Överproduktion av LCD-skärmar kan leda till sänkta priser

Permalänk
Melding Plague

Överproduktion av LCD-skärmar kan leda till sänkta priser

<font style="font-size: 10pt"><b>Överproduktion av LCD-skärmar kan leda till sänkta priser</b></font> <small class="small">torsdag 19 januari av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
Alla de stora tillverkarna av LCD-paneler har skruvat upp sin tillverkning, skriver <a href="http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=321 " target="_blank">Daily Tech</a>. Men enligt en analys kan det tillverkas så mycket som 15% fler skärmar än vad marknaden kräver, vilket kan leda till ännu fler prissänkningar av LCD-skärmar under 2006.
<br />
<br /><i>”With more than enough panels to go around, expect to see even deeper price drops this year as LCDs continue their reign as the de facto standard in displays. 2006 is already looking to be a buyer's market for new displays. ”</i>
<br />

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Trevligt! Kul att alla kan ha råd att köpa en TFT istället för CRT.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Bra... hoppas priserna på LG L1980Q och ViewSonic VP2030B går ner då... de är överprisade till max

Permalänk
Medlem

antagligen är det de vanliga storlekarna som är en överproduktion på, 17 och 19... så man bör nog inte vänta sej att Dells 24' ska sjunka i pris något dramatiskt

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

grymt, min 19" TFT med 25ms åker ut genom fönstret snart med andra ord

Permalänk
Medlem

Palla TFT...

*väntar på bråk*

Visa signatur

heh..

Permalänk
Medlem

Har alltid hållit fast vid CRT, tycker det varit bäst kvalitet på bilden. Men antar att det är dax att skaffa sig en TFT nu....

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem

"Spara 25% på Dell 2005 FPW"
"Köp 1 st Dell 1905FP och 2405 FPW och få den 2:a med 40% rabatt"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EpaUlle
grymt, min 19" TFT med 25ms åker ut genom fönstret snart med andra ord

Samma här (17"). Funderar dock på en widescreen så jag hoppas på en prissänkning för widescreen-skärmar också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
"Spara 25% på Dell 2005 FPW"
"Köp 1 st Dell 1905FP och 2405 FPW och få den 2:a med 40% rabatt"

Vill inte ha Dell, får ont i ögonen av deras TFT.

Permalänk

Total_Cu, håller med dig på den punkten. Har för tillfället 2x Samsung Syncmaster 172N men hade tidigare hemma en Dell 17" också, den hade konstiga färger och var riktigt jobbig att surfa med. Mina Samsungs däremot är grymt sköna, även om responsen är sämst (25ms)... funkar bra i BF2 dock, men inte NFS:MW.

Permalänk
Medlem

dool håller med dig. bästa kvaliten på crt men för det så kan man ju ha en tft bredvid för att koda mm

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dool
Har alltid hållit fast vid CRT, tycker det varit bäst kvalitet på bilden. Men antar att det är dax att skaffa sig en TFT nu....

CRT har bätre bild än, bytte själv från 21" underbar CRT till 21"Wide Huvudvärk TFT.. men det är inte så jäkla farligt, dock spelen blir aldrig det samma

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XperienZe
Total_Cu, håller med dig på den punkten. Har för tillfället 2x Samsung Syncmaster 172N men hade tidigare hemma en Dell 17" också, den hade konstiga färger och var riktigt jobbig att surfa med. Mina Samsungs däremot är grymt sköna, även om responsen är sämst (25ms)... funkar bra i BF2 dock, men inte NFS:MW.

vad för märke en skräm har spelan ingen roll, lika lite som att säga att din renault från 82 sög medans din nya volvo V40 är en jävligt bra bil, därför ska du aldrig mer köpa renault men volvo är alltid bra!

Permalänk
Medlem

För de som håller kvar i sina CRTs än så tycker jag nästan (beror ju på hur sliten CRT skärmen är) att det är värt att vänta till åtminstone LED TFTs eller om man har tålamod: SED

Kör på CRT för tillfället men funderar att byta till en 24" TFT widescreen. Bara det att den ska hålla i många år och om det kommer LED TFTs och SED TFTs som piskar dagens TFT skärmar med hästlängder är det inte så kul när man bytt från en CRT och sen byter alla andra till bra nya TFTer medans man sitter där med en svindyr gammal TFT. Känns som den tappat värde då. Annars så håller ju skärmar sig bra mycket bättre mot tiden än andra datordelar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pazu
vad för märke en skräm har spelan ingen roll, lika lite som att säga att din renault från 82 sög medans din nya volvo V40 är en jävligt bra bil, därför ska du aldrig mer köpa renault men volvo är alltid bra!

Hehe, så sant så. Så resonerar alldeles för många på detta forum.

Husomhelst, TFT-skärmar är alldeles för överpriserade just nu för att det ska vara värt att byta ut sin gamla CRT. Det är först när TFT-widescreen-skärmana blir billigare som det motiverar ett byte enligt mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EpaUlle
grymt, min 19" TFT med 25ms åker ut genom fönstret snart med andra ord

ring mig nån minut innan du kastar ut den så jag kan ta emot... slipper jag köpa en skärm..

hinner jag inte i tid o fånga den så antar jag att det är dags att köpa tft.

eller va det fler som skulle kasta ut ?

Visa signatur

....ursäktar om jag svär mycket...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Total_Cu
Vill inte ha Dell, får ont i ögonen av deras TFT.

Har också flera Dell TFT på jobbet som är minst sagt märkliga. Dells laptops har också riktigt usla skärmar i vissa fall, min (nästan nya) jobbdator är en av dem.

Permalänk
Medlem

Själv har man just beställt en ny 20" tft som kommer imorgon eller på måndag...
Typiskt att jag inte kunde väntat tills denna nyhet kom så kunde jag kanske fått den lite billigare...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av deru
Palla TFT...

*väntar på bråk*

Spelar man så är CRT absolut bäst men om man ska läsa något så är CRT faktiskt ett rent helvete

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
CRT har bätre bild än, bytte själv från 21" underbar CRT till 21"Wide Huvudvärk TFT.. men det är inte så jäkla farligt, dock spelen blir aldrig det samma

Jag som får huvudvärk av att läsa på min CRT istället för TFT. Båda är DVI-matade och körs som utökat skrivbord. Använder CRTn till att spela och TFTn till att surfa. Perfekt kompromiss

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberhof[/i]
Själv har man just beställt en ny 20" tft som kommer imorgon eller på måndag...
Typiskt att jag inte kunde väntat tills denna nyhet kom så kunde jag kanske fått den lite billigare...

Vad är det för skärm du beställt?

Har en likadan Eizo som du förresten, vit Perfekt bild med DVI! Älskar den

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

Jasså är Dells skärmar skit helt plötskligt? Undra hur det låter när jag avslöjar att alla dellskärmar jag öppnat har i själva verket varit Samsung...

Jag har en Hyundai L90D+ som jag är helnöjd med. Att CRT ger bättre bild än TFT, ja det kan man ju tycka om man vill, men sist jag kollade så var det inte direkt i samma prisklass... Köp en 17" TFT för ~2500 och försök sen hitta en motsvarande CRT för samma pengar där du kan få en bra skarp bild... Har man en CRT för 10k+ så finns det inte mycket en TFT kan komma med, men jag vill nog inte gå med på att det i regel skulle vara så att CRT har bättre bild än TFT.

Att TFT inte är bra för spel håller jag inte heller riktigt med om. Jag kan tänka mig att det kan vara skillnad om man spelar FPS-spel, men det är ju långt ifrån alla spel. Själv spelar jag endå mycket (för mycket) och jag tycker min TFT är helt underbar, både i Counter-Strike, World of Warcraft och Warcraft 3 vilka är de spel jag spelar.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Efter jag vågade köpa en 32" LCD skärm(Philips)HD READY med dvi ingång .så iaf var d värt 22tusen med försäkring. den har oxå 6ms=) och otroligt bra bild. man kan använda den till all som TV,tv-spel, och som skärm såklart

så ni som tycker om stort ,stor bild satsa på en 32,40 tum LCD d är värt d=)

Visa signatur

DANNE_MK

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Jasså är Dells skärmar skit helt plötskligt? Undra hur det låter när jag avslöjar att alla dellskärmar jag öppnat har i själva verket varit Samsung...

Hehe nu blev Dells skärmar helt plötsligt kanonbra ju

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Jasså är Dells skärmar skit helt plötskligt? Undra hur det låter när jag avslöjar att alla dellskärmar jag öppnat har i själva verket varit Samsung...

Samsung, LG och någon mer gör Dells skärmar : )

Man kan ju även undra varför så många har 2405FPW om de nu är så dåliga

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Man kan ju även undra varför så många har 2405FPW om de nu är så dåliga

Därför att de är billiga?

Är mer än bara panelen som spelar roll. Backlighten verkar inte vara så bra på 2405FPW samt att den har en 3-4 ms fördröjning plus att den verkar ha (gah, flömt namnet, någonting med "over" och är där för att förminska responstiden. Men i 2405FPW så är det på bekostnad på bildkvaliten (mer än många andra skärmar i samma klass i alla fall).

Men många märker kanske inte av bristerna så mycket. Men de finns där och det finns skärmar som gör det betydligt bättre.

Sen verkar det vara rätt skiftande kvalitet på 2404FPW. Och när man betalar såpass mycket för en skärm så vill man nog ha valuta för pengarna.