Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Det är ju en aspekt ja, att det mjukar upp massan inför starkare kontroll senare. Det jag bara inte gillar är de bitvis rena påhittade sakerna vad som kommer att hända när det först används. Det känns mer som ett problem för vad vi vill och inte vill. Jag riktar in mig på själva tekniken.

Btw om alla är så rädda för trusted computing så antar jag ni inte köper datorer med det TPM krets i? IBM (nu lenovo) thinkpad har haft det längre, bl.a. finns ju den populära x41:an. Dell latitude Dx10 serien har ju TPM 1.1 i sig (och några fler dell bärbara). Jag ska hämta ut min d810 om någon dag (hoppas jag) och är inte rädd för det.

Jag har själv en Thinkpad X31 och är medveten om att den har TPM-grejjor (går ju iofs bra att stänga av i nuläget eftersom ingenting kräver den funktionaliteten). Jag är dock livrädd för vad som kommer hända när jättarna börjar utnyttja "TC".
"TC" i kombination med fram-lobby:ande av några ytterligare lagar så behöver de inte utvecklas utan kan bara håva in stålarna samtidigt som användarna får ut mindre och mindre nytta...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

STÖDJA tekniken, inte KRÄVA. Läs gärna.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Trusted Computing eller inte såelar ju ingen roll sålänge man bor i EU då de har fått igenom den nya lagen att all infomation alltså all telefon,data och bildinformation ska sparas. Så säger du till en polare att du har tankat ner den nyaste filmen och att de hittat dig på en torrent sida så kan de koppla ihop det helt lagligt. Alltså att avlyssna det du säger och skrive rblir nu lagligt och allt det pågrund av Tomas Bodström.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem

Följande exempel är ett tungt ämne på den övre skalan men används ofta av Liberterianer för att beskriva såna här situationer.

Om judarna i tyskland på 30talet hade sagt ifrån bestämt, redan när alla rasistiska skämt dök upp så hade med stor sannolikhet aldrig förintelsen ägt rum.

Hitler var tålmodig och tog ett steg i taget med att få dom till något annat en tyskar. Han till och med lyckades markera dom fysiskt med Davidsstjärnan. Men vissa judar ska ha sagt att de inte hade något emot att bära en symbol som man skall vara stolt över (Många judar fattade dock vad detta innebar och flydde vid det här laget). Till slut hade han jämnställdt judarna med råttor och då reagerade ingen när de lastades som avfall på tåg till kända orter i Polen för "hantering".

Om han börjat krossa deras butiker och försökte lasta upp dom på tåg innan han gjort denna upptrappning hade inte varit möjligt.

Finns många i psykologin som bevisat hur lätt det är att manipulera på det sätt som Hitler gjorde. Och han har haft många copycats i politiken och affärslivet (varför tror ni skådisarna har på sig vita rockar i reklamfilmer för hygienart?) sedan dess.

Und danke Herr Thomas "Gestapo tactics Sturmfürher" Bodstrüm für Sein ein Feind zur Demokratie. Auch Dank Sie für den ganzen sehr feinen Terror, den Ihr verbreiten und für ganzes cracy Material sein weitere Sie!

Pardon my german...

www.adbusters.org

Permalänk
Medlem

Nej, enligt direktivet kommer man endast få lagra vilken typ av data det handlar om, man får alltså inte lagra själva innehållet. De får alltså inte logga vad du skriver när du chattar, men de får logga _att_ du har chattat och hur du anslöt dig för att göra det, eventuellt även vem du chattat med (osäker på det).

Om man har hårdvara med stöd för Trusted Computing, kan man välja att inte aktivera det när programvara vill använda det? Jag har fått uppfattningen att man om man till exempel har hårdvara med stöd för TC installerar Windows Vista automatiskt kommer låta program som vill ha stöd för TC använda hårdvarans funktioner för det utan att jag får välja om jag får det eller ej. Jag har dock inte läst på så mycket och Vista är inte färdigutvecklat, så jag kan mycket väl ha fel.

Visa signatur

Opteron 146 2000 MHz @ 2400 MHz, ASRock 939Dual, 4*512 MiB Corsair Value PC3200 @ 200 MHz, Leadtek GeForce 6800LE @ 395/725 MHz 16,1/6, 1*Samsung F1 1TB, 2*Samsung P120 250 GB, M-Audio Audiophile 2496

Permalänk
Medlem

Tagga ner

Tyck vad ni vill om politiska beslut, men Hitler - Bodström parallellen ger mig dålig smak i munnen.
Dom liknelserna kanske ni ska spara till ett lite mer motiverat tillfälle.

Visa signatur

hmi

Permalänk
Medlem

Re: Tagga ner

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hmi
Tyck vad ni vill om politiska beslut, men Hitler - Bodström parallellen ger mig dålig smak i munnen.
Dom liknelserna kanske ni ska spara till ett lite mer motiverat tillfälle.

Den är inte alls speciellt långsökt. Första steget är "hårdare tag" där man bortser från mänskliga rättigheter och juridiska förordningar för att "stoppa terrorister". Det ser vi nu.
Sen kommer det komma speciella lagar för muslimer och till slut kan man börja värma upp ugnarna.
Så fort man börjar rucka på demokratins grundvalar så är det väldigt lätt att allt går åt helvete, varesig det är intentionen från början eller inte.

Permalänk
Medlem

Vacket Grabben

Och bilen går bra ?

Visa signatur

hmi

Permalänk

ok om jag fattat rätt koomande Cpuér Win Vista
så länge man kör "legala" saker i en så dator så händer ingetmen "olagliga" DVD SPEL XVID då händer det en del trista saker???

2 eller är det så otäckt att ryska maffian CIA FBI MS kan kolla vad du har i din datro utan att det är intrång???

i så fall köper jag det värtsta innan detta implementeras samt använder WIN XP så länge det går

sedan skiter jag i "framtidens datorer"

har jag fattat rätt??????

eller så avtår man från datorer helt å hållet vad kan dom då göra installera kamoeror i lägenheten joo tjena då flöyger dom ut med huvvet före med kamerorna nånsants där solen inte lyser:D

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Confusion
Skitsnack. NX är en väldigt gammal teknik som enbart innebär att man kan säga åt systemet att inte exekvera i data-segmentet av minnet, vilket gör att man lättare kan upptäcka buggar, minskar risken att någon lyckas utnyttja ett säkerhetshål och innebär i grunden mest ett hjälpmedel till stabilare dator.

Det har inget med TCPA, virusskydd eller dyl. att göra som jag sett påstås på vissa ställen.

Skitsnack.

Jag antar att det är så ni i er familj presenterar er, så jag försöker med det jag med. Tack för sällskapet. Du inbillar dig att bara för att en teknik är "gammal" är det inte en del i TCPA 's platform? Snälla nån, det skulle glädja tillverkarna, eftersom inte nånting de vill stoppa in i sig är "nya" saker, och därför inte kan vara nånting att bry sig om.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Jag har själv en socket 939 dator nu och har köpt upp like res.. delar som ska klara sig i många år och jag spelar bara pes 4 och ser film och tv på min dator nu(har helt slutat att spela nätspel för att slippa uppgradera hela tiden) så det blir ingen m2 för mig , så för min del kan dom ta både Tc och drm m.m och stoppa upp i aslet med sig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Skitsnack.

Jag antar att det är så ni i er familj presenterar er, så jag försöker med det jag med. Tack för sällskapet. Du inbillar dig att bara för att en teknik är "gammal" är det inte en del i TCPA 's platform? Snälla nån, det skulle glädja tillverkarna, eftersom inte nånting de vill stoppa in i sig är "nya" saker, och därför inte kan vara nånting att bry sig om.

B!

Nej, jag inbillar mig inte att TCPA enbart består av nya tekniker men kan du vänligen peka ut var i TCPA-specifikationerna där det står att man behöver ha NX-stöd i hårdvaran?
Här har du länk till specifikationerna: https://www.trustedcomputinggroup.org/specs/
Posta länk till rätt dokument, sidnummer och rad.

Permalänk
Medlem

iofs så klarar man sig långt på en A64 dualcore på runt 2,4ghz så att :), även mindre för den som kanske inte är en hardcore gamer eller kör en massa grafik

Permalänk

lösning köp det värsta innan skiten slår till sedan så lirar du ja vad som helst o skiter i allt det senadste då det tenderar innehålla o bli skit slutändan inte alltför mycket "det senaste" har funkat alltför felfritt

så köp en värsting dator innan M2 med allt det innebär tar över så slipper ni skiten enkelt eller hur

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem

1. Vad gör TC som är så läskigt?
2. Slipper man det om man
a) Kör på en äldre processor (typ socket 939 4200+, tänkte köpa den snart)?
b) Kör på en äldre version av Windows (XP gammalt nog?)
c) Nåt annat?

Permalänk
Discokungen

2. b)

Har hört att det ska gå att inaktivera på Vista också. Tror inte Vista kommer bli så dåligt ändå

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

källa: The Inquirer

Yea right...

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0