Hur Pentium M fungerar

Permalänk
Melding Plague

Hur Pentium M fungerar

<font style="font-size: 10pt"><b>Hur Pentium M fungerar</b></font> <small class="small">fredag 6 januari av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
<a href="http://www.hardwaresecrets.com/article/270/1" target="_blank">Hardware Secrets</a> har skrivit en läsvärd artikel som på ett tydligt språk förklarar hur Intels Pentium M-processor fungerar. Arkitekturen, pipelinesen och SpeedStep förklaras bland annat. Om man undrar varför Pentium M har bättre prestanda än Pentium 4 till lägre klockfrekvenser kan man nu få veta det. Grundläggande kunskaper om hur en processor fungerar rekommenderas.
<br />
<br /><i>Pentium M is based on Intel’s 6th generation architecture, a.k.a. P6, the same used by Pentium Pro, Pentium II and Pentium III CPUs and not on Pentium 4’s as you may think, being originally targeted to mobile computers. You may think of Pentium M as an enhanced Pentium III. Pay attention to not confuse Pentium M with Pentium 4 M or with Pentium III M, which are different CPUs.</i>
<br />
<br />Läs artikeln hos <a href="http://www.hardwaresecrets.com/article/270/1" target="_blank">Hardware Secrets</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

jag som alltid trott att Pentium m var en bättre version av P3 =\

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trinitas
jag som alltid trott att Pentium m var en bättre version av P3 =\

Bra, fortsätt med det
"You may think of Pentium M as an enhanced Pentium III."

Permalänk
Avstängd

PM RULEZ:D

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Avstängd

varför bygger dom inte p4orna på det viset också?
och varför finns det så några moderkort till pentium m,eller är det bara menat att man ska ha den i bärbara datorer?

Permalänk
Medlem

Finns ett par stycken mobbo till P-M gabriel15. Både från AOpen och från MSI, sen finns också en brygga från Asus till P800 korten

Permalänk
Avstängd

ok men är det värt att köpa en pentium m istellet för en amd?
hur är det med xeon.är dom som vanliga p4or?

Permalänk
Medlem

Inte lönt att investera i en P-M nu. Yonaha (stavning?) kommer inom kort. Bättre att vänta och se vad dom kommer erbjuda. Kan dock redan på förhand säga att 1,6GHz version kommer kostar närmare 3000kr enligt släppta siffror.

Nackdelen med P-M i sin nuvarande utforming är den inte har SSE3 eller stöd för 64-bit. Det kan vara en stor nackdel ifall du inom ett årstid vill köra med 64bits OS...

Synd att du inte fick eller tog chansen som en del av oss gjorde för året och köpte en AMD Opteron .. där har du en cpu som levererar mycket för en liten peng.. betalade 1450kr med frakt för min, och den klockar upp till 2,7GHz utan problem...

Permalänk
Discokungen

1450kr för en Opteron dual core? Va fan? Då är jag inte nöjd med min 146a för 1500kr

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz

Nackdelen med P-M i sin nuvarande utforming är den inte har SSE3 eller stöd för 64-bit. Det kan vara en stor nackdel ifall du inom ett årstid vill köra med 64bits OS...

Njae, avsaknaden av SSE3 är ingen större förlust men att det inte stödjer 64-bit känns väldigt stenålder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabriel15
ok men är det värt att köpa en pentium m istellet för en amd?
hur är det med xeon.är dom som vanliga p4or?

Nej köp inte en Pentium M, köp en Core Duo istället! De har den nya kärnan Yonah, som är dual core. Tyvärr har jag inte sett Core Duo i någon butik i sverige, förutom hos Dell, men de säljer bara Core Duo med bärbara.
Den säljs i väldigt billiga datorer hos Dell, vilket lovar gott för att de ska bli billiga hos komplett och datorbutiken. Det är en ny sockel som används, därför kanske det tar ett tag innan det finns moderkort till den, men det är helt klart värt att vänta tycker jag!
Försök ta en T2400 eller en T2500, T2600 är på tok för dyr/prestanda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
1450kr för en Opteron dual core? Va fan? Då är jag inte nöjd med min 146a för 1500kr

Nej Nej Nej.. du missuppfattade... har en 144:a .. Hade dock varit en 165:a för det priset så hade jag varit väldigt glad .. VÄLDIGT glad tom

WIRN: avsaknaden av SSE3 får nästan också betraktas som stenåldr vid detta laget

MooDHooDs: Tycker han ska vänta med några inköp alls till andra kvartalet i år. Då kommer det finnas nya cpu:er från AMD också baserad på AM2 socket. Då kommer han ha en bra jämförele när han ska välja...

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Nej Nej Nej.. du missuppfattade... har en 144:a .. Hade dock varit en 165:a för det priset så hade jag varit väldigt glad .. VÄLDIGT glad tom

*Pust*

Tänkte väl 165:an gick väl på en 3000kr?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Flamso: stämmer bra det... hehe.. hade man fått en 165:a för mindre 1500kr så hade det varit att skryta satan i fler månader

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs

Den säljs i väldigt billiga datorer hos Dell, vilket lovar gott för att de ska bli billiga hos komplett och datorbutiken.

Var det inte samma priser som motsvarande Dothan? Dvs att en Dual Core Yonah på 1.86Ghz kostar lika mycket som en Dothan på 1.83Ghz. (Alltså i Intels prislista.)

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Avstängd

en annan kommer få en 146 inom kort:)
det har gått lite rykten om att opteron sak sluta tillverkas,är det sant?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zandros
Var det inte samma priser som motsvarande Dothan? Dvs att en Dual Core Yonah på 1.86Ghz kostar lika mycket som en Dothan på 1.83Ghz. (Alltså i Intels prislista.)

/Adrian

Jag byggde ihop en 9400 (core duo) och en 9300 (pentium m) på Dells hemsida.
De är exakt lika stora och väger lika mycket.

Jag tog samma processor speed, hårddisk, minnen osv.

Det som skiljde sig var att 9400 (core duo) hade 7800 GO och 9300 (pentium m) hade x300 mobile. 9400 (core duo) hade också bättre wlan.

Prisskillnaden blev 3000 kr, vilket ungefär motsvarar skillnaden mellan grafikkorten och wlanet.

Så.. Det verkar vara som att Core Duo blir lika billig som en Pentium M, i samma hastighet. Detta tycker jag är ganska billigt eftersom att det är dual core, och blir därmed rejält billigare än 3800 x2, men ändå ungefär lika bra(?).

Det blir intressant och vet vad Intels budget modell med dual core blir, tycker jag.

Permalänk
Avstängd

skoj att amd måste kontra med sin opteron cpu ens.-)

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate