Seagate lanserar 160GB 2.5" hårddisk

Permalänk
Melding Plague

Seagate lanserar 160GB 2.5" hårddisk

<font style="font-size: 10pt"><b>Seagate lanserar 160GB 2.5" hårddisk </b></font> <small class="small">onsdag 18 januari av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
Seagate har lanserat en ny serie Momentus-hårddiskar för bärbara datorer, skriver <a href="http://www.extremetech.com/article2/0,1558,1911910,00.asp?kc=..." target="_blank">Extreme Tech</a>. Momentus 5400.3 som serien heter är SATA-baserade och som namnet antyder är det en 5400RPM disk. <br /><br /><i>”The new drives will range in capacity from 80 to the 160-Gbyte capacity, using the early SATA-150 version of the Serial ATA specification. According to Gartner, the SATA notebook transition will be slow, but steady: 12 percent of notebooks used the technology 2005, compared to 29 percent in 2006. In 2007, however, about 83 percent should have completed the shift. Early adopters interested in performance, not battery life, will make the SATA transition first, Clark said.”</i><br />

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

160 är ju fasen mycket i en laptop spec dom som kan ha 2 st 2,5 tumare

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Avstängd

sen finns det väl redan 7200rpm hårddiskar för laptops varför inte ha en sån. ja menar, varför ha mycket hårddisk uttrymme på en laptop? finns ju folk som kollar semesterfilmer på tåget men ändå

Permalänk
Medlem

Momentus har dessutom sin arm vinkelrät, vilket gör att hårddiskarna kommer bli bra
mycket större än vad dom är idag. Detta finns att läsa på @ idg.se

Permalänk
Medlem

Tycker att HD till bärbara är redan dyra och den här kommer inte att vara billigare för det. Dags att pressa ner priset och framförallt få in mer 7200rpm.
Angå. kapaciteten så är det kul för många väljer att ha en bärbar dator som primär dator hemma och det är väl ingen nackdel att ha mer i lagrings kapacitet.

Permalänk
Medlem

Vadå onödigt?.

Det är ju det man vill ha på en bärbar , mycket plats! Tom viktigare än PC. Laptop kan du ju använda överallt, se film u name it, så mycket skönare än en jävla PC, just därför är det så jäkla viktigt med plats i en laptop för många. Dum kommentar.

Visa signatur

AM2+ Gigabyte DS3 780 - AM2 5200+ X2 2.7 GHZ - 4096 MB DDR2 PC6400

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
The new drives will range in capacity from 80 to the 160-Gbyte capacity, using the early SATA-150 version of the Serial ATA specification. According to Gartner, the SATA notebook transition will be slow, but steady: 12 percent of notebooks used the technology 2005, compared to 29 percent in 2006. In 2007, however, about 83 percent should have completed the shift. Early adopters interested in performance, not battery life, will make the SATA transition first, Clark said

Det har jag bara så svårt att förstå. De kommer inte tjäna ett skvatt på att byta till SATA och "early adopters" som bara bryr sig om prestanda borde inte bry sig om SATA för prestandans skull.

Och drar SATA diskar mer ström? Visste jag inte men lär väl inte vara någon större skillnad. Men om det nu är det varför byta till SATA alls?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AzII
Momentus har dessutom sin arm vinkelrät, vilket gör att hårddiskarna kommer bli bra
mycket större än vad dom är idag. Detta finns att läsa på @ idg.se

Gah vad jag fick tänka länge när jag läste det där. Vinkelrät? Hur får armen plats om den är vinkelrät och hur ger det mer prestanda?

Men sen läste jag på en annan sida att det är perpendikulär lagring det rör sig om. Najs, men det är ju inte direkt så stor skillnad som hypen ville visa (inte för att jag är förvånad, men hade varigt trevligt med 800 gb i bärbara och 5 terabyte i stationära ).

Permalänk

Det absolut sista jag vill ha på en laptop är 7200... ja använder inte så konstigt min dator på ,flyg tåg, med mera ställen utan ström.. och jag vill inte ha en hårdisk som slukar upp batteriern på en kvart.. utrymme däremot. det behövs.. man vill ju kunna ta med sej filmer, spara sina filmer och bilder under resan..

oredigerade bilder och filmer tar mycket plats.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av millepromille
Det absolut sista jag vill ha på en laptop är 7200... ja använder inte så konstigt min dator på ,flyg tåg, med mera ställen utan ström.. och jag vill inte ha en hårdisk som slukar upp batteriern på en kvart.. utrymme däremot. det behövs.. man vill ju kunna ta med sej filmer, spara sina filmer och bilder under resan..

Precis. man vill ju ha strömsnåla, tysta hårddiskar i en laptop. Det här är ju kanon, särskilt om man vill ha en 2.5" hdd i sin vanliga dator, för tystnadens skull. Men dyr lär den bli.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Det har jag bara så svårt att förstå. De kommer inte tjäna ett skvatt på att byta till SATA och "early adopters" som bara bryr sig om prestanda borde inte bry sig om SATA för prestandans skull.

Och drar SATA diskar mer ström? Visste jag inte men lär väl inte vara någon större skillnad. Men om det nu är det varför byta till SATA alls?

Gah vad jag fick tänka länge när jag läste det där. Vinkelrät? Hur får armen plats om den är vinkelrät och hur ger det mer prestanda?

Men sen läste jag på en annan sida att det är perpendikulär lagring det rör sig om. Najs, men det är ju inte direkt så stor skillnad som hypen ville visa (inte för att jag är förvånad, men hade varigt trevligt med 800 gb i bärbara och 5 terabyte i stationära ).

Just perpendikulär är vinkelrät.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AzII
Just perpendikulär är vinkelrät.

Mjo, men armen är ju inte vinkelrät

Permalänk

Visst är det bra om man får in så mycket som möjligt på datorn. En extern disk funkar ju inte särskilt bra, då de flesta kräver extra strömförsörjning. Och de som inte klarar det brukar vara oerhört dyra (och då ändå vara 2,5-tumsdiskar).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!