Permalänk
Melding Plague

WINE vs. Windows XP

<font style="font-size: 10pt"><b>WINE vs. Windows XP</b></font> <small class="small">tisdag 31 januari av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
Utvecklarna av WINE har jämfört prestanda mellan windowsprogram som körs på Windows XP och windowsprogram som körs på Linux med hjälp av WINE. Prestandatester som körs är 3dMark01, PCMark, Quake 3 med flera. Ganska intressanta resultat då prestanda inte skiljer sig så mycket i vissa tester.
<br />
<br />Se testerna hos <a href="http://wiki.winehq.org/BenchMark-0.9.5" target="_blank">WineHQ</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Först!

Då ska man inte överdriva dedär med att linux är överlägset windows prestandamässigt kanske?

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av StrydeR
Först!

Då ska man inte överdriva dedär med att linux är överlägset windows prestandamässigt kanske?

Det beror ju på hur man ser det. WINE gör så att man kan köra windowsprogram i Linux. Programmen som testats är windowsversionerna. Linux får ju då jävligt BRA resultat. Givetvis skulle prestanda vara ännu bättre om linuxversionerna av programmen jämfördes mot windowsversionerna, men det är inte intressant för WINE.

Edit: Se Wine som en NES-emulator. En NES-emulator gör att du kan spela NES på en PC. Wine är _inte_ en emulator, men fungerar ungefär på samma vis. Man kan alltså köra windowsprogram på en linuxdator.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Inaktiv

synd bara att det är så dålig prestanda då det gäller 3d-grafik, i många andra saker var det ju till och med bättre, men just 3d var det ju riktigt dåligt på.. vilket visserligen var väntat, men det vore ju verkligen intressant om de la ner lite krut och försökta fixa det.

Permalänk
Medlem

trodde det Windows ME först och tänkte "wtf?"

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av StrydeR
Först!

Då ska man inte överdriva dedär med att linux är överlägset windows prestandamässigt kanske?

Jo men nu är det så att linux kör windows program med hjälp av Wine. Man förlorar alltid prestanda när man kör ett program som är skrivet till ett OS på ett annat OS i detta fall windows program på linux

Hade 3dmark funnits nativ till Linux så antagligen hade man fått mer score i linux än vad man skulle få i Windows.

Permalänk
Avstängd

Vad trevligt, en anledning till att skita i Windows

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Linux programmet är mycket snabbare än windows programmen.. Det är ju fakta, att säga något annat hade ju varit knas!

Visa signatur

AM2+ Gigabyte DS3 780 - AM2 5200+ X2 2.7 GHZ - 4096 MB DDR2 PC6400

Permalänk
Medlem

DirectX stödet är inget att ha direkt, OpenGL är finare, men WINE är ju inte till för att lira i huvudsak så.

Permalänk
Avstängd

hm om WINE förbättrar sina förmogor att spela så kanske jag skaffar det istället för windows

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maez
hm om WINE förbättrar sina förmogor att spela så kanske jag skaffar det istället för windows

http://www.transgaming.com/ Visserliggen inte WINE, men baserat på det.

Permalänk
Medlem

Wine kommer nog aldrig bli perfekt tyvärr. Microsoft släpper nya versioner av Windows, nya DirectX-versioner som måste implementeras osv. Vill man ha bästa prestandan i Windowsspel, så får man nog hålla sig till Windows för överskådlig framtid.

Däremot hoppas jag att fler speltillverkare väljer att släppa linuxversioner av sina spel, så att det blir en rättvis jämförelse. Någon som vet hur det ser ut på den fronten? UT2004 finns ju t ex för linux.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Har jag rätt om jag säger att alla program inte funkar i WINE, tex steam och så?
För här verkar det ju gå undan en hel del och man tappar inte allt för mycket för att vara emulering vilket är extremt trevligt.

Permalänk
Medlem

3DMark är bara att leka med men det är inte riktigar Sanningen.
.....Klaus

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk
Medlem

Ehm. Kanske en dum fråga, men har den potential att bli lika bra (/bättre) än Windows även på de svaga områdena? Skulle byta på stört isåfall.

Permalänk

unix/linux har alltid vart bättre och är bättre och säkrare än vad windows har vart/är.
steam funkar bra i linux:D

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Sluta överdriva, windows är allt annat än en bugg. Det är ett användarvänligt OS som är bra på det mesta men kanske inte bäst på något.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tao
Ehm. Kanske en dum fråga, men har den potential att bli lika bra (/bättre) än Windows även på de svaga områdena? Skulle byta på stört isåfall.

Cedega (se transworld.com länken ovan) har gediget DirectX 9 stöd vilket WINE saknar, det bygger på WINE. Half-life 2 går att köra i Cedega (stöds officiellt) så steam fungerar säkerligen fint.

Quake4 finns i linuxbinärer, UT2003 finns i linuxbinärer, UT2004 finns i linuxbinärer så de behöver man inte köra i WINE. Det finns tom x86-64 (64bit) versioner på många spel till linux.

Det som gör 3dmark2001 resultatet värdelöst är att WINE saknar directx 9 stöd och har dåligt DirectX 8 stöd, nature kunde t ex inte köras. OpenGL-stödet är minst lika bra som i windows om inte bättre. WINE är inte för spel i huvudsak, Cedega som från början hette WineX (för att syfta på DX stöd) är gjort för spel och crossover office existerar ju också, även det byggt på wine. Både cedega och crossover office kostar dock.

Permalänk

men spel i linux binärer kräver väl vissa filer från Quake 4 tex för att kunna köras på linux burk vilket innebär att man inte bara kan ta binärerna rakt av och spela

eller har jag fel nu kommer ihåg att det var nå lurt med Quake 4 för en sak är säker linux är snabbt i olika saker men som sagt hade man haft FEAR NFS mostwanted COD 2 tex så hade nog flera personer som inte har senaste hårdvaran kunnat fått ut mer ur dom spelen tror jag

men men

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
Cedega (se transworld.com länken ovan) har gediget DirectX 9 stöd vilket WINE saknar, det bygger på WINE.

Det som gör 3dmark2001 resultatet värdelöst är att WINE saknar directx 9 stöd och har dåligt DirectX 8 stöd, nature kunde t ex inte köras.

WINE har haft åtminstone partiellt stöd för DX9 ett bra tag. Först i dx9wine CVS-versionen och på senare tid i de officiella releaserna. Stödet för DX7 och 8 har dessutom till stora delar skrivits om ganska nyligen.

Det jag märkt personligen i senare releaser är att det mesta som funkat sådär förut ofta fungerar riktigt bra numera.

En sak till man bör tänka på är att Cedega är väldigt NVIDIA-centrerat. En del saker fungerar inte alls i Cedega om man kör ATI medan det fungerar utmärkt i WINE.

För vanliga program är dock Win4Lin än så länge ganska oslagbart när det gäller kompatibilitet i förhållande till prestanda. I princip allt som inte kräver 3D eller inspelning av ljud fungerar klockrent.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legoloppa
men spel i linux binärer kräver väl vissa filer från Quake 4 tex för att kunna köras på linux burk vilket innebär att man inte bara kan ta binärerna rakt av och spela

eller har jag fel nu kommer ihåg att det var nå lurt med Quake 4 för en sak är säker linux är snabbt i olika saker men som sagt hade man haft FEAR NFS mostwanted COD 2 tex så hade nog flera personer som inte har senaste hårdvaran kunnat fått ut mer ur dom spelen tror jag

men men

Självklart måste du ha hela spelet, och inte bara linux binärerna. Det inkluderar dll'er, men även texturer, kartor, osv.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.