Apples reklamfilm upprör Intel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gOry
har sagt de förut, men kan säga det igen, Om OSX skulle haft lika många användare som WinXP så skulle de finns lika mkt skärp och virus till det oxå,

Typisk bullshit och om något en fjortiskommentar
Det är skillnad på operativens arkitektur som spelar stor roll, men det kräver lite intresse för att veta det…

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gOry
har sagt de förut, men kan säga det igen, Om OSX skulle haft lika många användare som WinXP så skulle de finns lika mkt skärp och virus till det oxå,

Och till alla er som inte lyckas hålla ert XP rent och stabilt utan massa skit ni kan inte ha alla bestick i lådan.

Linux har ca 5% av skrivbordsmarknaden medan OS X har runt 3-4%, så låt oss nu säga att antalet virus ökar med mängden användare: borde då inte OS X ha ~3% av alla virus och spyware som Windows har? Nej, så är inte fallet. Medan Windows har hundratusentals(!) virus så har OS X och Linux bara ett dussin "proof-of-concept"-virus (teoretiska virus som någon inte lyckats implementera så att de kan åstakomma någon vidare skada). Så om Windows har 90% av skrivbordsmarknaden med +100000 virus medan övriga OS har tvåsiffriga mängder virus, ja då stämmer inte dina hypoteser.

Låt oss också se på Apache - världens mest använda webserver. Om nu antalet användare är relativt mot antalet virus som mjukvaran har, så borde då Apache ha fler säkerhetshål än t.ex. Microsoft IIS, inte sant? Igen är så inte fallet utan Apache är både säkrare och stabilare än IIS. Mängden användare är inte relativt mot antalet virus, men OS som är i grunden ett "single user"-system har däremot lätt att följa den principen.

Jag äger ingen Mac, har aldrig ägt en och använder inte heller någon, men jag vet att OS X är utan tvekan bättre till 95% än Windows. Säkerhet måste vara ett tänkande från början, inte ett någonting man implementerar efteråt. Därför är *nix-system säkrare medan Windows inte är och inte kommer att kunna bli då det egentligen inte är mer än ett gammalt lappat NT 3.x.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gOry
har sagt de förut, men kan säga det igen, Om OSX skulle haft lika många användare som WinXP så skulle de finns lika mkt skärp och virus till det oxå,

Nepp, det fungerar inte så. Visst, det kanske skulle komma ett virus, men inte så många som Windows har på sig.
Linux har en jättestor del utav servermarknaden, varför finns det inte så många virus till linux? Servrar måste ju vara bättre än hemanvändare att infektera.

Det var en tävling som pågick i ett år. Den som kodar ett virus till OS X fick 5000 dollar eller liknande. Ingen lyckades koda ett virus.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Och att intel klagar är ju lite konstigt, det är ju inte Intel som får kritik. Intel får ju massa gratisreklam.

Så du menar att de får mindre reklam nu när de klagar?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Ska vi inte slippa inläggen som det ovan nån gång?

XP är stabilt.
Man behöver inte ominstallationer.
Att du tycker att det är bättre i Mac OS så visst men alla gör inte det, det borde väl inte vara så svårt att förstå? Det verkar som om ni verkligen menar att det bara finns ett rätt och det är mac.

Sen förstås så är det ju fakta att ingen PC kan vara lika snygg som en mac

Ska jag vara helt ärlig tycker jag att det är Macen som borde få en instabilitetsstämpel. Innan Mac OS X var det bedrövligt och NT OS från MS fanns innan OS X. Idag är båda stabila så nu är det bara rykten som lever från en tid långt innan..

Frågan är ju då vad man tycker är stabilt...
Jag tycker då inte man kan kalla xp stabilt. Visst är det det bästa MS någonsin gjort, och det är bra mycket stabilare än nått annat windows, men det är ändå inte i samma klass som unix. Och ska jag vara helt ärlig så tycker jag det är rena rama lurendrejerierna och borde vara olagligt att ta betalt flera tusen för någonting som sen ger dig "<insert name>.exe har utfört en förbjuden åtgärd, vi ber om ursäkt för besvären"... Nu säger jag inte att unix är mycket bättre på den fronten, men där beror det iallafall på att man gjort något fel, och inte på att ens OS har en dålig dag.

De enda fördelarna XP har är användarvänligheten och mjukvarustödet. Nu är ju dessa två rent ut sagt enorma om man ser till vad som är viktigt för en vanlig svensson-användare, men så länge jag inte kan köra mitt snordyra importerade most wanted bara för att windows inte gillar sin egen drivrutin till mitt 3com-kort så tycker iallafall jag att det är ren bs (för att inte tala om att det inte funkar alls med den rätta drivrutinen från 3com)

Så att xp är stabil är imo rena drömmen. Jag skulle gärna se det hända dock, det måste jag säga...
Sen att jag hellre sitter vid en mac om jag skall syssla med arbete är ju också personligt då jag tycker mjukvaran smiskar allt pc har att komma med. bild/video/ljud-redigering har jag alltid upplevt smidigast och trevligast att arbeta med i mac, spel däremot är ju en annan femma...
Men det är ju bara jag som sagt.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
men så länge jag inte kan köra mitt snordyra importerade most wanted bara för att windows inte gillar sin egen drivrutin till mitt 3com-kort så tycker iallafall jag att det är ren bs (för att inte tala om att det inte funkar alls med den rätta drivrutinen från 3com)

Vad ska jag säga?
Vet inte vad du råkat ut för men knappast hör det till vanligheterna. 3com är en av de större tillverkarna av nätverkskort och nog fungerar de fint till windows.

Helt ärligt så tvivlar jag på att det är windows fel.
Sen kan det också vara hårdvarufel (nåt som drabbar alla OS)...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sachankara
Linux har ca 5% av skrivbordsmarknaden medan OS X har runt 3-4%, så låt oss nu säga att antalet virus ökar med mängden användare: borde då inte OS X ha ~3% av alla virus och spyware som Windows har? Nej, så är inte fallet.

Absolut inte...
När det är sån enorm skillnad på användarantal på windows och övriga OS så är det bara intressant att skriva för windows. Om det hade varigt 50/50 så hade det varigt en sak men för att ett virus ska kunna spridas krävs att många kan sprida det.

Man kan ju faktiskt se väldigt tydligt hur det fungerar med firefox. I början ansågs firefox (och alla andra namn det hade innan) vara extremt säkert. Och jämfört med IE så må detta vara sant men när firefox blev populärt så har det kommigt en väldigt många buggrapporter och virus som kunnat utnyttja firefox. Sånt såg man inte tidigare (visst, skrevs inte lika mycket om det på stora sidor jusst pga. storleken så det är lättare att se det nu).

Jag försöker inte dra paraleller om att den enda anledningen till varför det inte finns virus till OS X är att så få använder det men det faktum att så få försöker skriva virus för OS X är av jusst den anledningen. Även om man lyckas riktigt bra så kommer det knappt få nån spridning. Då måste man göra ett virus som fungerar på både OS X och windows.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Nepp, det fungerar inte så. Visst, det kanske skulle komma ett virus, men inte så många som Windows har på sig.
Linux har en jättestor del utav servermarknaden, varför finns det inte så många virus till linux? Servrar måste ju vara bättre än hemanvändare att infektera.

Det var en tävling som pågick i ett år. Den som kodar ett virus till OS X fick 5000 dollar eller liknande. Ingen lyckades koda ett virus.

Jag måste säga att trotts de hundratusentals virus som finns till windows så är det ingen konst att hålla sig borta från dem även utan virus och säkerhetsuppdateringar. Det kan jag säga genom att titta bakåt och se om jag någonsin skulle ha behövt det antivirusprogram jag har. Och hittils så har jag inte haft någon användning för det.

De största virusen som finns idag är virus som skickas via mail och det är ju ur en datorintresserads synvinkel patetiskt.
Det är betydligt vanligare att köra som administratör på ett windows system vilket mycket beror på MS, vilket i sin tur beror på användarvänlighet. Men på bekostnad av det har man litat på användaren och det var ett ödestigert misstag.
Det har visat sig att användare är idioter som inte lär sig att man inte ska klicka på exe filer via mail - även andra gången de råkar ut för virus den vägen så fattar de inte nåt och fortsätter som vanligt.

Visst kan man klaga på windows men som datorintresserad så anser jag att det till 100% är användarens fel (sett från en synvinkel ur dagens samhälle). Sen välkomnar jag vista där det vad jag vet inte ska bli sådant missbruk av administratörkontot, även om det känns som en omöjlig kamp mot användarna som behöver installera lite vett innan de sätter sig framför en dator.

Och det är ju ärligt jusst sådana här virus som kommigt till OS X, klicka på den här filen och vipps så försvinner alla dina dokument. Det är sådana virus som OS X användare inte anser sig vara riktiga virus. Men det är i princip exakt så simpla som de allra flesta windowsvirus är. Enda skillnaden att de skickar sig själva via mail också.

Eller det var så virusen fungerade förr. Idag så bryr sig de flesta inte om dina filer utan vill istället ta över din dator.

Sen kan jag garantera att om situationen var omvänd, att 95% av alla körde OS X och ett virus som bygger på att man klickar på ett mail och sen accepterar att det körs i administratörläge och installerar sig som ett vanligt program och sen skickar sig vidare skulle få en enorm spridning. Någonstans måste man ju lita på användaren, var är skillnaden på virus och ett vanligt program rent tekniskt när användaren får dem och använder dem på samma sätt?

Nä, jag har sagt det och säger det igen. Virus är inget problem för windowsanvändare som har lite datorvana. Det är i alla fall den erfarenhet jag och de flesta i min omgivning delar.
Undantaget är väl farfar som jag inte riktigt förstår mig på.

Han kan få problem med de mest enkla saker (riktigt enkla saker såsom att göra text i word fet) men lyckas ändå starta fel mailprorgram och konfigurera det så att det kan skicka mail och skicka därifrån istället för på det mailprogram som han efterfrågat och som jag installerat och konfigurerat.

Permalänk
Medlem

Belga, nu vet jag inte vad du gör, och rent generelt brukar du ha väl grundade åsikter, men vad vill du peka på som "instabillt" med WinXP ?

Min står och slavar som media server, ftp, och lekhörna, och startas om en gång i månaden, för att updateringarna kräver det. Inga krasher, inga blåskärmar, inga frysningar... Det ända som retar mig lite' är en pre beta mjukvara, DC klienten jag sitter på, krashar lite då o då, men det är knappast windows fel, och det inträffar, kanske en gång var fjortonde dag.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Belga, nu vet jag inte vad du gör, och rent generelt brukar du ha väl grundade åsikter, men vad vill du peka på som "instabillt" med WinXP ?

Min står och slavar som media server, ftp, och lekhörna, och startas om en gång i månaden, för att updateringarna kräver det. Inga krasher, inga blåskärmar, inga frysningar... Det ända som retar mig lite' är en pre beta mjukvara, DC klienten jag sitter på, krashar lite då o då, men det är knappast windows fel, och det inträffar, kanske en gång var fjortonde dag.

B!

Jag menar inte att XP är direkt instabilt, bara att det inte är lika stabilt, som t.ex. ett unixsystem.
Jag vet att windows skrivs för miljoner av möjliga konfigurationer av hårdvara och att det skulle vara sjukligt svårt att få det att fungera precis så bra som man skulle vilja. Jag protesterar bara lite mot att folk verkar missa att det är skillnad på "bra" och "inle lika bra som" även om båda kan klassas som godkännda.

Det jag uppfattar som instabilitet är ofta saker som kan lösas givetvis, om man bara kommer på hur man gör. Men det är lite det jag inte gillar heller. i XP får du oftast bara "Error - shit has happened, men det är inte vårat fel, vill du skicka in en beskrivning och vänta på svaret att vi inget kan göra?"
Men jag räknar ändå dessa till saker som gör ett OS till mindre pålitligt och därmed instabilt i mitt tycke. Jag kan inte vara 100% säker på att mitt nya graffe, eller mitt nya minne eller mitt nya spel fungerar precis som det är tänkt när jag kör XP, och även om det funkar så är det ju fortfarande möjligt att nått annat inte gör det helt plötsligt. Drivrutins-strul, inkompabilitet med mera. Visst, med unix kanske de inte funkar alls, men då är det ingen överraskning om inte tillverkaren sagt annat (vilket händer extremt sällan). Det är därför jag inte riktigt finner mig nöjd med bilden av XP som ett fullgott alternativ till unix. (även om det är ett förståeligt alternativ med tanke på användarvänlighet, enkelhet och mjukvaru/hårdvaru-stöd)

Rätt enkelt är det följande jag tänker på. (enligt min erfarenhet)
Windows - 95% av allt funkar, men inte riktigt som det är tänkt eller som det borde.
Unix - bara typ 5% av allt funkar, men när det gör det så är det fullt ut.

**edit:
Plus att jag är ganska förbannad för jag gav 850:- inkl frakt för mitt black edition och sen kan jag inte lira...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Men de har ju rätt, och kan inte de andra företagen ta åt sig och göra nåt åt saken så får de ju skylla sig själv. Mac gör bättre datorer thats it, sen är de tju väldigt synd att det inte finns så mycket spel till dem.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem

Um.. "MAC" gör bättre datorer... vääänta lite här. Mac, gör inga datorer alls, MACK gör lastbilar. Var kanske dem du tänkte på? Apple, som jag anser är mer aktuella, säljer datorer. Deras datorer är oftast / alltid baserade på någon annans platform, och de designar mer eller mindre bara skalet runt det hela. Tidigare har det varit huvudsakligen IBM, i dag, är det om jag inte har fel för mig Intel som står för merparten i de nya burkarna. Det innebär självklart cpu'n, men även chipset och en jäkla massa annat. Dock är i stort sett allt i en mack renma standard delar, så hårdvaran är definitivt inte verken bättre, eller sämre. Möjligtvis kan deras mjukvara vara bättre optimerad för hårdvaran, pga de hårdare begränsade utveklingsmöjligheterna, men det får anses vara både gott, och ont.

Belga, jag köper helt det du säger, jag var mest nyfiken, utgick som sagt från det faktum att du brukar ha nånting att luta dig på. Jag är lika överens med dig om att windows felraporteringar, är lika värdefulla, informativa, och meningsfulla i sin helhet, som jag är säker på att solen roterar runt månen, jorden är platt, och universum cirkulerar runt enbart mig.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Um.. "MAC" gör bättre datorer... vääänta lite här. Mac, gör inga datorer alls, MACK gör lastbilar. Var kanske dem du tänkte på? Apple, som jag anser är mer aktuella, säljer datorer. Deras datorer är oftast / alltid baserade på någon annans platform, och de designar mer eller mindre bara skalet runt det hela. Tidigare har det varit huvudsakligen IBM, i dag, är det om jag inte har fel för mig Intel som står för merparten i de nya burkarna. Det innebär självklart cpu'n, men även chipset och en jäkla massa annat. Dock är i stort sett allt i en mack renma standard delar, så hårdvaran är definitivt inte verken bättre, eller sämre. Möjligtvis kan deras mjukvara vara bättre optimerad för hårdvaran, pga de hårdare begränsade utveklingsmöjligheterna, men det får anses vara både gott, och ont.

nu stod väll ändå apple för en hel del av styrkretsarna i sina PPC datorer, eller? IBM stod för processorn.
sen äre väll lite väl hård ordmärkning tror mycket väl killen menar apple

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
... "<insert name>.exe har utfört en förbjuden åtgärd, vi ber om ursäkt för besvären"...

Det där beror på programmen, hellre det än ett krashat OS?
Har fått bus error och segmentation fault massa gånger i unix också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blahhzt
Det där beror på programmen, hellre det än ett krashat OS?
Har fått bus error och segmentation fault massa gånger i unix också.

Jasså? Vad är det som säger vad som är en förbjuden åtgärd? Joo, windows...
Så även om programmen är kasst programerade så skall imo OS:et klara av det och inte bara vägra. Och när samma sak, installerat från samma skiva fungerar utmärkt på datorn brevid börjar man ju undra... eller när det händer bara ibland, eller efter en slumpmässig mängd tid har gått... Eller när man bootar sin dator och får ett "winlogon.exe har utfört bla bla bla..." Det är då man börjar undra... och det är då jag personligen inte tycker man kan kalla windows helt pålitligt. Nu är ju itne OSX underbart heller, men det är imo ialalfall bättre.

Och jag har heller inte sagt att unix är felfritt, men jag kan nog räkna på ena handens fingrar antalet gånger unix strulat och det inte varit mitt eget fel. Det kan man ju dock itne säga om windows... ens om man hade 8*10^6 fingrar på den där ena handen... =/. Och i vilket fall så säger unix till dig vad som är fel (eller iallafall kan man hitta/åtgärda felet själv om man har kunskaperna) och inte bara "ops, här är vår specialkod för vad som är fel, ingen översättning finns, lycka till"

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Jens, jag försökte vara lite rolig ;- ) Jag hoppades på att nån skulle förklara det med "meh, alla vet väll att han menade , så jag kunde få svara med "McIntosh? Jo, det är lite lyx, verkligen kvalite, men vad har förstärkare med det här o göra" (eller nått liknande) Sån tur hade jag inte, tyvärr. Attans.

Belga, med den handen, tror jag du hade kunnat hålla Windows i nakskinnet så pass bra att det hållt sig på mattan, tror inte du det?

Apropå det med mjukvara som kraschar på en burk, men inte på en annan, är ju förknippat med den bredd på hårdvara som ska fungera med allting i windows. Det är dock ingen ursäkt, utan det suger fortfarande. Värt att tänka på när man investerar i hårdvara dock. Vad har du för 3Com kort som inte windows gillar? Jag har ett par D-link DFE-570TX som inte winXP är helt förtjust i, och det vet verkligen inte hur det ska hantera det för att lastbalancera. Hur som helst, så just sånt bygger mer på 3'dje part, än på microsoft. Varför just saker som winlogon crashar, känns lite svårbegripligt dock.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Helt sjukt vilken mysig diskussion.
Jag orkar inte läsa direkt all text så därför svarar jag bara lite generellt.

Den största skillnaden mellan Windows och Unix är att Unix gör sina program separerade ifrån varandra medans windows i hop. Om den svagaste länken i kedjan brister så brister allt. Jag skulle låna min släktings windowsdator och den han krascha innan jag ens han starta upp något program! Jag är väll så bortskämd att jag kan försöka göra saker innan allt på datorn startat. Det kom upp någon program-ruta eller något och jag försökte stänga ner det och då hänger sig nästan hela explorer. Jag kan inte säga att han riktigt vet hur han ska hantera den men det har med bland annat användarvänligheten att göra och han skulle inte kunna göra datorn sådär hemsk om han haft en mac. Visst går det att förstöra ett unix-system också men han har lite vett bakom pannbenet så det han nog inte gjort, iaf inte i samma grad.

En gång i månaden är rätt så mycket att behöva starta om datorn. Jag startade om min efter 100 dagars uptime nyligen och då började den bli lite seg men det hade vilken dator som helst jag använt blivit Har alltid hur många program uppe som helst.

Visa signatur

Into the Web Browser for iPhone, http://www.intothewebbrowser.com/

Permalänk
Medlem

Anledningen till att M$ har så stor marknadsroll är helt enkelt för att i datorernas begynnelse så skapade Gud Apple och Djävulen M$ (hoppas ni ser glimten i ögat här ) M$ brände på med buller och bång med reklam och annan marknadsföring. Detta gjorde att de flesta "hemma" användarna så att säga, köpte M$ framför apple. Tillsammans med företag också sjävklart. Medan apple var lite mer försiktiga.
Detta skapade försprånget mellan Mac och PC. Anledningen till att "alla" spel finns till PC och så få till Mac är just pågrund av detta.
Om du kommer på en jäkligt bra programidé, inte programerar du den då för den mindre skaran användare. Självklart gör du det till den större marknaden! Osv osv, detta är en ond cirkel.
Nu är den cirkeln påväg att brytas iom att Apple börjat med Intel. Som jag fattat det blir det nu mycket lättare att koda om program till Mac också vilket kommer göra att många företag kommer att koda om tilll Mac också.
Vad felet ligger i detta har jag ingen aning om?! Mer konkurens till kunderna! Äntligen kommer ju Mac att kunna tävla med Pc mycket lättare. Framförallt kommer vi att se lättare jämförelser mellan Pc och Mac, M$ vs Apple.
Nästa fråga som kommer är givetvis: Hur stor blir Apples försäljning av sina nya datorer? Jag vet från kontakter på ett stort företag att de troligen redan beställt dessa nya muskelpaket. Flera företag har ju gnagt naglarna av sig i väntan på nya bärbara äpplen!

and face it! Jag ser då hellre att systemet hänger sig totalt och du måste reseta det än att det kommer upp en störig blå bild som du endå inte kan göra något åt!
Mac os 9 vs Windows 98 så ju windows 98 mycket roligare men OSX är en helt annan sak! Så om någon uttalar sig negativt om Mac genom att bara prövat på OS9 och neråt så ber jag er att ej yttra er innan ni testat OSX. Det är som att jämföra natt och dag...
bara vad jag tror, tycker och tänker. Använd eran yttrandefrihet till att klanka ner och rätta mig

Visa signatur

"Jag har funnit det"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Jasså? Vad är det som säger vad som är en förbjuden åtgärd? Joo, windows...
Så även om programmen är kasst programerade så skall imo OS:et klara av det och inte bara vägra.

Vad är det OS:et ska klara? .. Alla moderna operativ gör exakt samma sak när programmen utför en "förbjuden åtgärd" ... inklusive alla Unix/Linux/Mac:ar ..
Är programmen dåligt skrivna så att de gör något dumt så termineras de för att skydda systemet, att programmen kraschar beror oftast på lata "programmerare" som inte lägger in tillräckligt med kontroller i koden för fånga felen .. inte operativsystemet.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rhinozero
Det apple säger är sant om man ser till den professionella användningen men hur kul har mac-användarna haft på fritiden? Myst anyone?

Sist jag kollade var World of Warcraft ganska populärt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redzo
Hoppas intel drar ner på leveranser till apple. Idiotisk att reta upp tillverkare på vars teknologi dom baserar sina datorer. Intel behöver inte sluta leverera utan kan "ha strul med leveranser osv" det hade jag gjort.

Haha.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MagnusL
Mac skit .. och då syftar jag inte datorn utan på "Quicktime" .. installerade det igår för att kunna se reklamfilmen på apples sida .. tror du inte skiten kraschar efter några sekunder när jag ska se reklamfilmen .. Första gången någonsin som Firefox kraschar för mig (tror jag iallafall) ..
(IE kraschar också med quicktime pluginet) ..

Macintosh är en dator, Apple är ett företag...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cimlite
Hur som är ju Mac användare mestadels dumma får. Vi vill inte alla skapa videos som ser identiska ut med iMovie eller editera bilder via löjliga inbyggda scripts... sen så vill man ju inte betala överpris för hårdvaran heller.

Jag jobbar både med Mac och PC inom den grafiska branschen och om jag var tvungen att välja bort en plattform skulle det tveklöst bli Windows-PC'na som rök. Kreativiteten flödar när det inte är några tekniska hinder i vägen, allt bara funkar. No fuss no muss! Angående att skapa färdigstöpta filmer, det ska vara roligt, lätt och logiskt i början. Sen går man över till mer avancerade redigeringsprogram.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gOry
Som om Apples system ger användaren så mkt mer möjligheter än hos en PC, värsta skämtet.

Se svaret ovanför.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bonehead
Tyvärr lika patetsikt som vanligt av Apple.
Finns ju egentligen ingen som helst anledning att reta upp det
andra "lägret"...........
Mindervärdeskomplex har Apple alltid lidit av och kommer så att
förbli.
Visst, Apple designar datorer som ingen annan kan men sälja
dom verkar vara värre.

Slutkommentar: Låt dom leka på sin sida av sandlådan sålänge dom
ger fan i min spade

Patetiskt, mindervärdeskomplex, kan inte sälja datorer... är du helt väck pöjk? Apple har ständigt stärkt sin position sedan Steve Jobs kom tillbaka 97-98. Du är bara ledsen att du inte har en skinande vit iBook

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redmac
Intel saknar humor men de inser också att reklamen stämmer Nä jag tycker reklamen var klockren. BTW. Märkte ni att det var Kiehfer Stutterland som var rösten? he he, riktigt påkostad reklam imo.

Apple har en historia av kostsamma reklamfilmer

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redzo

Jag önskar mig lite spel då ? Kan du fixa fram några ? Skärpning, Mac i all ära men på mjukvarusidan ska man inte jämföra dom 2 ! Mac har vad 2-3 % av marknaden så räkna ut själv resten.

Här fanns visst lite macspel... kolla lite innan du uttalar dig va? http://www.insidemacgames.com/reviews/

Arbete och livsstil sköter man med Mac, spel och warez kan man ha PC till...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gOry
har sagt de förut, men kan säga det igen, Om OSX skulle haft lika många användare som WinXP så skulle de finns lika mkt skärp och virus till det oxå,

Nej, inte med BSD-arkitektur i grunden.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gOry
Och till alla er som inte lyckas hålla ert XP rent och stabilt utan massa skit ni kan inte ha alla bestick i lådan.

Majoriteten av Windows-användare kan uppenbarligen inte det. Jag känner INGEN Windows-användare som aldrig råkat ut för någon skit som till slut tvingat dom till omformatering bara för att man inte orkar jävlas med det tillslut.

Sist men inte minst, ni peze-nissar har ingen humor!

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem

aac_ripper: Tack för det inlägget. Håller med dig till 100% till varje punkt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aac_ripper
Jag känner INGEN Windows-användare som aldrig råkat ut för någon skit som till slut tvingat dom till omformatering bara för att man inte orkar jävlas med det tillslut.

Jösses säger jag bara, hoppas det inkluderar win9x tiden också eller att kanske din kompiskrets använder andra OS än windows primärt.

Citat:

Majoriteten av Windows-användare kan uppenbarligen inte det.

Finns inte mycket som majoriteten av windows-användare kan över huvud taget (om datorer).
Om majoriteten av alla windows-användare skulle hantera en mikrovågsugn med samma omsorg och insikt som de hanterar en dator skulle befolkningen halveras över en natt i alla i-länder.

Mac användare och *nix användare har normalt inget problem med det "understa skiktet" av användare eftersom man normalt sett (dvs. om man inte är uppvuxen med mac eller *nix) måste ha lite datorvana innan man ens vet vad en mac eller operativsystem är. Därför slipper alla andra OS den största bördan.

Ingen konst att göra ett OS som fungerar för användare som vet hur man använder hjärnan

Å andra sidan måste jag säga att windows måste vara ett under av användarvänlighet som gör att majoriteten ens lyckas koppla upp sig på internet

Det var bättre förr
Förr i tiden så hade folk respekt för datorn. Folk vågade inte göra saker som de inte förstod sig på pga. rädsla att de skulle ha sönder något. Idag kan folk göra vad som helst för att försöka fixa nåt. Visst trial and error är ett bra sätt att lära sig datorer på men man kan inte koppla bort hjärnan helt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aac_ripper

Majoriteten av Windows-användare kan uppenbarligen inte det. Jag känner INGEN Windows-användare som aldrig råkat ut för någon skit som till slut tvingat dom till omformatering bara för att man inte orkar jävlas med det tillslut.

Sist men inte minst, ni peze-nissar har ingen humor!

Det säger mer om dina vänner än om windows.

Folk med mac har uppenbarligen rejäla komplex med tanke på det jobb du lägger ner på att försvara er.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Oggee, jag håller med, det är för jäkla klantigt att inte kunna updatera utan omstart, men nu är det så, och hade det varit i en miljö där jag inte kännt mig tvingad att updatera varje månad, hade winXP maskinen aldrig startats om nånsin... Inte frivilligt i alla fall.

Aac_ripper, Det är inte ett helt okänt faktum att många spel släpps senare, ofta mycket senare till till Apples 'Mac'ar', jämfört med PC, om de släpps allt. Det motsatta gäller delvis i pragramvaruväg får bild redigering osv, men i huvudsak bara Apples egen mjukvara. det finns även här "mer" mjukvara till PC, även om jag inte är grafexpert, så utala mig om var de bättre finns, vet jag inte. Jag vet att det av hävd "alltid" varit Amiga / Macintosh för bild och filmredigering för... sen har tyvärr Apple halkat lite i prestanda träsket, så hur det ser ut i dag vet jag inte heller.
Du får gärna tycka att BSD är guld, och gröna, röda, eller gula skogar (nej, inte blå, eller lila) men faktum kvarstår, det finns alltid "ännu en svaghet" att hitta / utnyttja i mjukvara som är så komplex, så hade det varit det omvända förhållandet, hade det funnits mängder med virus till BSD, men inte Windows. Sist men inte minst, riktat till dig, hej, jag heter Björn, skicka ett pm nån dag när du är i helsingborg, så kan vi ta o fika, här ser ut som fanken i lägenheten, och här är lite varmt på sommaren, men nu när det e kallt ute, är det varmt & skönt här inne. Efter det kommer du inte undan, då känner du minst en som inte har några problem med att windows spårar ur, och förr eller senare kräver en ominstallation. Installerar om, gör man bara när man bytar så mycket hårdvara samtidigt att det blir ett måste, alternativt när man konfigurerar om boot diskarna, för att man har nån ny grej man vill testa, eller ny disk man köpt. (som ska in i raiden)
Det måste ju vara en höjdare, eftersom vi tydligen är lite unika.
Det retar mig lite att jag inte har en tröja med stor jäkla intel logga på, helst nån av de tidiga, med den stora fläskiga "intel inside" texten under... det hade varit kul.

Jag förstår vidare inte vad alla höjer reklamklippet till skyarna för, men ännu mindre förstår jag de som sänker det. Det är ett vanligt reklam klipp. det är bra gjort, det har en låg 'smile' faktor, och, Intel är förvånansvärt dammiga i humorn / reklamhörnan om de på fullt alvar tyckte att den var "lite under bältet". Om vi nu ska slåss om vem som har tråkigast burk, så hur många olika roliga chassin har det funnits till en dator från apple genom tiderna? Hur många har det genom de sista 5 åren enbart funnits till PC? Vem är det igentligen som har de "tråkiga" burkarna om man ska utrycka sig så? Jag tycker definitivt 'vi' pc användare kan bjuda på det.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-

Jag förstår vidare inte vad alla höjer reklamklippet till skyarna för, men ännu mindre förstår jag de som sänker det. Det är ett vanligt reklam klipp. det är bra gjort, det har en låg 'smile' faktor, och, Intel är förvånansvärt dammiga i humorn / reklamhörnan om de på fullt alvar tyckte att den var "lite under bältet". Om vi nu ska slåss om vem som har tråkigast burk, så hur många olika roliga chassin har det funnits till en dator från apple genom tiderna? Hur många har det genom de sista 5 åren enbart funnits till PC? Vem är det igentligen som har de "tråkiga" burkarna om man ska utrycka sig så? Jag tycker definitivt 'vi' pc användare kan bjuda på det.

B!

kan bara instämma.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Underligt att vissa direkt hävdar att de som inte gillar reklamen inte har någon humor. Jag bryr mig inte om budskapet men reklamfilmen var ju tämligen torr och tråkig. Ingen speciellt intelligent eller rolig poäng, bara en marknadsföring av deras designsatsning tillsammans med nyheten att de har processorer från Intel. En axelryckning i mina ögon helt enkelt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Jasså? Vad är det som säger vad som är en förbjuden åtgärd? Joo, windows...
Så även om programmen är kasst programerade så skall imo OS:et klara av det och inte bara vägra.

Haha, det där var det roligaste idag. Varför bry sig om de parametrar man har att hålla sig inom när man programmerar, operativsystemen idag ska väl banne mig ha lite intuition!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil Peter
Haha, det där var det roligaste idag. Varför bry sig om de parametrar man har att hålla sig inom när man programmerar, operativsystemen idag ska väl banne mig ha lite intuition!

Jag menar det
Nu var det väl kanske itne så lyckat uttryckt men jag tycker iallafall man skall kunna köra det och misslyckas än att mitt OS leker polis och bestämmer vad jag får och itne får göra med mina prylar...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Det säger mer om dina vänner än om windows.

Folk med mac har uppenbarligen rejäla komplex med tanke på det jobb du lägger ner på att försvara er.

Jag gillar när folk leker psykologer så därför ska jag göra det själv
Eller så är så här:
1 Att vi är trötta på windowsvärlden och försöker konvertera alla så att vi får en bättre värld.
2 Inte gillar att bli påhoppade.
3 Gillar att diskutera.

Du får gärna göra någon kombination av de.

-=Mr_B=-:
Ang det här med antal virus måste jag säga emot. Det du säger är i princip att det inte finns någon skillnad mellan windows och bsd ur säkerhetsaspekten. Det stämmer inte. Troligtvis hade det funnits betydligt fler virus till unix om det hade haft 95% av marknaden men knappast lika många som windows. Arkitekturen skiljer sig enormt. Orkar inte riktigt förklara men i princip så är windows ett kollektiv där alla får använda allas tandborstar och kläder medans i unix-kollektivet så låser alla in sina grejjer i varsina skåp

Visa signatur

Into the Web Browser for iPhone, http://www.intothewebbrowser.com/

Permalänk
Medlem

Men det skall du ju inte skriva till mig utan alla macnerdar som inte tål att win killar gnäller på barnsliga reklamfilmer.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

åter angående reklamfilmen, vart är den inspelad? är allt uppbyggt i studio eller äre i riktig fabrik? och i så fall, vems fabrik? apple kan det väll inte vara, för de gör ju inga processorer. om det nu är från intels fabrik så visar det ju att intel är, eller snarare var med på noterna tills de fick kalla kårar efter att apple väl lanserat filmen. får man inte skylla sig själv lite då. jag tror "media" drar för stora växlar av detta. tror mycket väl att apple o intel har en bra diskussion över detta.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Ingen seriös gamer använder väl ändå Intel-processorer?

Visa signatur

1. Sonata | Athlon 64 3200+ | K8T Neo-FIS2R | 512MB | x800 Pro | Audigy 2 ZS | 74GB+300GB+500GB+1TB | ImageQuest Q17
2. Thermaltake V9 | C2D E8400@4,0GHz&1,33V | TRUE | P5Q Pro | 2x2GBPC8500Dominator | HD4850MC@720/1040 | WDCB640GB | Xonar Essence STX@2xLT1057ACN8 i I/V + Beyerdynamic DT 150 | Samsung 2233RZ@120Hz