Permalänk
Medlem

Intel Pentium Pro

För några veckor sedan så skrotade jag min urgammle server. Har alldrig innan serr ut det ser ut inne i en prossecor så jag plockade fram hammaren och slog hål i den och detta är resultatet.

http://craxter.com/Pentiumpro/SSA40196.JPG
http://craxter.com/Pentiumpro/SSA40197.JPG

Som jag har fattat det så är det en Dualcore prossesor(?)
Den va på 200mhz och va innan som server på ett bostadsföretag innan jag fick den.

Ser fram emot kommentarer
Gott nytt år!

Permalänk
Hedersmedlem

Pentium Pro är inte dual core. Skulle tro att det brevid är cachen.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Hedersmedlem

Det är L2-cachen som sitter separat. Fanns i 256kb-1024kb om jag inte minns fel.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Pentium-pro Dualcore:p Passar den s939 också?

Visa signatur

| Compucase 6k34bs | Asrock 939S56-M | AMD 64 3000+ @ 2,36Ghz | 1024Mb Ram | Gforce 7600GS | Atrix AT-520W (7v mod) | LG 48/16 Dvd-rom | Segate Barracuda 7200.9 80Gb | Arctic Cooling Silencer 64 Ultra (7v mod) | Zalman 92mm (7v mod) | Zalman Nb47-j + Vantec heatsink | Väldigt tyst

Permalänk

Borde inte det som är till vänster vara minnet (regelbundna rader) och det till höger processorkärnan?

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Ahh är det detta som kallas "reverse engineering" för att ta reda på hur nånting funkar

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Avstängd

Re: Intel Pentium Pro

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CraXteR
För några veckor sedan så skrotade jag min urgammle server. Har alldrig innan serr ut det ser ut inne i en prossecor så jag plockade fram hammaren och slog hål i den och detta är resultatet.

http://craxter.com/Pentiumpro/SSA40196.JPG
http://craxter.com/Pentiumpro/SSA40197.JPG

Som jag har fattat det så är det en Dualcore prossesor(?)
Den va på 200mhz och va innan som server på ett bostadsföretag innan jag fick den.

Ser fram emot kommentarer
Gott nytt år!

Näe, inte dual core. Däremot är Pentium Pro en "MP"-processor som gärna kör i flerprocessorsystem. Det finns (fanns) massor med tvåprocessormoderkort till desktop. Jag gråter blod när jag ser vad du gjort med den. Var det nödvändigt att öppna datorn med hammare? Ytterst oproffesionellt...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Det är L2-cachen som sitter separat. Fanns i 256kb-1024kb om jag inte minns fel.

Jepp. De första modellerna hade 256 eller 512 kB cache, och senare hade 1024 och MMX.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av PMJ
Ahh är det detta som kallas "reverse engineering" för att ta reda på hur nånting funkar

Ja, han är ju halvvägs inne i processorn bilderna att döma. Det som fattas är ett elektronmikroskop och ett sjujäkla laboratorium.

Att plocka sönder en PC (med eller utan hammare) är knappast reverse engineering om man inte avser blott mekaniska detaljer. Att banka skiten ur en dator är lika mycket reverse engineering som att det är ingenörskonst att banka ihop den samme.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

Re: Re: Intel Pentium Pro

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Näe, inte dual core. Däremot är Pentium Pro en "MP"-processor som gärna kör i flerprocessorsystem. Det finns (fanns) massor med tvåprocessormoderkort till desktop.

Finns som 4-way och 6-way(ALR) oxo.

Visa signatur

Min data är bättre än din data.

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: Intel Pentium Pro

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Jepp. De första modellerna hade 256 eller 512 kB cache, och senare hade 1024 och MMX.

Fick verkligen Pentium Pro MMX?

Jag vet att det fanns P2or i som såldes som overdrive-processorer för socket8 moderkort men det är ju inte riktigt samma sak.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Visst fanns det Socket8-proppar med MMX, fast de var såna därna "Overdrive". Närmare bestämt var de ompacketerade PII-Xeon.

Och jovars, jag minns en rätt häftig mod där någon byggde in en ALR-6x6 i ett stort torn och bestyckade den med just PII-Xeon overdrive CPUer. Bastanta 333MHz och sex processorer, det ni.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Intel Pentium Pro

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Näe, inte dual core. Däremot är Pentium Pro en "MP"-processor som gärna kör i flerprocessorsystem. Det finns (fanns) massor med tvåprocessormoderkort till desktop. Jag gråter blod när jag ser vad du gjort med den. Var det nödvändigt att öppna datorn med hammare? Ytterst oproffesionellt...

Hur skulle jag fått upp den utan hammare?
jag försökte med diverse olika metoder utan resultat, så jag plockade fram hammaren

Jag hade fågat runt lite om det var nån som orkade felsöka och kirra dator så var det ingen som orkade så jag gjorde vad jag gjorde