Permalänk
Melding Plague

Dell och AMD

<font style="font-size: 10pt"><b>Dell och AMD</b></font> <small class="small">onsdag 11 januari av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
Några gånger per år brukar Dell säga att de funderar på att använda AMD-processorer i deras datorer. Vanligtvis brukar detta vara tomt prat för att få bättre priser från Intel. Ibland händer det att någon som inte jobbar på Dell säger att Dell förmodligen kommer att använda AMD-processorer.
<br />
<br />Detta menar nu en analysfirma som har diskuterat med asiatiska komponenttillverkare och andra källor nära Dell. "<i>We strongly believe that Dell will start AMD-based system shipments as early as (the second half of 2006). Our conversations further indicate that Dell's sales force is demanding Opteron-based server offerings to be able to better compete in the market.</i>"
<br />
<br />Anledningen till detta ska vara att efterfrågan på Opteron-servrar är stor. Det skulle även kunna vara så att Dell känner sig utanför nu när Intel börjat sammarbeta med Apple.
<br />
<br />Läs mer hos <a href="http://news.com.com/Analyst Dell likely to adopt AMD chips in 2006/2100-1006_3-6025185.html?part=rss&tag=6025185&subj=news" target="_Blank">CNet</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Helt rätt gjort. Dell kanske kan skapa en bredare kundkrets om de använder amd processorer i sina datorer.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem

jag tycker det e bättre om dell kan göra ett bredare sortument

Permalänk

Om dell tar emot fler processorer, så kan AMD skapa mycket fler processorer, och på så sätt kanske de förr eller senare kommer att bli större än Intel. Problemet är bara att det inte är bra... Visst, för konsumenterna är det ju bättre, men bara till en början. Om AMD får övertaget så kommer priserna att öka rejält.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Personligen bryr jag mig inte alls vad Dell gör. Det enda som skulle vara bra med AMD Dell är att AMD skulle få en starkare konkurrensposition mot Intel. Vi har ändå inget egentligt val när det gäller processorköp.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av benadam
jag tycker det e bättre om dell kan göra ett bredare sortument

Möjligtvis utöka kundkretsen tack vare opteron isåf. Tror knappast att Dell förlorar mycket kunder på att deras system är lågpresterande (relativt amd baserade dito) samt har hög energikonsumtion (åter igen relativt). Det finns i princip två målgrupper för Dell:

1. Hemanvändare som inte kan något om datorer alt. inte bryr sig om vad man köper.
2. Företag som vill ha supporten som ingår.

Där jag jobbar köpte vi prescottbaserade Dell datorer till beräkningar pga deras höga prestanda/pris samt support. AMD var givetvis det bättre valet ur ren prestandasynpunkt men det gick inte att hitta bätte prestanda/pris ens på löskomponenter. Dell blev det alltså....

Kuriosa: Vid första beräkningen så började burkarna throttla. Inte tillräcklig kylning trots att de stog i ett 18 C tempererat rum. Dells support svarar kunnigt på klagomålen, som sedan följde, att deras stationära system (icke workstation) inte alls är till för att köras med 100% CPU load. Orkade inte tjafsa utan börjdade leta efter riktiga kylflänsar.... Funderar på vad man ska använda processorn till i den serien, bara ordbehandling?

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem
Citat:

Funderar på vad man ska använda processorn till i den serien, bara ordbehandling?

Tja, du kan alltid laga mat över dom, känns som eld inte behövs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ford Prefect
Vi har ändå inget egentligt val när det gäller processorköp.

Håller med. Fram med lite strömsnåla Via processorer med passiv kylning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ford Prefect
Där jag jobbar köpte vi prescottbaserade Dell datorer till beräkningar pga deras höga prestanda/pris samt support. AMD var givetvis det bättre valet ur ren prestandasynpunkt men det gick inte att hitta bätte prestanda/pris ens på löskomponenter. Dell blev det alltså....

Tog ni med elkostnaden i den bedömningen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Om dell tar emot fler processorer, så kan AMD skapa mycket fler processorer, och på så sätt kanske de förr eller senare kommer att bli större än Intel. Problemet är bara att det inte är bra... Visst, för konsumenterna är det ju bättre, men bara till en början. Om AMD får övertaget så kommer priserna att öka rejält.

Ja eller hur? Tänk lite! Intel har ju sina processorer i nästan allt, mobiler, handdatorer, macar, pcs, miniräknare (?) osv.. Vad har AMD? Pcs only?

Permalänk
Medlem

Amd har sina prollar utspridda lite överallt, vet att dom tillverkade cpu's till miniräknare innan dom slog sej in på pcmarknaden... om jag inte blandar ihop ett företag med ett annat.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Ja eller hur? Tänk lite! Intel har ju sina processorer i nästan allt, mobiler, handdatorer, macar, pcs, miniräknare (?) osv.. Vad har AMD? Pcs only?

Jag sa aldrig att AMD skulle ta över världen på en dag direkt. Vem vet hur Intel/AMD ser ut om 10 år?

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Ja eller hur? Tänk lite! Intel har ju sina processorer i nästan allt, mobiler, handdatorer, macar, pcs, miniräknare (?) osv.. Vad har AMD? Pcs only?

Nascar.

Permalänk
Medlem

Tro det eller ej men när jag prao på chipper var det ett viss sorts chipp till xbox som var från AMD, om det nu är fake vet jag ej.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Ja eller hur? Tänk lite! Intel har ju sina processorer i nästan allt, mobiler, handdatorer, macar, pcs, miniräknare (?) osv.. Vad har AMD? Pcs only?

De har ju Geode och Alchemy också.
http://www.amd.com/us-en/ConnectivitySolutions/ProductInforma...

Visa signatur

[AMD Athlon64 X2 4400+][Corsair TWINX2048-3500LLPRO][Leadtek 8800GTS 640MB][ASUS A8N-SLI Premium][Antec P180][Antec Neo HE 550W]

Permalänk
Medlem

För att inte nämna Texas Instrument

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
För att inte nämna Texas Instrument

Huh? Äger AMD dem?! nää?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Huh? Äger AMD dem?! nää?

Huh? Gällde frågan ifall amd ägde dem? näää... gällde att man kunde hitta cpu:Er från andra tillverkare i alla möjliga produkter.. duhhhhh

Permalänk
Medlem

Det sitter ju AMD-chip i NES:et om jag minns rätt AMD gör väl heller inte bara CPUs?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quartus
Håller med. Fram med lite strömsnåla Via processorer med passiv kylning.

Tog ni med elkostnaden i den bedömningen?

Nej inte alls. Däremot bedömer jag att den är ganska ointressant med dagens livslängd på datorer samt aktuellt elpris. Jag har dock inte räknat på det så jag kanske är ute och cyklar.

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ford Prefect
Dells support svarar kunnigt på klagomålen, som sedan följde, att deras stationära system (icke workstation) inte alls är till för att köras med 100% CPU load. Orkade inte tjafsa utan börjdade leta efter riktiga kylflänsar.... Funderar på vad man ska använda processorn till i den serien, bara ordbehandling?

Kul..

Sen så har du ju förbrukat din supporträtt när du installerar dina kylflänsar vilket gör att det fina argumentet med support försvann.

För beräkningskluster borde väl dualcore vara lämpligt? Var visserligen ett tag sen jag kollade men då var ju AMD helt överlägsna på dualcore fronten vad gäller både prestanda och pris. Men jag har inte så stor koll på vad som hänt nyligen.

Edit:
gah, står inget om beräkningskluster, var nåt som jag hittade på
Men är applikationerna flertrådade så lönar sig dualcore.

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ford Prefect
Nej inte alls. Däremot bedömer jag att den är ganska ointressant med dagens livslängd på datorer samt aktuellt elpris. Jag har dock inte räknat på det så jag kanske är ute och cyklar.

Aktuellt elpris är iofs enormt högt. Att ha 400 datorer med P4or stående och tugga 12h/dag kanske inte är så ekonomiskt?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld