Permalänk
Melding Plague

Snuskiga tangentbord

<font style="font-size: 10pt"><b>Snuskiga tangentbord</b></font> <small class="small">onsdag 18 januari av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
Enligt <a href="http://pcforalla.idg.se/ArticlePages/200601/18/20060118091910..." target="_blank">PC För Alla</a> så visar en ny undersökning att varje kvadratcentimeter på ett tangentbord innehåller 33 000 bakterier och 3 100 svampar. Detta kan jämföras med en toalettring som består av ungefär 125 bakterier på kvadratcentimeter. Enligt äldre liknande undersökningar är dock toalettringen den renaste ytan i hemmet, och telefonen den bakterierikaste.
<br />
<br /><i>The results were astonishing. In terms of bacteria per square inch, they found that the phone receiver was the filthiest - 25,000 (probably because many people can share the same phone). This was followed by the desktop at 21,000, the computer keyboard at 3,300 and the computer mouse at 1,700. The least contaminated surface was the toilet seat with only 49 bacteria per square inch - making it about 50 times cleaner than the desktop. Gerba says that, for bacteria, the "desk is really the laptop of luxury. They can feast all day from breakfast to lunch and even dinner."</i>
<br />
<br />Läs mer om den äldre undersökningen hos <a href="http://www.abc.net.au/science/k2/moments/s1143577.htm" target="_blank">ABC</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

uuuue ?

Visa signatur

Dator1: MOBO: asrock x570 taichi razer edition - CPU: Ryzen 5950x - GPU: Asrock 6900 XT Phantom Gaming - RAM: Corsair Vengeance LPX Black 64GB 3600 CL18 - PSU: Corsair RM1000x V3 1000W - Kylning: nzxt kraken x73 360mm AIO - Chassi: lian li pc-o11 XL.

Dator2: Asus bärbar med ryzen 4800h+rtx2060

Permalänk

bra att man blir härdad då

Permalänk
Medlem

haha om man går ifrån datorn utan att tvätta händerna så kan man ju skita i att tvätta händerna efter att man har suttit och krämat på dass

Visa signatur

Har sålt min speldator :)

Permalänk

haha det kanske är olika sorters bakterier på toan och på tangentbordet..
tror dom på toan är lite snuskigare

Permalänk
Medlem

Som kenta säger så är det väl skillnad på bakterierna

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kenta_ponta
haha det kanske är olika sorters bakterier på toan och på tangentbordet..
tror dom på toan är lite snuskigare

Det beror väl på om man tvättar händerna efter man vart på toa?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kenta_ponta
haha det kanske är olika sorters bakterier på toan och på tangentbordet..
tror dom på toan är lite snuskigare

Snuskigare? Någon fjortis "säd" efter någon porrfilm tycker då jag är värre

Permalänk
Medlem

Jaa ni.... människan lever så pass kliniskt rent nuförtiden ändå att dem blir sjuka av bara det. Immunförsvaret har ju inget att göra längre.. Men alla tvättar väl händerna innan man stoppar saker i munnen ändå får man hoppas.

Permalänk
Medlem

Detta är det absolut sista jag skriver innan detta tangentbord skall desinficeras!

Visa signatur

-\n-

Permalänk

leve imunförsvaret !

Permalänk
Medlem

fan, nu vill jag inte slicka på t-bordet längre
*ironi*

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Blir ju inte sjuk med smutsigt tangentbord som det är, ser ingen anledning att rengöra det bara för att man vet hur smutsigt det är.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem

å fy fan

Permalänk
Medlem

Har haft samma tangentbord sedan -94. Detta har härdat mitt immunförsvar till den grad att jag nu är i stort sätt odödlig

//j

Visa signatur

Senast redigerad av jezper, 3010-01-01 klockan 25:02

Permalänk

Ja ha då får man sanera tangentbordet då:)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mitt tangentbord är fyllt med smulor av Pringles, och om jag får för mig att pilla upp en och äta den så lär jag gå mot en säker död!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WreXlaM
Mitt tangentbord är fyllt med smulor av Pringles, och om jag får för mig att pilla upp en och äta den så lär jag gå mot en säker död!

Nu är ju just chips känt som ett bra desinfektionsmedel. Fetterna i chipsen tar död på det mesta i bakterieväg.

Visa signatur

-dool

Permalänk

Det går fint att köra de flesta tangentbord i diskmaskinen så länge man låter dom torka efteråt, kan vara värt att pröva när man ser tentaklerna som sticker ut från tangenbordet försöker sno ens jolt.

Visa signatur

3 Mos 11:10
Men allt i hav och floder som inte har fenor och fjäll — vare sig smådjur eller andra vattendjur — det skall gälla som något avskyvärt för er.

Permalänk
Medlem

"the computer keyboard at 3,300" eller 33000 ? .. får hoppas det bara är 3.300 .. då är det ju ingen fara .. har mjölk i kylen som har säkert dubbelt så mkt bakterier i sig ..

Permalänk

mjölk kan nog ha sina bakterier ja .. kanske 10^5 cfu/ml ..

Visa signatur

Core2duo 5500 - 2gig - 160 gig - radeon x1400

Permalänk

visste redan det, stod i Komputer för alla (fd. namn på PC för alla) för över 1 år typ...

Citat:

"Ditt tangentbord, din mus och din telefon är rena rama paradiset för allköns bakterier.
I genomsnitt finns det 25127 mikrober per kvadratcentimeter på dem. På en toasits finns
det 49 mikrober på samma yta. Det är universitetet i Arizona som har avslöjat hur snuskig
datorn egentligen är. Den enorma mängden bakterier antas bero på att många äter framför
datorn och att toaletter rengörs betydligt oftare än ditt skrivbord."

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk

Fan sitter här med godis och ett tbord från tidigt 80-tal. Aja det har inte dödat mig ännu iaf.

Permalänk
Avstängd

3300 är det. Inte 33000.
Ja, fortfarande inga creds till swecs nyheter.
(fast ni har blivit bättre på mängden nyheter.)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
3300 är det. Inte 33000.
Ja, fortfarande inga creds till swecs nyheter.
(fast ni har blivit bättre på mängden nyheter.)

Fast det är 3300 per kvadrattum. dvs ännu mindre per kvadratcentimeter.
ca 600 per kvadratcentimeter.. om jag inte räknar tokigt. Är lite trött. =D

Permalänk

"bakterierikaste"
Här hittar vi på egna ord eftersom eller?

Visa signatur

Hellre dö än fega.

Permalänk
Medlem

är så mkt snus under tangenterna på mitt tbord så bakterierna klarar inte av att leva där nere, eller så blir dom muterade och äter upp mig snart

Visa signatur

Gam dator: Rampage 3 Extrem, 6x4GB Ram lägsta hastighet på minnet är 1600mhz Högsta G.skill ripjaws 2133mhz + ramkylare, Processor(ER) 6Core12Trådig Xeon x5660 Men eftersom jag haft så jädra ont i ryggen har jag bara kommit till att ta ut gamla processorn den nya ligger ihopklistrad i ett brev en x5670(Kan vara 75) Iaf många multipliers högre. Ljudkort Asus Z. Några normala diskar + 2ssd Intel 730 mm. Gfx Asus matrix platinum 290x. Corsair hx650 ca 3 år gammalt. Fractal design R4 window. Skärm phillips brilliance 29" 2560x1080p Finfin skärm :)

Permalänk
Medlem

redaktörernas illustra svenska går igen.

Visa signatur

Varför får inte rika bli rikare? Varför är det så farligt att va rasist? Vad är vitsen med att ha minst en särskrivning per mening? Hur kan man med att ge sig själv ett oseriöst intryck genom att skriva dåligt? 100% av alla mac-ägare kan inte ha fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av appoc2013
visste redan det, stod i Komputer för alla (fd. namn på PC för alla) för över 1 år typ...

Nu är du väl ändå och cyklar lite? Min första PC För Alla tidning som jag har är nr1 1998. Den innehåller även tidningen Attack Games. Tidningen är för övrigt inte ett dugg sliten Kul att läsa om dator på 266MHz En PII 233MHz med 32MB SDRAM, 4GB HDD och lite annat kostade 15495:- hos DATA Centrum förövrigt. Värsting låg på runt 300MHz såg det ut som...

Permalänk

Enligt Mythbusters så är toaringen den renaste platsen i toan