Permalänk
Melding Plague

Merom i September

<font style="font-size: 10pt"><b>Merom i September</b></font> <small class="small">fredag 13 januari av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
Intel håller som bekant på att fasa ut Netburst och introducera en helt ny arkitektur som har lägre klockfrekvenser, högre prestanda och drar mindre ström. Desktopprocessorn går under namnet Conroe och lanseringsdatumet är om ungefär ett halvår. Namnet för den mobila serien med den nya arkitekturen är Merom. Lanseringsdatumet för Merom är nu satt till September,
<br />
<br />Ytliga skillnader jämfört med nylanserade Core Duo (Yonah med två kärnor) är 64-bit stöd och en klockfrekvens på 2,33 GHz, vilket ger några ledtrådar om Conroes klockfrekvenser. I samband med lanseringen av Merom kommer Intel introducera Napa64 (Centrino-plattform för Merom), som bland annat använder den nya sydbryggan ICH8 som stödjer La Grande, har en Trusted Platform Module och dessutom stödjer det kontroversiella hårdvarukopieringsskyddet HDCP.
<br />
<br />Läs mer hos <a href="http://www.tgdaily.com/2006/01/11/merom_to_be_launched_in_sep..." target="_blank">TGDaily</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Låter bra.. så kanske man får lite bra batteritid på laptopsen framöver

Permalänk
Medlem

Men döööööö jääääävla "Trusted computing"

Kolla på denna flashen om Trusted Computing om ni inte redan sett den.
http://www.lafkon.net/tc/

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

"Trusted Platform Module" Tja, om Intel ser det som värt att ta med i marknadsföringen lär inte entusiaster bry sig om den här proppen. De som köper den eller de datorer med den blir de människor som inte vet hur en dator fungerar. Hela TPM idén är fortfarande en kränkning mot konsumenterna.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk

"högre prestanda och drar mindre ström"
Låter ju som om de blir svala iaf

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pellen
Men döööööö jääääävla "Trusted computing"

Kolla på denna flashen om Trusted Computing om ni inte redan sett den.
http://www.lafkon.net/tc/

Trusted Computing är bra, det är DRM som är dåligt. DRM är ett sätt man kan nyttja Trusted Computing på ett felaktigt sätt. Trusted Computing är väldigt bra för datorsäkerheten - t.ex. om man är paranoid så kan man nyttja det för att säkerställa att ingen har försökt att ändra på sitt OS kärna eller liknande. Vill ni slippa att TC används till DRM så är det bara att köra andra OS än Windows eller OS X.

Permalänk
Medlem

Känns inte som detta kommer få äntra mitt hem.. F*ck u Palladium, TC och DRM

Permalänk
Medlem

Nej inte hos mig kommer varken TPM eller TCG innan för min dörr. Däremot går Mangler med ett glatt leende och köper sin TCG-dator.

Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win10 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case

Permalänk
Medlem

Idén med Trusted Computing är inte dålig, men utvecklarnas syn på Trusted Computing i dagsläget är ingenting som jag tycker är bra.

Tyvärr ser det mörkt ut för oss som inte vill ha deras varianter på Trusted Computing i våra komponenter.

Visa signatur

Opteron 146 2000 MHz @ 2400 MHz, ASRock 939Dual, 4*512 MiB Corsair Value PC3200 @ 200 MHz, Leadtek GeForce 6800LE @ 395/725 MHz 16,1/6, 1*Samsung F1 1TB, 2*Samsung P120 250 GB, M-Audio Audiophile 2496

Permalänk
Medlem

Någon som känner till några mindre ytliga skillnader mellan Yonah och Merom än att Merom är 64-bitars.

Visa signatur

[AMD Athlon64 X2 4400+][Corsair TWINX2048-3500LLPRO][Leadtek 8800GTS 640MB][ASUS A8N-SLI Premium][Antec P180][Antec Neo HE 550W]

Permalänk
Medlem

står lite om dem här http://www.tomshardware.com/2005/12/04/top_secret_intel_proce...

verkar ju grunda sig på ungefär samma teknik

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
står lite om dem här http://www.tomshardware.com/2005/12/04/top_secret_intel_proce...

De var väldigt lite. Mindre än den här artikeln t.o.m.

Visa signatur

[AMD Athlon64 X2 4400+][Corsair TWINX2048-3500LLPRO][Leadtek 8800GTS 640MB][ASUS A8N-SLI Premium][Antec P180][Antec Neo HE 550W]

Permalänk
Medlem

ja, SÅ mycket säker info om den finns väll inte då den inte kommit ut ännu.

läser man här http://www.xbitlabs.com/news/cpu/display/20050509030511.html så ståre ju att den inte bygger på riktigt samma grund som dothan o yonah. och att den ska vara 20-30% bättre i prestanda. undrar om yonah får så långt liv. verkar nästan som om den ersätts illa kvickt. men kanske är de släkt, jag jobbar inte på intel, så vet inte.

här ståre att merom kan komma med fler än 2 kärnor osv. http://www.xbitlabs.com/news/cpu/display/20040316084519.html

här ståre oxå lite http://www.theinquirer.net/?article=25623

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
ja, SÅ mycket säker info om den finns väll inte då den inte kommit ut ännu.

Nä, antar att man får vänta tills den släpps.

Det vore ju inte så smart av Intel att börja göra reklam för Merom när det just släppt Yonah. Folk kanske skulle få för sig att vänta på Merom istället för att köpa Yonah. Och även om nu Yonah inte är tänkt att bli så långlivad så vill väl Intel sälja några i alla fall:p

Har för mig att jag har läst de där artiklarna förut, men tack ändå.

Visa signatur

[AMD Athlon64 X2 4400+][Corsair TWINX2048-3500LLPRO][Leadtek 8800GTS 640MB][ASUS A8N-SLI Premium][Antec P180][Antec Neo HE 550W]

Permalänk
Medlem

yonah är ju prefekta steget in på den nya tekniken.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Får väll se hur det ser ut med resten av TC / TPM skräpet när det är så dags, det blir antagligen till att leta hårdvara med ljus o lyckta som har olika former för hack, för att komma runt eventuella dumheter, och inte helt omöjligt 3'dje parts chipset, utan stöd alls.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

stödet "ska" ju gå att slå av i bios men... ,)

Permalänk

Det låter som att dom ska göra en AMD processor

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CityHasse
Det låter som att dom ska göra en AMD processor

Jag såg inte texten där det stod att de skulle integrera minneskontrollern, eller använda någon form för HTT teknik, men du har säkert helt rätt... Det kan ju inte vara en utvekling baserad på Intels tidigare teknik? Låt mig se, sval, strömsnål, låg klockfrekvens, hög prestationsförmåga. Det skulle kunna vara en utvekling baserad på erfarenheter från Pentium M? Nä, fan, vad tänker jag, det är ju omöjligt...

Bara nån gång, skulle jag vilja se en tråd som nämner den ena tillverkaren, utan att någon måste skulle försöka påskinna den ena, eller andras fullständigt förödande, helt makalösa överlägsenhet.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Jag såg inte texten där det stod att de skulle integrera minneskontrollern, eller använda någon form för HTT teknik, men du har säkert helt rätt... Det kan ju inte vara en utvekling baserad på Intels tidigare teknik? Låt mig se, sval, strömsnål, låg klockfrekvens, hög prestationsförmåga. Det skulle kunna vara en utvekling baserad på erfarenheter från Pentium M? Nä, fan, vad tänker jag, det är ju omöjligt...

Bara nån gång, skulle jag vilja se en tråd som nämner den ena tillverkaren, utan att någon måste skulle försöka påskinna den ena, eller andras fullständigt förödande, helt makalösa överlägsenhet.
B!

Jepp, håller verkligen med. Även om AMD är deras konkurrent så har AMD vissa egenskaper som Intel skulle tjäna på att efterlikna. Jag tycker det är TOPPEN att Intel vidareutvecklar "P3an" men det är något som fattas fortfarande. Visst, minneskontroller i moderkortet ger vissa fördelar men prestandan den ger integrerad i processorn istället är ju mycket högre. Skulle vilja se Intel bearbeta detta problemet

Som det ser ut nu så är framtiden enormt ljus för Intel och de är nog de som kommer ha lägst klockfrekvenser i framtiden. Ödets ironi

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Minneskontrollern i cpu'n ger mestadels fördelar, nakdelarna är väll i huvudsak begränsade till att man får lägre flexibilitet för vilka minnestyper som går att använda, och att själva cpu chipet blir lite större, vilket ökar chansen för felaktigheter i varje chip. HTT är inte heller fel, absolut inte, det hade snarast varit framsteg att lägga till båda, men det var inte över huvudtaget vad artiklen handlar om.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.