Apples reklamfilm upprör Intel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bom
Ja så är det med skämt. Det är alltid någon som tar allt bokstavligt och blir sur.

Jag kan hålla med dig om att Yonah inte blir särskilt varm om du tänker på 5:an.

Jag tyckte att det var konstigt att skämten lades fram som att Apple skulle använda sig utav en gammal intelcpu och inte Yonah. Jag blev inte sur, bara förvånad :p.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Jasså? Vad är det som säger vad som är en förbjuden åtgärd? Joo, windows...
Så även om programmen är kasst programerade så skall imo OS:et klara av det och inte bara vägra. Och när samma sak, installerat från samma skiva fungerar utmärkt på datorn brevid börjar man ju undra... eller när det händer bara ibland, eller efter en slumpmässig mängd tid har gått... Eller när man bootar sin dator och får ett "winlogon.exe har utfört bla bla bla..." Det är då man börjar undra... och det är då jag personligen inte tycker man kan kalla windows helt pålitligt. Nu är ju itne OSX underbart heller, men det är imo ialalfall bättre.

Och jag har heller inte sagt att unix är felfritt, men jag kan nog räkna på ena handens fingrar antalet gånger unix strulat och det inte varit mitt eget fel. Det kan man ju dock itne säga om windows... ens om man hade 8*10^6 fingrar på den där ena handen... =/. Och i vilket fall så säger unix till dig vad som är fel (eller iallafall kan man hitta/åtgärda felet själv om man har kunskaperna) och inte bara "ops, här är vår specialkod för vad som är fel, ingen översättning finns, lycka till"

Windows dödar programmet för att det börjar göra saker det inte får, det är bra.
Det där med olika på olika datorer kan ju bero på drivrutiner och sånt, sen händer det säkert att det är windows fel också. Eller det gjorde det i.a.f. förr. I XP har jag aldrig haft några sådana problem.

Jag kan räkna på inga händer hur många gånger XP strulat och det inte varit mitt fel. Men kan ju haft tur också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blahhzt
Windows dödar programmet för att det börjar göra saker det inte får, det är bra.

Precis. Ett av operativsystemets uppgifter är ju att hålla koll på vad programmen gör och se till så att de håller sig inom ramarna. Det är ju inte precis så att Microsoft låter Windows rapportera om en förbjuden åtgärd på pin kiv. Om inte Windows hade skött detta så är det inte alls omöjligt att hela operativsystemet skulle krasha istället och det är ju knappast bättre...

EDIT: En annan orsak till många krasher är med största sannolikhet dåliga drivrutiner. Detta är något som Microsoft ofta får stå till svars för trots att det naturligtvis inte har något med Windows att göra.

Permalänk
Medlem

Tror vi har olika uppfattningar om vad ett os bör göra...
Jag gillar rena saker, de skall göra det dem är gjorda för, varken mer eller mindre. Detta betyder i mitt fall att ett OS bör göra hårdvaran tillgänglig för mjukvaran, och alltså inte lägga sig i hur mjukvaran använder denna hårdvara...

Men som sagt... Det är nog redan etablerat att jag är lite finurlig och kung i min egen lilla semi-drömvärld så chansen att få tag i ett sånt os utan att skriva det själv är ju minst sagt liten

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Tror vi har olika uppfattningar om vad ett os bör göra...
Jag gillar rena saker, de skall göra det dem är gjorda för, varken mer eller mindre. Detta betyder i mitt fall att ett OS bör göra hårdvaran tillgänglig för mjukvaran, och alltså inte lägga sig i hur mjukvaran använder denna hårdvara...

Men som sagt... Det är nog redan etablerat att jag är lite finurlig och kung i min egen lilla semi-drömvärld så chansen att få tag i ett sånt os utan att skriva det själv är ju minst sagt liten

Tro mig, du vill inte ha ett system som kan fås att krasha (eller värre saker) p.g.a. dåliga programmerare. Hela idén är minst sagt befängd. Skall vi börja låta programmerarna stå för minneshantering och dylikt igen också? Få tillbaks trevliga problem som att ett program skriver i ett annat programs minnesutrymme, och så vidare. Hela anledningen till att operativsystemet avslutar exekvering av ett program som utför förbjudna åtgärder är att det annars skulle kunna skada systemet. Skulle du då verkligen hellre fortsätta köra programmet om du nu hade den möjligheten?

Jag vet att alla vill ha kontroll över sin dator, men det finns ju gränser för hur långt man kan gå i jakten på detta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Tror vi har olika uppfattningar om vad ett os bör göra...
Jag gillar rena saker, de skall göra det dem är gjorda för, varken mer eller mindre. Detta betyder i mitt fall att ett OS bör göra hårdvaran tillgänglig för mjukvaran, och alltså inte lägga sig i hur mjukvaran använder denna hårdvara...

Men som sagt... Det är nog redan etablerat att jag är lite finurlig och kung i min egen lilla semi-drömvärld så chansen att få tag i ett sånt os utan att skriva det själv är ju minst sagt liten

kör detta lilla program på ditt "dröm OS" .. (antar att det är x86 baserat)

int main() { __asm cli while(1) {} return 0; }

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MagnusL
kör detta lilla program på ditt "dröm OS" .. (antar att det är x86 baserat)

int main() { __asm cli while(1) {} return 0; }

Nae tack Oändliga loopar är rätt illa...
Men min mening kvarstår, jag gillar rena saker... vill man inte att programmen skall sköta minnet, då fixar man ett tillägg för det, som man givetvis kan stänga av om man vill. Jag gillar inte när det bara förutsätts att jag vill ha det på ett visst sätt. Vill jag sabba mn dator så tycker jag man skall kunna göra det.

Men som sagt, allt detta är bara tillhörande varför jag inte tycker XP bör klassas som lika stabilt som unix eller OSX riktigt så lätt som det verkar göras idag. Stabilitet har för mig med mer att göra än om det krashar eller inte, det har att göra med om systemet är pålitligt, och det tycker jag inte XP är av många anledningar. Bland annat att jag har så dålig kontroll över det, ens om jag verkligen vill.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.