Världens snabbaste Intel-dator

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gekk
Hmm, jag tycker det är märkligt att man bygger en ny superdator utan att försöka vara värst. Har datorutvecklingen stannat så? Inte ens topp3 förstår jag det som.

http://www.top500.org/lists/2005/11/basic

tycker inte alls det är konstigt, man bygger ju inte ett system för att vara värre än någon annan man bygger systemet till det man ska använda den till.

Ganska dumt att ge en hamster en F1 bil då den inte kan hantera eller utnyttja den fullt ut

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vb
Den första opteron-datorn på top500.orgs lista ligger på 42a plats och har 2560st 2.2GHz Opterons i sig. Den klarade 8 teraflops. Om man antar att dom 80 teraflopsen som Intel angivit är vad den verkligen skulle kunna prestera så skulle det krävas ~25000 st opteron 2.2Ghz.
Opteron 2.6GHz-cpuerna ligger på 5.2 Gflops mot Itanium2 (1.6Ghz) på 6.4 Gflops (från top500-listan)..

Milo: Det är väl vad Intel gjort (till viss del iaf) när dom utvecklat Itanium2, dvs skippat en massa gammalt tjafs för att försöka göra en snabb cpu.

Första Opteron datorn ligger på sjätteplats. Räkna på siffrorna från prestandan på den. Eller någon av dom andra XT3 modellerna i listan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Första Opteron datorn ligger på sjätteplats. Räkna på siffrorna från prestandan på den. Eller någon av dom andra XT3 modellerna i listan.

Ja, det e sant, var lite dumt, gjorde bara ett sök efter Opteron o tänkte mig inte för. Iof blir det ungefär samma resultat, 26666 st sådana optersons skulle det behövas.

Permalänk
Avstängd

Hur räknar du?

Jag får det till att det krävs cirka 18038 singlecore opterons i 2GHz. Vilket ger drygt 9000 Dualcores i 2GHz. Vilket ger runt 7000 i 2.6GHz.

Permalänk
Medlem

topicen är ju för fan världens snabbaste INTEL-dator

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BadElvis
topicen är ju för fan världens snabbaste INTEL-dator

Och vad tillför ditt inlägg?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Och vad tillför ditt inlägg?

lika mycket som ditt konstapeln.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BadElvis
lika mycket som ditt konstapeln.

Vi diskuterar i sammanhanget relevanta saker. Du bara stör.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Vi diskuterar i sammanhanget relevanta saker. Du bara stör.

Folk ovanför = "neej varför gör dom inte Världens snabbaste dator".

Men varken du eller dom verkar ju förstå att det inte handlade om det.

Permalänk
Medlem

Surt att AMD inte riktigt är med i racet.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BadElvis
Folk ovanför = "neej varför gör dom inte Världens snabbaste dator".

Men varken du eller dom verkar ju förstå att det inte handlade om det.

Nu får du ge dig. Ska du yttra dig om mig så får du allt läsa lite. Jag försöker förklara för folk varför man bygger superdatorer som man gör, och så försöker jag besvara en fråga om hur snabb en itanium är mot en Opteron.
Stick med dina otrevligheter någon annanstans. Till skillnad från dig så försöker jag sprida lite ljus över diskussionen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Nu får du ge dig. Ska du yttra dig om mig så får du allt läsa lite. Jag försöker förklara för folk varför man bygger superdatorer som man gör, och så försöker jag besvara en fråga om hur snabb en itanium är mot en Opteron.
Stick med dina otrevligheter någon annanstans. Till skillnad från dig så försöker jag sprida lite ljus över diskussionen.

Med andra ord ska man besvara otrevligheter med otrevligheter.

"Vi diskuterar i sammanhanget relevanta saker. Du bara stör."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BadElvis
Med andra ord ska man besvara otrevligheter med otrevligheter.

"Vi diskuterar i sammanhanget relevanta saker. Du bara stör."

Min främsta mening med att säga det där var inte att förolämpa eller bara vara ivägen i en tråd som du gör. Det jag försökte göra var att upplysa dig om att du skulle kolla i genom diskussionen i tråden innan du klagar. Du tillför ingenting.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Min främsta mening med att säga det där var inte att förolämpa eller bara vara ivägen i en tråd som du gör. Det jag försökte göra var att upplysa dig om att du skulle kolla i genom diskussionen i tråden innan du klagar. Du tillför ingenting.

Jaha, men du misslyckades.

Permalänk
Avstängd

Uppenbarligen eftersom det inte gick fram. Vad är ditt syfte med tråden?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Uppenbarligen eftersom det inte gick fram. Vad är ditt syfte med tråden?

Jag syftade på det här "Min främsta mening med att säga det där var inte att förolämpa..."

Det får du fråga trådskaparen.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BadElvis
Jaha, men du misslyckades.

Vad har du för problem? Spamma inte i tråden, det gäller er andra också. Tillbaks till topic annars låses tråden och varningar kommer garanterat att delas ut

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X