W betyder att de kan som mest erbjuda den effekten, de drar ju inte 750W hela tiden. Så det kommer inte att dra mindre ström om jag använder något annat nätagg. Jag kommer ju dessutom att ändå behöva köpa andra kraftfulla nätagg för att driva det.

Citat:

Jag har problem med inkonsekventa filregister och dataförlust på vissa av mina diskar som drivs av ett par dubbelkopplade 300W-agg.

Mmm, det kan nog bero på instabila spänningsnivåer.

Citat:

Ska bli intressant att se hur du löser layouten i lådan.

Ja, snart kommer det upp lite skisser och eventuellt lite ritningar på hur jag ska lösa det

Visa signatur

Vegetarian är ett fornnordiskt ord för dålig jägare

Permalänk
Medlem

Jag måste vara blind men jag hittar itne någon info om vad du skall ha för hårdvara i Fältlanlådan. Men med den kylningen du tänker ha och de nätaggen så lär det inte vara klena saker som skall i.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flogiston
Jag måste vara blind men jag hittar itne någon info om vad du skall ha för hårdvara i Fältlanlådan. Men med den kylningen du tänker ha och de nätaggen så lär det inte vara klena saker som skall i.

Du är inte blind, det stämmer Jag ska lägga upp det.

-=-=-=-=-=-=-Update-=-=-=-=-=-=-

Loggen uppdaterad med lite info om datorerna och layouten på bladmontagen.

Visa signatur

Vegetarian är ett fornnordiskt ord för dålig jägare

Permalänk
Medlem

Tackar. Skall bli kul att se vad som skall finnas i.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem

dom flesta sladdarna brukar ha samma färg i de flesta nätagg.. du kan ju mäta lite och se om det stämmer med dina: http://xtronics.com/reference/atx_pinout.htm

det stämde när jag byggde om från DELL ATX till vanlig ATX.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johhh
dom flesta sladdarna brukar ha samma färg i de flesta nätagg.. du kan ju mäta lite och se om det stämmer med dina: http://xtronics.com/reference/atx_pinout.htm

det stämde när jag byggde om från DELL ATX till vanlig ATX.

Nu är det lite mer avancerat än så. Jag har studerat 20-pins kontakter att jag nästan kan dem utantill nu. Du kan för övrigt inte kalla det för ATX om det inte är ATX.

Till saken, det går inga kablar från nätagget eftersom det är hotswap-bart, kablarna går från backplate:n. Jag har koll på alla som är märkta med färg eller text, det är inte problemet. Problemet är att nätagget inte startar, och jag har testat koppla precis ALLA (märkta som omärkta), en åt gången, till jord utan att nätagget har startat. Både med nätagget inkopplat i backplate:n och nätagget för sig.
De enda alternativen som finns kvar nu är att det krävs att två eller fler som är slutna samtidigt och då börjar vi komma upp i väldigt många kombinationer. Jag redan börjat utesluta de mest logiska.

Visa signatur

Vegetarian är ett fornnordiskt ord för dålig jägare

Permalänk
Medlem

hehe lumpen en sån har i våran RM-Container. Militären då ska de var ruggat och stort. Trevligt med lumpen hehe. Var fick du tag i de där monstret?

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk

Jag gissar att dessa tre agg har en betydligt större förlust vid körning en bra bit under belastning. Eftersom de inte är gjorde alls med tanke på strömförbrukning.

Att du sedan behöver krångla med äldre agg som i stort kan rasa vilken dag som helst och du har själv sagt nypriset på ett. Vill du då köpa ett nytt den dagen?

Permalänk

Nice! Strömmen kan ju gå om man har otur, så varför inte bygga in någon form av UPS..?

Permalänk
Citat:

Vill du då köpa ett nytt den dagen?

Hm, den skillnaden jag kan se mellan att köpa nya nätagg nu och nya nätagg senare är att om jag köper de senare kanske de har gått ned lite i pris. Tvivlar på att de jag har skulle rasa vilken dag som helst.
Men, fördelen med om jag köper nya ATX-nätagg/använder de jag har är att det blir ganska lätt att byta dem OM någon skulle gå sönder. Ska väl i det fallet också bygga ett litet rack som kan hålla några nätagg modell ATX.

Citat:

så varför inte bygga in någon form av UPS..?

En ups är aldrig fel, men om den ska driva allt i det skåpet måste den vara ganska fet. Lär ska få prioritera bort vattenkylningen

Visa signatur

Vegetarian är ett fornnordiskt ord för dålig jägare

Permalänk

fan va nice

trodde det skulle typ vara något chassi för att dra med sig på LAN eller liknande du tänkt bygga då jag såg namnet "Fältlanlåda 90" ^^,

Men så var ju absolut inte fallet

Kan nog bli väldigt bra

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk
Medlem

Blev det nåt mer eller??

Visa signatur

Reggad sedan: 2001-07-04 <> 01:or for life! | Antec P180 | Intel P4 630 3.0@3166 Mhz | GeForce 8800GTS | 4Gb PC5300 Twinmos DDR2 | MSI 945P-NEO

Permalänk
Medlem

Bara en tanke men du måste ju inte köpa nya nätagg i klass med de som du har nu. Är ju helt vanliga svenne datorer du ska köra med utan strömkrävande grafikkort och du får ju lätt ett 450+Watts agg för runt 400 kr, inte q-tec bara Nämen det finns ju ett par billligare märken på nätagg som ändå funkar riktigt stabilt. Men hade jag kommit över sådana nätagg hade jag oxå försökt använda dem in i det sista
Men du behöver ju inte stå o baka huvudet i väggen om det inte går utan köp nya agg då isåfall så slipper du tjafset. Försöker alltså få fram att lägg inte ner så mycket tid på aggen så du blir less på hela projektet men du ska absolut försöka...
Fint bygge iaf, och du gör helt rätt i att driva en dator per nätagg iaf...

Permalänk
Medlem

tror det kan bli riktigt nice, keep up the good work..

Visa signatur

//Karl

Permalänk
Medlem

Det ser enligt mig ut som saker från en hyfsat stor Compaq-server.

Bör gå att hitta datablad och pinouts på strömfördelar-kortet.