Permalänk

dHagger<= Kul med en ordentlig jämförelse av någon som verkar veta vad han sysslar med. Håller med på samtliga punkter.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deathsearcher
Håller med JD. Jag sitter kvar på min Samsung diamondtron tills den kajkar ihop eller blir utsliten. TFT är skarpare, men har inte lika varma och djupa färger och svärtan är dåligt på de flesta. Dessutom är interpoleringen en jättenackdel då jag ofta experimenterar med olika upplösningar i spel för att få en acceptabel framerate resp högre bildkvalitet.

Dessutom finns eftersläpningen på alla TFT-skärmar, sedan får folk säja vad de vill.

Att köpa en ny CRT när min gamla är slut är dock inte så troligt. Strömförbrukningen. den sämre skärpan och tyngden gör att jag kommer att köpa en TFT, trots dess nackdelar.

Nej, jag kan lova att du inte ser några eftersläpningar på min skärm. Klart att teoretiskt uppmätta värden antyder lite sånt, konstigt vore det annars. Men nu handlar det om att vi är människor och inte robotar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DIFference
Nej, jag kan lova att du inte ser några eftersläpningar på min skärm. Klart att teoretiskt uppmätta värden antyder lite sånt, konstigt vore det annars. Men nu handlar det om att vi är människor och inte robotar.

Visst är vi inte robotar, men å andra sidan är vi inte alla lika heller. Ghosting verkar upplevas högst olika av olika individer, det finns de som inte upplever ghosting-fenomen på 20ms-skärmar och de som upplever det på 4ms-skärmar. Det stora flertalet skulle förmodligen inte märka av någon ghosting-effekt på din skärm, men vissa säger att de gör det och då får man väl tro dem?

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Jag har absolut inget emot crt, synd bara att det är så stora! :s
Så jag kör på min lill 17"

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gabor29
har beställt 10 000 kr två TFT skärmar 4 ms 19 tummar på SAMSUNG 19

den modelen finns inte på onoff hemsida , som har bokat på ,

ca 4300 styck + försäkrning 1000 kr för två skärmar i 3 år

dra det på 6 månader . har två dator , ska se hur det är först ha två skärmar till en av min dator , får se hur det går till att spela Bf 2 på två skärmar . om det komer dra masa extra kraft av grafikort

his 850 540/1180 , det är lätt klocka dett grafikort

har ett annat Xfx Gf 6800 ddr 3

Offt: Ett av de jobbigaste inläggen jag någonsin läst på detta forum, fick läsa igenom det ett par gånger innan jag fattade vad han menade. Stavningen och meningsbyggnaden var riktigt nice.

Visa signatur

Ryzen5 3600XT - Asus PRIME B450-plus - MSI 1080 Armor 8GB OC - Corsair Vengeance 16 GB 3000Mhz - WD Black NVMe 1TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Visst är vi inte robotar, men å andra sidan är vi inte alla lika heller. Ghosting verkar upplevas högst olika av olika individer, det finns de som inte upplever ghosting-fenomen på 20ms-skärmar och de som upplever det på 4ms-skärmar. Det stora flertalet skulle förmodligen inte märka av någon ghosting-effekt på din skärm, men vissa säger att de gör det och då får man väl tro dem?

Jag tvivlar på att folk gör det på min, men skit samma

Härligt inlägg citerat ovan

Permalänk
Avstängd

Crt skärmar använder ALLA proffs som spelar FPS spel och det är en bra anledning att ha kvar sin ett tag till:P

Visa signatur

2.4 ghz - 1.57 gig ram - 200 gig hdd - 6600gt

Permalänk

Själv så gillar jag nog mäst tft nu mer, har haft crt en bra bit in i tft-tiden så att säga, köpte en 17tums tft för ca 1 år sen och nu bytte jag till en 24tums widescreen dell skärm

Helt underbar bild och det bästa med tft tycker jag är att bilden känns så mjuk att kolla på, crt tycker jag kan kännas stickande ibland och tar mer av ögonen/huvudet på något sätt än tft.

Visa signatur

H€n®i©

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 24-December
Crt skärmar använder ALLA proffs som spelar FPS spel och det är en bra anledning att ha kvar sin ett tag till:P

En TFT som man inte märker ghosting på måste ju spöa en CRT eftersom skärpan är MÅNGA gånger bättre på en TFT?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 24-December
Crt skärmar använder ALLA proffs som spelar FPS spel och det är en bra anledning att ha kvar sin ett tag till:P

Japp, och jag måste ha samma fotbollsdojor som Ronaldinho också!

Visa signatur

gammalågrå.

Permalänk

Kan ju tillägga att mina s.k. "floaters" i ögonen har förbättrats en hel del sen jag bytte till TFT, och det är bara drygt 2 v sedan jag bytte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gorant

Hade jag inte läst om den innan jag införskaffade Diamondtron hade jag nog aldrig uppmärksammat det. Desstutom så tycker jag att det bara är positivt. Varje gång man uppmärksammar det tänker man på att man har väldigt bra skärm.
Innan jag införskaffade den här NEC hade jag en LG flatron som också var hur bra som helst. Det var dock någon hybrid tror jag, ingen renodlad Diamondtron. Jag har inte uppmärksammat sträck på den. Innan dess hade jag relativt dåliga, begagnade skärmar.
Har i flera år suttit med en väldans MAG 14". Men den har hållit i alla dessa år...
Både LG och NEC har jag varit väldigt nöjd med.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JD
Alla trinitron/diamondtron har de två skugg-ränderna. Blir så pga av uppbyggnaden. Inget man tänker på direkt. Hellre det, hög res, refresh och skarp bild än utan med sämre.

LCD:erna har dock överlägsen skärpa och behaglighet.
Har man kvar sin CRT är de fortfarande helt ok att använda....men att köpa ny - nej.

Nej, precis, det är inget man lägger märke till direkt. Det tog mig ungefär 2 veckor att ens upptäcka dem. Men utan dem hade det ju varit så gott som optimalt.

1600*1200 @ 100Hz <3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 24-December
Crt skärmar använder ALLA proffs som spelar FPS spel och det är en bra anledning att ha kvar sin ett tag till:P

Jag har samma skor som Zidane => Jag måste bli värvad av Real.
Jag har samma skridskor som Foppa => Philadelphia nästa.
Jag har samma bil som Fernando Alonso => F1 världsmästare nästa.

Listan kan göras hur lång som helst.

Vem bryr sig om vad folk som spelar FPS tycker så länge man själv är nöjd med sitt köp
Skulle själv ALDRIG gå tillbaka till ett sådant monster, det är inte värt att sitta med 100fps bara för att få ögonbesvär och huvudvärk.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henrik21
Jag har samma skor som Zidane => Jag måste bli värvad av Real.
Jag har samma skridskor som Foppa => Philadelphia nästa.
Jag har samma bil som Fernando Alonso => F1 världsmästare nästa.

Listan kan göras hur lång som helst.

Vem bryr sig om vad folk som spelar FPS tycker så länge man själv är nöjd med sitt köp
Skulle själv ALDRIG gå tillbaka till ett sådant monster, det är inte värt att sitta med 100fps bara för att få ögonbesvär och huvudvärk.

Det kanske är så att man får ögonbesvär och huvudvärk pga en dålig CRT, en CRT som inte är Diamondtron och så vidare.
De flesta har väl hoppat från en svindålig CRT över Diamondtron till en TFT. Sen jämför de TFT med sin gamla sjukt dåliga CRT och tänker inte på att det finns något där emellan nämligen Diamondtron skärmar.

Då får tråden heta Diamondtron vs TFT för det är det det handlar om. Glömm gamla CRT skärmar! Jag pratar om nyare Diamondtron/Flatron och liknande.

Visa signatur

A64Clawham3400+, K8N4E, nForce4 2X1GB-XMS400C2..Gainward 7800GT CreativeXFIMusic&Sennheiser555..NEC991SB..Raptor&Seagate..
HauppaugeNova-T..8 MBit Telia..Antec550. WinXPsp2-32bit

Permalänk
Medlem

Jag tycker LCD:erna är betydligt bättre även än bättre/dyrare diamondtron. Har båda själv hemma.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Gorant:
Visa en CRT för 2000:- som är bra. Tittade på en för 3500 som var helt totalt jävla urusel.
Denna:
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=SAM1100DF

Permalänk

TFT ska du ha såklart, efter du ha suttigt en hel dag framför en tft så kommer du tycker crt skräp. så var det för mig

Visa signatur

Amd 64 3000+ | 512x4 | Gforce 6800ultra (agp8x) | 80gigx2 | Razer diamonback | eXactMat | 19"TFT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gorant
Det kanske är så att man får ögonbesvär och huvudvärk pga en dålig CRT, en CRT som inte är Diamondtron och så vidare.
De flesta har väl hoppat från en svindålig CRT över Diamondtron till en TFT. Sen jämför de TFT med sin gamla sjukt dåliga CRT och tänker inte på att det finns något där emellan nämligen Diamondtron skärmar.

Då får tråden heta Diamondtron vs TFT för det är det det handlar om. Glömm gamla CRT skärmar! Jag pratar om nyare Diamondtron/Flatron och liknande.

Hemma så var det väl en okej CRT, men på jobbet (Konstruktionsfirma) så var det Skärmar som var lämpade för CAD, dvs, Diamondtron i stora storlekar 20"-22"+ och 85-100Hz. Fick huvudvärk där, samma sak på skolan, Flatron med hög uppdateringsfrekvens, 85-100Hz => huvudvärk.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

Jag röstar på CRT för FPS => lätt

Visa signatur

*****PS:...all stavknas från c2c e © skyddat ;)*****
>---------------------(3DMark)--------------------<
{03-64.620p}-{06-16.890p}{Vantage-10.103p}
-->("Profil", för HårdVara info.Gammal info,ej uppdaterad!)

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag att det är mycket behagligare att titta på en TFT skärm än en CRT. Min skärm har dessutom fungerar superbt sedan jag köpte den. Inga problem vid spel, filmregigering eller grafikhantering. Upplever ingen som helst ghosting vid varken FPS eller något annat heller.. suveränt LG!!

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blahhzt
Gorant:
Visa en CRT för 2000:- som är bra. Tittade på en för 3500 som var helt totalt jävla urusel.
Denna:
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=SAM1100DF

Men det är inte Diamondtron det är skuggmask....

Idag finns det knappt några CRT att köpa. För inte mer än ett par månader sedan kunde man köpa en helt ny Diamondtron 19 tum för 2000:- - 3000:-.
Nu är det så att CRT existerar knappt på marknaden (bortsett begagnade). Kanske lika bra att ta och kika på TFT då.

Visa signatur

A64Clawham3400+, K8N4E, nForce4 2X1GB-XMS400C2..Gainward 7800GT CreativeXFIMusic&Sennheiser555..NEC991SB..Raptor&Seagate..
HauppaugeNova-T..8 MBit Telia..Antec550. WinXPsp2-32bit

Permalänk
Medlem

min sony GDM-F520 är ju bättre än den du har nu så du borde leta upp en sån

Permalänk

fps spel = crt skärm.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Låna din tråd för en liten fundering, ändå on topic...
Vet inte om någon här suttit och tweakat datorn för att kunna spela CS friktionsfritt. jag vet t.ex. att CS utan hög (100) hz är omöjligt för mig.
Så i sånna fall, om jag köper en tft skärm kommer jag märka av att det är lägre hz på den? Om man växlar från ca 70hz i counter-strike till 100 så är det som ett uppvaknande, helt plötsligt märkar man att man spelat med värsta handikappet hela tiden.

Antar att detta gäller flera spel. Slutligen är verkligen platta skärmar något för FPS spel?

Permalänk
Medlem

Jag väntar något år till med att köpa TFT

Permalänk
Medlem

varför blir en TFT skärm svart när man sitter långt ner typ på en stol?

Permalänk
Medlem

X-horn: TFT-skärmar med TN-panel blir det. Andra paneler är bättre.

Permalänk
Medlem

okej hur vet man om det är det då? är inte så haj på skärmar precis:P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jooke
Låna din tråd för en liten fundering, ändå on topic...
Vet inte om någon här suttit och tweakat datorn för att kunna spela CS friktionsfritt. jag vet t.ex. att CS utan hög (100) hz är omöjligt för mig.
Så i sånna fall, om jag köper en tft skärm kommer jag märka av att det är lägre hz på den? Om man växlar från ca 70hz i counter-strike till 100 så är det som ett uppvaknande, helt plötsligt märkar man att man spelat med värsta handikappet hela tiden.

Antar att detta gäller flera spel. Slutligen är verkligen platta skärmar något för FPS spel?

Eftersom du är en person som säger dig bli sämre i CS pga lägre uppdateringfrekvens så är nog inte TFT-skärmar nog något för dig. För de allra flesta (förutom FPS-fanatikerna) så fungerar TFT-skärmar minst lika bra.

Du kommer inte märka av lägre uppdateringsfrekvenser pga flimmer, iom att det TFT-skärmar fungerar på ett helt annorlunda sätt jämfört med CRT.

Om du nu märker en så tydlig skillnad mellan 70Hz och 100Hz så skulle jag rekommendera: Stanna vid den elektronkanon du sitter vid idag.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

Personligen kommer jag alltid att köra TFT. Finns så mycket positivt. Och respons spelar ingen roll för mig, jag har levt med en 26ms skärm i tre år, så det kan ju inte bli sämre...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

jag kör också cs har en TFT skärm me 12 ms på:)