Permalänk
Melding Plague

Datorer och stress

<font style="font-size: 10pt"><b>Datorer och stress</b></font> <small class="small">fredag 13 januari av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
Enligt en brittisk undersökning så är dator- och IT-relaterade problem den största orsaken till stress, om man bortser från allvarligheter som skillsmässor och dödsfall i familjen. Av de tusen personer som deltog i undersökningen svarade hela 30% att datorproblem är stressiga. Ungefär en fjärdedel av deltagarna hanterade stressen genom att dricka alkohol eller röka några cigaretter.
<br />
<br />Läs mer hos <a href="http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/4602872.stm" target="_blank">BBC</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Skitsnack!

Permalänk
Medlem

Jag blir stressad om jag inte får spela dator eller klura på något nytt problem det är stimulerande, inte stressigt.

Visa signatur

"With a rubberduck one's never alone"

Permalänk
Medlem

Britter...

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Medlem

alltid när mitt graffe strular blir det en flaska vodka minst!

Låter som att dom frågade åldersgruppen 40+, verkar även som att dom fråga dom i 40+ som saknar anmäl datorkunskap.
Själv tycker jag att det är mer interesant och roligt nästan när någontiong går sönder elelr strular

Visa signatur

Gigabyte P43-ES3G|E6700 2.67GHz 4MB Cache|XFX Radeon HD 5870|2*2048 XMS2-8500

Permalänk
Medlem

Skulle nog snarare vilja påstå att dom på 20- saknar kunskap om hur illa datorer funkar i nätverksmiljöer när syftet är att datorn skall vara ett verktyg för att få något gjort.
(Nya "datorXperter" på supporten är de jobbigaste typerna som finns )
Tyvärr får man ju inte supa på jobbet så det blir många rökpausar.
Hemma har man ju Mac så där är det inget problem med "irritationsstress"

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

När vuxna (icke datorkunniga) beskriver datorproblem kan det vara allt från bredbands krångel till virus, då de inte vet hur man gör för att få bort/reda på saken så måste de ringa support som tar tid och tid=pengar osv osv...

Permalänk

Klart de handlar om virushantering, bredband och diverse övriga datorproblem.
Visst! datorer kan väl leda till stress hos en del känsliga personer eller vad man nu ska kalla dem, men snälla nån. Vem sjutton bryr sig om vuxna drabbas av stress pga datorer. Ja gissar juh att åldrarna är runt 30+ och upp mot 50. De måste lära sig hur datorn beteer sig. Vilken säkerhet man bör ha osv. De ska f*n veta också att en dator kan barka ihop när som helst. Jag tror inte så många brukar tänka på de. De bara kör på.
Jämför operativsystem och program till skillnad från för. Idag är de juh så lätt de kan bli.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig att detta gäller 30+ åtminstone, då jag känner åtskilliga föräldrar/släktingar/diverse som sliter sitt hår vid minsta problem
Jag mår å andra sidan riktigt dåligt då jag inte får sitta vid datorn, problem kan dessutom vara roligt och kan ses som en rolig utmaning istället

Permalänk
Medlem

Vad är det här med åldern att göra?
Själv fyller jag 30 i år men inte sliter jag ut mitt hår för det...
Även om jag som många andra sitter och biter lite små närvöst på naglarna medans jag flashar om bios på moderkortet...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

*glider ned till systemet*

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem

Tycker det stämmer ganska bra. När ens linuxdist ger upp helt så blir man jävligt stressad och förbannad minst sagt.
Hände mig för inte så länge sen.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

beror ju på ... man blir ganska stressad när man är tvungen att sitta och debugga hela natten innan deadlinen .. men det är ju ingen "vanlig" anvädning ..

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av geeken
Skitsnack!

word.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeaN
Jag blir stressad om jag inte får spela dator eller klura på något nytt problem det är stimulerande, inte stressigt.

så sant.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orion^
Låter som att dom frågade åldersgruppen 40+, verkar även som att dom fråga dom i 40+ som saknar anmäl datorkunskap.
Själv tycker jag att det är mer interesant och roligt nästan när någontiong går sönder elelr strular

word.

Visa signatur

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orion^
alltid när mitt graffe strular blir det en flaska vodka minst!

Låter som att dom frågade åldersgruppen 40+, verkar även som att dom fråga dom i 40+ som saknar anmäl datorkunskap.
Själv tycker jag att det är mer interesant och roligt nästan när någontiong går sönder elelr strular

Om du visste hur många 15-40 som har usel datorkunskap så skulle du baxna.

De flesta här har lite intresse i datorer även om dom rent tekniska kunskaperna inte alls är lika stora rent generellt som för säg 5år sen.

Men tar du en genomsnittlig svensk oavsett om det är en 20åring eller en 40åring så skulle du få samma svar som i undersökningen, folk som inte kan och det är större delen av befolkningen faktiskt. De blir stressade när det dom brukar göra inte fungerar och dom har inga kunskaper att hitta felet ens om det handlar om sladd som råkat åka ur.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MagnusL
beror ju på ... man blir ganska stressad när man är tvungen att sitta och debugga hela natten innan deadlinen .. men det är ju ingen "vanlig" anvädning ..

Precis
Lite jobbigt med datorer faktiskt. Antingen så fungerar det eller så fungerar det inte alls.

Även om man har debuggat i ett par timmar så är det inte säkert att man fått nåt gjort, det kan vara lite stressande.

Till skillnad från en uppsats så blir ju inte hela uppsatsen oläsbar bara för att ett grammatiskt fel råkade smyga in sig någonstans

Permalänk
Medlem

Bara jag som blir lugn och trevlig när jag sitter framför datorn och slösurfar, eller sitter och bygger ihop en ny maskin... Är en speciell känsla, kan inte förklara det, en enthusiasm (stavning, orka) som är obeskrivlig... Felsökning av datorn lika så, nästa precis som att komma hem efter en väldigt lång dag på jobbet. Man känner att man har gjort något vettigt... kanske bara ett jag

Permalänk
Medlem

Datorn största orsaken till stress?
Inte en chans att datorn skulle få mig mer stressad än vad skolan gör.

Visa signatur

[AMD Athlon64 X2 4400+][Corsair TWINX2048-3500LLPRO][Leadtek 8800GTS 640MB][ASUS A8N-SLI Premium][Antec P180][Antec Neo HE 550W]

Permalänk
Medlem

Jag tycker också det är roligt att lösa datorrelaterade problem. Fast lite skakis blir man allt när datorn bara står och piper, som den gången jag inte satte i processorn i sockeln ordentligt.
men i det stora hela känner jag ett stort välmående av att vara nära min dator, även fast nåt är ej funktionellt. Då sätter man sig ned och försöker lösa det. Sånt är intressant, och det ger en lite tillfälle att döda tid.

Visa signatur

-\n-

Permalänk
Medlem

Nu när jag är inne på 3: veckan som mitt moderkort/cpu/minne är på service börjar man bli Lite frustrerad. Frustration skapar lätt stress.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

yep, datorer är minst sagt skit stressiga.. speciellt om man är en som som jag som vill se skillnad på ffdshow codecen, och nvidias filter, eller se om det går att sätta upp ett Lan där man använder olika portar för att få sin mail, eller ser om det är svårt att löda, listan är oendlig, förra året har man byggt flera datorer, cpun hoppade ur etc.etc. det har minst sagt varit stressigt..

MEN skulle ha det mycket tråkigare utan det hela, man lär sig hela tiden, och snart är det fan dags att bara använda och inte krångla..

dock tänker jag fan inte lösa problemet med att supa eller röka utan TWEEKA vidare!!!

ayahayyaaa!!!

Permalänk
Inaktiv

dom som blir mest stressade är väl ändå dom som måste lösa problemen åt dom?

"min dator fungerar inte"
"vad är det som inte fungerar då?"
"jag vet inte?"
*stress*

Permalänk

Jag förstår inte riktigt vad det är som orsakar stressen. Den enda stressen som kommer ifrån en dator är när man måste göra något snabbt på tid som är riktigt viktigt. Att jag kommer två sekunder för sent till en checkpoint i ett spel blir jag inte stressad över, men är det nått krångligt arbete man hållt på med i en månad så blir man ju gärna jävligt stressad sista dagarna innan det hela måste vara klart. Men det är ju inte datorns fel, hade blivit minst lika stressad (om inte mer) av att skriva samma sak på papper exempelvis.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk

Det där med att dricka alkohol när man blir stressad vid datorn. måste dom frågat en alkolist

Visa signatur

Amd 64 3000+ | 512x4 | Gforce 6800ultra (agp8x) | 80gigx2 | Razer diamonback | eXactMat | 19"TFT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jag_ar_arthur
Det där med att dricka alkohol när man blir stressad vid datorn. måste dom frågat en alkolist

Är väl inte allt för ovanligt att man dricker lite vid datorn (i lagom mängder) ...

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MagnusL
Är väl inte allt för ovanligt att man dricker lite vid datorn (i lagom mängder) ...

Detta handlad om "dricker pga stress"

Visa signatur

Amd 64 3000+ | 512x4 | Gforce 6800ultra (agp8x) | 80gigx2 | Razer diamonback | eXactMat | 19"TFT

Permalänk
Medlem

det låter faktiskt allvarligt ifall ANLEDNINGEN till att man röker ett par cigaretter eller dricker är själva datorn...

det är ju ingen bil etc. eller något bygge (hus menar jag) att man måste ut och dricka för att det går dåligt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi
det låter faktiskt allvarligt ifall ANLEDNINGEN till att man röker ett par cigaretter eller dricker är själva datorn...

det är ju ingen bil etc. eller något bygge (hus menar jag) att man måste ut och dricka för att det går dåligt...

Man lär ju kunna bli något stressad om bilen går sönder eller om huset visar sig vara skadat. Det är väl det som leder till att man röker och dricker och inte jusst att det är en dator som orsakar stressen. Även om det kanske är vanligare att datorn ger upphov till stress än huset.