Club 3D tillverkar många grafikkort

Permalänk
Melding Plague

Club 3D tillverkar många grafikkort

<font style="font-size: 10pt"><b>Club 3D tillverkar många grafikkort</b></font> <small class="small">måndag 16 januari av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
Tillverkaren Club 3D blev nyligen en av Nvidias officiella partners. Detta gör att Club 3D nu är den första grafikkortstillverkaren som är officiellt erkända att kunna tillverka grafikkort från hela fyra kretstillverkare; ATI, Nvidia, S3 och XGI. Detta kan jämföras med mycket större företag som ASUS, som säljer grafikkort från två tillverkare, Nvida och ATI.
<br />
<br />Det här får ses som ett väldigt smart drag av Club 3D, som nu aldrig kommer att kunna skadas på samma sätt som tillverkare som enbart håller sig till en grafikkretstillverkare. Oavsett om det är ATI eller Nvidia eller någon av de andra två tillverkarna som är bäst just nu, kommer Club 3D att kunna sälja grafikkorten.
<br />
<br />Läs mer hos <a href="http://www.theinquirer.net/?article=28996" target="_blank">The Inquirer</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Smart tänkt. Det är så man gör ett företag konkurrenkraftigt och dessutom skyddar sig mot vikande försäljningssiffror

Permalänk
Medlem

Riktigt smart, Club 3d är bra kort också.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem

Vad förändras rent praktiskt av det här? Club 3d har ju sålt Nvidia kort till konkurenskraftiga priser ett bra tag.

Permalänk
Discokungen

Framtiden ser ju enormt ljus ut för Club 3D. De har träffat rätt många gånger den senaste tiden

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

bra drag..
det är väl fortfarande lite budgetstämpel över club3d

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Spelar väl inte så stor roll. Club3D gör ju aldrig några revolutionerande produkter, dom följer mer eller minder standardkylningen, standardtillbehören och standardfrekvenserna. Istället satsar dom på billiga kort. Förhoppningsvis kan detta leda till ännu billigare kort.

Visa signatur

Ja, jag har också hård vara.
Är du inte dum, har du inte otur när du tänker är du troligtvis totalt hjärndöd.

Permalänk
Medlem

Club3D har lite budetstämpel ja, men det är väl inte att se som negativt, speciellt inte när de har möjlighet att tillverka kort baserade på GPU:er från flera stora parter.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

Vad är det som är så smart med att tillverka kort från fyra olika utvecklare ur synvinkeln att de alltid kommer ha den bästsäljande kretsen (som det hörs från artikeln)? Även om fighten mest är mellan ATI och nVidia men om de ser till alla fyra så innebär ju det att Club3D tillverkar en krets som säljer bra och tre som inte gör det, bra mattematik Nej det är inte riktigt så enkelt iofs men jag ser Asus som smartare eftersom de enbart tillverkar kort från de de två betydande utvecklarna. Ur en "tjäna-mycket-pengar" synvinkel då...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZitreXx
Vad är det som är så smart med att tillverka kort från fyra olika utvecklare ur synvinkeln att de alltid kommer ha den bästsäljande kretsen (som det hörs från artikeln)? Även om fighten mest är mellan ATI och nVidia men om de ser till alla fyra så innebär ju det att Club3D tillverkar en krets som säljer bra och tre som inte gör det, bra mattematik Nej det är inte riktigt så enkelt iofs men jag ser Asus som smartare eftersom de enbart tillverkar kort från de de två betydande utvecklarna. Ur en "tjäna-mycket-pengar" synvinkel då...

Om vi tar Ati och Nvidia då. Om Nvidia säljer bättre för tillfället så betyder inte det att Ati säljer dåligt. Båda tillverkarna har ju en "bra historia" och har aldrig (vad jag vet) legat i någon större säljsvacka.

Summa summarum: Även om en tillverkares kort säljer bättre för tillfället så ger ändå dom andra korten en stabil inkomst.

Visa signatur

MBP.

Permalänk
Medlem

Du menar precis som SAAB späder på GMs vinst...

De håller ju nästan på att kk:ar pga att de har för många märken under sig.

Visst är det stor skillnad på bilar och grafikkort, men utvecklingskostnaden för varje nya serie med kort kräver sina försäljningsvolymer och jag lovar att man aldrig kan räkna med en stabil inkomst.

Permalänk
Medlem

Det är ju en del av poängen. Club3D har ingen egen design på speciellt mycket, utan följer slaviskt referensdesignen, som deras officiella partners med glädje förser dem med. Rent teoretiskt skulle de kunna köpa in färdiga pcb från tex Sapphire för ATi, och Asus för nVidia, stopppa på komponenter med ett par robotar, och hinka ut grejerna utan någon egen elektronikare till att så mycket som titta på det. Jag förutsätter dock att det sitter ett gäng nånstans och pysslar med det elektroniska finliret i alla fall.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wei
Du menar precis som SAAB späder på GMs vinst...

De håller ju nästan på att kk:ar pga att de har för många märken under sig.

Visst är det stor skillnad på bilar och grafikkort, men utvecklingskostnaden för varje nya serie med kort kräver sina försäljningsvolymer och jag lovar att man aldrig kan räkna med en stabil inkomst.

Erhmm.. det där lät fel.. varken SAAB eller GM går med vinst... Bättre liknelse vorre snarare att Volvo spärr på Fords vinster

Permalänk
Medlem

Köpte 9800Pro från denna tillverkare. Drivrutinsskivan var det ett Club 3D- tryck på men det fanns inget innehåll, nero gick igång och ville bränna

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Hedersmedlem

efterssom de inte själva tillverkar dem utan köper dem på licens så är det ett smart drag. TUL och Sapphire är tex de enda som har "egna" fabriker som får tillverka ATI kort.

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mTin
Om vi tar Ati och Nvidia då. Om Nvidia säljer bättre för tillfället så betyder inte det att Ati säljer dåligt. Båda tillverkarna har ju en "bra historia" och har aldrig (vad jag vet) legat i någon större säljsvacka.

Summa summarum: Även om en tillverkares kort säljer bättre för tillfället så ger ändå dom andra korten en stabil inkomst.

Jorå om vi enbart ser till ATI och nVidia, men jag skrev ju även att jag ser Asus (som enbart tillverkar för ATI och nVidia) som smartare. För Club3D tillverkar ju även för XGI och S3 och jag misstänker att de korten inte säljer sådär överdrivet... Men nu finns det ju även omständigheter runt om som avgör för jag tror t.ex inte att de tillverkningar lika många XGI-kort som nVidia-kort osv... Så att de licenserar nVidia är smart, de måste nog sälja lite ATI och nVidia kort för att balansera upp förlusten på XGI och S3 korten

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZitreXx
Jorå om vi enbart ser till ATI och nVidia, men jag skrev ju även att jag ser Asus (som enbart tillverkar för ATI och nVidia) som smartare. För Club3D tillverkar ju även för XGI och S3 och jag misstänker att de korten inte säljer sådär överdrivet... Men nu finns det ju även omständigheter runt om som avgör för jag tror t.ex inte att de tillverkningar lika många XGI-kort som nVidia-kort osv... Så att de licenserar nVidia är smart, de måste nog sälja lite ATI och nVidia kort för att balansera upp förlusten på XGI och S3 korten

Jag vet inte men är du säker på att XGI och S3 går med förlust?
Även om de inte drar in lika stora vinster som ati och nvidia betyder det ju inte att xgi och s3 automatiskt går med förlust. Dessutom sprider man riskerna om någon utav märkerna "trampar i klaveret" samtidigt som man har större chans att hänga på tåget om någon av de mindre tillverkarna plötslogt gör ett inovativt kort som slår igenom. Visst om XGI och S3 går med brakförlust år efter år så kan man ju strunta i att sälja deras kretsar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Erhmm.. det där lät fel.. varken SAAB eller GM går med vinst... Bättre liknelse vorre snarare att Volvo spärr på Fords vinster

Ironi.

Tyckte det framgick med tanke på att jag på nästa rad skrev att de höll på att gå i konkurs.
(Jag kanske borde citerat mTin:s inlägg, men...)