Pioneer lanserar Blu-Ray enhet i januari

Permalänk
Melding Plague

Pioneer lanserar Blu-Ray enhet i januari

<font style="font-size: 10pt"><b>Pioneer lanserar Blu-Ray enhet i januari</b></font> <small class="small">onsdag 28 december av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
Pioneer jobbar på en Blu-Ray enhet meddelar <a href="http://www.cdrinfo.com/Sections/News/Details.aspx?NewsId=1589..." target="_blank">CD-R Info</a>. Enheten som kommer att visas vid CES och börja skickas i slutet av januari, stöder både BD-R och BD-RE skivor.
<br />
<br /><i>”The BDR-101A Blu-ray Disc writer will write and read single-layer BD-R and BD-RE discs (without cartridge), and read single-layer and double-layer BD-ROM discs (without cartridge). Also, featuring proprietary Pioneer optical technology, such as the Ultra Dynamic Resonance Absorber and the Multi-Effect Liquid Crystal Tilt Compensator, the new writer will ensure high reliability in high-density recording and playback with Blu-ray Discs as well as DVD discs”</i>

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

hehehe köpte en DL brännare när de gått ner lite i pris, men jag har till dagens datum ännu ALDRIG sett en DL skiva. Men hurra! för blu-ray.. Ännu en oemotståndlig produkt som man bara mååååååste ha.

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe i975X | E8600| 7970 | XMS2-6400 |

Permalänk
Medlem

Gå in på närmaste Chlas Ohlson butik då?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk

Anledningen till att DL aldrig går ner är eftersom ingen köper dem - eftersom ingen vill köpa när det är så dyrt. Allt pg. att DL kom så jävla sent.

Om DL kommer nästan samtidigt som singel-lager så lär det dock bli skillnad.

Förresten, vad ska man kalla DL respektive single layer? DVD kallar man ju för DVD-5 och DVD-9.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Kul att se lite sånt här komma mot oss.

Samtidigt är det synd att DL skivor kostar så jäkla mycket. Kollade på lite ställen och DL skivor kostar ju ca 40kr styck.. Inte prisvärt direkt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Anledningen till att DL aldrig går ner är eftersom ingen köper dem - eftersom ingen vill köpa när det är så dyrt. Allt pg. att DL kom så jävla sent.

Om DL kommer nästan samtidigt som singel-lager så lär det dock bli skillnad.

Förresten, vad ska man kalla DL respektive single layer? DVD kallar man ju för DVD-5 och DVD-9.

hur kommer det sig att priset på dvd SL skivor minskat så stadigt då, för de har ju oxå kostat vad dvd DL kostar idag. skillnaden är att deras pris inte minskat lika stadigt som för SL skivorna

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
hur kommer det sig att priset på dvd SL skivor minskat så stadigt då, för de har ju oxå kostat vad dvd DL kostar idag. skillnaden är att deras pris inte minskat lika stadigt som för SL skivorna

Därför att det är mycket större skillnad mellan CD->DVD5 än DVD5->DVD9.

Sen så är det mycket svårare att få bra kvalitet på DL skivor samt att inte alla brännare stödjer det (alla nya gör ju det men men), plus att det är mycket långsammare och att det är svårare att läsa.

Allt det och att det är mycket billigare med två stycken vanliga dvd skivor gör ju att väldigt få köper DL media.

Sen får man ju plats med mycket film på en DVD5 om man minskar kvaliten lite (inte märkbart på de flesta TV apparater), vilket man inte kan säga om CD skivor. Är nog mycket det som avgjort att DVD9 inte slagit igenom (trotts priset).

Permalänk
Medlem

jo, i och för sig. å andra sidan så hade ju promlematiken med dvd+ o - en viss inverkar oxå, vilket var ett "problem" som snabbt övervans.

men du har rätt.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Skulle vara nice med en Blueray-brännare men dom lär ju vara löjligt dyra när dom kommer!Köpte min första dvd-brännare för 2,5k och fanns inte skivor för vettiga priser förens typ 1år senare.Men jag var alla fall första av alla mina polare med att ha en dvd-brännare.

Föresten, skulle Blueray-brännaren stödja vanliga cd-skivor?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheFoX
Skulle vara nice med en Blueray-brännare men dom lär ju vara löjligt dyra när dom kommer!Köpte min första dvd-brännare för 2,5k och fanns inte skivor för vettiga priser förens typ 1år senare.Men jag var alla fall första av alla mina polare med att ha en dvd-brännare.

Föresten, skulle Blueray-brännaren stödja vanliga cd-skivor?

Sant, men det verkar ju vara på gång bra mycket bättre med Blu-Ray och HD-DVD än med DVDn.

När DVDn kom så var ju inte ens cd-brännare vanligt. Och ett par år senare så kom dem men det dröjde ytterligare ett par år innan priserna var vettiga. Sen blev det ju skitbilligt på en gång

Så vi har ju skippat första steget redan nu och med lite tur så går det andra steget lite fortare i och med att datorer brännare m.m. är mycket vanligare nu.

Permalänk

Skönt att höra att det snart är dags!

Läste att BD media kommer att falla ner till samma pris som DVD media, om inte ännu lägre, ganska snabbt. Det beror på att det är en enkel och billig tillverkningsprocess som knappt skiljer sig alls från DVD.
(Är inte 100% på det, men har för mig...)

Brännarna kommer nog vara ohyggligt dyra i början, dock.
Som jag förstår det har det varit en massa forskande i att komma på ett billigt sätt att tillverka dessa blåvioletta lasrar, och att det största problemet är att det varit för dyrt att tillverka dem. Vet inte om dom kanske har lyckats göra det på något billigare och bättre sätt på senaste tiden...

Undrar en sak när vi ändå är inne på det med HDV/HDTV-lagring: Kommer svenska kanaler att sändas i HD iochmed övergången till digitala sändningar?

Visa signatur

Intel Core i5, GeForce GTX 570, 8 GB DDR3, Intel SSD 510 120GB, Linux Mint

Permalänk
Medlem

Hm, lär troligtvis bli nästa års hype :/
Hoppas priset på DL-skivor sänks i samband med BL-jaxx..

Visa signatur

!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyborg666

Undrar en sak när vi ändå är inne på det med HDV/HDTV-lagring: Kommer svenska kanaler att sändas i HD iochmed övergången till digitala sändningar?

Nej,en helt ny teknik krävs för att sända digitala kanaler via antenn.
Folket fick välja genom undersökningar om de ville ha fler kanaler eller bättre kvalité.
De valde fler kanaler.

När hdtv kommer sen så måste folk antingen skaffa parabol eller nya boxar m.m.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
hur kommer det sig att priset på dvd SL skivor minskat så stadigt då, för de har ju oxå kostat vad dvd DL kostar idag. skillnaden är att deras pris inte minskat lika stadigt som för SL skivorna

Är inte det rätt självklart?
CD-R har funnits i flera år, sedan kommer det en skiva som alla vet är FRAMTIDEN, med fem gånger mer utrymme för tio gånger mer pengar.
Men det är ingen egentlig skillnad... alls mellan DVD-5 och DVD-9, förutom lagringsutrymmet. Faktiskt så gör lagerövergången på DVD-9 att en DVD-9 egentligen är sämre. (Okej, hack under två sekunder i en film kanske inte stör allt för mycket).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Nej,en helt ny teknik krävs för att sända digitala kanaler via antenn.
Folket fick välja genom undersökningar om de ville ha fler kanaler eller bättre kvalité.
De valde fler kanaler.

MEN FAN DÅ! läs aldrig fel. Förlåt ^^

Hur som helst, källa till det? Jag inbillar mig att svenska folket inte har fått något egentligt val alls. Nu är det kanske bra att man tvingar alla att övergå till digitala nätet, då stora delar av befolkningen helt enkelt inte är redo att gå vidare (och att vänta på dem funkar inte - blir jag utsparkad när jag säger att vi inte borde anpassa sverige efter pensionärerna?). Men någon fråga om vi vill ha mer kanaler eller bättre kvalité har vi väl aldrig fått? När i så fall?

Som du säger så kommer HDTV inte att sändas via det vanliga marknätet för att tas emot med antenn. Hörde att man bara kunde få plats med 2 st. HD-kanaler via antenn? Är det korrekt? (om man då tar bort SVT1,2,TV4 och barn/kunskapskanalen). Hur som helst behövs ändå en ny digitalbox som klarar HD, och sådana är än sålänge väldigt dyra (nån som har prisuppgifter? Den lokala radio/tv-handlaren tog 10k för ett halvår sedan, alltså runt 6000:- i verkligheten, och det var ett halvår sedan, så sisådär 4000:- kanske? Eller är det helt fel uppgifter?).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Avstängd

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Cyborg666
[B]Skönt att höra att det snart är dags!

Läste att BD media kommer att falla ner till samma pris som DVD media, om inte ännu lägre, ganska snabbt. Det beror på att det är en enkel och billig tillverkningsprocess som knappt skiljer sig alls från DVD.
(Är inte 100% på det, men har för mig...)

var det inte hddvd som har snarlik tillverkning som dvd och bd var tvungen att göra om fabrikerna ganska ordentligt för att tillverkas ?

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk
Medlem

Teracom har börjat provsändningar med HDTV över marknätet redan, samt att SVT ska sända fotbolls VM 2006 i HDTV och det troligtvis även över marknätet.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
(och att vänta på dem funkar inte - blir jag utsparkad när jag säger att vi inte borde anpassa sverige efter pensionärerna?)

Är väl bara pensionärar som kommer att kunna titta på digital-tv.
Resten av befolkningen är väl för stressade för att behöva vänta såpass länge på digitalboxarna. Jag har i alla fall minskat mitt TV tittande rejält enbart pga. digital-tv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aster
var det inte hddvd som har snarlik tillverkning som dvd och bd var tvungen att göra om fabrikerna ganska ordentligt för att tillverkas ?

Det stämmer att det kommer bli dyrt att tillverka läsare och brännare till en början då tillverkningsprocessen är annorlunda.

Det som kommer bli lika billigt/billigare är BD-media(skivor) som sagt.

Blu-ray kräver lägre hastighet för att få högre överföringshastighet som DVD, Blu-ray är dessutom mycket tunnare än DVD och kan därmed rymma fler lager med data. Lagren är också flera gånger tunnare.
Det finns visst någon demonstration också där en kille skrapade med stålull på en BD utan att kunna repa den.
HD-DVD använder samma teknik som DVD men rymmer mer pga att blå laser har kortare våglängd än röd.

Kopieringsskydden till båda formaten är grymt avancerade jämfört med traditionell DVD.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anti1oop
Det finns visst någon demonstration också där en kille skrapade med stålull på en BD utan att kunna repa den.

Ja det där låter ju toppen.

Permalänk

Skulle vilja se den demonstrationen!

Visa signatur

Intel Core i5, GeForce GTX 570, 8 GB DDR3, Intel SSD 510 120GB, Linux Mint

Permalänk
Medlem

Jag med! Hojta ifall ni hittar en video.

Scrolla ned till TDK på den här sidan där får man i alla fall se bilder:
http://www.blu-ray.com/ifa2005/

från samma sida:
"Will Blu-ray discs require a cartridge?

No, the development of new low cost hard-coating technologies has made the cartridge obsolete. Blu-ray will instead rely on hard-coating for protection, which when applied will make the discs even more resistant to scratches and fingerprints than todays DVDs, while still preserving the same look and feel. The adoption of hard-coating will also allow manufacturers to downsize players/drives and lower their overall media production costs."

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /