Förbeställ din HD DVD-spelare redan idag

Permalänk
Melding Plague

Förbeställ din HD DVD-spelare redan idag

<font style="font-size: 10pt"><b>Förbeställ din HD DVD-spelare redan idag</b></font> <small class="small">lördag 28 januari av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
<a href="http://www.engadget.com/2006/01/27/pre-order-your-toshiba-hd-..." target="_blank">Engadget</a> rapporterar att man kan förbeställa en HD DVD-spelare från <a href="http://www.amazon.com/gp/product/B000E1PTGK/ref=amb_link_3337..." target="_blank">Amazon</a>. Det är Toshiba som skrivit in sig i historieböckerna genom att erbjuda den första kommersiellt tillgängliga stationära HD DVD-spelaren, priset är måttliga $499 USD. När spelaren finns i lager är dock inte känt.<br />

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tror inte att det kommer att dö ut helt

Visa signatur

Har sålt min speldator :)

Permalänk
Medlem

3775kr. huh... Får en bra uppgraderingspaket för dom pengarna.
Europa ligger efter med HD material så det lungt än så länge.

Permalänk
Discokungen

Ungefär som när vi köpte typ den första komersiella DVDn. Den fungerar bra fortfarande SKitbra kvalité!

Inte samma sak här, men ändå Nja, väntar hellre på ett bättre utbud och val mellan Blue-ray och HD-DVD. Är de inte bakåtkompatibla så får jag damp, vill ju kunna spela mina 200st DVD-filmer också.

Bah!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Avstängd

hmmm jaja de har 1 år på sig att sänka priset till 1/4 innan PS3 kommer.
För sen är det kört då blåstrålen basuneras ut med pompa och ståt.

Permalänk
Avstängd

Jag tror nog jag väntar på det bättre formatet..

Permalänk

Va.. ? Nästan 4000 kr för en "dvd-läsare" ? :S

Permalänk
Medlem

Och var kan man få tag på skivor till den?

Permalänk
Medlem

Men jag vill ju ha blu-ray.. buhuu.. inte hd-dvd.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skatedragon
Va.. ? Nästan 4000 kr för en "dvd-läsare" ? :S

Med tanke på vad DVD kostade när det kom ut, är priset inte farligt...
personligen så kommer jag köpa Blu-ray om något, så det känns ändå inte intressant alls det här..

Bra dock Swec att ni börjat köra lite mer nyheter om HD-formaten

Permalänk
Medlem

det är väl inte dyrt??

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Känns menlöst. Men någon människan vill väl ha "äran" (I brist på bättre ord) att köpa skrotet först . Jag håller mig borta från dessa tills de bestämt sig för ett format eller för att bygga en spelare med båda. Men det känns som om ett köp ligger minst ett år i framtiden, om inte mer.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Finnemang, detta vill jag ha ungefär lika mycket som Windows Vista...

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XCan
Finnemang, detta vill jag ha ungefär lika mycket som Windows Vista...

true true...
alla dessa patetiska försök till att förhindra kopiering när lösningen är enkel...
Gör orginal mer åtrovärda än kopior.... svårare än så är det inte. Detta är änledningen till att jag är emot både vista och hd-dvd och Blue-ray m.m.

Så länge marknaden gör saker för marknadens bästa komer kunden inte heller se till marknaden som en del av vad som är bra. (vet inte om den meningen låter vettig eller inte). Men när marknaden ser till att kunden känner att den är nöjd och vill behålla marknaden så är det för allas bästa. Så om priserna för orginal sänks, så kommer kopior med tiden bli utdaterade som löjliga, uråldriga saker som snåla nissar håller på med. Men i dagsläget så är det tvärt om. Ju mer som kopieras ju mer stiger priserna, vilket leder till mer kopiering och bla bla bla... Och även om det tar emot att säga det så är det inte piraterna som kommer bryta denna tneråtgående trend, utan företagen

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Ungefär som när vi köpte typ den första komersiella DVDn. Den fungerar bra fortfarande SKitbra kvalité!

Inte samma sak här, men ändå Nja, väntar hellre på ett bättre utbud och val mellan Blue-ray och HD-DVD. Är de inte bakåtkompatibla så får jag damp, vill ju kunna spela mina 200st DVD-filmer också.

Bah!

host pirat host ^^

Visa signatur

Dell Inspiron 9300 :: Intel Pentium M 1.86Ghz 533Mhz 2Mb @ 1.05V(0.7V@6x) :: 2048Mb DDR2-533 :: 256MB GeForce 6800 Go :: Fujitsu 100GB (5,400 rpm) :: NEC 6550A 8X DVD+/-RW :: 17" UltraSharp WXGA+ : Stock 3dmark05 = 3497 (OC 4496): 3dmark06 = 2226 (OC)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
Förbeställ din HD DVD-spelare redan idag

Jag förbeställde min Blu-ray-spelare för flera dagar sen, så dom är lite sent ute..

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

OMG, snella säg nån att den kommer att vara bakåt kompatibel. Jag samlar på DVD filmer och har i skrivande stund över 900 [u]ORIGINAL[/u] filmer. Buuuhuuuuu Om de inte blir bukåtkampotibla tar jag livet av mig (eller av min hamster).

Men de måste vel vara det. Det e ju samma format, bara olika färg på lasern. Att stoppa i en gamal röd laser kan vel inte vara så dyrt.

Eller hur? *snyft*

Visa signatur

²¹¹²º¹³²º²º²³³¹³º²¹²º²¹³º²³¹³º¹³³º²¹²²º²¹³º³²º³³¹
³¹¹²º³º³¹²º³¹³²º³³º³¹³¹³º²º³²º³¹²º³²¹³º²¹³º²

Permalänk
Medlem

Vill vi som konsumenter egentligen ha något av formaten HDDVD eller Blueray? Jag vill iallafall inte ha något format som är så belamrat med DRM.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

åtminstone blye ray kommer kunna spela dvd. Eller var de bara PS3.an som det gällde? (hjälp mig fredag)

Permalänk
Medlem

Känns ju som att bara de inbitna hemmabionördarna kommer att slå till innan det kommer spelare som tar båda formaten. Inte bara pga priset, utan också för att både filmer och spelare lär lida av en massa barnsjukdomar i ett par-tre år....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Är de inte bakåtkompatibla så får jag damp, vill ju kunna spela mina 200st DVD-filmer också.

Saxat från produktinformationen av Toshiba HD-A1 HD DVD Player

"Multiformat compatibility: HD-DVD, DVD, DVD-R/-RW, DVD-RAM, CD, CD-R/-RW"

Permalänk

Uhm, nu tänker Swec jävligt konstigt. Bara för att man kan förbeställa något så betyder det inte att det hela är ute på marknaden?! Finns spel man kan förbeställa över två år före släppet, betyder detta att spelet är släppt? NEJ!

Nu till formatet. Nej, det är ingen spelare för "vanliga" DVD, utan en "HDDVD"(High Definition)-spelare. Stor skillnad, då HDDVD rymmer 15 GB per lager, medans en DVD rymmer ungefär 4,7.
Blu-Ray rymmer däremot 25GB per lager.

Under 4000:- för en helt ny teknik är verkligen inte mycket pengar! Tvärtom är det mindre än vad jag trodde.

Och varför behöver HDDVD vara bakåtkompatibel? Ni har väl kvar era gamla spelare antar jag?

Haffe - vanliga DVD har haft DRM väldigt länge. Hur stort problem utgjorde detta för piratkopieringen?
Det enda DRM gör är att förhindra för konsumenter, inte piratkopieringen.

Självklart så är den första generationens nästa generations-spelare inte något som alla köper. Det lär ta minst 4-5 år här i sverige innan de flesta har en blu-rayspelare.

Något jag oroar mig lite lätt för är priserna. Än IDAG så säljs det VHS, och detta billigare än DVD (trots att det är dyrare att tillverka osv). Om nu blu-ray kommer ut, så kommer inte DVD att sänkas iom. att den inte lär gå under VHS, och VHS lär aldrig gå ner mer. På så sätt kommer Blu-Ray inte att gå under ~250:- på flera år. Någon som vet hur priserna såg ut när det gäller DVD? Första DVDerna jag såg kostade runt 320:-/st, tror det var ungefär fyra år sedan om jag inte minns fel. Nu ligger en DVD på runt 180:-

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Själv så funderar jag på att köpa en rätt dyr DVD spelare och då är 4000 inte mycket pengar.

Det känns dock surt att köpa en fin DVD spelare när HD-DVD/Blue Ray inte är alltför långt borta förhoppningsvis. Skillnaden i bildkvalite på tex en projektor eller stor platt-tv är ENORM.

/Andreas

Permalänk

vi fick en gratis som stödjer hddvd ca 2 veckor sen(:

Visa signatur

foo shizzle'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Uhm, nu tänker Swec jävligt konstigt. Bara för att man kan förbeställa något så betyder det inte att det hela är ute på marknaden?! Finns spel man kan förbeställa över två år före släppet, betyder detta att spelet är släppt? NEJ!

Nu till formatet. Nej, det är ingen spelare för "vanliga" DVD, utan en "HDDVD"(High Definition)-spelare. Stor skillnad, då HDDVD rymmer 15 GB per lager, medans en DVD rymmer ungefär 4,7.
Blu-Ray rymmer däremot 25GB per lager.

Under 4000:- för en helt ny teknik är verkligen inte mycket pengar! Tvärtom är det mindre än vad jag trodde.

Och varför behöver HDDVD vara bakåtkompatibel? Ni har väl kvar era gamla spelare antar jag?

Haffe - vanliga DVD har haft DRM väldigt länge. Hur stort problem utgjorde detta för piratkopieringen?
Det enda DRM gör är att förhindra för konsumenter, inte piratkopieringen.

Självklart så är den första generationens nästa generations-spelare inte något som alla köper. Det lär ta minst 4-5 år här i sverige innan de flesta har en blu-rayspelare.

Något jag oroar mig lite lätt för är priserna. Än IDAG så säljs det VHS, och detta billigare än DVD (trots att det är dyrare att tillverka osv). Om nu blu-ray kommer ut, så kommer inte DVD att sänkas iom. att den inte lär gå under VHS, och VHS lär aldrig gå ner mer. På så sätt kommer Blu-Ray inte att gå under ~250:- på flera år. Någon som vet hur priserna såg ut när det gäller DVD? Första DVDerna jag såg kostade runt 320:-/st, tror det var ungefär fyra år sedan om jag inte minns fel. Nu ligger en DVD på runt 180:-

Det fanns inget DRM i DVD. Däremot fanns det ett kopieringsskydd kallat CSS. DRM är betydligt mer avancerat och lär vara hyffsat svårt att knäcka.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av f97ao
Själv så funderar jag på att köpa en rätt dyr DVD spelare och då är 4000 inte mycket pengar.

Det känns dock surt att köpa en fin DVD spelare när HD-DVD/Blue Ray inte är alltför långt borta förhoppningsvis. Skillnaden i bildkvalite på tex en projektor eller stor platt-tv är ENORM.

/Andreas

Köp en fin DVD nu, och sedan en Bluray om två år istället?

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Uhm, nu tänker Swec jävligt konstigt. Bara för att man kan förbeställa något så betyder det inte att det hela är ute på marknaden?! Finns spel man kan förbeställa över två år före släppet, betyder detta att spelet är släppt? NEJ!

Nu till formatet. Nej, det är ingen spelare för "vanliga" DVD, utan en "HDDVD"(High Definition)-spelare. Stor skillnad, då HDDVD rymmer 15 GB per lager, medans en DVD rymmer ungefär 4,7.
Blu-Ray rymmer däremot 25GB per lager.

Tror inte att någon missat det...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Under 4000:- för en helt ny teknik är verkligen inte mycket pengar! Tvärtom är det mindre än vad jag trodde.

Samma här, men det skvallrar nog om att den inte är särskilt påkostad heller.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Och varför behöver HDDVD vara bakåtkompatibel? Ni har väl kvar era gamla spelare antar jag?

Eh, nej?
Hur många tror du har lust att ha en VHS spelare kvar idag t.ex.?
Slängde min för många år sen.
Är självklart att de ska vara bakåtkompatibla.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Något jag oroar mig lite lätt för är priserna. Än IDAG så säljs det VHS, och detta billigare än DVD (trots att det är dyrare att tillverka osv). Om nu blu-ray kommer ut, så kommer inte DVD att sänkas iom. att den inte lär gå under VHS, och VHS lär aldrig gå ner mer. På så sätt kommer Blu-Ray inte att gå under ~250:- på flera år. Någon som vet hur priserna såg ut när det gäller DVD? Första DVDerna jag såg kostade runt 320:-/st, tror det var ungefär fyra år sedan om jag inte minns fel. Nu ligger en DVD på runt 180:-

När DVD kom så marknadsfördes det som att det skulle bli billgare. Idag så hävdar dock filmindustrin att anledningen till varför DVD är dyrare är för mervärdet filmen har i och med sin bättre kvalitet och kommentatorer/extramaterial.
Med HD-DVD/Blu-ray så kommer det få plats med mer kommentater och extramaterial samt förstås mycket bättre kvalitet vilket garanterat leder till högre priser i början. Får hoppas priserna inte är löjligt höga bara. Och VHS kommer nog att försvinna i takt med att HD formaten tar över. Det har precis blivigt populärt med TIVO och det är den riktiga ersättaren till VHS då DVD inspelning aldrig varigt något stort steg framåt i användarvänlighet.
Så när HD formaten blir mogna så kommer det finnas väldigt många TIVO liknande spelare som effektivt kommer att ta död på VHS.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av f97ao
Själv så funderar jag på att köpa en rätt dyr DVD spelare och då är 4000 inte mycket pengar.

Det känns dock surt att köpa en fin DVD spelare när HD-DVD/Blue Ray inte är alltför långt borta förhoppningsvis. Skillnaden i bildkvalite på tex en projektor eller stor platt-tv är ENORM.

/Andreas

Då skulle jag råda dig att se över alternativen med en dator som DVD-spelare.
En bra HTPC med uppskalningsfunktioner har mycket bättre bildkvalitet än alla kommersiella DVD-spelare för oss dödliga. Plus att du kan använda HTPCn till så mycket mer. Visst krävs det lite planering och man vill ju få den tyst m.m. Själv ska jag lösa det genom att sätta datorn i en garderob i hallen.

Bildutgångar kan bli ett problem men eftersom du funderar på att köpa en sån dyr DVD spelare antar jag att du har en finare tv/projektor hemma som kan ta emot DVI eller liknande.

För precis som du säger så känns det rätt snopet att köpa en fin och dyr DVD spelare när HD är på ingång. Med en dator kan du ju också bara köpa en Blu-ray/HD-DVD läsare/brännare också. Visserligen blir du kanske låst till vista ett tag om du vill ha det.

Permalänk
Medlem

Bättre att ladda hem filmer i HD-upplösning som får plats på vanliga DVD-skivor så slipper man betala för att nytt format för att företagen ska tjäna mer pengar.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piledahlaren
host pirat host ^^

Ska jag ta kort på DVD-hyllan eller? Jag har 200st LAGLIGA ex. Original, köpta whatever you call it. Hur många filmer jag har olagligt, det är en annan historia

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Ska jag ta kort på DVD-hyllan eller? Jag har 200st LAGLIGA ex. Original, köpta whatever you call it. Hur många filmer jag har olagligt, det är en annan historia

Rätt