Permalänk
Melding Plague

Kamerahändelser

<font style="font-size: 10pt"><b>Kamerahändelser</b></font> <small class="small">torsdag 19 januari av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
Tillverkaren Konica Minolta kommer att sluta tillverka kameror. Anledningen till detta är att branschen blivit för konkurrenskraftig och att det därför är svårt att konkurrera med större företag. Sony kommer att ta över Konica Minoltas kameradivision. Mer om detta hos <a href="http://news.bbc.co.uk/2/hi/business/4627002.stm" target="_blank">BBC</a>.
<br />
<br />Vidare har Nikon bestämt sig för att sluta tillverka nästan alla filmkameror och koncentrera sig på digitalkameror istället. Anledningen till detta ska vara att 97 % av deras sålda kameror är digitalkameror. Ett mindre urval av Nikons populäraste filmkameror kommer dock fortsätta säljas. Mer om detta hos <a href="http://observer.guardian.co.uk/business/story/0,6903,1686581,..." target="_blank">The Observer</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Musikälskare

smart

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Lite oväntat.. trodde Konica var rätt stora...

Permalänk
Inaktiv

den som klättrar högst har längst väg att falla

Permalänk

Väldigt tråkigt.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Var inge vidare kameror ändå, tyckte jag

Permalänk
Medlem

Tråkigt. KonicaMinolta gjorde riktigrt trevliga kameror med nytänkande. spec. deras inbyggda antiskak som de var först med att ha i kamerahuset.
Man får bara hoppas att Sony kan förvalta detta legendariska märkes värdighet.

Visa signatur

Gammal PC räv, numera Applenörd
---------------------------------------------------------------

Permalänk

Vadå kommer Sony stämpla alla bilder tagna med en liten alpha-logga nere i högra hörnet så att det stämplas att bilden tillhör Sonys upphovsrätt? -_-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rysstjoff
Vadå kommer Sony stämpla alla bilder tagna med en liten alpha-logga nere i högra hörnet så att det stämplas att bilden tillhör Sonys upphovsrätt? -_-

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem

Syster har en minolta kamera, väldigt bra faktiskt. Nikon har jag en själv, dock en billig sak men den fungerar väl.

Alltid tråkigt när större företag tar över de mindre för att de mindre inte klarar sig tycker jag.

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem

Nooo...
Brukar använda morsan minolta, den e hur bra som helst. Smidig, bra bildet och sjukligt lång batteritid på den... JAg som ville ha en egen sån när man får råd...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Har en Minolta systemkamera från mitten av åttiotalet. Sjukt bra än. Synd att film är så dyrt och osmidigt bara...

Visa signatur

Most of one's life is one prolonged effort to prevent oneself from thinking. People intoxicate themselves with work so they won't see how they really are. - Aldous Huxley

Permalänk
Medlem

Tråkit minolta var ju skysta kameror.

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT

Permalänk
Medlem

Minolta är ju det företag som plockat hem flest Årets Kamera, dom har gjort otroligt många bra och prisvärda kameror och det är sorgligt att Sony som är kända för sina proprietära lösningar tar över det bolagets kameratillverkning.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk

*snyft* Min Minolta Dimage är min älskling på festen... Deras små kompakta kameror är skitsmidiga. Det bästa är att de är helt plug-and-play. Farsan har en Canon Ixus 50 som man måste installera 100 program för att kunna läsa på en dator. Skitskit

R.I.P

Visa signatur

Dator 1:[Intel Intel Core i5-3570K @3.4GHz ][MSI Z77A-S03][Corsair Vengeance Dual C DDR3 8GB, 1600MHz][ASUS GeForce GTX 670][XFX Black Edition 750W][Samsung 840 Basic][Fractal Design Define XL R2][Eizo S2431W][Dator 2: ThinkPad X220 Tablet][Dator 3: LG G PAD 8.3" 16GB]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foola Zoola
*snyft* Min Minolta Dimage är min älskling på festen... Deras små kompakta kameror är skitsmidiga. Det bästa är att de är helt plug-and-play. Farsan har en Canon Ixus 50 som man måste installera 100 program för att kunna läsa på en dator. Skitskit

R.I.P

Du läre ju inte förlora din kamera bara för att de slutar tillverka dem.. Min ixus 40 behöver inte några program

Permalänk
Medlem

fan... får man för att man gilla minoltan D7D mer än cannon D20 eller va den hette :S

sony ftl

Visa signatur

...excellent

Permalänk

Köpte en Dynax 5D för en månad sedan :/

Visa signatur

P4 - 3,2 gHz || 1024 Mb ram @ 400x2 Mhz || 120 Gb S-ATA barracuda x2 || 19' CRT || PowerColor x800pro VIVO|| Chaintech 9CJS ZENITH ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Du läre ju inte förlora din kamera bara för att de slutar tillverka dem.. Min ixus 40 behöver inte några program

Har haft den så länge så att det börjar växa mossa på den... Sörjer inför nya inköp. Konstigt att det inte behövs program till 40:varianten. Kan det skilja eller har jag fått det om bakfoten? Vore skumt i så fall

Visa signatur

Dator 1:[Intel Intel Core i5-3570K @3.4GHz ][MSI Z77A-S03][Corsair Vengeance Dual C DDR3 8GB, 1600MHz][ASUS GeForce GTX 670][XFX Black Edition 750W][Samsung 840 Basic][Fractal Design Define XL R2][Eizo S2431W][Dator 2: ThinkPad X220 Tablet][Dator 3: LG G PAD 8.3" 16GB]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skulltula
Köpte en Dynax 5D för en månad sedan :/

Du har ingenting att oroa dig för! Garanti, och dylikt, kommer även i fortsättningen gälla. Objektiv kommer funka (:D) och nya kommer med största sannolikhet komma ut på marknaden, speciellt om Sony släpper en dSLR (Carl Zeiss optik kanske?). Så, var mycket nöjd med köpet. Att Sony tog över KM kan kanske vara det bästa som hänt, i längden.

Permalänk
Medlem

Ziess verkar ha övergett Sony för om det var Pentax eller Olympus läste jag på av kameraforumena.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Ziess verkar ha övergett Sony för om det var Pentax eller Olympus läste jag på av kameraforumena.

Skulle gärna ha någon källa. På deras hemsida står det i alla fall att de samarbetar med Sony och inte hittat något som motbevisar detta när jag sökt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mazzer
Du har ingenting att oroa dig för! Garanti, och dylikt, kommer även i fortsättningen gälla. Objektiv kommer funka (:D) och nya kommer med största sannolikhet komma ut på marknaden, speciellt om Sony släpper en dSLR (Carl Zeiss optik kanske?). Så, var mycket nöjd med köpet. Att Sony tog över KM kan kanske vara det bästa som hänt, i längden.

Är böjd att hålla med där. KM gjorde bra kameror förr, men klarade inte övergången till digitalt speciellt bra. Lekte en hel del med en polares Dimage, men blev grymt besviken på bildkvaliteten. Sony å sin sida är bland de ledande inom sensortekniken, men har en tendens att släppa produktmässigt svaga kameror trots överlägsna sensorer (tänker speciellt på HAD CCD).

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem

Det har inte varit några problem med övergången, det stora problemet är att dom var lite sena med digitala systemkameror.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Köpte precis en Konica Minolta A200 8mpix med antiskak och den är gylli, synd att de lägger ner.

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.