Dator i 24 karat guld

Permalänk
Melding Plague

Dator i 24 karat guld

<font style="font-size: 10pt"><b>Dator i 24 karat guld</b></font> <small class="small">torsdag 5 januari av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
Vill man lyxa till sin dator lite och inte känner för att modda dit ett fönster eller motivlacka så kan man alltid byta ut datorn helt mot en motsvarighet i 24 karat guld. Visst, datorn lämnar mycket att önska på prisfronten, men den glänser och imponerar säkert på någon knös. Datorn kommer från Voodoo PC och ett exemplar finns på CES, som <a href="http://www.theinquirer.net/?article=28744" target="_blank">The Inquirer</a> fotograferat.<br /><br />Har man inte råd med hela datorn finns det alltid annan hårdvara i guld, exempelvis <a href="http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=510767">MP3-spelare</a> och <a href="http://www.bonfort.ch/" target="_blank">USB-minnen</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Perverst.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

"Löjligt" var min första och enda tanke.

-k0nsl

Visa signatur

Intel® Core i7-2600K @ 5.1GHz (Cuplex Kyros XT) | ASRock Z77 Extreme4 | 16GB RAM | Asus HD DirectCU 6870 (MCW55) | 2x OCZ Agility 3 RAID 0 (Linux Mint / Zorin OS).

Permalänk
Medlem

Till vilken jävla nytta? Känns som man vill bli bestulen ifall man fixar en sådan

Permalänk
Avstängd

För oss vanliga dödliga så tänker man att man kan använda pengarna som det kostar att skapa den burken till annat bättre.

Men har man pengar så bryr man sig nog inte alls. Och någon måste ju vara först!

Permalänk
Medlem

lite tungt kanske... men guld har väl en hyfsad värmeledningsförmåga, kanske bra för ventilationen i burken

Visa signatur

....men vad vet jag?

Permalänk
Medlem

Diamond - 1000-2600
Silver - 406
Copper - 385
Gold - 320

Guld leder inte så värst bra om man jämför.. Diamant låg på första platsen, sen som ni ser så ligger guld på en fjärdeplats.. Billigare och kanske bättre att göra den i silver ?

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Avstängd

Tråkigt det där. Vem bryr sig liksom om att ha en sån liksom.

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte säga nej till en sådan och sen smälta ner guldet och sälga

Visa signatur

Har sålt min speldator :)

Permalänk
Medlem

Dummaste jag sett sen den där fransmannen byggde en båt i sten.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Guld, anklagas regelbundet för att ha en massa egenskaper det inte har, det förväntas av nån anledning leda värme bra, det är för all del ingen isolator, men silver är så mycket billigare, och så pass mycket bättre att det är direkt vansinne att använda guld... som för övrigt bara slår aluminium, men för se sig överträffat av koppar.

Det ska även leda elektricitet fantastiskt bra, vilket inte heller är sant. Faktum är att guld har förhållandevis ög resistans, men varför används det då överallt i kontakter? Bling bling? Delvis självklart, men främst började man använda guldplätering för att det inte oxiderar.

Jag kommer bli mer imponerad, när nån gör ett chassi i silver, med integrerade heatpipes, och dual dualcore Xeons... Japp, 4'a cores, ger en husvärmare på 400watt ungefär, då kan du snacka centralvärme.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Har man pengar så har man.:)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

med tanke på att förgyllning bara lägger på ett par tusendelar så går det inte åt speciellt mycket guld - och dessutom kostar 18 karat mer så 24k är en snikvariant...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

nja, guld ser bättre ut på mindre prylar faktiskt. =/

nån som vet om det finns chassin helt i koppar att köpa? vore ju smartare ur kylsynpunkt dessutom. och så får det fin patina efter ett tag, guld blir bara kladdigt.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JAxen
Diamond - 1000-2600
Silver - 406
Copper - 385
Gold - 320

Guld leder inte så värst bra om man jämför.. Diamant låg på första platsen, sen som ni ser så ligger guld på en fjärdeplats.. Billigare och kanske bättre att göra den i silver ?

Jag hade för mig att diamant tog upp värme bra men sen behöll den.. alltså att den inte led värme bra.. Har jag fel lr??

Visa signatur

Gigabyte P43-ES3G|E6700 2.67GHz 4MB Cache|XFX Radeon HD 5870|2*2048 XMS2-8500

Permalänk
Medlem

Det är ingen skillnad på att absorbera och avge energi, däremot är det skillnad på hur mycket energi som går åt för att värma en viss mängd av ett material till en viss temp. Där vågar jag inte utala mig om diamant har ett högt värde, så att det "rymmer" mycket värme, och därför svalnar långsamt. värt att tänka på, Diamant här ett väldigt brett omfång för hur bra det leder värme, i en perfekt struktur liger kolatomerna så tätt det bara är möjligt, i täta organiserade rader... men i 'verkligheten' ligger det sällan så perfekt. I industridiamanter är det möjligt att åstakoma det på beställning, men det tar tid, och blir lite smådyrt. (industridiamanter är inte uppgrävda ur marken för industrianvändning, utan konstgjorda diamanter. Oftast svarta/grå svarta.)

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

*Super in Mr B:s kommentarer för vidare komplettering med kunskaper inlärda från FyB-kursen*

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk

Kanske vore nått för nån sultan i azorbach sibehtung eller nått...

Visa signatur

Intel i7 5820K 3.6Ghz@4.2Ghz | Noctua NH-D15 | 4x4GB Crucial Ballistix Sport DDR4 2400Mhz | Asus X99 Deluxe | MSI 780GTX | Samsung SSD 830 256GB | Seagate HDD ST3000DM001 7200rpm 3Tb | Fractal Design Arc | 6x140mm & 1x120mm (Silverstone AP Intake & Noctua Outtake) | Hp w2207 22 inch | Eizo S2000 19 inch

Permalänk
Medlem

vill kan ha en i guld är det ju bara o lägga en plastfilm över datorn.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

18 karat dyrare än 24 ? .. måste väll vara 24 som är dyrare än 18 med tanke på att det är .. renheten ? i guldet som mätts ..

Permalänk
Medlem

Som de sa i Gisslan med Bruce Willis..."Fuckin' rich people."

Seriöst, det är rent slöseri med jordens resurser. Skänk pengarna till de som behöver istället...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UndCon
med tanke på att förgyllning bara lägger på ett par tusendelar så går det inte åt speciellt mycket guld - och dessutom kostar 18 karat mer så 24k är en snikvariant...

Vad pratar du om? 24K är väl dyrare än 18K eller?

Permalänk
Medlem

det var tydligen inte så stor kostnadsskillnad som jag trodde först - det är själva arbetet som kostar - sedan kostar själva vätskan (elektrolysen) ca 1000.- litern...

(frågade min pappa som är guldsmed)

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Avstängd

Men ett kilo 24 karats guld lär vara dyrare än ett kilo 18 karats guld. Det är väl uppenbart eller?

Permalänk
Medlem

Enligt min överslagsräkning borde guldet inte gå på mycket mer än ~3000:- om det är plätterat (utsidan).

Ett bastant chassi (20 kg, motsv 14 kg stål) i solidt guld blir dock 2.6 miljoner

Permalänk
Medlem

Spaic, vad baserar du plätteringspriset på? Med tanke på hur mycket man kan silverblättera med en gammal sked som silverkälla måste jag fråga...

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd

Nu görs väl i princip nästan allt i Gold Edition? Skulle inte förvåna mig om du kan få tag i en ergonomisk kudde gjord av guld.

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Spaic, vad baserar du plätteringspriset på? Med tanke på hur mycket man kan silverblättera med en gammal sked som silverkälla måste jag fråga...

B!

Räknade med ett lager på 0.002 mm, förgyllning var det jag avsåg. http://www.sp.se/kattfoten/sv/metaller.htm

Permalänk
Medlem

Men fräckt vore det med sådan blingdator.
Dessutom kan man ju lite smidigt skjuta in att guld aldrig varit så dyrt de senaste 23 åren. ;D