Vista stödjer inte regionsfria DVD-läsare

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZeRo222
Roligt att se hur mycket folk bryr sig när sin frihet håller på att försvinna. Men när staten snor er frihet i den verkliga världen så märker ni inte ett skit.

Tala för dig själv.

216 svar: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=53577...
162 svar: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=53384...
150 svar: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=53485...
136 svar: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=53851...

Helt projekt har dragits igång:

101 svar: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=53583...
500 inlägg enbart utvecklingsarbete: http://it.syppe.nu/forum/index.php

Etc.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Om inte annat kan du läsa min sura insändare i Skånska Dagbladet eller Ysta Allehandla var och varanna vecka ZeRo222...

Edit: wasabi .. det är lite skillnad på att "cracka" hårdvara och mjukvara

Permalänk
Medlem

Re: Vista stödjer Max 10gb HD. Stoppa fildelning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DualCore
Nästa grej är att Vista inte stödjer HD som är större en 10gb pga att man inte kan lagra så mycket på dom.
Köper man Enterprise licens som kostar 5.000:- så får man lov att använda 40gb HD.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

Kommer användaren få göra något själv i Vista?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Hedersmedlem

Orsaken till att detta stöd tas bort är såklart att de då slipper stödja regionskodning i mjukvaran. Personligen tycker jag detta är bra. Bort med så mycket legacy-kod som möjligt.

Vad gäller Vista + Palladium rekommenderar jag att ni tar en titt på build 5270. Paul Thurrott skriver:

Citat:

Years ago, when Microsoft chairman Bill Gates revealed that he was spending at least half his time focusing on "Longhorn," the next major Windows version, the concept of trustworthy computing, enabled through a synthesis of security hardware and custom software, was first offered to a curious, and suspicious, computing public. Since then, this system, which Microsoft first called Palladium, but since renamed to Next Generation Secure Computing Base (NGSCB), has come under a lot of fire in various circles, as people began to perceive that it could be used to usurp users' ability to control what they do with their PCs.

To even use this system, however, PCs must include a specific Intel Trusted Platform Module (TPM) security chipset, which will interact with Palladium software in Windows Vista to provide a number of optional security services. These services will be optional both because only a small percentage of Vista-compatible PCs will initially include this hardware, and because Microsoft has scaled back its Palladium plans significantly since 2002. In short, concerns over Palladium and TPM may be valid, but it's going to be a while before we see a truly oppressive operating system that truly takes advantage of this technology. Windows Vista is not that operating system.

With the Big Brother stuff out of the way, we can look at which NGSCB services will actually be made available in Windows Vista. It turns out there will be exactly two NGSCB features in Windows Vista, Secure Startup and Bit Locker, the latter of which used to be referred to as Full Volume Encryption.

Secure Startup ensures that a PC hasn't been tampered with since the system was last booted, and it protects the PC from brute force electronic attacks that are typically launched via attached storage devices. The goal here is physical security: Secure Startup is effective against malicious users that sit down with a stolen or physically compromised laptop or desktop PC and try to hack into the system. When Secure Startup is enabled, you can no longer boot your PC with a CD/DVD, USB-attached storage, or bootable floppy disk. Secure Startup was present in previous Vista builds.

In build 5270, we finally get access to Bit Locker, the new name for what was previously called Full Volume Encryption. Bit Locker takes the technology behind the Encrypting File System (EFS) and applies it to the full hard disk all the time. The goal here, too, is physical security. Bit Locker's encryption of the drive contents prevents a thief who steals your laptop or desktop PC and then removes the hard drive from accessing its contents.

Secure Startup is accessed from the Control Panel in 5270, though you won't see much if your system doesn't have TPM hardware (Figure). If you do have a TPM-compatible system, you can enable Secure Startup, which in turn enables the Bit Locker full volume encryption as well (Figure). When you choose to enable these features, Microsoft steps you through a fairly lengthy process that involves several reminders to back up the recovery key that it must create in order to decrypt the drive later. If you don't have copies of these keys, you won't be able to access the files on the disk in the event of a hardware malfunction. You can save the recovery key as an automatically generated 48-digit password if you'd like (Figure) and copy it to a folder and/or a USB memory key (Figure). Encrypting even a small hard drive takes quite a bit of time.

Once the drive is encrypted, you shouldn't notice any differences per se.

Alltså, Vista kommer skeppas med stöd för TVÅ Palladium-funktioner. En funktion för att säkra uppstarten av Windows och en för att kryptera innehållet på hela volymer. Båda dessa funktioner kommer vara möjliga att stänga av. Vad är det för folk bölar om?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nidas
Å andra sidan rullar g4/g5 burkarna bra tills dess

Det är faktiskt sant

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kennel
Orsaken till att detta stöd tas bort är såklart att de då slipper stödja regionskodning i mjukvaran. Personligen tycker jag detta är bra. Bort med så mycket legacy-kod som möjligt.

Vad gäller Vista + Palladium rekommenderar jag att ni tar en titt på build 5270. Paul Thurrott skriver: (...)

Alltså, Vista kommer skeppas med stöd för TVÅ Palladium-funktioner. En funktion för att säkra uppstarten av Windows och en för att kryptera innehållet på hela volymer. Båda dessa funktioner kommer vara möjliga att stänga av. Vad är det för folk bölar om?

Tror du inte det är för att folk bölar så mycket som de har valt att dra ner på antalet funktioner? Jag tror att den häftiga kritiken mot Palladium åtminstone har fått Microsoft att tänka till en gång extra inför eventuella missbruk av deras mjukvara.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Tror du inte det är för att folk bölar så mycket som de har valt att dra ner på antalet funktioner? Jag tror att den häftiga kritiken mot Palladium åtminstone har fått Microsoft att tänka till en gång extra inför eventuella missbruk av deras mjukvara.

Jo, det tror jag alldeles säkert, men nu när det är officiellt vilka funktioner som kommer ingå kan väl folk lugna ner sig? När en person vräker ur sig något helt obegripligt som "Nästa grej är att Vista inte stödjer HD som är större en 10gb pga att man inte kan lagra så mycket på dom.", tror ju folk att det är sant.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Medparten av filmerna jag köper är import från japan/korea och kina... Detta suger offantligt mycket.. Enligt MS så ska jag alltså inte få se på mina filmer? F*ck U mS

Klart du får, du behöver bara tre DVD:er, en med europeisk, en med asiatisk och en med japansk regionskodning.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Fatta att utan Vista så finns ingen framtid för Pc spel överhuvudtaget och visst vissa grejer kanske suger men inga problem det kommer att kunna gå runt på ena eller andra viset!

Sen är det så att i.o.m Vista kommer vi få extrema spel alltså riktig high end så det blir grafik som blåser bort allt ..ni kan inte ens drömma om hur läckra spelen kommer att bli och tacka MS för att dom hugger av allt gammalt skit som DX9 - 8 o.s.v bakåt..blir bara DX10 och tro mig en revolution väntar

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Klart du får, du behöver bara tre DVD:er, en med europeisk, en med asiatisk och en med japansk regionskodning.

Detta gäller ju bara om dvd-spelarna är gamla. Alla nya är ju regionsfria från början och det kommer de fortsätta vara i vista också.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrHyde
Fatta att utan Vista så finns ingen framtid för Pc spel överhuvudtaget och visst vissa grejer kanske suger men inga problem det kommer att kunna gå runt på ena eller andra viset!

Sen är det så att i.o.m Vista kommer vi få extrema spel alltså riktig high end så det blir grafik som blåser bort allt ..ni kan inte ens drömma om hur läckra spelen kommer att bli och tacka MS för att dom hugger av allt gammalt skit som DX9 - 8 o.s.v bakåt..blir bara DX10 och tro mig en revolution väntar

What?

Det fan inte Vista eller MS du ska tacka för att du kan spela extremt coola spel, det är spelprogrammerna på bla Id Software, Valve etc...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kennel
Alltså, Vista kommer skeppas med stöd för TVÅ Palladium-funktioner. En funktion för att säkra uppstarten av Windows och en för att kryptera innehållet på hela volymer. Båda dessa funktioner kommer vara möjliga att stänga av. Vad är det för folk bölar om?

Det kan mycket väl stämma men microsoft har massvis med skit som inte går under palladium/NGSCP namnet.

Citat:

Från http://www.microsoft.com/windowsvista/security.mspx
Data Protection

Theft or loss of corporate intellectual property is an increasing concern for organizations. Windows Vista has improved support for data protection at the document, file, directory, and machine level. The integrated Rights Management client allows organizations to enforce policies around document usage...

DX 10 kommer till XP och versionen efter det kommer inte lanseras med vista utan kommer mycket senare.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Det kan mycket väl stämma men microsoft har massvis med skit som inte går under palladium/NGSCP namnet.

Som t.ex?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso

Detta gäller ju bara om dvd-spelarna är gamla. Alla nya är ju regionsfria från början och det kommer de fortsätta vara i vista också.

det där låter ..inte alls logiskt! förklara.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Re: Re: Vista stödjer Max 10gb HD. Stoppa fildelning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth

räkna inte med det =/

Permalänk
Medlem

Lustigt att så många blir upprörda över att de måste byta ut sina 7 år gamla DVD 1x-spelare för att kunna se på köp-DVD i Vista

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
DX 10 kommer till XP och versionen efter det kommer inte lanseras med vista utan kommer mycket senare.

Är du 100 på det? Dom DX10-smakproven man fick med senaste directX-SDKn fungerar iaf bara på vista.

Permalänk
Medlem

Verkar vara rätt många här som kollar på filmer med hjälp av sin dator.
Själv tycker jag det suger att kolla på film på en "liten" datorskärm.
Man kan ju iof. koppla datorn till TV:n eller Plasman men kvaliteten tycker jag blir lite sämre.
Nä, jag använder min vanliga DVD-spelare och Plasma-TV för att kolla på film, inte datorn.

Visa signatur

Its not the fart that kills, its the smell....
(Det är inte farten som dödar, det är smällen....)

Permalänk
Avstängd

Åh vad jag älskar Windows Vista...........NOT!!!!!
WV blir bara sämre och sämre för varje nyhet som skrivs

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Medlem

vad mycket gnäll det skrivs här! och så kommer alla whiners att installera nya os till slut :/