Permalänk
Melding Plague

Socket AM2 i april

<font style="font-size: 10pt"><b>Socket AM2 i april</b></font> <small class="small">torsdag 19 januari av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
Det har varit ganska tyst om Socket AM2 (tidigare känd som Socket M2, AMD:s nya socket). Vilka processorer som kommer att lanseras tillsammans med den nya sockeln <a href="http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=536127" target="_blank">har länge varit känt</a> men mer information än så har inte dykt upp.<br /><br />Nu har i alla fall VR-Zone tagit reda på att lanseringsdatumet för den nya sockeln är i april. Detta är lite mer specifikt än "andra kvartalet" som tidigare varit känd information. Förhoppningsvis dyker det upp mer information om processorerna och sockeln snart då det fortfarande finns många frågetecken, exempelvis om stödet för Presidio, AMD:s trusted computing-teknik.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Yay. men palla TCT, men april har inte vart nytt precis... vetat de sen i julas typ. väntar med ny pc tills april då da.

Permalänk
Medlem

Frågetäcken?

Visa signatur

MSI K9N SLI Platinum - A64 X2 5600+ @ 3 GHz - 4GB Corsair XMS2-6400 4-4-4-12 - MSI GeForce 8800GTS 320MB OC - Aspire 520W

Permalänk
Medlem

Nej tack, får vara hur mycket prestanda ökning som helst, kommer aldrig köpa sånt skit som innehåller TC

Permalänk

tct??+

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Nej tack, får vara hur mycket prestanda ökning som helst, kommer aldrig köpa sånt skit som innehåller TC

Kunde inte ha sagt det bättre själv!

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

va innebär trusten computing?

Visa signatur

:)

Permalänk
Avstängd

Det innebär ingenting om du inte vill att det ska.
Synd bara att folk är efterblivna och tror att dom måste ha det aktiverat...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Det innebär ingenting om du inte vill att det ska.
Synd bara att folk är efterblivna och tror att dom måste ha det akriverat...

...äntligen någon som fattar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alving
Frågetäcken?

Haha, vi skickar in Björn till en svenskalärare

Permalänk
Medlem

men för helvete boris! kom men ett bra svar.. det va inte det jag undrade. jag ställer frågan så din hjärna kanske kanske fattar lite mera vad jag vill veta: vad innebär det med trusted computing om man har det aktiverat?

Visa signatur

:)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryderman
men för helvete boris! kom men ett bra svar.. det va inte det jag undrade. jag ställer frågan så din hjärna kanske kanske fattar lite mera vad jag vill veta: vad innebär det med trusted computing om man har det aktiverat?

Ja, vara otrevlig hjälper säkert.
Har man det aktiverat så kan du bara köra program och filer som godkännts av ett speciellt råd. Med andra ord så får dom kontrollen över din dator... Finns massor av det på internet. Krävs mycket för att förklara... Kolla google kanske?

Permalänk
Medlem

denna gången kom du iaf med ett bra svar... varför ber alla att köra google för? inte mkt nytta med ett forum då

Visa signatur

:)

Permalänk
Avstängd

Sluta vara så odräglig.
Men vi kan inte sitta och skriva i timmar för att förklara det som redan finns information om över hela internet.
Om du inte trivs behöver du inte använda forum.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Varför får inte rika bli rikare? Varför är det så farligt att va rasist? Vad är vitsen med att ha minst en särskrivning per mening? Hur kan man med att ge sig själv ett oseriöst intryck genom att skriva dåligt? 100% av alla mac-ägare kan inte ha fel.

Permalänk

jo

Men de lär ju gå att komma rundt på något sett =oP kanske... o om vi dissar o sprider runt att a2 kommer vara skit o ingen köper de så lär de ändra på den saken... PUCKOS AMD

Permalänk
Medlem

Den har jag väntat på ett bra tag nu. Hamnar på mitt skrivbort direkt.

Permalänk
Discokungen

AMD har ju en del att förlora om de inte hade integrerat Trused Computing. OEM-försäljare som HP och liknande företag hade inte uppskattat det direkt.

Nackdelen med att inaktivera TC är ju att man inte kan köra skyddat material på sin dator. Fördelen är att ingen bestämmer vad du får köra (vilket igentligen är oundvikligt pga nackdelen).

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Re: jo

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tottonia Thyrith
Men de lär ju gå att komma rundt på något sett =oP kanske... o om vi dissar o sprider runt att a2 kommer vara skit o ingen köper de så lär de ändra på den saken... PUCKOS AMD

Ja, man väljer bara att inte aktivera det.

Permalänk

Re: Re: jo

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeebZ
Ja, man väljer bara att inte aktivera det.

Men då lär inte vissa typer av program fungera.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: jo

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DiAMONDBlacK
Men då lär inte vissa typer av program fungera.

Det är iaf fortfarande bättre än att sitta på en cpu som inte har någon chans alls. Man kanske köra avaktiverat bäst fan man vill. Men skulle de behövas har man möjligheten att aktivera det. Alltså bättre att ha det integrerat än inte. Men man lär ju köra det avstängt

Permalänk
Medlem

det är skönt att höra att ingen här har kommit på tanken att man faktiskt kan betala för de tjänster och program man använder.

Nej alla klagar på TC, men den största anledningen till att alla klagar är ändå att de inte vill köpa programen själva.

länge leve den snåla piraten!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mortuuz
det är skönt att höra att ingen här har kommit på tanken att man faktiskt kan betala för de tjänster och program man använder.

Nej alla klagar på TC, men den största anledningen till att alla klagar är ändå att de inte vill köpa programen själva.

länge leve den snåla piraten!!

Du tänker visst inte på dom som faktiskt använder gratis alternativen, tex open office, linux och dylikt.
Kul om deras nyinköpta dator vägrar starta dom programmen bara för att någon (*host* microsoft *host*) inte tycker att man kan lita på dom.

Idag finns det många open-source alternativ men iom TC kommer stödet hos dessa att minskas.
Jag tvivlar på att datorer från tex HP eller Dell kommer ha möjlighet att avaktivera TC.

Edit:
Den har varit uppe tidigare men jag tycker folk borde se den här filmen...förklarar ganska mycket om idén bakom TC
http://www.lafkon.net/tc/

Visa signatur

"Get your facts first, and then you can distort them as much as you please." - Mark Twain
På internet kommunicerar vi huvudsakligen i textform, så skriver du som en idiot kommer du således att uppfattas som en idiot.

Permalänk

Qwarkman: Köper man en dator från HP eller Dell, så tänker man nog inte köra något annat än windows ändå.
Jag tror inte alls att TC kommer få utestänga andra operativsystem än windows för konkurrenslagarna.
Ang stödet för Linux så tror jag snarare den kommer öka, då helt plötsligt windows och windowsapplikationer för ungdomar kommer att kosta pengar. Så jag tror snarare att detta är bra för Linux.

Ang moderkortet så är det inte så mycket nytt så man skulle byta, men det är att de släpper ett nytt.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Med TC på:

- Kommer det vara möjligt att programmera och köra egna program?
- Kommer det vara möjligt att köpa program och köra dem fast de inte är registrerade av TC?
- Kommer man kunna spela med TC mot något utan TC?
- Kommer (till exempel) msn funka mellan icke-TC och TC?

Frågor jag undrat över länge.. Svårt att hitta säkra svar i klartext någonstans.

Permalänk

Fördelen är ju att man slipper virus, spionprogram och annan skit. Så länge funktionen går att stänga av så ser jag inga problem.

Visa signatur

Athlon64 X2 "Toledo" 4400+, DFI LanParty Nforce4 SLI-DR, 1024MB OCZ PC3200 Gold Voltage eXtreme @ 250 1,5-2-2-8, ATI Radeon X850XT Platinum Edition, Western Digital Raptor 36GB (REV2), 2 * Western Digital Caviar 200GB SATA

Permalänk

Vet någon om XPkommer att få krav på TC? Kommer Vista att ha krav på att det är aktiverat?

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MoNsT€R
Fördelen är ju att man slipper virus, spionprogram och annan skit. Så länge funktionen går att stänga av så ser jag inga problem.

Men då fungerar ju inget utom det som är godkänt. Alltså kommer det vara avstängt för all framtid hos mig

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freezer007
Med TC på:

- Kommer det vara möjligt att programmera och köra egna program?
- Kommer det vara möjligt att köpa program och köra dem fast de inte är registrerade av TC?
- Kommer man kunna spela med TC mot något utan TC?
- Kommer (till exempel) msn funka mellan icke-TC och TC?

Frågor jag undrat över länge.. Svårt att hitta säkra svar i klartext någonstans.

För det första så är det Palladium, Microsofts nya skyddsteknik, och inte TC-chippen som kommer att kontrollera vad du gör. För det andra så vet ingen hur utbrett stödet för Palladium kommer vara, antagligen inte ens Microsoft. De vill antagligen låsa in människor till deras plattform så mycket det går, men det är svårt att veta hur långt de kan gå innan omvärlden reagerar. Sidor som www.againsttcpa.com är jävligt dåliga på att tala om hur det ligger till, men de har iaf skrämt upp alla datornördar så pass mycket Microsoft möter mostånd.

Personligen tycker jag att det är sjukt att vi låter ETT enda företag ansvara för en av de viktigaste delarna av våran infrastruktur till ett enda företag och att vi låser oss till deras stänga standarder. Skulle vi låta Volvo ansvara för alla vägar i landet, och dessutom låta dem bygga dem så att bara Volvobilar kunde använda dem? Skulle vi låta Ericsson bygga upp ett mobiltelefonnät som bara deras telefoner kunde använda? Givetvis inte, alla förstår att det skulle sätta konkurrensen ur spel, och att detta företag skulle få en utpressarposition: gör som vi säger eller så drar vi ut sladden. När det kommer till datorer så bryr sig ingen, trots att stora delar av våran samhällsapparat bygger på stängda filformat från ett och samma företag. Med Palladium kommer det här bli ännu värre, eftersom tekniken säkert kommer att användas för att göra transaktioner över internet. Inte en massa krångel med identiter längre, Palladium talar snällt om vem du är och hur mycket pengar du har. Detta kommer säkert också att kontrolleras av MS.
Problemet är att politikerna som bestämmer över IT-området inte kan ett skit om det. När var senaste gången man hörde ett väl genomtänkt förslag om IT från en politiker? Trots att det tar en allt större roll i människors liv så är det ett lågprioriterat område för de flesta politiker. Nånting måste göras snart, och inte bara i Sverige utan också i EU. Jag säger inte att man nödvändigtvis måste kasta ut Windows överallt, men det offentliga bör byta till öppna format. Det är bara att ställa ett ultimatum till Microsoft: fixa stöd för OASIS i Office eller så dumpar vi er. SVT tex bör sluta att distribuera sina program i stängda format(Real och Windows Media) och istället använda tex MPEG4(eller helst Ogg Theora).
Det här är nånting som alla borde bry sig om, men de flesta verkar vara nöjda med att vara beroende av MS.

Permalänk
Avstängd

Fast det är ju knappastpolitikernas fel att endast ett företag existerar egentligen. Så länge det inte finns mer än ett, max två, vettiga OS att välja mellan så kan nog politikerna hålla sig lugna. Jag är själv personligen nöjd med MS och deras produkter. Idag finns det väldigt lite som Windows med medföljande program inte klarar av på ett eller annat vis. Men jag är inte heller nöjd med Palladium. Frågan är väl exakt hur effektivt det kommer att bli. Mig veterligen finns det ännu inga exakta tester på det?