Rambus stämmer Micron

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sun Tzu
Varför klaga så mycket på Rambus? De använder i alla fall lagliga metoder till skillnad från konkurrenterna Samsung, Micron, Hynix och Infineon. Har ni redan glömt bort deras lilla kartell där de sammarbetade för att hålla priset på minnen högt. Om ni har det kan ni läsa lite om det här http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=512690

Minnet är kort men intensivt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sun Tzu
Varför klaga så mycket på Rambus? De använder i alla fall lagliga metoder till skillnad från konkurrenterna Samsung, Micron, Hynix och Infineon. Har ni redan glömt bort deras lilla kartell där de sammarbetade för att hålla priset på minnen högt. Om ni har det kan ni läsa lite om det här http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=512690

För att företag som stjäl andras arbete och försöker tjäna pengar på det är värre än några som försöker hålla priserna uppe.

Permalänk
Medlem

"Lagligt och lagligt". Använder man olagliga metoder för att främja ett lagförslag blir det ju lite annorlunda förutsättningar.
Skulle också föredra karteller framför patent. Om man nu måste välja mellan två onda ting.

Permalänk
Medlem

Det var ju ett jäkla tramsande fram och tillbaka. Inser inte ni att det här är ännu ett perfekt exempel på vad som gör att patent suger? Låt dem leka, för eller senare är det tillräkligt många som har inflytande, och har fått nog, och stödjer oss som vill försvaga patenträtten.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Jag säger naturligtvis inte att Rambus gjorde rätt i att sno patenten. Jag ville bara påminna att företagen de stämmer inte är några änglar heller. Helst skulle jag vilja se att alla företag höll sig borta från saker som patentstöld och bildandet av karteller.
Sen förstår jag inte varför man skulle vilja välja sida här. Båda företagen har gjort någonting dåligt som i längden har samma konsekvenser, nämligen försämrad konkurrens.

Visa signatur

[AMD Athlon64 X2 4400+][Corsair TWINX2048-3500LLPRO][Leadtek 8800GTS 640MB][ASUS A8N-SLI Premium][Antec P180][Antec Neo HE 550W]

Permalänk
Inaktiv

vad har rambus gjort för fel? de får väl stämma vilka de vill, om de anser sig ha råd att förlora i rättegången

Permalänk
Medlem

hehe, det här påminner mig om den där liraren som har patent på att ha en elmotor i dammsugare alla dammsugartillverkare i hela världen betalar licensavgifter till honom för varje dammsugare som tillverkas

men wtf? har rambus någonsin tillverkat DDR SDRAM? jag har då aldrig sett något

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av symetric
hehe, det här påminner mig om den där liraren som har patent på att ha en elmotor i dammsugare alla dammsugartillverkare i hela världen betalar licensavgifter till honom för varje dammsugare som tillverkas

Patent gäller ju bara i 20 år och det lär väl varit bra mycket längre sen än så som den första eldammsugaren dök upp? Det kanske har varit så som du säger, men det är väl knappast så idag?

OnTopic: Tycker det är lite löjligt med alla i tråden som skriver som om de är självutnämnda experter och kritiserar Rambus efter att ha läst en nyhet och en artikel. Nyheten är också skriven på ett sätt som knappast låter opartiskt (vilket man bör sträva efter imho). Jag gissar iaf att det är något mer komplicerat än vissa random-sidor på nätet ger sken av.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Det var ju ett jäkla tramsande fram och tillbaka. Inser inte ni att det här är ännu ett perfekt exempel på vad som gör att patent suger? Låt dem leka, för eller senare är det tillräkligt många som har inflytande, och har fått nog, och stödjer oss som vill försvaga patenträtten.

B!

Patent är nog bra i sig, som ett register över vem som är ansvarig för att det finns och så. Jag personligen tycker inte man bör försvaga patenten, men däremot att man bör omstrukturera dem. En enligt mig bättre modell vora att patent enbart medförde en skyldighet att ange källan vid användandet av patentet, men att det i övrigt skulle vara fritt att använda andras patent... På så sätt skulle all patenterad teknik kunna användas av alla men källan till den kommer bestå i och med att om man använder en annans patent måste man ange detta. Eller kanske att betala en avgift för att få tillgång till alla patenten som sedan delas upp på alla patentinnehavare efter någon princip om fördelning...

Jag vet inte exakt hur man skulle gå till väga för att förbättra det hela, men att det går att förbättra råder det för mig inga tvivel om. Att som idag använda patent som ett sätt att hindra andra tycker jag är fel på så många sätt, även om det är det patent är till för (i dagsläget).

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maglar
Patent gäller ju bara i 20 år och det lär väl varit bra mycket längre sen än så som den första eldammsugaren dök upp? Det kanske har varit så som du säger, men det är väl knappast så idag?

OnTopic: Tycker det är lite löjligt med alla i tråden som skriver som om de är självutnämnda experter och kritiserar Rambus efter att ha läst en nyhet och en artikel. Nyheten är också skriven på ett sätt som knappast låter opartiskt (vilket man bör sträva efter imho). Jag gissar iaf att det är något mer komplicerat än vissa random-sidor på nätet ger sken av.

jag var hos electrolux för ett år sedan, och de betalar i alla fall licensavgift till en lirare som har patent på elmotor i dammsugare jag skulle gissa på att han fick det patentet långt efter att det var "upptäckt" att man kunde ha elmotor i dammsugare.

det är ju trots allt en människa som sitter och granskar olika patentansökningar. jag skulle tro att det är som när man ringer någon form av telesupport. man får ringa om och om igen tills man kommer till någon lirare som inte har så bra koll/ger en det man vill ha.

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av symetric
jag var hos electrolux för ett år sedan, och de betalar i alla fall licensavgift till en lirare som har patent på elmotor i dammsugare jag skulle gissa på att han fick det patentet långt efter att det var "upptäckt" att man kunde ha elmotor i dammsugare.

det är ju trots allt en människa som sitter och granskar olika patentansökningar. jag skulle tro att det är som när man ringer någon form av telesupport. man får ringa om och om igen tills man kommer till någon lirare som inte har så bra koll/ger en det man vill ha.

Jag tror snarare det var Electrolux-personen som gjorde sig lustig över det. Antagligen var det nån mer komplicerad ny idé som invoverade både dammsugaren och elmotorn.

I Sverige (och jag tror hela Europa) gör tjänstemännen på PRV (eller motsvarande ute i Europa) en mycket grundlig undersökning innan de beviljar patent. Ibland smyger det sig självklart in fel i denna process (bl a hörde jag om att de beviljat patent för en evighetsmaskin för några år sedan), men då kan man rätta till det genom att göra upp i en civilrättslig process. Elmotor i dammsugare är ju ett solklart fall av något som var allmänt kännt för 20 år sedan och sådana patent godkänns inte i en rättegång om den nu råkat slinka igenom PRVs check.

I USA är det något mer komplicerat eftersom undersökningen som utförs inte är speciellt grundlig. Så fler fall måste göras upp i domstol och kostnaderna i samband med detta är dessutom mångdubbelt högre än här hemma. (Detta är fö en av de största bristerna i USAs rättssystem imho eftersom det gynnar storföretag på bekostnad av teknikutveckling)