Hemlig dataavläsning

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robster1986
finns ju bara en sak att göra om detta går igenom , bojkotta internet och telefon tills leverantörerna ställer sig upp mot besluten o gör någonting för att stoppa dessa dumheter ..:)

Bojkottar du internet får iaf några som de vill.. sina skivor sålda

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EpaUlle
Bojkottar du internet får iaf några som de vill.. sina skivor sålda

Så du menar att du skulle köpa ett Album med 2 bra låtar för 190 kr om du inte hade internet?
Det är ju som att köpa en bil där den enda bra är däcken.
Det gör man ju inte. För att komma bukt med att folk rippar med musik så måste musikbolagen dels göra det möjligt att kunna köpa vilken låt som helst ur ett album till valfri kvalite. Inte som nu då man man tvingas till att tanka 192 kbit som inte duger då man bränner ut det på CD. Sen är det ett väldigt magert utbud + att det kostar för mkt per låt. 10 kr är inte acceptabelt... 5 kr vore rimligare då de slipper all materialkostnad...
Jag bara undrar när musik branschen ska inse detta? För som det är nu så är det enda alternativet fildelning på olaglig väg om man är ute efter någon specifik låt som inte är släppt på singel.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Är det ingen annan än jag som är intresserad av hur denna övervakning ska gå till ?

Hårdvarulösning :

-Extra hårddisk och en RAID 1 array månne

Alla med datorvana skulle ju se detta direkt när de bootar datorn.

Mjukvarulösning :

-rootkit

Mjukvarulösningen ger ju en massa intressanta problem.

Kommer antivirus och spyware borttagningsprogram att ta bort dessa, hur ska den svenska regeringen kunna tvinga alla företag (som troligen är baserade utomlands) som gör sådanna att inte ta bort den.

Hur länge tar det månne innan det kommer en open source rootkit hittare om de lyckas få företagen att inte ta bort den.

Hur ska de kunna säkerställa kompabilitet med alla os, linuxdistar och kernelversioner mm.

Visa signatur

Common sense isn't that common.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
Har man rent mjöl i påsen så har man inget att oroa sig över.

Men sluta vara så sanslöst naiva..
Ständigt bräker den konformistiska skocken om rent mjöl, utan en tanke på hur lös och farlig en sådan formulering är. Vems definition av "rent mjöl" skall användas om man inte längre behöver bryta mot någon lag för att få det synat och siktat? Är det fult mjöl att tycka illa om kungen, rösta på fel parti, ha en oaccepterad läggning eller att inte vara LO-medlem?
Under InformationsByråns tid i Sverige kunde man förlora jobbet och bli förföljd av staten just för att man hade fel åsikter eller kände någon som hade det. Är det så du vill ha det nu igen?

Övervakningsapparater av det här slaget kommer alltid att missbrukas, om inte av staten själv så av kriminella individer och företag, via korrupta tjänstemän. Lär dig av historien.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
Har man rent mjöl i påsen så har man inget att oroa sig över.

Definiera "Rent mjöl i påsen"?
Rent mjöl i påsen är vad staten anser, alla gånger är inte mjölet vad det borde
vara och det är det som vi måste protestera imot.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
Men sluta vara så sanslöst naiva..
Ständigt bräker den konformistiska skocken om rent mjöl, utan en tanke på hur lös och farlig en sådan formulering är. Vems definition av "rent mjöl" skall användas om man inte längre behöver bryta mot någon lag för att få det synat och siktat? Är det fult mjöl att tycka illa om kungen, rösta på fel parti, ha en oaccepterad läggning eller att inte vara LO-medlem?
Under InformationsByråns tid i Sverige kunde man förlora jobbet och bli förföljd av staten just för att man hade fel åsikter eller kände någon som hade det. Är det så du vill ha det nu igen?

Övervakningsapparater av det här slaget kommer alltid att missbrukas, om inte av staten själv så av kriminella individer och företag, via korrupta tjänstemän. Lär dig av historien.

Folk som tycker annorlunda skapar bara oro i samhället ändå.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThAz
Är det ingen annan än jag som är intresserad av hur denna övervakning ska gå till ?

Hårdvarulösning :

-Extra hårddisk och en RAID 1 array månne

Alla med datorvana skulle ju se detta direkt när de bootar datorn.

Mjukvarulösning :

-rootkit

Mjukvarulösningen ger ju en massa intressanta problem.

Kommer antivirus och spyware borttagningsprogram att ta bort dessa, hur ska den svenska regeringen kunna tvinga alla företag (som troligen är baserade utomlands) som gör sådanna att inte ta bort den.

Hur länge tar det månne innan det kommer en open source rootkit hittare om de lyckas få företagen att inte ta bort den.

Hur ska de kunna säkerställa kompabilitet med alla os, linuxdistar och kernelversioner mm.

Lätt ! De ska inte göra mycket själva, företagen kommer tvingas med lag att göra som regeringen vill. Det finns ingen seriös företag som är villig att bryta lagen för sina kunder så regeringen vinner ändå.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
Folk som tycker annorlunda skapar bara oro i samhället ändå.

Folk som tycker annorlunda är den drivande kraften i samhället, det är tack vare att någon inte tycker något stämmer som förrändringar inom vetenskap/religion m.m kommer till stånd... ditt inlägg tillhör bland mest dumma jag har läst i år...

Edit: Jag bryr mig inte om ifall du anser dig var ironisk eller ej, detta ämne är så pass viktikgt att man inte ens ska skämta om det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av meat4u
Vem tror ni betalar Boströms pension?

Folket, precis som vi gör med hans lön. Han jobbar för oss. Rätt lustigt faktiskt, för när du i riktiga arbetslivet gör tvärtemot vad din arbetsgivare vill och går på ett helt eget spår så brukar du bli uppsagd.

Man kan ju hoppas att svenska folket i valet 2006 röstar för personlig intigritet och personlig frihet. Kanske lite för demokratin också, men det är ju trots allt Sverige vi bor i

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av EpaUlle

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Robster1986
finns ju bara en sak att göra om detta går igenom , bojkotta internet och telefon tills leverantörerna ställer sig upp mot besluten o gör någonting för att stoppa dessa dumheter ..

Bojkottar du internet får iaf några som de vill.. sina skivor sålda

[/QUOTE]

Nejdå, tillgång och efterfrågan. Med den enorma tillgång av dessa låtar på de kommersiella radiostationerna så kommer efterfrågan på skivorna fortfarande att vara låg. Men om alla bojkottar internet och det fortfarande inte köps skivor så kommer nog vår fina regering att lagstifta att alla måste köpa X skivor i månaden, eller subventionera skivköpen på något sätt - de vill ju inte gå miste om prasslet i fickan från bolagen!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | Corsair 32GBDDR4 3200MHz | ASUS TUF RTX 3080 OC | Fractal Design Ion+ Platinum 760W | Fractal Design Define C TG | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tifius
"Nu vill Säpo gå steget längre och kunna läsa allt innehåll i en dator enligt ett nytt förslag,"
Om det förslaget går igenom tänker jag fanimej starta affischkampanj demonstrera och tagga sönder riksdagen!!!

Ursäkta mig, men hur jävla dum får man vara? "Om det går igenom ska jag..." Du... när det har gått igenom ÄR DET FÖR SENT! Ska man protestera är det nu, inte sen som gäller, upp på staketet med dig, jag har sparat ett par platser.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterthegreat
Nu vet inte jag om du var allvarlig eller inte, men jag skriver det här ändå.

Grunden inom terrorism som har ledit till den här diskussionen har ju med vapen att göra. Om vi kunde avförskaffa alla vapen, på ett eller annat vis, skulle vi även slippa allt det här tjaffset. Visst finns det andra faktorer också så som knark, mord(med närstridsvapen då om nu skutvapnen skulle försvinna) etc. men skjutvapnen är massdödande. En k-pist gör säkert över 2000% mer skada än ett svärd. Så om alla sprang runt med svärd i krig istället för skjutvapnen och bomber(som säkert gör 2000000% mer skada) skulle skadorna bli 2002000% mindre.
Inga bomber, inga självmordsbombningar(skulle se roligt ut med en snubbe som försökte göra en självmordsknivning, eller nått).

Japp, du har rätt, mindre vapen möjligheter till folket... Du, du är medveten om att konventionella sprängämne inte i huvudsak används vid krig, och terror va? Gruvdrift, tunnelljobb, och en del andra kul typer för arbeten skulle försvinna. Vapen används inte heller främst för krig och terror, utan för att de ger en (falsk) trygghetskänsla, jakt och fritidsförströelse. Verkligheten är inget rollspel, död är död, om du ger någon ett svärd och säger till honom att öva med det, sen busasr honom på en otränad person med ett likadant svärd, är alla oddsen till den övades fördel. skjutvapen har den fördelen att man behöver inte vara så förbaskat bra på att använda det för att kunna freda sig lite... Därav den falska trygghetskänslan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
asså ni fattar väl själv att det inte är så allvarligt som de låter. just nu ser jag er som en jävla massa höns på ett och samma ställe som kacklar satan och är rädd för att farbror bonde ska nacka huvet av er.

Jag tror ni bara har läst 2 meningar och skitit i resten och sen börjat motargumentera. Jag är ABSOLUT INTE med i detta skiten MEN så klart funkar det inte så enkelt att dom bara trallar in i ert hem utan anledning och "plantar" nåt skit i eran dator lol. trodde ni var lite mer "tänkande" på denna sidan och fattade lite bättre. Tror ni allvarligt talat att dom bara går in i mitt hus utan några misstankar bara för att det är roligt ? dom ska hitta en nyckels om passar till din lägenhet och den har bara du så länge du inte hyr utav soc för då har soc 3dje nyklenoch det rär för mycket jobb för att ta sig in i någons lägenhet utan anledning dessutom. i ett hus då ? du låser hela huset bara du har nyklen och vilken nyklen ska "polisen" kopiera, ne precis då får dom böra "inbrott" och förmodligen slå sönder nåt fönster eller dylikt.

bara kryptera det är enkelt såvidare inte det kmr att bli olagligt som det är i usa, då blir de en annan femma men o andra sidan ingen bryr sig om medelsvensson.

ne skärpning här inne nu mina små kycklingar

Vi förusätter snarast att de inte har resurser att plantera en liten avlysningsenhet i allas hem, men faktum kvarstår, de skulle rent systematiskt kunna börja installera dem i varje hem i hela sverige, och banda allt, den dagen de kommer på att du kört för fort, går de igenom allt materiall, och väljer ut det grövsta brottet de hittar och syr in dig för. Undertiden dokumenterar de dina åsikter, vem du umgås med, när du gör det, vad ni gör medans ni umgås, osv.. Jag vet inte med dig, men jag vill inte ha den formen för övervakning i mitt liv. Och då har jag inte gjort nånting jag anser är olagligt på länge.

Det här är den pinsamaste julefriden i svensk historia, på många år.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ph0x
... Nejdå, tillgång och efterfrågan. Med den enorma tillgång av dessa låtar på de kommersiella radiostationerna så kommer efterfrågan på skivorna fortfarande att vara låg. Men om alla bojkottar internet och det fortfarande inte köps skivor så kommer nog vår fina regering att lagstifta att alla måste köpa X skivor i månaden, eller subventionera skivköpen på något sätt - de vill ju inte gå miste om prasslet i fickan från bolagen!

Du menar som dom överväger att göra i staterna? Har tyvärr ingen länk dit jag läste det, men det var nyligen jag läste om det. Något liknande var det i alla fall.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Nu vet ju vi att statens oskyldiga övervakning har drabbat människor hela efterkrigstiden fram till idag. Det finns inget som säger att de skulle sköta detta bättre.
Det är inte olagligt att vara extremvänster/höger, fundamentalist eller dyl. Dessa grupper drabbas ändå av statens övervakning och det läcks information om dessa till arbetsgivare mm.
Detta får mig att misstänka att Vista, som ska ha så hög säkerhet o kryptering, ändå kommer att ha nycklar som statsmakterna kommer att få tillgång till. Hur länge dröjer det till de läcker?

Andreas/ nyliberal moderat som starkt vill begränsa statens och storföretagens makt.

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nerios
Nu tappar jag f4n tålamodet! Snart är Sverige ingen demokrati längre!

Sverige är ingen Demokrati längre, de är bara ett ord Politikerna använder för att få de och låta finare än va de igentligen är - En DIKTATUR!!!

Visa signatur

Kim McWest

Permalänk
Medlem

ojoj.. storebrorsamhället närmar sig med stormsteg verkligen!

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toffe
det va som idag när jag snackade med morsan om politiker och att dom har fri sjukvård ingen karensdag när man är sjuk osv.. jag får sån enorm lust att skaffa en pistol och skjuta varenda en i hela regeringen.. hehe..

I den riktning Sverige nu är på väg så är det väl bara en tidsfråga innan man kommer på att de som sitter inne som ju "ska vårdas" och inte straffas bör få ha lite privatliv när de använder internet. Kanske slår du 2 flugor i en smäll du får ett privatliv och blir av med en politiker.
Om Bodström är så rädd för terrorister i Sverige fixa riktiga straff för riktiga brottslingar så de är rädda för att straffas, i stället för att snacka skit om att de ska terrorist bekämpa mha dataövervakning. jag är alldeles säker på att ingen terrorist kommer någonsin att gripas i Sverige pga detta beslut, därimot kommer det skapa kåkfarare, ungdommar som igentligen inte vill skada någon men stjäl en liten del från de stora bolagen (inte rätt). Det är som jag ser det FEL sätt att bygga en framtid.
Tror felet med en sådan som Bodström är att han gillar att stå i rampljuset för mycket därför de aggresiva förslagen, det blir inte sämre då man har miljardindustri företag i ryggen som tryggar ens framtid.

Förr i tiden hörde man många som sa att polisen borde koncentrera sig på något vettigare än att ta personer som kör lite för fort, nu är nästa steg här.

Offtopic: Varför har inte politiker karensdag?!?!?!?

Permalänk
Medlem

Politiker har väl inte lön för en arbetsprestation. De har ett fast arvode. Typ som konsulter.

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk

lösningen blir krypterat VPN till en server utomlands med uppkoppling antar jag. blir inte billigt men men

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zEm
Protestlista, någon ?

Kan inte riksdagen direkt bygga murar runt om städerna, stoppa upp vakttorn i centrum, elstängsel runt om gårdarna direkt istället för att dra ut på det?

Okej, kanske lite överdrivet, men endå.

Murarna finns ju redan. Vägtullarna i Sthlm! Du registreras varje gång du kör in, varje gång du kör ut. Ge det nåt år till bara så börjar väl dom spara även dessa uppgifter i ngt arkiv som Bodström kan frossa i...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne980
I den riktning Sverige nu är på väg så är det väl bara en tidsfråga innan man kommer på att de som sitter inne som ju "ska vårdas" och inte straffas bör få ha lite privatliv när de använder internet. Kanske slår du 2 flugor i en smäll du får ett privatliv och blir av med en politiker.
Om Bodström är så rädd för terrorister i Sverige fixa riktiga straff för riktiga brottslingar så de är rädda för att straffas, i stället för att snacka skit om att de ska terrorist bekämpa mha dataövervakning. jag är alldeles säker på att ingen terrorist kommer någonsin att gripas i Sverige pga detta beslut, därimot kommer det skapa kåkfarare, ungdommar som igentligen inte vill skada någon men stjäl en liten del från de stora bolagen (inte rätt). Det är som jag ser det FEL sätt att bygga en framtid.
Tror felet med en sådan som Bodström är att han gillar att stå i rampljuset för mycket därför de aggresiva förslagen, det blir inte sämre då man har miljardindustri företag i ryggen som tryggar ens framtid.

Förr i tiden hörde man många som sa att polisen borde koncentrera sig på något vettigare än att ta personer som kör lite för fort, nu är nästa steg här.

Offtopic: Varför har inte politiker karensdag?!?!?!?

"Offtopic" SVAR:

Därför då skulle de ha karensdag varje dag för de är sjuk på ett nytt sätt varje dag!

LOL =D

Visa signatur

Kim McWest