MacBook Pro och den nya iMac:en är här

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Vidhåller att powerbooks passar lika bra i hemmet som en ibook, sålänge budgeten håller. Ser inget i powerbooken som är överdimensionerat för en hemmapulare.
Kan du nänmna nåt som gör att powerbooken inte lämpar sig för "hemmabruk".
Bärbara datorer på PC sidan som kostar ~20000 kr fungerar fint för hemmet. Även som sagt, få kanske tycker att priset är värt det. Men det betyder inte att de inte skulle ha nytta av en.

Personligen skulle jag känna mig begränsad av ibooken och vet om folk som köper powerbooks för privat bruk. iBook är budgetmodellen som alla skulle välja bort för powerbooken om de hade råd. Och när det inte finns nån ny iBook så lockar säkert apple till sig några ibookanvändare till powerbook - även om det garanterat kommer en ibook med tiden.
Sen är det kanske sant som du säger att den proffesionella marknaden har ett större behov av de nya datorerna och att det för apple är viktigare att fylla det först.

Jag sade aldrig att PowerBook/MacBook Pro *inte* lämpar sig i hemmet, det är bara inte det segment Apple riktar sig till med just de produkterna. Grejen är att det finns en sjuhelvetes massa människor som inte spelar eller pillar med Photoshop som klarar sig fullgott med en iBook.

Jag skulle också känna mig begränsad av en iBook hemma, men jag tror knappast att jag är representativ för den stora massan. Och bevisligen har ju iBook och Mac Mini sålt som fan rent ut sagt.

Hursomhelst, MacBook kommer ju att komma, kanske till sommaren, tillsammans med Mini kanske. Så går ryktena iallafall. Och med tanke på att Apple utannonserade intel-proppar först till sommaren så ligger de ju (för en gångs skull) tidigare i tiden, känns som att det är ett lovande år för företaget. Om det nu inte är en satans massa barnsjukdomar med intel-maskinerna då...

Permalänk
Medlem

suck.... ifall man kan köra windows på mac, så borde OSX funka på en pc också..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuclear
Att det sitter precis samma komponenter är ju lite att ta, och det där med apples kvalite känns ju ändå lite som en vågad jämförelese...tror nog genomsnittspersonen med pc får lägga ner ruskigt mycket mer tid på underhåll och service än en med mac...att några datorer krånglar är ju försvarligt och det är fortfarande mer krångel med pc's, så är det bara.....

Sen är ju kvalitet andra saker, innotiva produkter som är väldigt lämpade för dess uppgifter... mac har 5 modeller men täcker ändå upp i princip alla användnings områden man kan tänka sig...

Är inte alls att ta i. Det är jusst samma komponenter. Inte moderkort, men i och med intel så är processorn densamma, hårddiskarna är samma, grafikkorten likaså m.m.
Är bara eventuella BIOS versioner som skiljer ibland. Och då är PC sidans oftast aktuellare med senare versioner.

Skillnaden är att PC användarna har möjlighet att välja själva.
T.ex. så använde ju Mac de värdelösa IBM diskarna i 75GXP serien till ex. Som PC användare kunde man undvika dem.

Men går man bara efter pris och väljer det billigaste man kan hitta så får man sämre produkter ja. Och då kan det strula. Men köper man bra produkter så strular inte en PC mer än vad en mac gör. Är man väl medveten om vad man köper så bör PCn slå apples datorer.

Men det är såpass sällan som en bra PC eller en mac pajjar så det beror oftast på andra saker. SBS är nog den största anledningen.
Anledningen till att PCn krånglar mycket tror jag beror på två stora anledningar.
1. Folk som inte vet vad de pysslar med öppnar och fixar med datorn.
2. Folk köper det billigaste som finns vilket inte alltid hållet måttet. Eller helt enkelt köper underdimensionerade nätagg m.m.

Anledningen till att PCn har fler modeller m.m. beror ju på konkurrensen vilket bara gagnar konsumenten som får välja exakt vad han behöver. Visst täcker apples modeller grovt in de flesta användningsområdena men det finns garanterat fler valmöjligehter till PCn och det gör att man kan tjäna både prestanda och pengar.

Permalänk
Medlem

12" när tror ni den kommer? Och tror ni att den har samma gpu? Någon som vet ett smack om batteririden på MacBook Pro?

Visa signatur

Close the world. Open the nExt.

Permalänk

Ryan Gordon, killen som portar spel till linux och mac, portade UT2004 till IntelMac på tre dagar i somras när de presenterade övergången. det var visst inte så mycket att ändra på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av petterf
Ryan Gordon, killen som portar spel till linux och mac, portade UT2004 till IntelMac på tre dagar i somras när de presenterade övergången. det var visst inte så mycket att ändra på.

Det där var goda nyheter.... vet du några fler spel som kan tänkas portas ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
suck.... ifall man kan köra windows på mac, så borde OSX funka på en pc också..

Det är där DRM kommer in i bilden... Vitsen är att OS X enbart ska fungera på en Mac.

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aac_ripper
Det är där DRM kommer in i bilden... Vitsen är att OS X enbart ska fungera på en Mac.

Sånt suger... Hade hellre kört Mac OS på min PC än Windows XP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jolle187
......och varför inte G5an letat sig in i Powerbooken. Men svaret på det är väl enkelt. IBM har misslyckats med att vidareutveckla PPC processorerna och nu har Apple tröttnat.
Förstår Apple, men tragiskt är det. Hade hellre sett en G6, dualcore PPC processor... Men drömmar slår ju sällan in.

inte sett kylningen på powermac datorerna? fetare stadardkylning får man leta efter G5:an är ruskigt varm. det är det största problemet näre gäller G5 och powerbook. på stationära är det att de inte får fram ännu snabbare, vilket oxå är ett resultat av att de är för varma. hade du sett keynoten så hade du fått se att om man räknar prestanda per Watt som processorn utvecklar så är faktiskt G4:an bättre

echo: kan inte hålla med om pc enbart krånglar mer för att folk som inte vet vad de pysslar med öppnar och fixar med datorn. har haft PC i 7 pr, byggt flertalet datorer o vet vad jag pysslar med. ändå krånglade det mer än vad min mac mini gjort under den tid jag haft den. eller rättare sagt, den har inte krånglat alls. min fars Powerbook har inte krånglat en ända gång sen den köptes ny. för en 4-5 år sen. o där har du verkligen en person inte inte vet riktigt va han gör :D:D

att folk köper det billigaste som finns vilket inte alltid hållet måttet. Eller helt enkelt köper underdimensionerade nätagg m.m. håller ja inte heller med om. mina byggen var inte direkt med de billigaste komponentera. o inte var de datorerna krångelfria för det.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
suck.... ifall man kan köra windows på mac, så borde OSX funka på en pc också..

…så om du har skostorlek 41 och din pappa har 43 så kan du använda pappas skor, och då borde han kunna ha dina oxå…

(Fast en peze med EFI och ungefär liknande boot rom och id kanske kan funka, men det finns väl inte?)

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Det där var goda nyheter.... vet du några fler spel som kan tänkas portas ?

Jag betatestar spel för mac åt honom men har inte hört något om detta ännu.
Jag lovar att återkomma när jag vet mera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olof N
Hur man kan hata något man inte ens startat och testkört är för mig en gåta. Problemet är ju att många resonerar som du och "hatar" utan att veta någonting om hur överlägset Mac OS X är.

Det var exakt det som jag ville framhäva.
Jag har hängt med "pcgänget". Och som dom, hatar jag MAC, fast jag inte ens har testat.

Jag håller helt och hållet med dig att jag låter dum, men så är det.

Visa signatur

Maincomputer 4x128gb SSD i raid0 = snabb. I7 4770k@4.4GHZ med en stor jädra fläkt (kommer inte ihåg namnet på rak arm. Asuis Z87-Delkuxe, 2x R9280X.. Madcatz (Tangentbord Cyborg Strike 7), Rat 9 och så hörlurarna såklart, Freq5. [/Madcatz] :P.. Massa annat som jag inte orkar skriva här :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoddan
Jäkla sjukt pris !!!

Sorterar pojkarna från männen

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xtimmyx
Nej, äntligen hade varit en iBook med Intel-CPU. Nu tvingas jag ju köpa den nya iMacen, jag som ville ha en Intel-iBook :/.

Glöm inte bort att Jobs endast sa att de hade tröttnat på "Power", så nya iBooks är troligen att vänta. Jag gillar starkt ryktet om en svart iBook med widescreen display och självklart en Core-Dou

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.
Erik Petterssons blogg om webbutveckling

Permalänk
Discokungen

Bugg eller? När jag klickade så kostade den billigare fortfarande 19k

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

troligen bugg ja. är inte det typ priset på 17" imac?

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
…så om du har skostorlek 41 och din pappa har 43 så kan du använda pappas skor, och då borde han kunna ha dina oxå…

(Fast en peze med EFI och ungefär liknande boot rom och id kanske kan funka, men det finns väl inte?)

Jag har 46 i skostorlek och garanterar att de hade gjort väldigt ont ifall de träffat dig i röven

OnT: Det enda som stoppar Mac OS nu från att funka är någon form av TC funktion i chippen. Någon skicklig crackare borde kunna fixa detta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aac_ripper
Sorterar pojkarna från männen

Eller nötterna med för mycket pengar från de vettiga som inte går på försäljningsknepen...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Angående möjligheten att köra WinXP på dessa: Idg.se nyhet

Apple håller förövrigt myten vid liv - att: " Vi som använder Macintosh... är lite bättre människor än alla andra "

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Jag har 46 i skostorlek och garanterar att de hade gjort väldigt ont ifall de träffat dig i röven

OnT: Det enda som stoppar Mac OS nu från att funka är någon form av TC funktion i chippen. Någon skicklig crackare borde kunna fixa detta

Nja. Jag har inte sett något om TC alls faktiskt, har de något?

IDG skriver det uppenbara idag, varför det inte går.
http://www.idg.se/ArticlePages/200601/12/20060112092143_CS/20...

XP klarar inte att hantera EFI. Däremot 2003 Server gör väl det då det fungerar på Itanium?
Men det kanske bara är Windows IA64 som hanterar EFI...

Eftersom Windows XP inte har stöd för mycket by defaullt kan man ju inte räkna med EFI.

Permalänk
Medlem

Varfør vill man installera Windows på en MacBook? Då kan man val lika garna køpa sig en renodlad PC eftersom det blir billigare?

Eller finns det verkligen så många som orkar køra med dual-boot hela tiden?

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Discokungen

Vacker laptop med webbkamera och blåtand. Det kan man inte säga nej till

2003 borde ju fungera alldeles utmärkt. Man kommer bara få veta när någon testat

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Nja. Jag har inte sett något om TC alls faktiskt, har de något?

IDG skriver det uppenbara idag, varför det inte går.
http://www.idg.se/ArticlePages/200601/12/20060112092143_CS/20...

XP klarar inte att hantera EFI. Däremot 2003 Server gör väl det då det fungerar på Itanium?
Men det kanske bara är Windows IA64 som hanterar EFI...

Eftersom Windows XP inte har stöd för mycket by defaullt kan man ju inte räkna med EFI.

Är det ett måste för OSX att använda EFI?

Btw: http://theory.isthereason.com/?p=315

Permalänk
Medlem

det är ju det som är frågan. då utveklingsmacarna inte har EFI, eller? troligen äre så att 10.4.4 kräver EFI.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Strukt
Varfør vill man installera Windows på en MacBook? Då kan man val lika garna køpa sig en renodlad PC eftersom det blir billigare?

Eller finns det verkligen så många som orkar køra med dual-boot hela tiden?

Om det går att köra windows på en macbook (och därmed bf2?) så finns det ingen anledning för mig att ha kvar min pc

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Eller nötterna med för mycket pengar från de vettiga som inte går på försäljningsknepen...

Njah, snarare fråga om man vill köra Mercedes eller Volvo

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem

från http://www.thinksecret.com/news/0601applebooth.html :

"The MacBook Pro's 4x SuperDrive, a downgrade from the PowerBook's 8x model, is a result of Apple using thinner drives. While the MacBook Pro's casing is only a hair thinner than the PowerBook, the SuperDrive on the system is 9.5mm thick, compared to 12mm on the PowerBook. The slimmer drive was necessitated by the hardware design."

o tydligen skare vara specialanpassad hårdvara i macbook pro. men sen hur mycket sanning det ligger i det är ju svårt att veta

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
o tydligen skare vara specialanpassad hårdvara i macbook pro. men sen hur mycket sanning det ligger i det är ju svårt att veta

Kan ju ligga lite sanning i det. Moderkortet är ju gjort för den nya macen så är ju så specialanpassat det kan bli, och det mesta i en bärbar sitter på moderkortet. Sen att det säkert är många standardkomponenter på moderkortet är en annan sak (deras konfiguration av standardkomponenter är säkert specialanpassad ), men optisk utgång är ju rätt unikt på bärbara?

Sen är frågan om hur mycket det hjälper. Ett av de större problemen med integrerade ljudkretsar är väl störningar från resten av datorn?
Det lär ju inte den optiska utgången hindra även om jusst den optiska signalen inte påverkas.