Permalänk

Lite feedback till gravyr

Ska göra en ny gravyr då jag hittade två nästan helt perfekta speglar, som av någon anledning passar exakt hålet jag gjorde i min burk (60'50 cm).

har gjort en "skiss" från en bild som jag ska rita upp på baksidan av spegeln innan jag graverar, vore dock roligt med lite feedback på skissen innan jag graverar så att det itne blir åt helvete med det hela ...

Orginalet:
http://files.upl.silentwhisper.net/upload8/Donalda_the_Mage.jpg

Skissen:
http://files.upl.silentwhisper.net/upload8/Donalda_the_Mage_copy.jpg

Visa signatur

(\ /) [ Samsung S10 plus och iPhone 7 ]
(O.o) [ Lenovo ThinkPad P53 i9 ]
(> <) [ Synology Diskstation DS413J 8TB och DS917+ 16TB ]
¨¨¨¨ [ Suzuki GSF600 ]

Permalänk

Det såg lite rörigt ut på den nedrehalvan av bilden och det blir säkert lika rörigt när du graverar in den så jag skulle nog säga att du ska hoppa över den nedre delens små detaljer och bara gravera de största och viktigaste.
Som vi alla vet: Less is more

Permalänk

det är ju lite svårt att hoppa över detaljerna på svärdet, därför jag undrar om det går att genomföra eller om jag ska hitta en annan bild...

Visa signatur

(\ /) [ Samsung S10 plus och iPhone 7 ]
(O.o) [ Lenovo ThinkPad P53 i9 ]
(> <) [ Synology Diskstation DS413J 8TB och DS917+ 16TB ]
¨¨¨¨ [ Suzuki GSF600 ]

Permalänk
Medlem

ammars kan du ju göra så att svärdet lyser i en annan färg eller nått typ rött och bakgrunden lyser blått.

Visa signatur

<3

Permalänk

hur gör man det på spegelglas?

Visa signatur

(\ /) [ Samsung S10 plus och iPhone 7 ]
(O.o) [ Lenovo ThinkPad P53 i9 ]
(> <) [ Synology Diskstation DS413J 8TB och DS917+ 16TB ]
¨¨¨¨ [ Suzuki GSF600 ]

Permalänk

Kan man ens gravera i spegelglas(med vanlig gravyrpenna dvs)?

Visa signatur

Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Asus TUF RTX 3080 OC, Cooler Master NR200P, LG OLED55C1
i7-9700K, 32GB RAM, MSI RTX 2080 Gaming X Trio, Fractal Design Meshify 2 Compact, Xiaomi Curved Gaming Monitor 34

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jberntsson
Kan man ens gravera i spegelglas(med vanlig gravyrpenna dvs)?

jodå....
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=48695...

Permalänk
Medlem

Snygg bild som fan, men det tjag reagerade över var att det blev lite rörigt på den nedre bilden i "svärd-området" samt att hennes hand som är över hennes huvud är ganska... bastant...

men snygg som bara den för övrigt

Permalänk

CSM101:
jo jag vet, det blev lite "bastant" eller klumpigt eller hru man ska säga, men det emsta kommer få bättre och runda former då jag graverar
vet dock inte hur jag ska göra med svärdet ännu, om jag ska göra som det är fast kanske med färre linjer eller gravera hela och på något sätt lysa upp det så det "glöder".
det svåraste är att om jag skulle försöa belysa det är att få det så att det bara lyser på svärdet...

Visa signatur

(\ /) [ Samsung S10 plus och iPhone 7 ]
(O.o) [ Lenovo ThinkPad P53 i9 ]
(> <) [ Synology Diskstation DS413J 8TB och DS917+ 16TB ]
¨¨¨¨ [ Suzuki GSF600 ]

Permalänk
Medlem

Okej...

Angående svärdet... Om du gör som på första bilden (vet inte om det är det du planerat eller ej men ändå ) och typ "mörklägger" de ställen som är gråa på bilden så tror jag inte det ska bli några problem med att få svärdet synligt...

Om du förstår hur jag menar...

Permalänk

CSM101:
just på spegelgravering så är det väldigt svårt att göra nån form av skala, blir typ "svartvita" bilder.
om du kollar på Wolverines verk (då han anses vara mästaren) så gjord ehan ju inte en enda skugga
SnabbLänk

så att "typ mörklägga" blir nog inte så lätt.

Visa signatur

(\ /) [ Samsung S10 plus och iPhone 7 ]
(O.o) [ Lenovo ThinkPad P53 i9 ]
(> <) [ Synology Diskstation DS413J 8TB och DS917+ 16TB ]
¨¨¨¨ [ Suzuki GSF600 ]

Permalänk
Medlem

Att färga, och dämpa ljuset till delar av gravyren borde vara möjligt med färgfilter för lampor. Kan vara lite krångel att få tag i en tillräkligt ljus plastfilm, sån tur är så finns det papper med, värmen lär inte vara nått problem här i alla fall. Gravera, och skära till färgfiltret, så det går att limma på de icke graverade ytorna "runt om" den ytan som ska färgas. Nakdelen är att färgfiltret dämpar ljuset, så "bäst" blir det om hela gravyren får färgfilter, och ljuset invändigt i chassit får ökas tills den nivån på belysning man vill uppnå är där... ett par watt kraftigare VIT belysning altså.

Såg att Wolverine gjort en AMD logga med färg, kolla hur han löste det, han kanske redan har sagt det, annars får du fråga...

Lycka till.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

har nu ritat upp hur jag ska gravera på baksidan av spegeln, vore skoj om ni kunde säga om ni ser någotsom ser väldigt konstigt ut

om bilden är på tock för stor så förminskar jag ner den

edit: jag hoppas ni tar tanke till att bilden är tagen lite snett och inte rakt ovanifrån så hon ser ju lite extra "tjock" ut...

Visa signatur

(\ /) [ Samsung S10 plus och iPhone 7 ]
(O.o) [ Lenovo ThinkPad P53 i9 ]
(> <) [ Synology Diskstation DS413J 8TB och DS917+ 16TB ]
¨¨¨¨ [ Suzuki GSF600 ]