Permalänk
Medlem

vetifan vad jag gjorde.. typ trött lr ngt.. *ignore*

Visa signatur

Gigabyte P43-ES3G|E6700 2.67GHz 4MB Cache|XFX Radeon HD 5870|2*2048 XMS2-8500

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cato
Själva hastigheten på signalen är väl ganska irrelevant. Jag kan sitta med en ficklampa och skicka ettor och nollor till grannen på morse-manér, men det lär ju ta ett tag att få över en film på det viset även om signalen i sig går i ljusets hastighet

Exakt! Det handlar om latency vs bandbredd. Dessutom är det olika "sorters" latency inblandat.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simons

"Själva hastigheten på signalen är väl ganska irrelevant. Jag kan sitta med en ficklampa och skicka ettor och nollor till grannen på morse-manér, men det lär ju ta ett tag att få över en film på det viset även om signalen i sig går i ljusets hastighet ;-)"

Varför är det irrelevant? Försöker inte vara dryg bara undrar.

Elektromagnetiska vågorna i WLAN färdas med cirka 300.000.000 m/s (300 Mm/s). De elektriska signalerna i vanliga koppar-ethernet-kablar färdas i kanske 200 Mm/s (gissning). Sitter du 20 meter från accesspunkten/switchen är alltså fördröjningen 20m/300Mm/s=67ns(=0,067us=0,000067ms=0,000000067s) över WLAN och 20/200Mm/s=100ns över kopparkabel.

Eftersom pingen brukar vara i storleksordningen millisekunder så är givetvis 0,000033ms helt försumbart. Fördröjningen kommer alltså in någon annanstans än vid signalfördröjningen.

Det är ju lite osäkert på vilken hastighet du menade, bandbredd eller latency. Men att ta upp bandbredden här känns också viktigt. Ta det lysande ( ) exemplet med ficklampan av cato och jämför med att ha en långtradare lastad med hårddiskar som kör fram och tillbaka till grannen. Lastbilen kan säkert ha en bandbredd på 200GB/hårddisk*20.000hårddiskar/körning*10körningar/timme=40.000 TB/timme=11TB/s. Att överföringsmediet är långsamt har alltså ingenting som helst att göra med bandbredden.

När man mäter ping så skickar man ett minimalt IP-paket (oftast) som är runt 40 bytes stort. Innan mottagaren kan svara på pinget så måste hela paketet kommit fram. Om man skickar en bit/s i ljusets hastighet tar det 40*8=320 sekunder (+ några nanosekunder för signalfördröjningen) innan paketet är framme och ett svar kan skickas tillbaka. Skickar man 100 Mbit/s men har en latency på 10 sekunder till mottagaren tar det 10s+1/100Mbit/s=10,00000001 sekunder innan paketet är framme. Här är alltså ett verkligt exempel på hur det kan gå snabbare att pinga trots att latencien är högre. När det gäller vanliga hastigheter i nätverk är det ju något krystat eftersom dessa brukar vara så mycket större än 1bit/s.

Sen var det ju då anledningen till att man inte kan få högre bandbredd med WLAN. Jag har inget riktigt svar på den frågan tyvärr. Man använder ju frekvenser på 2.4 GHz och något tak på den tillgängliga bandbredden på signalen måste ju finnas där iaf. Nu skulle man ju använda flera kanaler också pratades det om så man kommer runt de gamla begränsningarna men det känns som en tillfällig lösning. Jag tror egentligen problemet kommer från att man inte kan köra signalerna tillräckligt parallellt för att få ordentliga farter eftersom det är så svårt att använda en tillräckligt litet frekvensområde. Med kablar är det ju inga problem att ha flera parallella kablar (som vid Gigabit ethernet där man har två parallella par trådar åt varje håll). Vid fiberoptik har man ju en högre frekvens på den elektromagnetiska strålningen (ljuset) än man har vid WLAN där man kör radiovågor. Detta i sig borde tillåta högre bandbredd. Sen tror jag att man även här kör flera parallella signaler genom att kombinera ljus med flera olika våglängder. Allt i senaste stycket är dock spekulationer från min sida. Detta kommer in på området signalbehandling vilket jag inte läst särskilt mycket av.

Permalänk
Medlem

Hur många har fiberoptiskt nätverk hemma hos sig då?

Visa signatur

MSI K9N SLI Platinum - A64 X2 5600+ @ 3 GHz - 4GB Corsair XMS2-6400 4-4-4-12 - MSI GeForce 8800GTS 320MB OC - Aspire 520W

Permalänk
Medlem

maglar= poäng i pedagogik!

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk
Medlem

Det här är nice... Håller på att störa ihjäl mig på alla kablar här hemma, men amn pallar ju itne byta förren man har iallafall samma hastighet över vågorna som i kopparn, vilket f.n. är 100 så om real-life överföringen på detta är det samma så blir det ju att trixa in trådlöst istället.. utom till filservern, där håller man sig till 1GB-kopparn. Plus att jag skulle kunna lana med min granne/klasskompis utan problem (planerna på en kabel mellan hustaken är ju sådär lagom smidig ) Plus att det nog blir trevligt när man får den bärbara lite senare...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Inte behöver du 100mbit för lan?

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Code Red
Inte behöver du 100mbit för lan?

Klart man behöver. Och man behöver 30cm+ för samlag, det är ju uppenbart.

Permalänk
Medlem

Trevlig nyhet. Man kan ju iaf hoppas att signalen blir på åtminstone 200mbit/s i praktiken..

Jag har aldrig förstått mig på varför man ska ha trådlöst till stationära. Det är ju varken snabbare eller stabilare. Dessutom kommer man ju allt som oftast inte upp i 54mbit/s ändå. Då är det bättre att köpa cat5e kablar och nätverkskort som stödjer 1Gbit-nätverk...

Visa signatur

Macbook 2,0 late 2008
Nikon D80 | MB-D80 | Nikkor AF-S 18-70mm f/3.5-4.5 | SB-600
Citera mig vid svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Code Red
Inte behöver du 100mbit för lan?

Joo det gör man faktiskt... När man har ordentliga lan, du vet sånadär där CS-turnering inte ens existerar utan den största poängen med lanet är botandet av tomt hårddiskutrymme Och om man sen inte skulle ha nått annat att göra, då lirar man spel, fast då blir det mest typ, anant än cs iallafall

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JAC
Jag har aldrig förstått mig på varför man ska ha trådlöst till stationära.

Det är lättare och snyggare än att börja dra kabel över hela huset/lägenheten.

Visa signatur

Primary: Intel P4 3,0 GHz | 1 GB DDR(400) | ATi Radeon X800 Pro | 360 GB SATA | Samsung 173P+
Vardagsrum: Intel Core 2 Duo E6300 1,86 GHz | 1 GB DDR2(667) | ATi Radeon X300SE | 250 GB SATA | Samsung SyncMaster 710T (ruskigt tyst)
Laptop (Dell Inspiron 6400): Intel Core Duo T2050 1,60 GHz | 1 GB DDR2(533) | ATi Radeon X1300XT | 60 GB SATA 7200 rpm

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Code Red
Inte behöver du 100mbit för lan?

Också en kandidat till utmärkelsen "dagens pantflaska".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Varför är trådlösa långsammare?
Skulle gissa att det har med störningar att göra. Med Wifi uppnår man ju aldrig den teoretiska gränsen utan man får vara glad om man får hälften (vilket säger ganska mycket om tillförlitligheten för varje paket).

Det är för att det är löjligt stor overhead på varje paket (mer än hälften, om jag inte minns fel) - samt att systemet är samma som med en hub - alla datorer måste ta emot paketet för att se om det var menat för den, eller någon annan.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Hehe detta var veckans bästa. Du kommer att bli idol på forumet med frågor som denna.:D
Förresten, varför blandade du in ljus i diskussionen?

Var inte det där påhoppet rätt onödigt? Vi har ju faktiskt fått ut massviss med intressant fakta i tråden. Som jag gissar att många inte hade en anning om? Jag fick lite intressant läsning för att någon vågade fråga i vart fall

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maglar
Massa text!

Väldigt intressant läsning och som någon sa, pedagogik poäng ;).
Tackar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Också en kandidat till utmärkelsen "dagens pantflaska".

Jag menade för spel.

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Code Red
Jag menade för spel.

Var i texten skrev han att han skulle spela?
Jag har också ett LAN uppsatt här i hemmet. Som iofs bara består av server, laptop, testbänk o ibland kund datorer.. Behöver jag säga att det LAN:et ALDRIG används för spel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JAC
Jag har aldrig förstått mig på varför man ska ha trådlöst till stationära. Det är ju varken snabbare eller stabilare. Dessutom kommer man ju allt som oftast inte upp i 54mbit/s ändå. Då är det bättre att köpa cat5e kablar och nätverkskort som stödjer 1Gbit-nätverk...

Hemma hos oss har vi tre datorer och det hade varit mindre kul att dra kablar till alla. Brorsans dator hade behövt en kabel på cirka 10m och den skulle behöva gå igenom två rum och en hall... Tycker det är ganska uppenbart varför trådlöst kan vara användbart även för stationära.

Dessutom har vi högst begränsat behov av filöverföringar här hemma. Skulle man nu behöva föra över något stort ibland så är det ju inte särskilt plågsamt att det går lite långsammare. Folk här verkar dock överlag extremt kåta på bandbredd...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael
Skulle man nu behöva föra över något stort ibland så är det ju inte särskilt plågsamt att det går lite långsammare. Folk här verkar dock överlag extremt kåta på bandbredd...

Kan hålla med om det där. Men det är pålitligheten som gör trådlösa nätverk till ett kasst alternativ för stationära (i alla fall för mig).
För det är extremt störande när nätverket bryts, även om det så bara är för ett par sekunder.

Sen gör det kanske inte så mycket oftast när man skickar filer om det så tar en timme extra. Men då man måste skicka ett par 100 GB på en dag då tycker man att 100 mbit är pinigt långsamt.

Sen som bonus så är allt mycket osäkrare med trådlöst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av siikah
Det är för att det är löjligt stor overhead på varje paket (mer än hälften, om jag inte minns fel) - samt att systemet är samma som med en hub - alla datorer måste ta emot paketet för att se om det var menat för den, eller någon annan.

nu vet jag inte om du har en blekaste aning. Men borde det inte gå/ borde man inte utveckla ett system som löser det på nått sätt? Det blir ju ganska stor skillnad i ett vanligt nätverk om man byter från vanlig hub till en switch, speciellt när man spelar.

Visa signatur

"Din bakgård är en kyrkogård och du har ett mini-auswitch i källaren? Nä precis, fast i kyrkan hittas detta." -Hipshot

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hetzz
nu vet jag inte om du har en blekaste aning. Men borde det inte gå/ borde man inte utveckla ett system som löser det på nått sätt? Det blir ju ganska stor skillnad i ett vanligt nätverk om man byter från vanlig hub till en switch, speciellt när man spelar.

Tror inte det går att lösa i dagsläget.

Idag finns det möjlighet att ställa in vilken kanal en accesspunkt (och således också klienten) ska jobba på. Detta är till för att kunna segmentera trådlösa nät. Två trådlösa nät som opererar på olika kanaler kan samexistera på samma plats utan att störa varanda - förutsatt att de ligger på olika kanaler.

Min spontana tanke när du ställde denna fråga är att man skulle kunna köra varje klient på en enskild individuell kanal som ingen annan kan sända på - en sort mac-adress för för trådlösa nät.

Detta är lite nyvaket flummande, och knappast något man slänger ihop på ett par timmar vid skrivbordet - särskilt då det idag bara finns 11 tillåtna kanaler att sända i

Permalänk
Medlem

300 Mbit innebär 150Mbit åt varje håll (precis som för 802.11g).

För 802.11g såg det ut så här: 54 Mbit / 2 / 8 = 3,375 MB/s teoretisk maxhastighet. Den reella maxhastigheten visade sig vara 2,4 MB/s. Det är 71% den teoretiska.

Om man räknar likadant på 802.11n blir det 300 Mbit / 2 / 8 = 18,75 MB/s teoretisk maxhastighet. 0,71 * 18,75 = 13,31 MB/s.

Så det lär bli lite snabbare är 100Mbit trådbundet iaf

Visa signatur

..